Schuttevaer.nl

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Oude diesel verandert in LPG-motor

LINGEN AN DER EMS

De Universiteit van Bayreuth en het eveneens Duitse revisiebedrijf BU Drive uit het, oostelijk van Enschede, liggende Lingen an der Ems, ontwikkelen een methode om versleten scheepsdiesels efficiënt om te bouwen tot gereviseerde en schone LPG gasmotoren voor de binnenvaart. De eerste komen volgend jaar op de markt.

1 / 1
Oude diesel verandert in LPG-motor

Oude diesel verandert in LPG-motor

Door Hans Heynen
BU Drive won, mede door dit plan, op de vorig jaar in de Amsterdamse RAI gehouden ReMaTec, de belangrijkste revisie- en rebuildbeurs van Europa, de ‘Remanufacturer of the Year Award’.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (8)
  • jantje

    het loopt beregoed zo,n lpi motor maar het is geen aanrader voor bv in schepen ivm lpg tank deze moet 2x zo groot zijn als vergelijkbare dieseltank ook wordt de motor thermisch veel zwaarder belast dus vluggere slijtage en uitlaat van 1000 garden

  • G.Fongers

    Hoe groot moet de tank zijn,wat is het verbruik.
    Vergelijk het met een auto met diesel motor en het zelfde type auto met benzine motor die op gas draait. Dat gaat ook op voor de scheepsmotor.

  • Eric van Dam

    @ Theo,

    Gasolie heeft toch een andere kinetische waarde (heet dat geloof ik) dan LPG. FF simpel gezegd met gasolie vaar ik bijvoorbeeld 4 liter op 1 km, is dat met LPG ook zo of heb ik dan ineens 8 liter nodig??

  • theo g.

    Eric van Dam; de zelfde afmeting. hahaha

  • guus

    LPG als brandstof voor de motor is met de huidige wetgeving verboden. De bestaande bunkertanks, die meestal ook aan de buitenhuid van het schip liggen kunnen voor bunkers niet gebruikt. LPG tanks zijn cilindrisch of ronde bollen en moeten beschermd zijn opgesteld. De nodige veiligheidsinrichtingen zoals automatische afsluiters, gasdetectie etc zal vereist gaan worden. De genoemde kosten van 15.000 Euro voor een bunkertank mag je m.i. best wel verdubbelen of meer

  • Eric van Dam

    Als je nou bijvoorbeeld bunkers heb van 20m3 gasolie, hoe groot moeten je bunkers dan zijn om dezelfde afstand af te kunnen leggen als met die 20 m3 gasolie?

  • Kees

    LPG is een veilige brandstof,zou een op lossing zijn.De motoren zijn erg zuining,kijk naar het weg
    verkeer.Daar word het al heel lang gebruikt.
    misschien word er door de regering subsidie gegeven.

  • O.J.B.

    Zijn we eindelijk van buta- en propaangas af, komt nu het LPG er aan.Ik hou m`n hart vast van al de voorschriften en controles die er dan op de binnenvaart af komen! Waarschijnlijk elk jaar; Hier nog een afsluiter er bij, een jaar later afsluiter weer weg , want het was toch niet zo`n goed idee enz.enz.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook