EBU fel tegen ‘alleingang’ CCR bij emissienormen

De Europese Binnenvaart Unie (EBU) maakt zich grote zorgen over het feit dat Euromot, de Europese organisatie van motorenfabrikanten en de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) verschillende voorstellen hebben geformuleerd voor de maximaal toegestane emissies van off the road motoren en binnenvaartmotoren voor fase IIIB en fase IV van de emissiewetgeving.

De emissienormen voor fase IIIB komen nog wel met elkaar overeen, maar voor fase IV stelt de CCR veel scherpere normen voor de binnenvaartmotoren dan Euromot voor de off the road motoren. De voorstellen van Euromot komen overeen met die van de Verenigde Staten. De CCR legt de emissielat voor fase IV hoger. Volgens de EBU jaagt de CCR de binnenvaart daarmee op zeer hoge kosten en is het risico groot dat een aantal motorenfabrikanten uit de markt voor binnenvaartmotoren stapt. Die maakt in Europa 15 procent van het ‘off the road’ segment uit.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

EBU fel tegen ‘alleingang’ CCR bij emissienormen | Schuttevaer.nl

EBU fel tegen ‘alleingang’ CCR bij emissienormen

De Europese Binnenvaart Unie (EBU) maakt zich grote zorgen over het feit dat Euromot, de Europese organisatie van motorenfabrikanten en de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) verschillende voorstellen hebben geformuleerd voor de maximaal toegestane emissies van off the road motoren en binnenvaartmotoren voor fase IIIB en fase IV van de emissiewetgeving.

De emissienormen voor fase IIIB komen nog wel met elkaar overeen, maar voor fase IV stelt de CCR veel scherpere normen voor de binnenvaartmotoren dan Euromot voor de off the road motoren. De voorstellen van Euromot komen overeen met die van de Verenigde Staten. De CCR legt de emissielat voor fase IV hoger. Volgens de EBU jaagt de CCR de binnenvaart daarmee op zeer hoge kosten en is het risico groot dat een aantal motorenfabrikanten uit de markt voor binnenvaartmotoren stapt. Die maakt in Europa 15 procent van het ‘off the road’ segment uit.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer