Gezin in industriële bedrijfstak

Dirk Hovestadt vaart sinds 2010 als schipper in loondienst op de Meruada. Zijn vrouw Caroline en hun kinderen varen mee totdat de kinderen naar school gaan. De Meruada vaart tot Dirks grote plezier overal heen. Het enige wat volgens hem acuut nodig is, is een marifoonplicht voor jachten.

Gezin in industriële bedrijfstak
  • Kinderen Hovestadt gaan niet naar het internaat
  • ‘Kleuteronderwijs is super geregeld’

Door Henriette Driesen-Joanknecht
‘Ik vind dat verschrikkelijk belangrijk. Het is handig als je een jacht kunt bereiken en als ze kunnen uitluisteren en melden, zodat je van elkaar weet wat je van plan bent.’

Als voorbeeld noemt hij de Oosterschelde. ‘Bij de Witte Tonnen Vlije, daar stikt het zomers van de jachten en moet ik oversteken. Het is handig dat als ik dat meld, dat ze het kunnen uitluisteren. Je kunt dan ook wat tegen elkaar zeggen, mocht dat nodig zijn. Mensen hebben vaak niet in de gaten dat 200 meter voor de kop langs bij een leeg schip krap is.’

Bedrijfsmatiger

De kinderen van Dirk en Caroline zullen niet naar het internaat gaan. Dat heeft te maken met de ingrijpende veranderingen in de binnenvaart. ‘De binnenvaart is veel bedrijfsmatiger geworden. De exploitatie is meer dag en nacht. Een gezin met schoolgaande kinderen is daar moeilijk in te passen’, vertellen ze daarover.

Dirk verwacht daarom dat hij voorlopig in loondienst blijft, want de toekomst als varend ondernemer met een vrouw aan de wal is onzekerder.

Hun oudste kind volgt de kleuterklas via het LOVK. Caroline is erg te spreken over het onderwijs. ‘Onze dochter vindt het leuk en ik vind dat het super is geregeld. Het contact met de juf is goed en ook hoe ze haar observeren in haar schoolse behoeftes. Je kunt de juf altijd bereiken. Ze is heel flexibel. Daarnaast gaat onze dochter in Werkendam naar de kleuterschool. Daarvoor logeert ze af en toe bij opa en oma.’

Vanzelfsprekend

De toekomst van de Nederlandse binnenvaartvloot ziet er volgen Dirk en Caroline goed uit. ‘Nederland heeft duurzame schepen. De binnenvaart kan dan wel een langzame manier van vervoer zijn, maar het is wel de schoonste.’

Dirk is een schipperszoon. Gaan varen was voor hem vanzelfsprekend. Hij deed BBL-stuurman/schipper bij het STC in Rotterdam en werkte op de Johanna M en in verband met nieuwbouw tijdelijk op de Fiducia. Hij vindt het nog steeds een goede beroepskeuze. ‘De vrijheid, dat je niet elke keer hetzelfde uitzicht hebt en de afwisseling van de werkzaamheden als varen, onderhoud en laden en lossen spreken me aan.’

Zwakke walstroom

De Meruada vaart van de Moezel, Main en de Boven-Rijn tot Eemshaven en Luik. Het schip is uitgerust met spudpalen en qua ligplaatsen redt zij zich snel. Toch zijn er plekken waar de ligplaatsen beperkt zijn. ‘Op de Moezel vind ik de voorzieningen minimaal. Wat mij betreft mogen ze bij elk sluispand een rij palen met steigers slaan.’

Het valt hem op dat walstroom vaak niet is berekend op grote schepen. ‘Het probleem is dat je op een groot schip meer verbruikt. Je hebt meer airco’s, zwaardere pompen, motorverwarming en een grotere autokraan. Dat kunnen veel kasten niet leveren.’

Dirk besteedt zijn vrije tijd aan zijn gezin. Ze leven nu nog echt aan boord. ‘Ik heb geen hobby, die tijd besteed ik aan mijn gezin. Naar huis gaan we niet als we stilliggen. Ons huis is verhuurd, totdat we er zelf in gaan.’

Scheepsgegevens:
Scheepsnaam: Meruada. Lengte: 110 meter. Breedte: 11,45 meter. Diepgang: 3,63 meter. Tonnage: 3210. Europanummer: 02326908. Motor: Caterpillar, 1700 pk. Bouwjaar: 2005. Thuishaven: Werkendam. Eigenaar: Fa BLP Verheij.

 

Gezin in industriële bedrijfstak | Schuttevaer.nl

Gezin in industriële bedrijfstak

Dirk Hovestadt vaart sinds 2010 als schipper in loondienst op de Meruada. Zijn vrouw Caroline en hun kinderen varen mee totdat de kinderen naar school gaan. De Meruada vaart tot Dirks grote plezier overal heen. Het enige wat volgens hem acuut nodig is, is een marifoonplicht voor jachten.

Gezin in industriële bedrijfstak
  • Kinderen Hovestadt gaan niet naar het internaat
  • ‘Kleuteronderwijs is super geregeld’

Door Henriette Driesen-Joanknecht
‘Ik vind dat verschrikkelijk belangrijk. Het is handig als je een jacht kunt bereiken en als ze kunnen uitluisteren en melden, zodat je van elkaar weet wat je van plan bent.’

Als voorbeeld noemt hij de Oosterschelde. ‘Bij de Witte Tonnen Vlije, daar stikt het zomers van de jachten en moet ik oversteken. Het is handig dat als ik dat meld, dat ze het kunnen uitluisteren. Je kunt dan ook wat tegen elkaar zeggen, mocht dat nodig zijn. Mensen hebben vaak niet in de gaten dat 200 meter voor de kop langs bij een leeg schip krap is.’

Bedrijfsmatiger

De kinderen van Dirk en Caroline zullen niet naar het internaat gaan. Dat heeft te maken met de ingrijpende veranderingen in de binnenvaart. ‘De binnenvaart is veel bedrijfsmatiger geworden. De exploitatie is meer dag en nacht. Een gezin met schoolgaande kinderen is daar moeilijk in te passen’, vertellen ze daarover.

Dirk verwacht daarom dat hij voorlopig in loondienst blijft, want de toekomst als varend ondernemer met een vrouw aan de wal is onzekerder.

Hun oudste kind volgt de kleuterklas via het LOVK. Caroline is erg te spreken over het onderwijs. ‘Onze dochter vindt het leuk en ik vind dat het super is geregeld. Het contact met de juf is goed en ook hoe ze haar observeren in haar schoolse behoeftes. Je kunt de juf altijd bereiken. Ze is heel flexibel. Daarnaast gaat onze dochter in Werkendam naar de kleuterschool. Daarvoor logeert ze af en toe bij opa en oma.’

Vanzelfsprekend

De toekomst van de Nederlandse binnenvaartvloot ziet er volgen Dirk en Caroline goed uit. ‘Nederland heeft duurzame schepen. De binnenvaart kan dan wel een langzame manier van vervoer zijn, maar het is wel de schoonste.’

Dirk is een schipperszoon. Gaan varen was voor hem vanzelfsprekend. Hij deed BBL-stuurman/schipper bij het STC in Rotterdam en werkte op de Johanna M en in verband met nieuwbouw tijdelijk op de Fiducia. Hij vindt het nog steeds een goede beroepskeuze. ‘De vrijheid, dat je niet elke keer hetzelfde uitzicht hebt en de afwisseling van de werkzaamheden als varen, onderhoud en laden en lossen spreken me aan.’

Zwakke walstroom

De Meruada vaart van de Moezel, Main en de Boven-Rijn tot Eemshaven en Luik. Het schip is uitgerust met spudpalen en qua ligplaatsen redt zij zich snel. Toch zijn er plekken waar de ligplaatsen beperkt zijn. ‘Op de Moezel vind ik de voorzieningen minimaal. Wat mij betreft mogen ze bij elk sluispand een rij palen met steigers slaan.’

Het valt hem op dat walstroom vaak niet is berekend op grote schepen. ‘Het probleem is dat je op een groot schip meer verbruikt. Je hebt meer airco’s, zwaardere pompen, motorverwarming en een grotere autokraan. Dat kunnen veel kasten niet leveren.’

Dirk besteedt zijn vrije tijd aan zijn gezin. Ze leven nu nog echt aan boord. ‘Ik heb geen hobby, die tijd besteed ik aan mijn gezin. Naar huis gaan we niet als we stilliggen. Ons huis is verhuurd, totdat we er zelf in gaan.’

Scheepsgegevens:
Scheepsnaam: Meruada. Lengte: 110 meter. Breedte: 11,45 meter. Diepgang: 3,63 meter. Tonnage: 3210. Europanummer: 02326908. Motor: Caterpillar, 1700 pk. Bouwjaar: 2005. Thuishaven: Werkendam. Eigenaar: Fa BLP Verheij.