Mercurius gaat 25 kleine schepen bouwen

Mercurius Scheepvaart brengt de komende 10 jaar 25 nieuwe kleine binnenschepen in de vaart. Met deze zogenoemde Green Barge-schepen wil Mercurius de kleine binnenvaart nieuw leven inblazen. Er is een vervoersconcept met de naam M-Factor aan gekoppeld dat onder meer een franchise-systeem en een verkorte eenjarige beroepsopleiding tot schipper behelst.

Green Barge-schip

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (31)

  • Goedenmorgen beste mensen ;))

    Geplaatst door: rhm op
  • @Rehoboth
    Volgens u mag men allen commentaar geven als hij positief is dus.
    Andere meningen (negatief)zijn dus volgens u niet toegestaan.
    Ik denk dat u in het verkeerde land zit met u denkbeeld.
    WitRusland,N-Korea en nog een paar landen hebben ook dat zelfde denkbeeld.

    Geplaatst door: dirk op
  • In- en intriest zijn

    de allermeeste reacties hieronder.

    Welk een domheid om te reageren zonder te weten hoe de vork in de steel zit.

    Zoals reeds eerder was te lezen, er is geen enkele subsidie voor het bouwen van schepen in Servië verstrekt. Er is subsidie verstrekt t.b.v. marktonderzoek en een haalbaarheidsplan, thats it !!

    Eén van de opmerkingen zegt dat het vak van schipper “dan echt naar de knoppen gaat”.

    Welk vak wordt hiermee bedoeld ?
    De dit vak uit oefenende schipper die enkel oog voor zijn schip als status symbool heeft en van het ondernemerschap geen kaas heeft gegeten, polemiserend (zie boven) en altijd alles beter wetend, is dat de beoefenaar van het vak ?

    Of de schipper welke volledig zit opgesloten in zijn eigen benauwde wereldje, waarin uit onwetendheid geen enkele plaats is voor vernieuwing en innovatie, is hij/zij de beoefenaar van het vak ?

    De schipper die alles zelf wil oplossen en uiteraard niemand op zijn schip duldt, behalve zich zelf om een probleem klus te klaren, hij/zij heeft de wijsheid immers sinds een eeuwigheid in pacht dus geen polonaise aan mijn schip, is het deze beoefenaar van het vak ?

    Zachtjes aan borrelt er iets naar boven, opgeschreven door een kenner van het wereldje ;
    “met hun schip kunnen ze werkelijk alles, als zij maar die fel begeerde vrijheid hebben, sociaal echter zijn het volstrekt gehandicapte mensen met de intelligentie van een ons gekookt plankton”, tja.

    Geplaatst door: ’t Pontje op
  • waarom moet als weer verziekt worden door nieuwebouw

    Geplaatst door: john op
  • 30% eigenaar? Van een schip dat al 30% in waarde gezakt is. wakker worden! Misschien geen positieve reactie, maar wel realiteit

    Geplaatst door: Niettegeloven op
  • jonge 110 meter/ slechte ondernemer, mocht er toch iets van Uw reizen overblijven om te investeren, koop dan een toetsenbord met een komma erop.

    Geplaatst door: bloedblaar op
  • @cooz
    Dat ben ik ook helemaal met u eens, maar bepaalde onderwerpen liggen wat gevoelig hier en daar. Misschien moet de redactie alleen maar berichten plaatsen zonder dat we kunnen reageren.

    Geplaatst door: toon op
  • @toon. Je hebt helemaal gelijk dat je je mening mag geven. Kritisch zijn moet ook kunnen. Maar hou wel in gedachten dat er hier meer mensen van de wal dan uit de binnenvaart meelezen. Vraag is dus of we op deze manier van reageren dan goede reclame voor de binnenvaart maken? Dat is mijn kritische positieve mening 🙂

    Geplaatst door: cooz op
  • Wat verschrikkelijk er komen 2 a 3 schepen per jaar bij.
    Man kijken jullie eens wat verder als dat je schip lang is wat een reactie,s op een beetje nieuwbouw wat echt niet slecht is voor de markt.

    Nee ik ben geen bevrachter gewoon een schipper die 30% eigenaar is van een 110 meter van 3 jaar oud de andere 70% is van een soort instelling die maandelijks zijn geld vraagt.

    Wat een belachelijke negatieve reactie,s weer de markt is helemaal kapot en ze maken de markt kapot schuldige zijn makelaars, meneer Kleine noem maar op. Gewoon een terug gang in de economie wat sinds 1930 niet was gebeurd hoor ik niemand over. Wat ik ook heel raar vind dat de reactie,s nu nog steeds hetzelfde zijn als 2 jaar geleden dat wij die instelling compleet kunnen betalen zonder in me,n rekening courant terug te gaan of te wel dat je het kan verdienen met een 3000 Tonner in deze markt poehpoeh, ja het is echt geen doen hoor met zo,n groot schip.
    Joh zelfs glimmend RVS, spudpalen,bubbelbad,led-verlichting aan boord kortom veel te veel luxe en o ja ook nog een huis die betaald moet worden kortom echt zo,n lul van een ondernemer die niet kan rekenen en toch verdienen we de laatste 12 maanden gemiddeld wat we moeten verdienen om alles te betalen inclusief aflossing.
    Joh leer eens een fatsoenlijke opmerking te plaatsen en niet zo kortzichtig en zie de realiteit van de economie in.
    Tuurlijk heeft nieuwbouw bijgedragen aan de recessie maar een terugval van de economie die van ongekende aard was is echter de grootste boosdoener.
    Ga lekker zeiken op een amerikaans forum want ja die zijn hier ook debet aan of wordt het nu te moeilijk.
    De markt trekt aan voor iedereen,het werk en aanbod van schepen ligt op een redelijk peil met het werk ook nu met al die nieuwbouw.
    De vrachten zouden nog iets hoger moeten maar duurt een klein jaartje en dan hebben we in grote lijnen weer een gezonde binnenvaart.
    want ja ik vaar het laatste jaar alles wel op maar een echte reserve opbouwen zit er nog niet in, sorry daarvoor.

    Kortom opmerkingen hebben over bepaalde dingen geen enkel probleem als je niet om je heen gaat slaan, maar om nu gelijk weer meneer Kleine (die ik persoonlijk niet ken) aan te vallen op zijn reactie vind ik zo zwak en als je persoonlijk iemand aanvalt dan onder eigen naam.
    En wat meneer Kleine zegt is absoluut waar zulke bedrijven of mensen heb je gewoon nodig om een bepaalde doelgroepen/klanten te bereiken om hun te overtuigen van vervoer over water en daardoor haal je extra werk binnen voor de binnenvaaart wat voor iedereen goed is.

    Geplaatst door: jonge 110 meter/ slechte ondernemer op
  • @cooz
    Hoezo mag je geen kritiek of iets negatiefs schrijven vrijheids van meningsuiting heet dat is mischien niet voor iedereen leuk maar soms wel een kern van waarheid. Je kan er ook van leren door er misschien anders tegen aan te kijken. Goede reis gewenst en een hele mooie dag

    Geplaatst door: toon op
  • Lekker positief dit weer allemaal. Goede reclame ook voor de binnenvaart! Mensen denk toch aan ons imago dat wij hier zelf aan het afbreken zijn. Ben blij dat er ook nog aantal positievelingen zijn. Negatief zijn is zooooo makkelijk.

    Geplaatst door: cooz op
  • Heer Kleine, als u, en enkele anderen, het beroep serieus had genomen en niet als een doldrieste was blijven bouwen puur uit winstbejag, waren de reacties op alles wat nieuwbouw is, waarschijnlijk wat positiever geweest. Respect heb ik voor velen die, door onder andere uw hebzucht, nu met lede ogen moeten toezien, hoe al die gokkers de markt verziekt hebben en nog steeds verzieken. Dat u hier durft te spreken over respect!

    Geplaatst door: Niettegeloven op
  • @ rehoboth
    Als ik me niet vergis heeft u in 2004 2006 en 2008 een schip in de vaart gebracht en u heeft het over particuliere ondernemers die elkaar nadoen!!!!!! Of was dat allemaal om die lading te vervoeren die er sinds toen is bijgekomen.

    Geplaatst door: teuntje op
  • Dan zou ik nu wel weer eens een verhaal over de binnenvaart willen zien wat we er allemaal beter van zijn geworden met die 135ers. U heeft volgens mij daar ook aardig in mee gedaan of waren die andere schepen allemaal al versleten! Over nadoen gesproken. Behouden vaart (oja anoniem ivm prive)

    Geplaatst door: ooo op
  • Hé hé eindelijk iemand die wat positiefs te vertellen heeft.
    uitspraken van zet ze allemaal tegen de muur zitten we als binnenvaart niet op te wachten!??

    Ik heb het idee dat er veel mensen een beetje veel afgunst hebben naar bedrijven zoals Mercurius wat ze zelf graag zouden willen doet een ander .
    Vergeten word dat dit soort bedrijven de motor zijn van binnenvaart door met innovatieve ideén te komen en ze dan vervolgens ook uit te voeren.

    Toen de 1e 135 mtr door de fam wanders in de vaart kwam wist iedereen het beter en daarna renden ze naar de bank om er ook één te bestellen.

    Geplaatst door: robert J op
  • Als dit nog even doorgaat op deze site dan moeten we ons zo langzamerhand schamen voor ons beroep.
    Hier staat mijns inziens een eerlijk verhaal met niewe ideeen!Elkaar afbranden is zoooooooooooo!!!! makkelijk.Omstreeks 1999 kwam de Jowi in de vaart veel mensen in paniek .Wat gebeurde er ? Onze Binnenvaart kwam in de picture.Mensen wees blij dat er mensen zijn als Mercurius/koole/wanders.(heeft ons heel wat vervoer opgeleverd)Wij als particuliere ondernemers kunnen alleen maar elkaar nadoen.(op een enkeling na) Beetje meer respect en minder negatief gezeur zou goed zijn voor onze particuliere binnenvaart.(en weekblad schuttevaer)
    Goede vaart gewenst.

    Geplaatst door: W.Kleine m/s Rehoboth op
  • Het is weer eens het oude liedje iemand krijgt subsidie en de hele binnenvaart schreeuwt moord en brand.
    Men weet vaak nog niet eens alle feiten maar hebben al een oordeel klaar.
    Men heeft het bv over neo kemps die schijnen bij bosjes failliet te gaan.
    Veel word er door mensen geroepen die zich zelf ondernemer noemen maar het berust enkel maar op halve waarheden
    Waarschijnlijk ook de reden waarom men geen fatsoenlijk tarief weet te bedingen.

    Volgens vele die nog op de oude manier schipper zijn geworden kun je dit vak niet in 1 jaar leren naar maar mening deels flauwekul 4 jaar is niet nodig het hangt natuurlijk wel van de persoon af.

    Ik begrijp ook niet waarom iedereen zo bang is voor de tarieven deze schepen komen over een periode van 10 jaar in de vaart de 1e is pas in aanbouw .

    robert
    schipper neo kemp

    Geplaatst door: Robert J op
  • Vind je een e-paper te duur en kun je niet wachten op de schuttevaer, kijk dan eens op http://www.overheid.nl voor het complete rapport over green barge schepen. Of even googlen en je weet alles.

    Geplaatst door: stationchef op
  • Je kan in 1 jaar geen schipper zijn, ervaring heb je pas als je in een hoop verschillende situaties bent terechtgekomen. Onmogelijk dat je dat in een jaar leert een beetje schipper heeft mischien wel tussen de 5 en 10 jaar nodig (uitzonderingen zijn er altijd) denk aan wind, aanmeren, mist, donker, druk enz. enz.

    Geplaatst door: joh op
  • Voor zover ik uit het bericht kan opmaken, is er alleen maar subsidie verstrekt voor het concept. Dus niet rechtstreeks voor de bouw van de schepen. Die subsidie is voor iedereen beschikbaar geweest, alleen Mercurius is zo slim om er gebruik van te maken. Overigens zijn er volgens mij nog meer partijen met die SBIR subsidie bezig, maar geen één partikulier. Ik blijf erbij dat als Mercurius deze schepen rendabel denkt te kunnen exploiteren, een partikulier dat helemaal moet kunnen. Denk alleen maar aan de nieuwe centrale in Schmehausen waar dit soort schepen naar toe moet kunnen. En dan nog iets: een gemiddelde 80 x 9,50 van de jaren zestig kost misschien 6 ton. Een nieuwe 86 meter zoals die van Mercurius kost minimaal 2 miljoen plus de personeelskosten. Je gelooft toch zelf niet dat het verschil helemaal gesubsidieerd is? en misschien gaan ze allemaal een paar keer failliet, net als de Neo Kemp. Mooie kans dan voor partikulieren om goedkoop een goed en jong schip te bemachtigen. Overigens hoop ik dat mijn eigen zoon ook de kans krijgt om binnen een jaar zijn vaartijd te halen. Hij vaart met zijn 13 jaar nu al in weer en wind. Zelf heb ik 4 jaar bij mijn vader aan boord gezeten om mee te varen als de mast; terwijl ik allang kon varen mocht ik geen examen doen voor mijn vaarbewijs.

    Geplaatst door: jokertje op
  • @jokertje,
    Waarom gaan er plots zoveel schepen onder deze categorie verdwijnen ?
    Vergrijzing ? Toch niet op 85 meter schepen.
    Hadden ze niet beter eens nieuwe kempenaars gebouwd met subsidies . De laatste kempenaars dateren van de eind de jaren 60 . Daar en tegen zijn 85 meters de laatste jaren nog gebouwd, dus in deze categorie kan men zelf nog bouwen, wel te verstaan met 30 % eigen inbreng. Daar had men geen subsidie voor nodig. Nee, maar nu kunnen deze lekker goedkoop in de vaart komen en bevaren worden door mensen met een snelopleiding, zonder eigen ingbreng maar met behulp van de makelaar of bevrachtingskantoor om zo de vrachtprijs te kunnen drukken. Daar en boven, dat de collega ’s die nu vast werk hebben maar goed opletten voor hun contract. Daar draait het hem om.
    Een onderneming met subsidie is net zo oneerlijk in de concurentie als uitstel van rente.

    Geplaatst door: x op
  • Heeft iemand van de schreeuwers alhier er wel eens over nagedacht hoeveel kempenaar, dortmunders, 80 x 8.20’s en 80 x 9,50’s de komende tien jaar zullen verdwijnen wegens oudere ondernemers en technische afschrijvingen? Als Mercurius nieuw kan bouwen, dan kan met name een particulier die zonder overhead werkt dat toch veel beter? Subsidies zijn voor iedereen beschikbaar, dus ook voor particuliere ondernemers. De wereld van de gemiddelde Schuttevaerlezer zit blijkbaar vol bedreigingen. Kansen zijn er niet; iedereen wil alleen maar die arme schippers een poot uitdraaien. Enig geloof in de eigen onderneming is er niet meer; meer schepen betekent blijkbaar niet meer vervoer, maar minder omzet. Zielig hoor, collega’s!

    Geplaatst door: jokertje op
  • Nu proberen ze 85 meter schepen in de vaart te brengen om zo overcapaciteit te creëren in deze categorie. Dan kan men hier ook de vrachten naar beneden krijgen. En zo wordt het ook nooit beter voor de grotere categorie. Twee 1500 tonners varen de reis van een 3000 tonner weg . Had Brussel maar eens oor gehad naar ons geschreeuw om een nieuwbouwstop in te voeren al dan niet gekoppeld met sloop. Maar dit zou twee jaar in beslag nemen om dit terug in te voeren. In tussen is die twee jaar wel al bijna om. Dan hadden we die rotzooi hier nu niet hoeven te lezen. En zo zie je maar weer dat de Nederlandse staat lekker verder doet met haar praktijken, de binnenvaart overbouwen met subsidies en staatsgaranties.

    Geplaatst door: x op
  • WAAROM, stelt de Nederlandse regering subsidie beschikbaar voor schepen die in Servie gebouwd worden ???

    Geplaatst door: Robert op
  • Zo’n verkorte opleiding is een lachertje in België hebben we de opleiding van de VDAB . Die worden “matroos” in drie maand maar kunnen geen bal maar ze zijn wel matroos in het dienstboekje en wat komt er op af junks ex-bales klanten .Maar als je ze aan boord krijgt zit jij wel met zo’n kluns

    Geplaatst door: Manuel op
  • bouwen met subsiedie .een 85 meter.het is niet tegeloven ,een normale sprijkafspraak mag niet ,en een vrachtarief waar je normaal van kan draaien,dat is niet mogelijk ,maar dit wel.en als je zelf een 85 meter wil hebben ,dan moet rekenen tot je een,een ons weegt ,en dan kan het niet uit.ik geloof dat ik in het verleden een vekeerd beroep uitgezocht,of we waren te menselijk met vrachtprijsen, want hier moeten ze toch bewijzen dat voor die schepen goede vrachtprijsen moeten komen,en vrijtijd regelingen ,want dat is van dese tyd.

    Geplaatst door: anneke op
  • Zijn ze nu echt in den Haag aan het sinterklaas spelen? Waar de meeste 85 mtr. schepen naar toe kunnen kan ook een 110 mtr naar toe en daar zijn er zat van. Onder klein schip versta ik toch echt heel wat anders hoor. Schaam me er bijna voor dat ik in Zwijndrecht woon.

    Geplaatst door: Gerrie op
  • Ach gaan we nu weer opnieuw het wiel uitvinden?
    Natuurlijk verkort de opleiding maar, geef het desnoods cadeau bij een pakje boter kunnen ze er misschien zelf mee gaan varen. Trouwens eerdere projecten zijn ook niet dat geworden wat ze ervan verwacht hadden, de schippers wel die wisten al dat het niet zou gaan. Waar is bovendien de tijd gebleven dat een schipper een schip liet bouwen en de makelaar de opdracht gaf?? Dit is de omgekeerde wereld, zeker niks geleerd van de crisis of was het subsidie potje uit Den Haag nog niet leeg? ZUCHT

    Geplaatst door: Karin op
  • Als je zoiets wilt doen begin dan niet bij 85 meter schepen. volgens mij is daar geen specifiek te kort aan.

    Ook de verkorte 1 jarige opleiding is hopelijk een 1 april grap. Dan krijg je van die omgeschoolde buschauffeurs op het water.
    Als dat doorgezet wordt dan gaan het vak van schipper echt naar de knoppen.

    Geplaatst door: geen idee op
  • mag hopen dat ze dit niet doen, anders gaat de markt van de 86 meters ook nog naar knoppen. voor de grotere mannen word al niet veel meer betaalt en zouden ze dat ons nu ook willen aan doen? zo word de markt verziekt, schippers op papier met die een nieuw spul onder de kont krijgen klinkt zo enorm niet over nagedacht!! of juist wel die willen dat allemaal en zijn zeker nog geen ondernemer, mishien een beetje schipper. hoop dat het niet van start komt.

    mvg 86 meter ondernemer

    Geplaatst door: 86 meter schipper op
  • Mag hopen dat dit alvast een 1 april grap is maar dan wel een hele slechte

    Geplaatst door: joh op

Reageer

Mercurius gaat 25 kleine schepen bouwen | Schuttevaer.nl

Mercurius gaat 25 kleine schepen bouwen

Mercurius Scheepvaart brengt de komende 10 jaar 25 nieuwe kleine binnenschepen in de vaart. Met deze zogenoemde Green Barge-schepen wil Mercurius de kleine binnenvaart nieuw leven inblazen. Er is een vervoersconcept met de naam M-Factor aan gekoppeld dat onder meer een franchise-systeem en een verkorte eenjarige beroepsopleiding tot schipper behelst.

Green Barge-schip

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (31)

  • Goedenmorgen beste mensen ;))

    Geplaatst door: rhm op
  • @Rehoboth
    Volgens u mag men allen commentaar geven als hij positief is dus.
    Andere meningen (negatief)zijn dus volgens u niet toegestaan.
    Ik denk dat u in het verkeerde land zit met u denkbeeld.
    WitRusland,N-Korea en nog een paar landen hebben ook dat zelfde denkbeeld.

    Geplaatst door: dirk op
  • In- en intriest zijn

    de allermeeste reacties hieronder.

    Welk een domheid om te reageren zonder te weten hoe de vork in de steel zit.

    Zoals reeds eerder was te lezen, er is geen enkele subsidie voor het bouwen van schepen in Servië verstrekt. Er is subsidie verstrekt t.b.v. marktonderzoek en een haalbaarheidsplan, thats it !!

    Eén van de opmerkingen zegt dat het vak van schipper “dan echt naar de knoppen gaat”.

    Welk vak wordt hiermee bedoeld ?
    De dit vak uit oefenende schipper die enkel oog voor zijn schip als status symbool heeft en van het ondernemerschap geen kaas heeft gegeten, polemiserend (zie boven) en altijd alles beter wetend, is dat de beoefenaar van het vak ?

    Of de schipper welke volledig zit opgesloten in zijn eigen benauwde wereldje, waarin uit onwetendheid geen enkele plaats is voor vernieuwing en innovatie, is hij/zij de beoefenaar van het vak ?

    De schipper die alles zelf wil oplossen en uiteraard niemand op zijn schip duldt, behalve zich zelf om een probleem klus te klaren, hij/zij heeft de wijsheid immers sinds een eeuwigheid in pacht dus geen polonaise aan mijn schip, is het deze beoefenaar van het vak ?

    Zachtjes aan borrelt er iets naar boven, opgeschreven door een kenner van het wereldje ;
    “met hun schip kunnen ze werkelijk alles, als zij maar die fel begeerde vrijheid hebben, sociaal echter zijn het volstrekt gehandicapte mensen met de intelligentie van een ons gekookt plankton”, tja.

    Geplaatst door: ’t Pontje op
  • waarom moet als weer verziekt worden door nieuwebouw

    Geplaatst door: john op
  • 30% eigenaar? Van een schip dat al 30% in waarde gezakt is. wakker worden! Misschien geen positieve reactie, maar wel realiteit

    Geplaatst door: Niettegeloven op
  • jonge 110 meter/ slechte ondernemer, mocht er toch iets van Uw reizen overblijven om te investeren, koop dan een toetsenbord met een komma erop.

    Geplaatst door: bloedblaar op
  • @cooz
    Dat ben ik ook helemaal met u eens, maar bepaalde onderwerpen liggen wat gevoelig hier en daar. Misschien moet de redactie alleen maar berichten plaatsen zonder dat we kunnen reageren.

    Geplaatst door: toon op
  • @toon. Je hebt helemaal gelijk dat je je mening mag geven. Kritisch zijn moet ook kunnen. Maar hou wel in gedachten dat er hier meer mensen van de wal dan uit de binnenvaart meelezen. Vraag is dus of we op deze manier van reageren dan goede reclame voor de binnenvaart maken? Dat is mijn kritische positieve mening 🙂

    Geplaatst door: cooz op
  • Wat verschrikkelijk er komen 2 a 3 schepen per jaar bij.
    Man kijken jullie eens wat verder als dat je schip lang is wat een reactie,s op een beetje nieuwbouw wat echt niet slecht is voor de markt.

    Nee ik ben geen bevrachter gewoon een schipper die 30% eigenaar is van een 110 meter van 3 jaar oud de andere 70% is van een soort instelling die maandelijks zijn geld vraagt.

    Wat een belachelijke negatieve reactie,s weer de markt is helemaal kapot en ze maken de markt kapot schuldige zijn makelaars, meneer Kleine noem maar op. Gewoon een terug gang in de economie wat sinds 1930 niet was gebeurd hoor ik niemand over. Wat ik ook heel raar vind dat de reactie,s nu nog steeds hetzelfde zijn als 2 jaar geleden dat wij die instelling compleet kunnen betalen zonder in me,n rekening courant terug te gaan of te wel dat je het kan verdienen met een 3000 Tonner in deze markt poehpoeh, ja het is echt geen doen hoor met zo,n groot schip.
    Joh zelfs glimmend RVS, spudpalen,bubbelbad,led-verlichting aan boord kortom veel te veel luxe en o ja ook nog een huis die betaald moet worden kortom echt zo,n lul van een ondernemer die niet kan rekenen en toch verdienen we de laatste 12 maanden gemiddeld wat we moeten verdienen om alles te betalen inclusief aflossing.
    Joh leer eens een fatsoenlijke opmerking te plaatsen en niet zo kortzichtig en zie de realiteit van de economie in.
    Tuurlijk heeft nieuwbouw bijgedragen aan de recessie maar een terugval van de economie die van ongekende aard was is echter de grootste boosdoener.
    Ga lekker zeiken op een amerikaans forum want ja die zijn hier ook debet aan of wordt het nu te moeilijk.
    De markt trekt aan voor iedereen,het werk en aanbod van schepen ligt op een redelijk peil met het werk ook nu met al die nieuwbouw.
    De vrachten zouden nog iets hoger moeten maar duurt een klein jaartje en dan hebben we in grote lijnen weer een gezonde binnenvaart.
    want ja ik vaar het laatste jaar alles wel op maar een echte reserve opbouwen zit er nog niet in, sorry daarvoor.

    Kortom opmerkingen hebben over bepaalde dingen geen enkel probleem als je niet om je heen gaat slaan, maar om nu gelijk weer meneer Kleine (die ik persoonlijk niet ken) aan te vallen op zijn reactie vind ik zo zwak en als je persoonlijk iemand aanvalt dan onder eigen naam.
    En wat meneer Kleine zegt is absoluut waar zulke bedrijven of mensen heb je gewoon nodig om een bepaalde doelgroepen/klanten te bereiken om hun te overtuigen van vervoer over water en daardoor haal je extra werk binnen voor de binnenvaaart wat voor iedereen goed is.

    Geplaatst door: jonge 110 meter/ slechte ondernemer op
  • @cooz
    Hoezo mag je geen kritiek of iets negatiefs schrijven vrijheids van meningsuiting heet dat is mischien niet voor iedereen leuk maar soms wel een kern van waarheid. Je kan er ook van leren door er misschien anders tegen aan te kijken. Goede reis gewenst en een hele mooie dag

    Geplaatst door: toon op
  • Lekker positief dit weer allemaal. Goede reclame ook voor de binnenvaart! Mensen denk toch aan ons imago dat wij hier zelf aan het afbreken zijn. Ben blij dat er ook nog aantal positievelingen zijn. Negatief zijn is zooooo makkelijk.

    Geplaatst door: cooz op
  • Heer Kleine, als u, en enkele anderen, het beroep serieus had genomen en niet als een doldrieste was blijven bouwen puur uit winstbejag, waren de reacties op alles wat nieuwbouw is, waarschijnlijk wat positiever geweest. Respect heb ik voor velen die, door onder andere uw hebzucht, nu met lede ogen moeten toezien, hoe al die gokkers de markt verziekt hebben en nog steeds verzieken. Dat u hier durft te spreken over respect!

    Geplaatst door: Niettegeloven op
  • @ rehoboth
    Als ik me niet vergis heeft u in 2004 2006 en 2008 een schip in de vaart gebracht en u heeft het over particuliere ondernemers die elkaar nadoen!!!!!! Of was dat allemaal om die lading te vervoeren die er sinds toen is bijgekomen.

    Geplaatst door: teuntje op
  • Dan zou ik nu wel weer eens een verhaal over de binnenvaart willen zien wat we er allemaal beter van zijn geworden met die 135ers. U heeft volgens mij daar ook aardig in mee gedaan of waren die andere schepen allemaal al versleten! Over nadoen gesproken. Behouden vaart (oja anoniem ivm prive)

    Geplaatst door: ooo op
  • Hé hé eindelijk iemand die wat positiefs te vertellen heeft.
    uitspraken van zet ze allemaal tegen de muur zitten we als binnenvaart niet op te wachten!??

    Ik heb het idee dat er veel mensen een beetje veel afgunst hebben naar bedrijven zoals Mercurius wat ze zelf graag zouden willen doet een ander .
    Vergeten word dat dit soort bedrijven de motor zijn van binnenvaart door met innovatieve ideén te komen en ze dan vervolgens ook uit te voeren.

    Toen de 1e 135 mtr door de fam wanders in de vaart kwam wist iedereen het beter en daarna renden ze naar de bank om er ook één te bestellen.

    Geplaatst door: robert J op
  • Als dit nog even doorgaat op deze site dan moeten we ons zo langzamerhand schamen voor ons beroep.
    Hier staat mijns inziens een eerlijk verhaal met niewe ideeen!Elkaar afbranden is zoooooooooooo!!!! makkelijk.Omstreeks 1999 kwam de Jowi in de vaart veel mensen in paniek .Wat gebeurde er ? Onze Binnenvaart kwam in de picture.Mensen wees blij dat er mensen zijn als Mercurius/koole/wanders.(heeft ons heel wat vervoer opgeleverd)Wij als particuliere ondernemers kunnen alleen maar elkaar nadoen.(op een enkeling na) Beetje meer respect en minder negatief gezeur zou goed zijn voor onze particuliere binnenvaart.(en weekblad schuttevaer)
    Goede vaart gewenst.

    Geplaatst door: W.Kleine m/s Rehoboth op
  • Het is weer eens het oude liedje iemand krijgt subsidie en de hele binnenvaart schreeuwt moord en brand.
    Men weet vaak nog niet eens alle feiten maar hebben al een oordeel klaar.
    Men heeft het bv over neo kemps die schijnen bij bosjes failliet te gaan.
    Veel word er door mensen geroepen die zich zelf ondernemer noemen maar het berust enkel maar op halve waarheden
    Waarschijnlijk ook de reden waarom men geen fatsoenlijk tarief weet te bedingen.

    Volgens vele die nog op de oude manier schipper zijn geworden kun je dit vak niet in 1 jaar leren naar maar mening deels flauwekul 4 jaar is niet nodig het hangt natuurlijk wel van de persoon af.

    Ik begrijp ook niet waarom iedereen zo bang is voor de tarieven deze schepen komen over een periode van 10 jaar in de vaart de 1e is pas in aanbouw .

    robert
    schipper neo kemp

    Geplaatst door: Robert J op
  • Vind je een e-paper te duur en kun je niet wachten op de schuttevaer, kijk dan eens op http://www.overheid.nl voor het complete rapport over green barge schepen. Of even googlen en je weet alles.

    Geplaatst door: stationchef op
  • Je kan in 1 jaar geen schipper zijn, ervaring heb je pas als je in een hoop verschillende situaties bent terechtgekomen. Onmogelijk dat je dat in een jaar leert een beetje schipper heeft mischien wel tussen de 5 en 10 jaar nodig (uitzonderingen zijn er altijd) denk aan wind, aanmeren, mist, donker, druk enz. enz.

    Geplaatst door: joh op
  • Voor zover ik uit het bericht kan opmaken, is er alleen maar subsidie verstrekt voor het concept. Dus niet rechtstreeks voor de bouw van de schepen. Die subsidie is voor iedereen beschikbaar geweest, alleen Mercurius is zo slim om er gebruik van te maken. Overigens zijn er volgens mij nog meer partijen met die SBIR subsidie bezig, maar geen één partikulier. Ik blijf erbij dat als Mercurius deze schepen rendabel denkt te kunnen exploiteren, een partikulier dat helemaal moet kunnen. Denk alleen maar aan de nieuwe centrale in Schmehausen waar dit soort schepen naar toe moet kunnen. En dan nog iets: een gemiddelde 80 x 9,50 van de jaren zestig kost misschien 6 ton. Een nieuwe 86 meter zoals die van Mercurius kost minimaal 2 miljoen plus de personeelskosten. Je gelooft toch zelf niet dat het verschil helemaal gesubsidieerd is? en misschien gaan ze allemaal een paar keer failliet, net als de Neo Kemp. Mooie kans dan voor partikulieren om goedkoop een goed en jong schip te bemachtigen. Overigens hoop ik dat mijn eigen zoon ook de kans krijgt om binnen een jaar zijn vaartijd te halen. Hij vaart met zijn 13 jaar nu al in weer en wind. Zelf heb ik 4 jaar bij mijn vader aan boord gezeten om mee te varen als de mast; terwijl ik allang kon varen mocht ik geen examen doen voor mijn vaarbewijs.

    Geplaatst door: jokertje op
  • @jokertje,
    Waarom gaan er plots zoveel schepen onder deze categorie verdwijnen ?
    Vergrijzing ? Toch niet op 85 meter schepen.
    Hadden ze niet beter eens nieuwe kempenaars gebouwd met subsidies . De laatste kempenaars dateren van de eind de jaren 60 . Daar en tegen zijn 85 meters de laatste jaren nog gebouwd, dus in deze categorie kan men zelf nog bouwen, wel te verstaan met 30 % eigen inbreng. Daar had men geen subsidie voor nodig. Nee, maar nu kunnen deze lekker goedkoop in de vaart komen en bevaren worden door mensen met een snelopleiding, zonder eigen ingbreng maar met behulp van de makelaar of bevrachtingskantoor om zo de vrachtprijs te kunnen drukken. Daar en boven, dat de collega ’s die nu vast werk hebben maar goed opletten voor hun contract. Daar draait het hem om.
    Een onderneming met subsidie is net zo oneerlijk in de concurentie als uitstel van rente.

    Geplaatst door: x op
  • Heeft iemand van de schreeuwers alhier er wel eens over nagedacht hoeveel kempenaar, dortmunders, 80 x 8.20’s en 80 x 9,50’s de komende tien jaar zullen verdwijnen wegens oudere ondernemers en technische afschrijvingen? Als Mercurius nieuw kan bouwen, dan kan met name een particulier die zonder overhead werkt dat toch veel beter? Subsidies zijn voor iedereen beschikbaar, dus ook voor particuliere ondernemers. De wereld van de gemiddelde Schuttevaerlezer zit blijkbaar vol bedreigingen. Kansen zijn er niet; iedereen wil alleen maar die arme schippers een poot uitdraaien. Enig geloof in de eigen onderneming is er niet meer; meer schepen betekent blijkbaar niet meer vervoer, maar minder omzet. Zielig hoor, collega’s!

    Geplaatst door: jokertje op
  • Nu proberen ze 85 meter schepen in de vaart te brengen om zo overcapaciteit te creëren in deze categorie. Dan kan men hier ook de vrachten naar beneden krijgen. En zo wordt het ook nooit beter voor de grotere categorie. Twee 1500 tonners varen de reis van een 3000 tonner weg . Had Brussel maar eens oor gehad naar ons geschreeuw om een nieuwbouwstop in te voeren al dan niet gekoppeld met sloop. Maar dit zou twee jaar in beslag nemen om dit terug in te voeren. In tussen is die twee jaar wel al bijna om. Dan hadden we die rotzooi hier nu niet hoeven te lezen. En zo zie je maar weer dat de Nederlandse staat lekker verder doet met haar praktijken, de binnenvaart overbouwen met subsidies en staatsgaranties.

    Geplaatst door: x op
  • WAAROM, stelt de Nederlandse regering subsidie beschikbaar voor schepen die in Servie gebouwd worden ???

    Geplaatst door: Robert op
  • Zo’n verkorte opleiding is een lachertje in België hebben we de opleiding van de VDAB . Die worden “matroos” in drie maand maar kunnen geen bal maar ze zijn wel matroos in het dienstboekje en wat komt er op af junks ex-bales klanten .Maar als je ze aan boord krijgt zit jij wel met zo’n kluns

    Geplaatst door: Manuel op
  • bouwen met subsiedie .een 85 meter.het is niet tegeloven ,een normale sprijkafspraak mag niet ,en een vrachtarief waar je normaal van kan draaien,dat is niet mogelijk ,maar dit wel.en als je zelf een 85 meter wil hebben ,dan moet rekenen tot je een,een ons weegt ,en dan kan het niet uit.ik geloof dat ik in het verleden een vekeerd beroep uitgezocht,of we waren te menselijk met vrachtprijsen, want hier moeten ze toch bewijzen dat voor die schepen goede vrachtprijsen moeten komen,en vrijtijd regelingen ,want dat is van dese tyd.

    Geplaatst door: anneke op
  • Zijn ze nu echt in den Haag aan het sinterklaas spelen? Waar de meeste 85 mtr. schepen naar toe kunnen kan ook een 110 mtr naar toe en daar zijn er zat van. Onder klein schip versta ik toch echt heel wat anders hoor. Schaam me er bijna voor dat ik in Zwijndrecht woon.

    Geplaatst door: Gerrie op
  • Ach gaan we nu weer opnieuw het wiel uitvinden?
    Natuurlijk verkort de opleiding maar, geef het desnoods cadeau bij een pakje boter kunnen ze er misschien zelf mee gaan varen. Trouwens eerdere projecten zijn ook niet dat geworden wat ze ervan verwacht hadden, de schippers wel die wisten al dat het niet zou gaan. Waar is bovendien de tijd gebleven dat een schipper een schip liet bouwen en de makelaar de opdracht gaf?? Dit is de omgekeerde wereld, zeker niks geleerd van de crisis of was het subsidie potje uit Den Haag nog niet leeg? ZUCHT

    Geplaatst door: Karin op
  • Als je zoiets wilt doen begin dan niet bij 85 meter schepen. volgens mij is daar geen specifiek te kort aan.

    Ook de verkorte 1 jarige opleiding is hopelijk een 1 april grap. Dan krijg je van die omgeschoolde buschauffeurs op het water.
    Als dat doorgezet wordt dan gaan het vak van schipper echt naar de knoppen.

    Geplaatst door: geen idee op
  • mag hopen dat ze dit niet doen, anders gaat de markt van de 86 meters ook nog naar knoppen. voor de grotere mannen word al niet veel meer betaalt en zouden ze dat ons nu ook willen aan doen? zo word de markt verziekt, schippers op papier met die een nieuw spul onder de kont krijgen klinkt zo enorm niet over nagedacht!! of juist wel die willen dat allemaal en zijn zeker nog geen ondernemer, mishien een beetje schipper. hoop dat het niet van start komt.

    mvg 86 meter ondernemer

    Geplaatst door: 86 meter schipper op
  • Mag hopen dat dit alvast een 1 april grap is maar dan wel een hele slechte

    Geplaatst door: joh op

Reageer