Dieselmotor kan veel beter presteren

Het rendement van scheepsmotoren moet binnen tien jaar boven de zestig procent liggen. Dat stelt Professor Nikolaos Kyrtatos, coördinator van het Europese Herculesproject dat zojuist de tweede fase is ingegaan (Hercules-Beta).

In het Herculesproject leiden de grote scheepsmotorenfabrikanten Wärtsilä en MAN Diesel een consortium met veertig toeleveranciers en onderzoeksinstellingen uit tien Europese landen. Gezamenlijk werken zij aan de ontwikkeling van schone en efficiëntere scheepsmotoren. Hercules-Beta wil de door het IMO gestelde limieten voor de emissies van scheepsmotoren radicaal verbeteren en daarmee de milieuprestaties van vervoer over water. De Europese Commissie steekt ruim 25 miljoen euro in het 36 maanden durende onderzoek van Hercules-Beta. ‘Doel van het project is het brandstofverbruik van scheepsmotoren met minimaal tien procent te verminderen’, zegt professor Kyrtatos van de Nationale Technische Universiteit van Athene en coördinator van het Herculesproject. ‘Dat moet een significante verlaging van de CO2-uitstoot opleveren.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Dieselmotor kan veel beter presteren | Schuttevaer.nl

Dieselmotor kan veel beter presteren

Het rendement van scheepsmotoren moet binnen tien jaar boven de zestig procent liggen. Dat stelt Professor Nikolaos Kyrtatos, coördinator van het Europese Herculesproject dat zojuist de tweede fase is ingegaan (Hercules-Beta).

In het Herculesproject leiden de grote scheepsmotorenfabrikanten Wärtsilä en MAN Diesel een consortium met veertig toeleveranciers en onderzoeksinstellingen uit tien Europese landen. Gezamenlijk werken zij aan de ontwikkeling van schone en efficiëntere scheepsmotoren. Hercules-Beta wil de door het IMO gestelde limieten voor de emissies van scheepsmotoren radicaal verbeteren en daarmee de milieuprestaties van vervoer over water. De Europese Commissie steekt ruim 25 miljoen euro in het 36 maanden durende onderzoek van Hercules-Beta. ‘Doel van het project is het brandstofverbruik van scheepsmotoren met minimaal tien procent te verminderen’, zegt professor Kyrtatos van de Nationale Technische Universiteit van Athene en coördinator van het Herculesproject. ‘Dat moet een significante verlaging van de CO2-uitstoot opleveren.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer