Kooiman en De Cloedt bouwen coaster om tot sleephopperzuiger DC Brugge

De sleephopperzuiger DC Brugge is 30 juni opgeleverd bij Scheepswerf Gebr. Kooiman te Zwijndrecht in nauwe samenwerking met Group de Cloedt en Kooiman Marine Group. Met de DC Brugge, gebouwd op het casco van de voormalig coaster DC Eems, vernieuwt Group de Cloedt haar baggervloot.

Kooiman en De Cloedt bouwen coaster om tot sleephopperzuiger DC Brugge

Het schip, met een hopperinhoud van 2.450m3, vervangt de 43 jaar oude Interballast 1 (1.680m3) en wordt ingezet binnen de granulaten-baggervloot van Group De Cloedt. Het vaargebied zal voornamelijk de Westerschelde en de Belgische en Nederlandse kust betreffen. Het schip wordt ingezet voor het laden van beunschepen en het bevoorraden van de depots van Group de Cloedt.

In nauwe samenwerking met Group de Cloedt heeft Kooiman Marine Group de volledige engineering en ombouw van het schip verzorgd. Ook de betimmering en de elektrische installatie zijn ontworpen en geleverd door Kooiman Marine Group.

De twee beunen kunnen afzonderlijk worden geladen en gelost waardoor twee verschillende zandsoorten kunnen worden meegenomen. De baggerinstallatie is voorzien van een in hoogte verstelbare zeefinstallatie voor het zorgvuldig kunnen sorteren van verschillende zandkwaliteiten.

Drooglosinstallatie

Het schip kan haar lading op drie manieren lossen: droog, nat en door middel van dumpen. Het schip is uitgerust met een drooglosinstallatie. Door middel van een hydraulische kraan met grijper kan de lading worden gelost via een lopende band. Deze lopende band heeft een reikwijdte van circa 30 meter buiten het schip. Met deze installatie kan het schip onafhankelijk haar lading zelf lossen. Voor het nat lossen, bijvoorbeeld voor het laden van beunschepen, is het schip uitgerust met een schepenlaadpijp. Het schip is verder voorzien van bodemdeuren waardoor met behulp van een jetleiding de lading kan worden gedumpt.

Door middel van twee ingebouwde telescopische spudpalen is het gebruik van afmeertrossen overbodig. In combinatie met de losinstallatie kan het schip op zeer veel plaatsen zelfstandig lossen.

Nieuw stuurhuis

De oude accommodatie is vervangen door een compleet nieuw stuurhuis. De nieuwe accommodatie is geschikt voor een achtkoppige bemanning. De nieuwe brug is voorzien van de laatste technieken op het gebied van nautische apparatuur en biedt een uitstekend zicht op het gehele schip.

De combinatie van de praktijkkennis van Group de Cloedt en de scheepsbouwkennis van Kooiman Marine Group heeft volgens de bouwers geresulteerd in een zeer compleet baggerschip met slimme oplossingen. Met het in de vaart nemen van de DC Brugge speelt Group de Cloedt in op de stijgende vraag naar zand uit zee en verstevigt haar positie in de regio.

Kooiman en De Cloedt bouwen coaster om tot sleephopperzuiger DC Brugge | Schuttevaer.nl

Kooiman en De Cloedt bouwen coaster om tot sleephopperzuiger DC Brugge

De sleephopperzuiger DC Brugge is 30 juni opgeleverd bij Scheepswerf Gebr. Kooiman te Zwijndrecht in nauwe samenwerking met Group de Cloedt en Kooiman Marine Group. Met de DC Brugge, gebouwd op het casco van de voormalig coaster DC Eems, vernieuwt Group de Cloedt haar baggervloot.

Kooiman en De Cloedt bouwen coaster om tot sleephopperzuiger DC Brugge

Het schip, met een hopperinhoud van 2.450m3, vervangt de 43 jaar oude Interballast 1 (1.680m3) en wordt ingezet binnen de granulaten-baggervloot van Group De Cloedt. Het vaargebied zal voornamelijk de Westerschelde en de Belgische en Nederlandse kust betreffen. Het schip wordt ingezet voor het laden van beunschepen en het bevoorraden van de depots van Group de Cloedt.

In nauwe samenwerking met Group de Cloedt heeft Kooiman Marine Group de volledige engineering en ombouw van het schip verzorgd. Ook de betimmering en de elektrische installatie zijn ontworpen en geleverd door Kooiman Marine Group.

De twee beunen kunnen afzonderlijk worden geladen en gelost waardoor twee verschillende zandsoorten kunnen worden meegenomen. De baggerinstallatie is voorzien van een in hoogte verstelbare zeefinstallatie voor het zorgvuldig kunnen sorteren van verschillende zandkwaliteiten.

Drooglosinstallatie

Het schip kan haar lading op drie manieren lossen: droog, nat en door middel van dumpen. Het schip is uitgerust met een drooglosinstallatie. Door middel van een hydraulische kraan met grijper kan de lading worden gelost via een lopende band. Deze lopende band heeft een reikwijdte van circa 30 meter buiten het schip. Met deze installatie kan het schip onafhankelijk haar lading zelf lossen. Voor het nat lossen, bijvoorbeeld voor het laden van beunschepen, is het schip uitgerust met een schepenlaadpijp. Het schip is verder voorzien van bodemdeuren waardoor met behulp van een jetleiding de lading kan worden gedumpt.

Door middel van twee ingebouwde telescopische spudpalen is het gebruik van afmeertrossen overbodig. In combinatie met de losinstallatie kan het schip op zeer veel plaatsen zelfstandig lossen.

Nieuw stuurhuis

De oude accommodatie is vervangen door een compleet nieuw stuurhuis. De nieuwe accommodatie is geschikt voor een achtkoppige bemanning. De nieuwe brug is voorzien van de laatste technieken op het gebied van nautische apparatuur en biedt een uitstekend zicht op het gehele schip.

De combinatie van de praktijkkennis van Group de Cloedt en de scheepsbouwkennis van Kooiman Marine Group heeft volgens de bouwers geresulteerd in een zeer compleet baggerschip met slimme oplossingen. Met het in de vaart nemen van de DC Brugge speelt Group de Cloedt in op de stijgende vraag naar zand uit zee en verstevigt haar positie in de regio.