Roetfilter scheepsdiesel prijzige kwestie

Vooruitlopend op aanscherping van de emissie-eisen voor scheepsdiesels investeert de toeleveringsindustrie momenteel in nabehandelingssystemen voor rookgassen. Onder meer Emitech werkt aan de ontwikkeling van roetfilters die de maritieme sector straks nodig heeft. Directeur Nico Dalpis: ‘Met behulp van pilotprojecten bereiden we ons voor op de nabije toekomst.’

De Vereniging Erkende Leveranciers van Filters (ELvF) is een samenwerkingsverband van dertien roetfilterleveranciers. De meeste leden richten zich voornamelijk op de voertuigsector, een markt voor grote aantallen gesubsidieerde roetfilters. Dat geldt niet voor Emitech in Sliedrecht. De onderneming concentreert zich nagenoeg volledig op industriële motoren. Op het gebied van roetfilters kijkt het bedrijf van Nico Dalpis naar 2012 of 2013. ‘De binnenvaart praat nu over de volgende fase op het gebied van emissie-eisen’, aldus de directeur-eigenaar. Emitech concentreert zich op gesloten roetfilters. Een gesloten roetfilter, zoals we dat in onder meer de trucksector kennen, kan meer dan 95 procent van het schadelijke roet uit de uitlaatgassen afvangen. Dalpis: ‘Dit type filter is geen optie voor alle scheepsmotoren. Voor oudere motoren en langzaam lopende krachtbronnen is een halfopen roetfilter hoogstwaarschijnlijk de oplossing. Deze motoren tolereren geen hogere tegendrukken, waardoor een gesloten filter afvalt.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Roetfilter scheepsdiesel prijzige kwestie | Schuttevaer.nl

Roetfilter scheepsdiesel prijzige kwestie

Vooruitlopend op aanscherping van de emissie-eisen voor scheepsdiesels investeert de toeleveringsindustrie momenteel in nabehandelingssystemen voor rookgassen. Onder meer Emitech werkt aan de ontwikkeling van roetfilters die de maritieme sector straks nodig heeft. Directeur Nico Dalpis: ‘Met behulp van pilotprojecten bereiden we ons voor op de nabije toekomst.’

De Vereniging Erkende Leveranciers van Filters (ELvF) is een samenwerkingsverband van dertien roetfilterleveranciers. De meeste leden richten zich voornamelijk op de voertuigsector, een markt voor grote aantallen gesubsidieerde roetfilters. Dat geldt niet voor Emitech in Sliedrecht. De onderneming concentreert zich nagenoeg volledig op industriële motoren. Op het gebied van roetfilters kijkt het bedrijf van Nico Dalpis naar 2012 of 2013. ‘De binnenvaart praat nu over de volgende fase op het gebied van emissie-eisen’, aldus de directeur-eigenaar. Emitech concentreert zich op gesloten roetfilters. Een gesloten roetfilter, zoals we dat in onder meer de trucksector kennen, kan meer dan 95 procent van het schadelijke roet uit de uitlaatgassen afvangen. Dalpis: ‘Dit type filter is geen optie voor alle scheepsmotoren. Voor oudere motoren en langzaam lopende krachtbronnen is een halfopen roetfilter hoogstwaarschijnlijk de oplossing. Deze motoren tolereren geen hogere tegendrukken, waardoor een gesloten filter afvalt.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer