De walvisstaart is terug

Van Voorden Gieterij heeft op de openingsdag van Construction & Shipping Industry in Gorinchem het prototype van de ‘Walvisstaart Pod’ gepresenteerd. De door Walvisstaart Exploitatie BV, een consortium van maritieme bedrijven, ontwikkelde voortstuwingstechniek, is een doorontwikkeling van de zogenoemde Whaletail, waarmee enkele jaren geleden werd geëxperimenteerd.

Door Hans Heynen
Groot verschil met het oorspronkelijke Whaletail-ontwerp is de sterk verbeterde bestuurbaarheid van een schip met een Walvisstaart Pod. Het grote, vast opgehangen, schoepenrad van de eerste ontwerpen is vervangen door een systeem met twee kleinere raderen, van elkaar gescheiden door een skegvormige gondel, de pod.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

De walvisstaart is terug | Schuttevaer.nl

De walvisstaart is terug

Van Voorden Gieterij heeft op de openingsdag van Construction & Shipping Industry in Gorinchem het prototype van de ‘Walvisstaart Pod’ gepresenteerd. De door Walvisstaart Exploitatie BV, een consortium van maritieme bedrijven, ontwikkelde voortstuwingstechniek, is een doorontwikkeling van de zogenoemde Whaletail, waarmee enkele jaren geleden werd geëxperimenteerd.

Door Hans Heynen
Groot verschil met het oorspronkelijke Whaletail-ontwerp is de sterk verbeterde bestuurbaarheid van een schip met een Walvisstaart Pod. Het grote, vast opgehangen, schoepenrad van de eerste ontwerpen is vervangen door een systeem met twee kleinere raderen, van elkaar gescheiden door een skegvormige gondel, de pod.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer