Teus Vlot zet er slim een elektromotor bij

Teus Vlot Diesel Marine in Sliedrecht heeft onder de productnaam Ecosolve een hybride voortstuwing ontworpen die kan worden geïntegreerd met de bestaande dieseldirecte aandrijving van een schip. Hoofdmotor en keerkoppeling kunnen gewoon blijven staan, ze maken alleen minder uren.

Ecosolve hybride voortstuwing

Door Hans Heynen
De door een generator aangedreven elektromotor wordt namelijk pas achter de keerkoppeling, via een aparte tandwielkast, aan de schroefas gekoppeld. Wanneer weinig vermogen nodig is, kunnen hoofdmotor en keerkoppeling daar worden afgekoppeld, waarna de schroef door de elektromotor wordt aangedreven.
‘Van de bestaande voortstuwing hoeft alleen de schroefas te worden aangepast om ruimte te creëren voor de extra tandwielkast die zo’n 30 centimeter breed is’, zegt productontwikkelaar Marcel Bakker. ‘En vaak heeft een schroefas wel een tussenas waar ruimte kan worden vrijgemaakt.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Teus Vlot zet er slim een elektromotor bij | Schuttevaer.nl

Teus Vlot zet er slim een elektromotor bij

Teus Vlot Diesel Marine in Sliedrecht heeft onder de productnaam Ecosolve een hybride voortstuwing ontworpen die kan worden geïntegreerd met de bestaande dieseldirecte aandrijving van een schip. Hoofdmotor en keerkoppeling kunnen gewoon blijven staan, ze maken alleen minder uren.

Ecosolve hybride voortstuwing

Door Hans Heynen
De door een generator aangedreven elektromotor wordt namelijk pas achter de keerkoppeling, via een aparte tandwielkast, aan de schroefas gekoppeld. Wanneer weinig vermogen nodig is, kunnen hoofdmotor en keerkoppeling daar worden afgekoppeld, waarna de schroef door de elektromotor wordt aangedreven.
‘Van de bestaande voortstuwing hoeft alleen de schroefas te worden aangepast om ruimte te creëren voor de extra tandwielkast die zo’n 30 centimeter breed is’, zegt productontwikkelaar Marcel Bakker. ‘En vaak heeft een schroefas wel een tussenas waar ruimte kan worden vrijgemaakt.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer