Greenstream Tanker superschoon

Interstream Barging uit Geertruidenberg en Peters Shipyards uit Kampen hebben dinsdag de eerste gasolievrije monofuel tanker gepresenteerd. De ‘Greenstream Tanker’ vaart volledig op Liquified Natural Gas (LNG) en wordt de eerste gas-elektrisch aangedreven binnenvaarttanker.

Greenstream Tanker superschoon3

Door Erik van Huizen
Grootste voordelen zijn de geringere uitstoot van schadelijke stoffen en de lagere brandstofkosten. Interstream Barging laat er in elk geval twee bouwen. De eerste moet eind 2012 in de vaart komen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • Denk er eens over na, een milieu vriendelijke tanker die stoffen gaat vervoeren die schadelijk zijn voor het milieu. Humsss…, da’s een tegenstrijdige gedachte. Als LNG de toekomst is, waarom gaat dat schip dan geen LNG vervoeren?

    Geplaatst door: Bram op
  • o ja en als ze toch zo milleuvriendelijk bezig zijn kunnen ze niet iets verzinnen zodat we niet meer hoefen te ontgassen pak dat eerst maar eens aan de smerige stoffen die zo de lucht ingaan.

    Geplaatst door: h leegwater op
  • ja iedereen net een nieuwe tanker let op hoor nou ga je het krijgen straks eisen de majors weer het een en ander zolas varen op LNG .
    Waarom dan geliujk niet op waterstof die zijn er ook al nee want dan verdienen de majorg weer geen reet aan de binnenvaart,
    Beetje kinderachtige markt aan het worden de binnenvaart de schippertjes zelf worden dom gehouden want je zal eens geld gaan verdienen

    Geplaatst door: h leegwater op
  • 2 miljoen meerprijs terug te verdienen ??? Met de huidige vrachten toch zeker niet .
    En waar gaat dat ding LNG tanken als hij de grens over moet ?
    In Duitsland kun je niet eens slobs afgeven ,laat staan LNG tanken haha
    Wat een aanfluiting weer , dit is al net zo een gevalletje hopeloos als die achterlijke walstroom tbv het “milieu” , weggegooid belastinggeld wat ze beter in nuttige dingen voor de Binnenvaart zouden investeren !

    Geplaatst door: Belachelijk op
  • Voor de subsidie slurpers:
    Wetenschappers: Actie tegen CO2-uitstoot onnodig
    zaterdag 11 februari 2012 15:30

    Een groep van zestien vooraanstaande wetenschappers zegt het terugdringen van CO2-uitstoot niet nodig is. ‘Er zijn geen overtuigende wetenschappelijke argumenten voor drastische actie om de wereldeconomie “koolstofvrij” te maken.’

    Zo slecht is CO2 niet, betogen vooraanstaand wetenschappers
    Dat schrijven de wetenschappers, onder wie diverse hoogleraren en als enige Nederlander Henk Tennekes, voormalig directeur van het KNMI, aan de Volkskrant.

    Twijfel
    De groep vindt het raar dat in de wetenschap aan alles mag worden getwijfeld, maar blijkbaar niet aan de vermeende opwarming van de aarde. Dat terwijl de aarde volgens de wetenschappers de laatste tien jaar niet meer opwarmt, en de rekenmodellen van klimaatinstituut IPCC schromelijk overdreven lijken te zijn.

    ‘Een hoop mensen hebben veel baat bij het luiden van de noodklok over het klimaat. Het levert overheidsgeld op voor academisch onderzoek en is een reden voor overheidsinstellingen om te groeien.’

    ‘Het is ook een excuus voor regeringen om de belasting te verhogen en met belastinggeld betaalde subsidies te geven aan bedrijven die weten hoe ze het politieke systeem moeten bespelen. Ook stimuleert het grote donaties aan goede doelen die beloven dat ze de planeet gaan redden,’ schrijven de wetenschappers.

    Plantengroei
    Beleid om CO2-uitstoot terug te dringen is volgens hen dan ook onnodig. ‘In feite is CO2 geen vervuiler, maar een kleur- en reukloos gas dat we allemaal in hoge concentraties uitademen en dat een belangrijke component is van de levenscyclus in de biosfeer. Planten gedijen veel beter met meer CO2,’ schrijven de wetenschappers.

    In plaats van te investeren in CO2-reductie, raden de onderzoekers politici aan te investeren in onderzoek, zodat er meer duidelijkheid komt over hoe het klimaat zich ontwikkelt.

    Geplaatst door: Eric op
  • @Bert Post,

    Ik begrijp dat u uw boterham probeert te verdedigen en dat de hele wereld u worst kan wezen zolang uw winkel maar blijft draaien.
    Ik zie dit helemaal anders, dit gaat het zoveelste groene binnenvaartproject zijn dat met subsidie in de vaart komt en waarvan er tot heden geen enkel optimaal werkt. Ook Duitsland heeft ook zo’n geflopt futuristisch geval rondvaren.
    In dit geval trek ik ook de eerlijkheid van deze bouwheren in twijfel en zal dan ook proberen hier een Europees onderzoek te laten uitvoeren.
    Het is hoe dan ook concurrentievervalsing tegenover de gehele Europese binnenvaart en dit is ontoelaatbaar!

    Geplaatst door: jvd op
  • Als ingenieurbureau altijd op de achtergrond betrokken bij de innovatie in de binnenvaart. Ik lees hier veel over concurrentievervalsing, maar is het niet zo dat als een van deze lieden nieuw wil bouwen dat ook dit niet meer in Nederland gebeurt, hoe kan het dan zijn dat er nu ineens zoveel commentaar los komt omdat er een schip is gebouwd met subsidie, subsidie die we te verstaan wordt verstrekt door een staat die kennis erg hoog in het vaandel heeft ook voor de maritieme sector. Innovatie is zeker in deze sector een noodzaak, jaren voortborduren op iets wat al bestaat in zeker naar de toekomst gezien, achteruitgang.
    Interstream Barging (voormalige rederij\” van der Sluis\” wens ik in elk geval veel succes, en dat de toekomst ook in de binnenvaart innovatief gericht mag zijn, en dan bedoel ik vooral ontwerp, techniek, milieu.

    Geplaatst door: Bert Post op
  • ik zie geen bolders haha enals je voorop nu een touw omhoog op een zeeboot zet hoe ha je dat doen met dat mooie groene doorlopende roefdek niet handig!!!

    Geplaatst door: broer op
  • Beste Jan Mus,
    Waarschijnlijk heeft u nog nooit gehoord van concurrentievervalsing wat bij wet verboden is binnen de E.U.
    Of in Nederland daar geen lid van? Dit verdiend zeker een onderzoek en niet alleen de subsidie, ook de herkomst van het geld van de bouwheer!

    Geplaatst door: jvd op
  • Praat je uit eige ervaring Henk? of is iedere tanker eigenaar/ bemanning bij voorbaat een dief.

    Geplaatst door: kees op
  • @Henk,

    Een handige zakenman heeft zo een paar miljoen verdient, zelfs zonder (kruimels) te stelen. De kruimels laat ie graag aan hobbyisten over.

    De CCR zou eens moeten kijken naar die rolbeugel op het voordek.

    Geplaatst door: miljonair op
  • @Henk, @Kees, @jvd
    Wat een afgunst weer! Hoe zouden ze dat bij multinationals doen als Toyota en VW. Komt Toyota met een groene auto. Gaat VW toch ook innoveren of gaan ze dan lopen jammeren in de krant? “Nee, Toyota mag dat niet en moet zus en zo!”
    Als je je bedrijfstak nou serieus neemt loop dan niet zo kinderachtig te jammeren! Binnenvaart, wordt toch eens volwassen!

    Geplaatst door: Jan Mus op
  • is snap het wel als het een vrachtschip zou zijn.
    maar een tanker die zelf tegen gasolie verbruik is.
    is net zoiets als een slager die vegetarier is.
    een bakker die geen brood lust.
    weet je hoelang het duurt voor je 2 miljoen terugverdiend hebt.
    je moet niet vergeten dat de gemiddelde grote tanker toch minimaal een 200M3 per jaar steelt dus die moet je er eerst aftrekken.

    Geplaatst door: henk op
  • wat is er mooier dan een schip bouwen en ontvangen via subsidie, dus met belasting geld, maar dit mag je niet zeggen want dan ben je jaloers. nou, an me hoela, ik vind het niet koshjer en dan straks nog een award als ie klaar, over de rug van de belastingbetaler, lekker ondernemen op die manier.

    Geplaatst door: Kees op
  • Waren er al niet te veel tankers in de vaart gebracht of krijgt men hier alweer een super subsidie voor?
    Haal eerst die failliete rommelaars uit de markt alvorens bij te bouwen!

    Geplaatst door: jvd op

Reageer

Greenstream Tanker superschoon | Schuttevaer.nl

Greenstream Tanker superschoon

Interstream Barging uit Geertruidenberg en Peters Shipyards uit Kampen hebben dinsdag de eerste gasolievrije monofuel tanker gepresenteerd. De ‘Greenstream Tanker’ vaart volledig op Liquified Natural Gas (LNG) en wordt de eerste gas-elektrisch aangedreven binnenvaarttanker.

Greenstream Tanker superschoon3

Door Erik van Huizen
Grootste voordelen zijn de geringere uitstoot van schadelijke stoffen en de lagere brandstofkosten. Interstream Barging laat er in elk geval twee bouwen. De eerste moet eind 2012 in de vaart komen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • Denk er eens over na, een milieu vriendelijke tanker die stoffen gaat vervoeren die schadelijk zijn voor het milieu. Humsss…, da’s een tegenstrijdige gedachte. Als LNG de toekomst is, waarom gaat dat schip dan geen LNG vervoeren?

    Geplaatst door: Bram op
  • o ja en als ze toch zo milleuvriendelijk bezig zijn kunnen ze niet iets verzinnen zodat we niet meer hoefen te ontgassen pak dat eerst maar eens aan de smerige stoffen die zo de lucht ingaan.

    Geplaatst door: h leegwater op
  • ja iedereen net een nieuwe tanker let op hoor nou ga je het krijgen straks eisen de majors weer het een en ander zolas varen op LNG .
    Waarom dan geliujk niet op waterstof die zijn er ook al nee want dan verdienen de majorg weer geen reet aan de binnenvaart,
    Beetje kinderachtige markt aan het worden de binnenvaart de schippertjes zelf worden dom gehouden want je zal eens geld gaan verdienen

    Geplaatst door: h leegwater op
  • 2 miljoen meerprijs terug te verdienen ??? Met de huidige vrachten toch zeker niet .
    En waar gaat dat ding LNG tanken als hij de grens over moet ?
    In Duitsland kun je niet eens slobs afgeven ,laat staan LNG tanken haha
    Wat een aanfluiting weer , dit is al net zo een gevalletje hopeloos als die achterlijke walstroom tbv het “milieu” , weggegooid belastinggeld wat ze beter in nuttige dingen voor de Binnenvaart zouden investeren !

    Geplaatst door: Belachelijk op
  • Voor de subsidie slurpers:
    Wetenschappers: Actie tegen CO2-uitstoot onnodig
    zaterdag 11 februari 2012 15:30

    Een groep van zestien vooraanstaande wetenschappers zegt het terugdringen van CO2-uitstoot niet nodig is. ‘Er zijn geen overtuigende wetenschappelijke argumenten voor drastische actie om de wereldeconomie “koolstofvrij” te maken.’

    Zo slecht is CO2 niet, betogen vooraanstaand wetenschappers
    Dat schrijven de wetenschappers, onder wie diverse hoogleraren en als enige Nederlander Henk Tennekes, voormalig directeur van het KNMI, aan de Volkskrant.

    Twijfel
    De groep vindt het raar dat in de wetenschap aan alles mag worden getwijfeld, maar blijkbaar niet aan de vermeende opwarming van de aarde. Dat terwijl de aarde volgens de wetenschappers de laatste tien jaar niet meer opwarmt, en de rekenmodellen van klimaatinstituut IPCC schromelijk overdreven lijken te zijn.

    ‘Een hoop mensen hebben veel baat bij het luiden van de noodklok over het klimaat. Het levert overheidsgeld op voor academisch onderzoek en is een reden voor overheidsinstellingen om te groeien.’

    ‘Het is ook een excuus voor regeringen om de belasting te verhogen en met belastinggeld betaalde subsidies te geven aan bedrijven die weten hoe ze het politieke systeem moeten bespelen. Ook stimuleert het grote donaties aan goede doelen die beloven dat ze de planeet gaan redden,’ schrijven de wetenschappers.

    Plantengroei
    Beleid om CO2-uitstoot terug te dringen is volgens hen dan ook onnodig. ‘In feite is CO2 geen vervuiler, maar een kleur- en reukloos gas dat we allemaal in hoge concentraties uitademen en dat een belangrijke component is van de levenscyclus in de biosfeer. Planten gedijen veel beter met meer CO2,’ schrijven de wetenschappers.

    In plaats van te investeren in CO2-reductie, raden de onderzoekers politici aan te investeren in onderzoek, zodat er meer duidelijkheid komt over hoe het klimaat zich ontwikkelt.

    Geplaatst door: Eric op
  • @Bert Post,

    Ik begrijp dat u uw boterham probeert te verdedigen en dat de hele wereld u worst kan wezen zolang uw winkel maar blijft draaien.
    Ik zie dit helemaal anders, dit gaat het zoveelste groene binnenvaartproject zijn dat met subsidie in de vaart komt en waarvan er tot heden geen enkel optimaal werkt. Ook Duitsland heeft ook zo’n geflopt futuristisch geval rondvaren.
    In dit geval trek ik ook de eerlijkheid van deze bouwheren in twijfel en zal dan ook proberen hier een Europees onderzoek te laten uitvoeren.
    Het is hoe dan ook concurrentievervalsing tegenover de gehele Europese binnenvaart en dit is ontoelaatbaar!

    Geplaatst door: jvd op
  • Als ingenieurbureau altijd op de achtergrond betrokken bij de innovatie in de binnenvaart. Ik lees hier veel over concurrentievervalsing, maar is het niet zo dat als een van deze lieden nieuw wil bouwen dat ook dit niet meer in Nederland gebeurt, hoe kan het dan zijn dat er nu ineens zoveel commentaar los komt omdat er een schip is gebouwd met subsidie, subsidie die we te verstaan wordt verstrekt door een staat die kennis erg hoog in het vaandel heeft ook voor de maritieme sector. Innovatie is zeker in deze sector een noodzaak, jaren voortborduren op iets wat al bestaat in zeker naar de toekomst gezien, achteruitgang.
    Interstream Barging (voormalige rederij\” van der Sluis\” wens ik in elk geval veel succes, en dat de toekomst ook in de binnenvaart innovatief gericht mag zijn, en dan bedoel ik vooral ontwerp, techniek, milieu.

    Geplaatst door: Bert Post op
  • ik zie geen bolders haha enals je voorop nu een touw omhoog op een zeeboot zet hoe ha je dat doen met dat mooie groene doorlopende roefdek niet handig!!!

    Geplaatst door: broer op
  • Beste Jan Mus,
    Waarschijnlijk heeft u nog nooit gehoord van concurrentievervalsing wat bij wet verboden is binnen de E.U.
    Of in Nederland daar geen lid van? Dit verdiend zeker een onderzoek en niet alleen de subsidie, ook de herkomst van het geld van de bouwheer!

    Geplaatst door: jvd op
  • Praat je uit eige ervaring Henk? of is iedere tanker eigenaar/ bemanning bij voorbaat een dief.

    Geplaatst door: kees op
  • @Henk,

    Een handige zakenman heeft zo een paar miljoen verdient, zelfs zonder (kruimels) te stelen. De kruimels laat ie graag aan hobbyisten over.

    De CCR zou eens moeten kijken naar die rolbeugel op het voordek.

    Geplaatst door: miljonair op
  • @Henk, @Kees, @jvd
    Wat een afgunst weer! Hoe zouden ze dat bij multinationals doen als Toyota en VW. Komt Toyota met een groene auto. Gaat VW toch ook innoveren of gaan ze dan lopen jammeren in de krant? “Nee, Toyota mag dat niet en moet zus en zo!”
    Als je je bedrijfstak nou serieus neemt loop dan niet zo kinderachtig te jammeren! Binnenvaart, wordt toch eens volwassen!

    Geplaatst door: Jan Mus op
  • is snap het wel als het een vrachtschip zou zijn.
    maar een tanker die zelf tegen gasolie verbruik is.
    is net zoiets als een slager die vegetarier is.
    een bakker die geen brood lust.
    weet je hoelang het duurt voor je 2 miljoen terugverdiend hebt.
    je moet niet vergeten dat de gemiddelde grote tanker toch minimaal een 200M3 per jaar steelt dus die moet je er eerst aftrekken.

    Geplaatst door: henk op
  • wat is er mooier dan een schip bouwen en ontvangen via subsidie, dus met belasting geld, maar dit mag je niet zeggen want dan ben je jaloers. nou, an me hoela, ik vind het niet koshjer en dan straks nog een award als ie klaar, over de rug van de belastingbetaler, lekker ondernemen op die manier.

    Geplaatst door: Kees op
  • Waren er al niet te veel tankers in de vaart gebracht of krijgt men hier alweer een super subsidie voor?
    Haal eerst die failliete rommelaars uit de markt alvorens bij te bouwen!

    Geplaatst door: jvd op

Reageer