Routeplanners kiezen niet voor de veerpont

Automobilisten die rivieren moeten oversteken naar hun bestemming, krijgen van navigatiesystemen en online routeplanners vaak een rijdadvies zonder gebruik van autoveren. Reden om aan de bel te trekken, vindt veerdienstdirecteur Willem Eerland. ‘Het scheelt soms tientallen kilometers.’

Routeplanners kiezen niet voor de veerpont

Schoonhoven en Gorinchem liggen niet zover bij elkaar vandaan. Wel ligt er een rivier tussen. Dit blijkt voor online routeplanners Routenet en Google Maps een probleem te zijn. Beide adviseren weggebruikers een route die 30 kilometer langer is dan de meest logische, in dit geval via het autoveer bij Schoonhoven. Maar ook op andere plaatsen in Nederland zien genoemde routeplanners in eerste instantie autoveren over het hoofd. Pas wie de kortste route vraagt, of aangeeft snelwegen te willen vermijden krijgt een advies inclusief autoveren. ‘Terwijl die laatste route een hoop filedruk en milieuvervuiling scheelt’, rekent directeur Willem Eerland van Veerdienst Schoonhoven voor.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Routeplanners kiezen niet voor de veerpont | Schuttevaer.nl

Routeplanners kiezen niet voor de veerpont

Automobilisten die rivieren moeten oversteken naar hun bestemming, krijgen van navigatiesystemen en online routeplanners vaak een rijdadvies zonder gebruik van autoveren. Reden om aan de bel te trekken, vindt veerdienstdirecteur Willem Eerland. ‘Het scheelt soms tientallen kilometers.’

Routeplanners kiezen niet voor de veerpont

Schoonhoven en Gorinchem liggen niet zover bij elkaar vandaan. Wel ligt er een rivier tussen. Dit blijkt voor online routeplanners Routenet en Google Maps een probleem te zijn. Beide adviseren weggebruikers een route die 30 kilometer langer is dan de meest logische, in dit geval via het autoveer bij Schoonhoven. Maar ook op andere plaatsen in Nederland zien genoemde routeplanners in eerste instantie autoveren over het hoofd. Pas wie de kortste route vraagt, of aangeeft snelwegen te willen vermijden krijgt een advies inclusief autoveren. ‘Terwijl die laatste route een hoop filedruk en milieuvervuiling scheelt’, rekent directeur Willem Eerland van Veerdienst Schoonhoven voor.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer