NoNox klep maakt gasmotor interessant

Het Limburgse bedrijf NoNox heeft een kleppensysteem ontwikkeld dat de efficiëntie van gasmotoren met 25 procent verhoogt, van dertig naar veertig procent. Daarmee kan de gasmotor qua efficiëntie concurreren met de dieselmotor en hij voldoet bovendien zonder aanpassingen aan de emissienormen die 2011 voor de binnenvaart gaan gelden (CCR-fase 3 / Euro 5). Met een NOx-uitstoot van 1,5 gram per kilowattuur zit de motor daar zelfs 25 procent onder en de roetuitstoot is nul. Dieselmotoren hebben dan roetfilters en dure ureumkatalysatoren nodig.

NoNox klep maakt gasmotor interessant

Net zo efficiënt als dieselmotor, maar goedkoper en veel schoner

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

NoNox klep maakt gasmotor interessant | Schuttevaer.nl

NoNox klep maakt gasmotor interessant

Het Limburgse bedrijf NoNox heeft een kleppensysteem ontwikkeld dat de efficiëntie van gasmotoren met 25 procent verhoogt, van dertig naar veertig procent. Daarmee kan de gasmotor qua efficiëntie concurreren met de dieselmotor en hij voldoet bovendien zonder aanpassingen aan de emissienormen die 2011 voor de binnenvaart gaan gelden (CCR-fase 3 / Euro 5). Met een NOx-uitstoot van 1,5 gram per kilowattuur zit de motor daar zelfs 25 procent onder en de roetuitstoot is nul. Dieselmotoren hebben dan roetfilters en dure ureumkatalysatoren nodig.

NoNox klep maakt gasmotor interessant

Net zo efficiënt als dieselmotor, maar goedkoper en veel schoner

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer