Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Amulet, Oleg Strashnov en Nemo H2 dingen naar Schip van het Jaar Prijs

ROTTERDAM

De commissie voor de KNVTS Schip van het Jaar Prijs heeft dit jaar drie schepen genomineerd: de milieuvriendelijke binnenvaarttanker Amulet, de Oleg Strashnov, het grootste kraanschip ter wereld, en de op waterstof varende rondvaartboot Nemo H2. De winnaar wordt bekendgemaakt tijdens de zesde editie van het Maritime Awards Gala op donderdag 3 november 2011.

1 / 1
Amulet, Oleg Strashnov en Nemo H2 dingen naar Schip van het Jaar Prijs

Amulet, Oleg Strashnov en Nemo H2 dingen naar Schip van het Jaar Prijs

Amulet
De door de compagnons Igor Jansen en Ton van der Molen in de vaart gebrachte type C tanker Amulet (135 x 14,25 meter, 6752 ton, 7164 kuub) noemt de commissie een bijzonder zuinig en milieuvriendelijk binnenvaartschip. ‘Op unieke wijze zijn op dit schip een aantal interessante innovaties toegepast. Het voortstuwingsconcept combineert de voordelen van een geavanceerde dieselelektrische installatie met de mogelijkheden van roerpropellers (L-drives) en een speciaal voor deze thrusters ontworpen achterschip. De roerpropellers zijn in hoogte verstelbaar, waardoor bij varen met leeg schip de propellers iets onder het schip kunnen zakken en het schip niet hoeft te worden geballast. Vier generatoren voeden het elektrische systeem. Op dit systeem zijn via frequentieomvormers twee roerpropellers aangesloten, een boegschroef en een 20-tal ladingpompen. De roerpropellers worden op vermogen geregeld en een power-managementsysteem zorgt ervoor dat het aantal draaiende generatoren altijd optimaal wordt aangepast aan het totaal gevraagde vermogen. Ten opzichte van vergelijkbare schepen met conventionele installaties resulteert dit concept in een aanzienlijk lager brandstofgebruik. Bovendien zijn de dieselmotoren voorzien van een geavanceerde katalysator, waardoor de installatie ruimschoots voldoet aan de Euro 5 vrachtwagennorm en aanzienlijk schoner is dan wat wordt gevraagd door de CCR2-norm voor binnenschepen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (2)
  • Toontje

    Dus wordt er ook geen Jack Daniels meer geschonken ???

  • Schuttevaer

    Een ding kan ik niet begrijpen namelijk het volgende:
    Een passagierschip mogen geen brandstoffen gebruikt worden met een vlampunt

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook