Piet Brouwer Elektrotechniek: ‘Voor alles geldt: het moet werken’

De elektrotechnische installatie van drie nieuwe duurzame en multi-inzetbare vaartuigen van Rijkswaterstaat worden aangelegd door Piet Brouwer Elektrotechniek. In het Urker bedrijf komen de werelden van beroepsvaart, visserij en jachtbouw samen. ‘Voor alles geldt: het moet werken.’

Piet Brouwer Elektrotechniek: ‘Voor alles geldt: het moet werken'
  • Piet Brouwer Elektrotechniek levert complete elektrotechnische installaties

  • Accupakket in plaats van dure walstroom

Door Michiel Satink
De drie vaartuigen van Rijkswaterstaat worden in Friesland gebouwd. Ze krijgen een hybride dieselelektrische voortstuwing, die wordt gevoed door twee generatoren en een  accupakket. Ook komen er zonnepanelen aan boord. Verzoeken voor hybride stroomvoorzieningen als deze komen bij Piet Brouwer Elektrotechniek van klanten uit diverse disciplines. Dat is niet ongewoon. ‘Wij doen het complete pakket van elektrische installatie aan boord. Vanaf de energieopwekking tot en met de energiedistributie en navenante installaties. Denk aan brandbeveiliging, alarmsystemen, communicatie, verlichting’, zegt sales manager Piet Roskam.

‘Als we iets toepassen in de jachtbouw kijken we altijd of we er in de beroepsvaart ook iets mee kunnen’, vertelt directeur Martin van Veen. Zo kreeg Roskam recent de vraag van een visser die veel in Frankrijk afmeert om een accupakket aan boord te installeren. Niet de wens om stil te varen, maar een financiële overweging lag aan de basis van die vraag. ‘Zo’n pakket is duur, maar deze visser was per weekend tussen de 700 en 800 euro aan walstroom kwijt.’ Ook hier kwam kennis van pas die was opgedaan in de jachtbouw en via de opdracht van Rijkswaterstaat.

Simpel houden

De visser en de eigenaar van een luxe jacht komen bij Piet Brouwer door dezelfde deur naar binnen. Het bedrijf heeft zijn wortels in de visserij, maar werkt intussen op veel breder terrein. ‘Naast de maritieme tak werken we in de industrie en zorgen we voor noodstroomvoorzieningen op land.’

De meeste van de 79 medewerkers op de locaties in Harlingen, Den Helder en op Urk is bezig in de scheepsbouw. Het bedrijf werkt veel aan seriematige coasters op werven in het noorden van het land. Nieuwe technologie waarmee het bedrijf werkt maakt veel mogelijk, zoals het verzamelen van data van prestaties aan boord. ‘Bij het jacht Missy kunnen we op afstand volgen hoe het verbruik is. We kunnen precies zien hoever we kunnen gaan voordat de tweede generator moet opstarten’, zegt Roskam. De eigenaar wilde vooral een stille boot.

Roskam merkt ook een tegenbeweging, met name in de visserij. ‘Vissers vragen steeds meer om het simpel te houden. Het moet ook allemaal op zee te repareren blijven.’

Onderdelen daarvoor halen de vissers doorgaans op zaterdag uit het magazijn.

Nieuwe haven

Door de Brexit en vele perikelen rond vergunningverlening hangen er donkere wolken boven de visserijwereld. ‘Toch gaat het ook met de visserij de goede kant op’, merkt Roskam, ‘al zijn ze wat voorzichtig. Het is een sector waarin je nooit ver vooruit kunt kijken.’

Een visser is ook afhankelijk van hoeveel hij mag of kan vangen. En dan zijn er nog de vaak wisselende brandstofkosten. ‘Automatisering zorgt voor gebruiksgemak, maar kan ook dingen goedkoper maken. Je kunt er bijvoorbeeld mee voorkomen dat een generator drie uur parallel draait, terwijl dat helemaal niet nodig blijkt.’

Naast de visserij wordt de scheepsbouw steeds belangrijker op Urk. De onderneming zit in een consortium van vier partijen dat wil bouwen in de nog aan te leggen buitendijkse haven. Overheden onderhandelen op dit moment over de laatste openstaande punten voordat het groene licht wordt gegeven. Van Veen: ‘In de schepen en scheepsbouw liggen de kansen. Ik ben ervan overtuigd dat dat hier gaat groeien.’

Piet Brouwer Elektrotechniek: ‘Voor alles geldt: het moet werken’ | Schuttevaer.nl

Piet Brouwer Elektrotechniek: ‘Voor alles geldt: het moet werken’

De elektrotechnische installatie van drie nieuwe duurzame en multi-inzetbare vaartuigen van Rijkswaterstaat worden aangelegd door Piet Brouwer Elektrotechniek. In het Urker bedrijf komen de werelden van beroepsvaart, visserij en jachtbouw samen. ‘Voor alles geldt: het moet werken.’

Piet Brouwer Elektrotechniek: ‘Voor alles geldt: het moet werken'
  • Piet Brouwer Elektrotechniek levert complete elektrotechnische installaties

  • Accupakket in plaats van dure walstroom

Door Michiel Satink
De drie vaartuigen van Rijkswaterstaat worden in Friesland gebouwd. Ze krijgen een hybride dieselelektrische voortstuwing, die wordt gevoed door twee generatoren en een  accupakket. Ook komen er zonnepanelen aan boord. Verzoeken voor hybride stroomvoorzieningen als deze komen bij Piet Brouwer Elektrotechniek van klanten uit diverse disciplines. Dat is niet ongewoon. ‘Wij doen het complete pakket van elektrische installatie aan boord. Vanaf de energieopwekking tot en met de energiedistributie en navenante installaties. Denk aan brandbeveiliging, alarmsystemen, communicatie, verlichting’, zegt sales manager Piet Roskam.

‘Als we iets toepassen in de jachtbouw kijken we altijd of we er in de beroepsvaart ook iets mee kunnen’, vertelt directeur Martin van Veen. Zo kreeg Roskam recent de vraag van een visser die veel in Frankrijk afmeert om een accupakket aan boord te installeren. Niet de wens om stil te varen, maar een financiële overweging lag aan de basis van die vraag. ‘Zo’n pakket is duur, maar deze visser was per weekend tussen de 700 en 800 euro aan walstroom kwijt.’ Ook hier kwam kennis van pas die was opgedaan in de jachtbouw en via de opdracht van Rijkswaterstaat.

Simpel houden

De visser en de eigenaar van een luxe jacht komen bij Piet Brouwer door dezelfde deur naar binnen. Het bedrijf heeft zijn wortels in de visserij, maar werkt intussen op veel breder terrein. ‘Naast de maritieme tak werken we in de industrie en zorgen we voor noodstroomvoorzieningen op land.’

De meeste van de 79 medewerkers op de locaties in Harlingen, Den Helder en op Urk is bezig in de scheepsbouw. Het bedrijf werkt veel aan seriematige coasters op werven in het noorden van het land. Nieuwe technologie waarmee het bedrijf werkt maakt veel mogelijk, zoals het verzamelen van data van prestaties aan boord. ‘Bij het jacht Missy kunnen we op afstand volgen hoe het verbruik is. We kunnen precies zien hoever we kunnen gaan voordat de tweede generator moet opstarten’, zegt Roskam. De eigenaar wilde vooral een stille boot.

Roskam merkt ook een tegenbeweging, met name in de visserij. ‘Vissers vragen steeds meer om het simpel te houden. Het moet ook allemaal op zee te repareren blijven.’

Onderdelen daarvoor halen de vissers doorgaans op zaterdag uit het magazijn.

Nieuwe haven

Door de Brexit en vele perikelen rond vergunningverlening hangen er donkere wolken boven de visserijwereld. ‘Toch gaat het ook met de visserij de goede kant op’, merkt Roskam, ‘al zijn ze wat voorzichtig. Het is een sector waarin je nooit ver vooruit kunt kijken.’

Een visser is ook afhankelijk van hoeveel hij mag of kan vangen. En dan zijn er nog de vaak wisselende brandstofkosten. ‘Automatisering zorgt voor gebruiksgemak, maar kan ook dingen goedkoper maken. Je kunt er bijvoorbeeld mee voorkomen dat een generator drie uur parallel draait, terwijl dat helemaal niet nodig blijkt.’

Naast de visserij wordt de scheepsbouw steeds belangrijker op Urk. De onderneming zit in een consortium van vier partijen dat wil bouwen in de nog aan te leggen buitendijkse haven. Overheden onderhandelen op dit moment over de laatste openstaande punten voordat het groene licht wordt gegeven. Van Veen: ‘In de schepen en scheepsbouw liggen de kansen. Ik ben ervan overtuigd dat dat hier gaat groeien.’