Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Meerdere motoren aan één keerkoppeling

GORINCHEM

Het Franse Masson heeft een aantal keerkoppelingen en tandwielkasten ontwikkeld waarop één tot drie dieselmotoren kunnen worden aangesloten. Dat maakt het mogelijk om kleinere motoren te gebruiken voor de voortstuwing en het beschikbare vermogen aan te passen aan de vraag, zoals ook bij dieselelektrische systemen gebeurt.

1 / 2
Meerdere motoren aan één keerkoppeling

Meerdere motoren aan één keerkoppeling

Door Hans Heynen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (6)
  • bugsier 5

    volgens mij staan er bijvoorbeeld in de zeesleper elbe ook twee karren op een uitgaande as !
    kunnen ook allebei appart gekoppeld worden die is meer als 50 jaar geleden al gebouwd!, niets nieuws onder de zon dus!
    gewoon een manier van gratis reclame!

  • jaja

    @jos meijer, niet zeggen, anders heeft dit bericht geen nieuwswaarde en dadelijk moet masson de subsidie terugbetalen.

  • jos meijer

    Het is overigens wel een iets oudere vinding als 35 jaar. Het werd
    In de 2e wereldoorlog al toegepast in tanks (de “twin” met 2 165 gm’s.) Ik weet van minstens 2 spitsen die daarmee rondvoeren.
    1 van hen was de HG uit Lyon.

  • Duh!

    Yep, Ik hoop nog steeds dat er eens een onafhankelijk onderzoek komt wat verifieerbaar is.

    We zullen zien….

  • jos meijer

    Er is weinig sprookjesachtigs aan dieselelektrisch. Je kunt alle prestaties en verliezen meten, en met moderne electronsche frequentieregeling en hedendaagse motoren heeft een slim geconfigureerd systeem beter rendement als een dubbele keerkopeling die dus ook dubbele wrijvings/thermisch verlies heeft.
    Bovendien profiteer je van de veel betere koppel bij zowel lage als hoge toerentallen die een electromotor heeft.

  • Duh!

    Kijk! Er worden mensen wakker!

    Een stap in de goede richting in plaats van die dieselelectrische gesubsidieerde sprookjes!

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook