Goed ogend kunststof alternatief voor teak

Het zeilend zeeschip Eendracht krijgt een dek van Bolidt Future Teak, een kunststof alternatief voor teak. Op de Eendracht is twintig jaar geleden een composiet-kurken dek gelegd in plaats van het in die tijd veel gebruikte teak. Tijdens het twintigjarige survey in Vlissingen werd het begin januari verwijderd.

Goed ogend kunststof alternatief voor teak

Zowel het oude als het nieuwe dek werden geleverd door Bolidt, een in kunststof dekken gespecialiseerd familiebedrijf uit Hendrik Ido Ambacht dat het grootste gedeelte van de kunststof teakdekken en vloeren op de grote cruiseschepen levert.
‘Het oude dek is door vrijwilligers met veel moeite verwijderd. Het bleek nog goed op het staal vast te zitten, maar dat wisten we niet zeker’, zegt directeur Rob Krootjes van de stichting Het Zeilend Zeeschip . ‘We wisten ook niet hoe het staal er onder het kurk uit zou zien. Langs de randen, bij verschansing en dekhuis waren slechte plekken zichtbaar en hier en daar waren door vocht zwarte plekken ontstaan. Maar het grootste deel van het staal bleek nog net zo te glimmen als twintig jaar terug. Ook de bovenkant van het kurken dek was na twintig jaar nog niet versleten. We hebben het vooral vervangen om problemen in de toekomst te voorkomen. Het dek kan nu weer minimaal twintig jaar mee.’ Het nieuwe dek is een gegoten tweecomponentenvloer op polyurethaanbasis. Het materiaal wordt in vloeibare vorm over het staal gegoten en hard vervolgens uit. Voordeel ten opzichte van echt teak en kurk is, dat het na afwerking niet meer hoeft te worden behandeld en weinig onderhoud vereist. ‘Een kurkendek vereist veel onderhoud, het moet regelmatig worden geschuurd en opnieuw gelakt’, zegt Sander Wilgenhof van Maersk Ship Management, verantwoordelijk voor het technisch reilen en zeilen van de Eendracht.
Glimmend glad‘We hebben de afgelopen jaren compleet nieuwe producten ontwikkeld’, zegt drs Maurice Steijn van Bolidt uit Hendrik-Ido-Ambacht. ‘Het kurk was een prefab-systeem. De delen werden op het dek met elkaar verlijmd. Nu verkopen we gegoten vloeren. De twee componenten worden ter plekke gemengd. Een gegoten vloer hecht zich aan het staal en sluit het hermetisch af van de buitenlucht, wat voor een goede corrosiebescherming zorgt. Het wordt in een vijftien millimeter dikke laag opgebracht met wissers en ziet er na het uitharden glimmend en glad uit. Op jachten en cruiseschepen frezen we na het uitharden rond vijf millimeter brede sleuven in de vloer, waardoor een plankachtig patroon ontstaat. Vervolgens vullen we de sleuven met zwart tweecomponenten materiaal op basis van polyurethaan, van dezelfde samenstelling als de vloer. We gieten het over de hele vloeren trekken het met wissers de sleuven in. Omdat het hetzelfde materiaal is vormen de zwarte naden na het uitharden één geheel met de bruine vloer. Vervolgens wordt het dek mechanisch behandeld. Door deze behandeling krijgt het dek een nerfachtige houtstructuur en verandert de kleur van donkerbruin in grijsbruin, zodat het de uitstraling van teak krijgt.’  
Borstel en zeepBelangrijk verschil is, dat kunststof een stuk lichter is dan teak en in aanschaf goedkoper. Daarnaast vereist het minder onderhoud. ‘Teak is een open materiaal, wanneer je er bijvoorbeeld olie of andere vloeistoffen op morst, trekt het er in hetgeen het onderhoud intensief maakt. Tevens heeft teak geen corrosiewerende eigenschappen. Het staal onder het teak kan makkelijker van onderaf gaan roesten. Future Teak heeft een gesloten structuur wat corrosie voorkomt. Olie en vuil blijven er bovenop liggen, wat het schoonmaken vereenvoudigd.’Wel moet ook een kunststof vloer regelmatig worden gereinigd. ‘Wanneer je heel lang niets doet wordt het moeilijker de vloer schoon te krijgen. Het schoonmaken kan met borstel en zeep of de hoge drukspuit.’Als een vlek er zo niet af gaat kan een vlek worden weggeschuurd. ‘Als je er een tiende millimeter afschuurt is de vlek weg.’
WarmtebestendigDe vloer wordt wel warm in de zon, maar niet zo heet dat er niet met blote voeten overheen kan worden gelopen. De hittebestendigheid is redelijk groot. ‘Een pan kokend water of hete olie zijn geen probleem. We leggen dergelijke vloeren ook in de kombuis. Je kunt alleen niet vanaf de onderkant aan het stalen dek gaan lassen, dan beschadigd de kunststof vloer door het roodgloeiende staal.’ Een opbrandende sigarettenpeuk levert volgens Steijn geen probleem op. ‘Je ziet wel een licht brandplekje, maar dat is makkelijk weg te schuren, dat gaat om minder als een tiende millimeter.’
Dominante spelerBolidt legt zijn kunststof dekken en vloeren op megajachten, werkschepen, veerboten, cruiseschepen en rivierpassagiersschepen. ‘We leggen nu bijvoorbeeld een vloer op het dek van een megajacht dat door Feadship in Makkum wordt gebouwd en hebben ook de dekken geleverd voor de Indonesische Korvetten die bij De Schelde zijn gebouwd’, zegt Steijn. ‘Onze dekken liggen ook op de megajachten van Abramovitch en Philippe Starck.’Op de cruisemarkt heeft het familiebedrijf uit Hendrik Ido Ambacht het overgrote deel van de markt in handen. ‘Grote klanten zijn de Meyer-werf in Papenburg, het Italiaanse Fincantieri en de door STX overgenomen Finse en Franse cruisewerven. Op dergelijke schepen leggen wij duizenden vierkante meters dekken en vloeren, binnen zowel als buiten.’ In Nederland legt Bolidt ook dekken op werkschepen en slepers van Damen, op grote vissersschepen van Van der Zwan en op veerboten zoals de Dokter Wagenmakers van TESO. De Zeeuwse reder Vroon rust er zijn veetransportschepen mee uit. ‘De precieze samenstelling en afwerking van dekken en vloeren hangt af van het gebruik. Bij autodekken, zoals op de ferry’s van de Norfolk Line, gaat het om functionaliteit, dan frees je geen houtpatroon in het dek. Het polyurethaan heeft op ferry’s ook een andere samenstelling en is voor extra stroefheid ingestrooid met speciale korrels. De vloeren op de veeschepen van Vroon maken we extra hard om de inslagen van de hoeven van de dieren te weerstaan. Die staan vaak te trappelen.’ Voor de zekerheid stuurt Bolidt altijd te veel materiaal op. ‘Voldoende materiaal is belangrijk. Wanneer er in Singapore een dek wordt gestort mag er nooit een tekort aan materiaal zijn. Niet gebruikte potten materiaal sturen we na het leggen van de vloer gewoon weer terug.’Voor het leggen van de vloeren heeft Bolidt wereldwijd diverse ploegen aan het werk, waarin Nederlanders en andere nationaliteiten werken. De vloeren zijn in diverse kleuren leverbaar en tot zestig minuten (A60) brandwerend. Bolidt is op passagiersschepen ook betrokken bij het leggen van echt teak. ‘Daarvoor leveren we Bolidt Teak Underlayer, een corrosiewerende en geluiddempende ondervloer waarop het teak direct kan worden gelegd.’ (HH)
Grote refit Eendracht

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Goed ogend kunststof alternatief voor teak | Schuttevaer.nl

Goed ogend kunststof alternatief voor teak

Het zeilend zeeschip Eendracht krijgt een dek van Bolidt Future Teak, een kunststof alternatief voor teak. Op de Eendracht is twintig jaar geleden een composiet-kurken dek gelegd in plaats van het in die tijd veel gebruikte teak. Tijdens het twintigjarige survey in Vlissingen werd het begin januari verwijderd.

Goed ogend kunststof alternatief voor teak

Zowel het oude als het nieuwe dek werden geleverd door Bolidt, een in kunststof dekken gespecialiseerd familiebedrijf uit Hendrik Ido Ambacht dat het grootste gedeelte van de kunststof teakdekken en vloeren op de grote cruiseschepen levert.
‘Het oude dek is door vrijwilligers met veel moeite verwijderd. Het bleek nog goed op het staal vast te zitten, maar dat wisten we niet zeker’, zegt directeur Rob Krootjes van de stichting Het Zeilend Zeeschip . ‘We wisten ook niet hoe het staal er onder het kurk uit zou zien. Langs de randen, bij verschansing en dekhuis waren slechte plekken zichtbaar en hier en daar waren door vocht zwarte plekken ontstaan. Maar het grootste deel van het staal bleek nog net zo te glimmen als twintig jaar terug. Ook de bovenkant van het kurken dek was na twintig jaar nog niet versleten. We hebben het vooral vervangen om problemen in de toekomst te voorkomen. Het dek kan nu weer minimaal twintig jaar mee.’ Het nieuwe dek is een gegoten tweecomponentenvloer op polyurethaanbasis. Het materiaal wordt in vloeibare vorm over het staal gegoten en hard vervolgens uit. Voordeel ten opzichte van echt teak en kurk is, dat het na afwerking niet meer hoeft te worden behandeld en weinig onderhoud vereist. ‘Een kurkendek vereist veel onderhoud, het moet regelmatig worden geschuurd en opnieuw gelakt’, zegt Sander Wilgenhof van Maersk Ship Management, verantwoordelijk voor het technisch reilen en zeilen van de Eendracht.
Glimmend glad‘We hebben de afgelopen jaren compleet nieuwe producten ontwikkeld’, zegt drs Maurice Steijn van Bolidt uit Hendrik-Ido-Ambacht. ‘Het kurk was een prefab-systeem. De delen werden op het dek met elkaar verlijmd. Nu verkopen we gegoten vloeren. De twee componenten worden ter plekke gemengd. Een gegoten vloer hecht zich aan het staal en sluit het hermetisch af van de buitenlucht, wat voor een goede corrosiebescherming zorgt. Het wordt in een vijftien millimeter dikke laag opgebracht met wissers en ziet er na het uitharden glimmend en glad uit. Op jachten en cruiseschepen frezen we na het uitharden rond vijf millimeter brede sleuven in de vloer, waardoor een plankachtig patroon ontstaat. Vervolgens vullen we de sleuven met zwart tweecomponenten materiaal op basis van polyurethaan, van dezelfde samenstelling als de vloer. We gieten het over de hele vloeren trekken het met wissers de sleuven in. Omdat het hetzelfde materiaal is vormen de zwarte naden na het uitharden één geheel met de bruine vloer. Vervolgens wordt het dek mechanisch behandeld. Door deze behandeling krijgt het dek een nerfachtige houtstructuur en verandert de kleur van donkerbruin in grijsbruin, zodat het de uitstraling van teak krijgt.’  
Borstel en zeepBelangrijk verschil is, dat kunststof een stuk lichter is dan teak en in aanschaf goedkoper. Daarnaast vereist het minder onderhoud. ‘Teak is een open materiaal, wanneer je er bijvoorbeeld olie of andere vloeistoffen op morst, trekt het er in hetgeen het onderhoud intensief maakt. Tevens heeft teak geen corrosiewerende eigenschappen. Het staal onder het teak kan makkelijker van onderaf gaan roesten. Future Teak heeft een gesloten structuur wat corrosie voorkomt. Olie en vuil blijven er bovenop liggen, wat het schoonmaken vereenvoudigd.’Wel moet ook een kunststof vloer regelmatig worden gereinigd. ‘Wanneer je heel lang niets doet wordt het moeilijker de vloer schoon te krijgen. Het schoonmaken kan met borstel en zeep of de hoge drukspuit.’Als een vlek er zo niet af gaat kan een vlek worden weggeschuurd. ‘Als je er een tiende millimeter afschuurt is de vlek weg.’
WarmtebestendigDe vloer wordt wel warm in de zon, maar niet zo heet dat er niet met blote voeten overheen kan worden gelopen. De hittebestendigheid is redelijk groot. ‘Een pan kokend water of hete olie zijn geen probleem. We leggen dergelijke vloeren ook in de kombuis. Je kunt alleen niet vanaf de onderkant aan het stalen dek gaan lassen, dan beschadigd de kunststof vloer door het roodgloeiende staal.’ Een opbrandende sigarettenpeuk levert volgens Steijn geen probleem op. ‘Je ziet wel een licht brandplekje, maar dat is makkelijk weg te schuren, dat gaat om minder als een tiende millimeter.’
Dominante spelerBolidt legt zijn kunststof dekken en vloeren op megajachten, werkschepen, veerboten, cruiseschepen en rivierpassagiersschepen. ‘We leggen nu bijvoorbeeld een vloer op het dek van een megajacht dat door Feadship in Makkum wordt gebouwd en hebben ook de dekken geleverd voor de Indonesische Korvetten die bij De Schelde zijn gebouwd’, zegt Steijn. ‘Onze dekken liggen ook op de megajachten van Abramovitch en Philippe Starck.’Op de cruisemarkt heeft het familiebedrijf uit Hendrik Ido Ambacht het overgrote deel van de markt in handen. ‘Grote klanten zijn de Meyer-werf in Papenburg, het Italiaanse Fincantieri en de door STX overgenomen Finse en Franse cruisewerven. Op dergelijke schepen leggen wij duizenden vierkante meters dekken en vloeren, binnen zowel als buiten.’ In Nederland legt Bolidt ook dekken op werkschepen en slepers van Damen, op grote vissersschepen van Van der Zwan en op veerboten zoals de Dokter Wagenmakers van TESO. De Zeeuwse reder Vroon rust er zijn veetransportschepen mee uit. ‘De precieze samenstelling en afwerking van dekken en vloeren hangt af van het gebruik. Bij autodekken, zoals op de ferry’s van de Norfolk Line, gaat het om functionaliteit, dan frees je geen houtpatroon in het dek. Het polyurethaan heeft op ferry’s ook een andere samenstelling en is voor extra stroefheid ingestrooid met speciale korrels. De vloeren op de veeschepen van Vroon maken we extra hard om de inslagen van de hoeven van de dieren te weerstaan. Die staan vaak te trappelen.’ Voor de zekerheid stuurt Bolidt altijd te veel materiaal op. ‘Voldoende materiaal is belangrijk. Wanneer er in Singapore een dek wordt gestort mag er nooit een tekort aan materiaal zijn. Niet gebruikte potten materiaal sturen we na het leggen van de vloer gewoon weer terug.’Voor het leggen van de vloeren heeft Bolidt wereldwijd diverse ploegen aan het werk, waarin Nederlanders en andere nationaliteiten werken. De vloeren zijn in diverse kleuren leverbaar en tot zestig minuten (A60) brandwerend. Bolidt is op passagiersschepen ook betrokken bij het leggen van echt teak. ‘Daarvoor leveren we Bolidt Teak Underlayer, een corrosiewerende en geluiddempende ondervloer waarop het teak direct kan worden gelegd.’ (HH)
Grote refit Eendracht

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer