Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk
Schuttevaer Premium

Argonon en Amulet genomineerd voor BlueEFFICIENCY Award

VENLO

Uit een groot aantal inzendingen heeft een vakjury drie innovaties genomineerd voor de Mercedes-Benz BlueEFFICIENCY Award 2012. De innovaties zijn van Argonon Shipping, V.O.F. Amulet en Maiken Systems bv. De winnaar wordt bekendgemaakt op 4 juni 2012, tijdens de uitreiking van de prijzen in de MKB Innovatie Top 100 op de Floriade in Venlo.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (15)
  • anton van megen

    @Duh “Wat ik jammer vind is dat niet voortgeborduurd wordt op bestaande technieken zoals scrubbers en Katalisatoren i.c.m. vernieuwing van motoren als die vervangen moeten worden.”

    Juist heb hier al eens geopperd om de uitlaatgassen via een watertank af te voeren. in het water vang je de fijnstof op en de Nox word omgezet in een te verwaarlozen concentratie salpeterzuur. Schone uitlaat zelfs met de meest oude motor. En je vangt en passant ook de grotere roetdelen op.

  • Duh!

    Mijns inziens is de discussie 2 ledig;

    Met stip bovenaan; Schonere uitlaatgassen! En als 2e een betere efficientie!
    Beide bijten elkaar enigzinds.

    Je zal ook naar de ecologische voetafdruk moeten kijken. Dus het hele traject van LNG, LPG, MDO,HFO etc. totdat het omgezet wordt tot energie. En daarna hoe je die energie zo efficient mogelijk inzet.

    Mee speelt is ook de beschikbaarheid van een brandstof. Wat gebeurd er als ieder (wereldwijd) overgaat naar LNG?

    Wat mij stoort is dat een Blue Efficientie award volledig voorbij gaat aan de werkelijke ecologische voetafdruk van een vervoersmethode/prestatie.

    Rekenen met Euro per tonkilometer of uitstoot per ton kilometer is nogal een verschil.
    Vooral politiek.

  • Benjamin

    @Duh! Scrubbers hebben als doel om de uitlaatgassen “schoner” te maken door de uitlaatgassen te wassen met zeewater of door zoetwater. Wanneer er gebruik gemaakt wordt van zeewater, levert dit een HOGER brandstofverbuik op van circa 3%, doordat al dit water verpompt moet worden. Wordt er gebruik gemaakt van een systeem wat de uitlaatgassen wast met zoetwater, is het verbruik 1% hoger.

    Hierdoor kan worden gezegd dat een scrubber GEEN brandstofconsumptie verlagende maatregel is maar slechts een maatregel die geld terug wint wanneer een schip in een ECA gebied vaart. Door dan gebruik te maken van een scrubber kan er worden gevaren op HS HFO in plaats van LS HFO. Hier wordt geld mee verdiend!

    Naar mijn inzien, moet er niet gekeken worden naar wat er de pijp uitkomt, maar wat er in de motor gestopt wordt. Daar begin je mee en daar zijn juist de grote verbeterslagen nog gemaakt. Waterstof in de scheepvaart zie ik zojuist niet gebeuren, vanwege de complexe opslag en erg explosie en brand gevaarlijk.

  • Duh!

    Wiki waterstof:http://nl.wikipedia.org/wiki/Vloeibaar_waterstof

    Kijk eens bij opslag en transport.-253 graden kost de nodige energie. LNG is vloeibaar bij 162 graden en waarschijnlijk iets beter te handelen met een grote thermosfles aan dek.

    Nog niet gesproken over hoeveel energie het kost om uberhaupt waterstof te maken. (wat er dus aan netto energie overblijft als waterstof).

    Bijmengen van LPG wordt al een poosje gedaan in de vrachtwagenwereld. Een grote vlucht heeft het niet genomen. Zal ook niet zonder reden zijn ondanks dat elk pompstation LPG aanbiedt.

    Wat ik jammer vind is dat niet voortgeborduurd wordt op bestaande technieken zoals scrubbers en Katalisatoren i.c.m. vernieuwing van motoren als die vervangen moeten worden.

    Toepasbaar op alle schepen met uitzondering van kleine schepen die economisch niet meer meekunnen er met de tijd uitlopen als de schipper met pensioen gaat.

    Een al omvattende richting of visie ontbreekt. Mijns inziens wordt de ontwikkeling individueel grotendeels bepaald door de subsidiepot. Zal mij ook niet verbazen als de subsidiepotjes drastisch gekort gaan worden. We zullen wel zien wat er dan overblijft van al die exotische ontwikkelingen.

  • pietje chemietje

    Duh weet dat ze er mee bezig zijn op Urk heb ik iemand gesproken die zo,n instelatie op zijn schip gaat neerzetten,het wordt een toevoeging op de normale brandstof het is toepasbaar op alle motoren.
    op dit moment heb ik begrepen wordt de besparing tot 30% op jaar basis.
    Deze lieden hebben gezegt dat het op een gegeven ogenblik mogelijk is meer waterstof toe te voegen je weet onwikkelingen gaan snel.
    deze ielden komen van amerika waren laatst op Urk om het te demonstreren maar zal je op de hoogte houden als ik wat meer hoor.
    maar compleet op waterstof ja dan zit je weer met het opslagprobleem van het gas geloof ik net als bij de amulet dat je zeer veel aan veligheid moet denken het opslaan onder grote druk.
    maar ik weet zeker over tien jaar is het zeker er door heen en dan is het eerste waterstofschip in de vaart en zijn we hopelijk f van dat gezeik van te dure olie

  • pietje chemietje

    anoniem het is de toekomst niet,waterstof wordt de toekomst er wordt al mee gewerkt op zee en het wordt ook de brandstof van de toekomst voor de binnenvaart.
    weet dat de oliemajors graag dit verhaal willen verkopen zal ook een aantal jaren zekers goed verkopen maar we moeten van de fosiele brandstoffen juist af dus ook van het gas dus waarom niet een stap verder omdat het is bewezen dat waterstof mogelijk is om te gebruiken op schepen.
    nee gun je zekers je sucses maar je vooruitzichten zijn te kortzichtig,en ja de oliemajors geven geen cent meer voor je vracht met het gebruik van deze brandstof.
    blijf wel halve kracht varen met mijn normale dieselmotor bespaar je ook veel per jaar en minder uitstoot dus ja wat is de meerwaarde van dit project denk niet veel op langere termijn

  • subarurijder

    Jaja een groen schip maar intussen wel lekker met je audi A8 1op4 rijden.
    Als je zo voor het milieu bent kop dan een prius.

  • Anoniem

    Dit zijn paradepaardjes van onze sector als ik het zakelijk bekijk. Ze leveren voor ons een commerciële imagoboost wat hier door sommige ongenuanceerde reacties weer onderuit gehaald word…

    Maar gelukkig hebben we dus ook bovenstaand goed nieuws en wens ik deze ondernemers die een groot risico hebben genomen om hiermee de meute aan te voeren veel suc6, zodat ik er later ook van kan profiteren!

  • Toontje

    het is allemaal net zo’n spelletje als die brandstofbesparings-prijzen.
    Al die kapiteins die nu plots 40% zuiniger kunnen varen onder dezelfde omstandigheden, moeten a la minuut ontslagen worden, ipv een prijs te krijgen. Hebben die sukkels al die jaren veel te veel verbruikt.

  • Duh!

    Pietje,

    Waar komt waterstof vandaan? Tis geen brandstof maar een energiedrager. Accu zoals u wilt.

    Je hebt wel gelijk dat het niet zoveel zin heeft om te focussen op schone brandstof als de keten waarin de brandstof uiteindelijk in de bunker terecht komt, de nodige uitstoot genereert.

    Dat je bv met je “groene” bootje kolen voor een centrale vervoerd. Tsja, kun je idd vraagtekens bij zetten. Maar ze hebben het over de ladingdrager, op papier schoner dan het zelfde kolenschip met als brandstof dieselolie.

    Het grote geheel is niet politiek interessant, ook voor ons niet. Bedenk het schoonste vervoer is geen vervoer. En dat maakt ons brodeloos.. dilemma .. eten of milieu. Ik kies voor het eerste en het laatste wacht ik af.

  • pietje chemietje

    Sla er groen vanuit,en het mooie is de grote oliemajors lachen zich dood voor niets de kolen uit het vuuaten ze eerst maar een r halen van dit soort lui.
    Laten ze eerst maar eens stoppen met het ontgassen van allerlei soorten chemicalien in de buitenlucht,daar kan die amulet niet tegen op wat betreft vervuiling.
    hoe hypocriet kan je zijn,en de nieuwe brandstof gaat toch echt waterstof worden en niet al die gassoorten we moeten juist vand de fosiele brandstoffen af dus waarom geen schip op waterstof in de vaart brengen.

  • Eric

    Ja wat zijn we groen,ze moesten eens weten hoe groen de eigenaren van de Amulet vroeger met hun chemiebootje waren. En dan nu de ene na de andere award in ontvangst nemen, die kunnen niet groen genoeg meer worden om die schade in te halen.
    Hoe kan je nou een award krijgen terwijl dat als je in de bunkering zit de meest vervuilende brandstof vervoerd en als je in het mineraal zit je tanks te pas en te onpas moet ontgassen in de buitenlucht.
    Dit geldt ook voor de droge lading, een schip vaart op LNG en vervoert kolen zie je het voor je!
    Dan moet je ook zo consequent zijn om die award niet in ontvangst te nemen.
    Dan heb je niet een beetje, maar 3 meter boter op je hoofd.
    Begin een beetje moe te worden van al dat Green-Blue-Co2-uitstoot gedoe, er zal nooit een klant zijn die er ook maar een eurocent meer voor betaald.

  • Jantje

    De grote jongens willen groen zijn tegen over hun klanten.
    Groen is gewoon een hot item.
    Als de schepen die voor hen varen ook groen zijn kunnen ze daarmee pochen.

    Je kan er aan meedoen of niet.
    Je mag het zelf bepalen.

    Just go with the flow.

  • andre

    Krijg een keer de hik met al die …. awards t is een wassenneus. Hoe houden we die schippertjes bezig om achter hun rug de boel naar de kl… te helpen. bah bah bah.

  • karel verberght

    Betreft mts Amulet 135×14,15m het volgende
    Aan de bouw aan de buitenkant zal dit schip nog
    wel even aangepast moeten worden… Het Halfrond
    op het Voorschip loopt ca: 1m te ver door naar achter en is zo het breedste punt vannhet schip!
    Als een ander schip op zij aanmeert ontstaat er schade, evenals als bij sterke wind beide schepen slingeren, zoals aan de Westhof vaak gebeurt.
    Onbegrijpelijk dat de techneuten of “deskundigen” van de S.I. dat nog niet hebben opgemerkt.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook