Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Ingezonden: ‘Gasolieverslindende CCR2-techniek’

DEVENTER

Onze veerboot vaart per zomerseizoen 500 retourtjes Enkhuizen-Stavoren. Dat is goed voor 1500 uren op de teller. Sinds decennia brachten twee Scania zescilinders van 215 pk ons bootje op hun gemak met 18,3 kilometer over het IJsselmeer. Eén generatorset draait voor de stroomvoorziening.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (12)
  • René Brioul

    De oplossing is heel simpel. Voeg 3 promille zuivere aceton toe aan de gasolie en zie het verbruik met 20 – 30% dalen met tegelijkertijd minder slijtage voor de motoren.
    Zie ook http://www.wistudat.info pagina brandstof besparen

  • chrisvb

    volgens mij is een groot gedeelte van het “milleu” paniek het resultaat van Al Gore’s nachtmerrie. hij is nu 100 millioen waard vanwege ” roetfilters”.

  • kees

    Ik heb een idee. We hebben het allemaal druk met het milieu. Wat zouden jullie denken van een roet-filter. Brandstofverbruik blijft gelijk, uitstoot is zoals het rijk het wil. De installatie kost voor dit schip “slechts” € 100.000-. De eigen bijdrage wordt na het legen van alle subsidiepotten ongeveer € 4500.–. De rest komt van Beatrix. Is dit niet wat.

  • collega

    Reviseren is oke, maar let wel op bij wie en met welke onderdelen. Een revisie van de Scania D 11 kost ook € 9500.- per stuk. En dat x 2 kost het totaal € 19000.-. Daarentegen kost 10 kuub brandstof € 4500.–. Bij de nieuwe motoren als het goed is geen reparatie. Voor de CCR motoren wel subsidie. Dus wat kost het nu echt. Het is inderdaad wel zo dat de extra brandstof regelrecht het milieu ingaat, maar wat kost het nu gemiddeld over de komende 5 jaar. Milieu is op dit moment toch hot. Verder veel succes.

  • Martin

    De keiharde waarheid in cijfers, Wij varen met een oude Deutz met alleen de gasoliefilters te vernieuwen de rest zelf schoonmaken.Als ik op de ahoy loop en zie al die motoren met al die wegwerpfilters,goed voor het millieu.En als m,n buren buitenop vertrekken en ze starten hun CCR motor worden we getrakteerd op de meest afschuwelijke gassen.Goed voor het millieu!Als we onze motor starten en zie rook dan maak ik me behoorlijk zorgen!Ben eens bezig geweest met contract containers Den Haag-Moerdijk.Of ik bereid was om CCR motor te plaatsen.Heb toen wel gelachen.Meer gasolie-verbruik en de plaatselijke bevolking uitgegast.Indien wij b.v. in Coolhaven overnachten.

  • nitwit

    Wat zou die 10.000 liter uit het artikel kosten om uit aardolie te winnen? Ik bedoel, waar zit dan de beoogde klimaat/milieu-winst? Minder fijnstof, minder CO2 uit de uitlaat, maar ieder jaar 10 kuub winning belast ook nogal, lijkt me.

  • Mitsubishi

    Ja dat klopt dat de ccr-2 meer gasolie verbruiken dat komt omdat er bij een ccr-2 motor ook nog een naverbranding is.Dus je hebt de hoofdinspuiting en dat wordt er nog een kleine na inspuiting gedaan om de verbrande gassen nog beter te kunnen verbranden dus waar bij een lager Co2 uitstoot. daar door wordt het verbuik wel wat meer.
    Groet EX-Dieselmonteur Koedood

  • F.Wijkstra

    Dit is al een lange tijd bekend.Ik heb me eens laten uitleggen dat er naar het percentage co2 ( en nog een aantal stoffen ) per liter brandstof wordt beoordeeld.En het is dus ook niet die milieuwinst die men ons wil laten geloven.

  • koos

    Wederom een bewijs dat U zich beter moet laten vertegenwoordigen daar in Brussel/Straatsburg.
    Alsa zij u niet beter of goed willen vertegenwoordigen , U betaald hen tenslotte , dan moeten ze ander jobje zoeken

  • Alain

    Dat klopt, Wij hebben een Millingen schip met cat 3512 1835pk CCR 1 motor en een vriend het zelfde schip en cat met CCR 2. Op de zelfde diepgang en snelheid verbruiken wij 10-15% minder. goed bezig daar bij de CCR, Die motoren kosten niet alleen meer maar ze blijven geld kosten door meer gasolie verbruik.

  • hagens

    Dat de CCR 2 motoren meer gebruiken is algemeen bekend,ben dus wel benieuwd waar ze de winst vandaan denken te halen qua minder uitstoot als een relatief goed lopende boot als de Bep Glasius als 10 ton meer verbruikt op jaarbasis hoe is het dan met de schepen die naar boven varen.
    Het is net als mijn collega hiervoor verteld dat hele mileu is een grote melkkoe.

  • john

    Het hele milieu is een grote melkkoe.
    En maakt van schipper langzaam een irritant beroep.
    We lopen in Nederland weer eens voor de fanfare uit en slaan door

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook