Duplo Shipping met Prisa over op hybride

Varen met respect voor mens, milieu en omgeving, daar staan Laurens Minderhout en Pieter Eikelenboom van Duplo Shipping voor. Tegenwoordig is groen rijden op de Nederlandse wegen niet meer weg te denken, maar dankzij Duplo Shipping is straks ‘groen varen’ in Nederland ook een begrip. Zij gaan met hun motorschip Prisa over op hybride.

Duplo Shipping met Prisa over op hybride

Naast de bestaande traditionele voortstuwing met de MTU hoofdmotor wordt een dieselelektrische voortstuwing geïnstalleerd met twee Mitsubishi 6D24TL zuinige en schone generatorsets van 196 Kwe per stuk, die de Baumuller elektromotoren aandrijven. De elektromotoren zijn direct verbonden met de schroefas en hebben hierdoor geen verliezen van de keerkoppeling.

Het echte werk

De compagnons Pieter Eikelenboom en Laurens Minderhoud zijn intussen al bijna tien jaar actief als zelfstandig ondernemers met twee binnenvaartschepen. Zij vervoeren honderden containers per dag van haven naar haven. Voor de heren is het niet de eerste keer dat zij actie ondernemen op brandstofbesparing en het milieu. Zo meldde Pieter zich in 2009 als eerste van tien particuliere binnenschippers aan om mee te doen aan de brandstofcompetitie van ‘VoortVarend Besparen‘. Een mooi initiatief, maar nu is het tijd voor het echte werk.

Met het motorschip Prisa varen de ondernemers onder contract voor MCS uit Drachten, ‘de grootste in slimme containertechniek’. MSC is tevens de opdrachtgever van het motorschip Nadorias van Sendo Shipping. De Nadorias onderging als eerste een refit naar een hybride voorstuwing.

Duurzame refit

Door zowel de zakelijke als vriendschappelijke band tussen de heren van Sendo en Duplo Shipping konden Pieter en Laurens het hele proces naar hybride nauwlettend volgen, vanaf de inbouw/verbouw tot de ingebruikname en de resultaten. En ook voor motorschip Prisa is nu de stap naar groen gekomen. Op 7 maart zal ze aanmeren bij de firma Koedood om de duurzame refit te ondergaan naar een hybride voortstuwing.

De oorspronkelijk hoofdvoortstuwing bestaat uit een MTU van 1320 kW, een veel te grote motor voor het werk wat het schip moet leveren. Na de ombouw drijven de generatoren een elektromotor aan, deze elektromotor is speciaal ontwikkeld voor het vaarprofiel en hiermee maken de eigenaren een grote slag in efficiëntie. De huidige hoofdmotor (MTU) blijft wel staan en in geval van calamiteiten of grote weersinvloeden kan deze worden gebruikt. De verwachting is dat de MTU nog maximaal 5% van de tijd nodig zal zijn.
Met de refit wordt niet alleen 15% brandstof bespaard, maar door nabehandeling wordt ook de uitstoot van CO2 met 15% gereduceerd, roet met 40% en NOx met 97%. ‘Een mooie investering in de toekomst’, aldus Pieter en Laurens van Duplo Shipping.

Duplo Shipping met Prisa over op hybride | Schuttevaer.nl

Duplo Shipping met Prisa over op hybride

Varen met respect voor mens, milieu en omgeving, daar staan Laurens Minderhout en Pieter Eikelenboom van Duplo Shipping voor. Tegenwoordig is groen rijden op de Nederlandse wegen niet meer weg te denken, maar dankzij Duplo Shipping is straks ‘groen varen’ in Nederland ook een begrip. Zij gaan met hun motorschip Prisa over op hybride.

Duplo Shipping met Prisa over op hybride

Naast de bestaande traditionele voortstuwing met de MTU hoofdmotor wordt een dieselelektrische voortstuwing geïnstalleerd met twee Mitsubishi 6D24TL zuinige en schone generatorsets van 196 Kwe per stuk, die de Baumuller elektromotoren aandrijven. De elektromotoren zijn direct verbonden met de schroefas en hebben hierdoor geen verliezen van de keerkoppeling.

Het echte werk

De compagnons Pieter Eikelenboom en Laurens Minderhoud zijn intussen al bijna tien jaar actief als zelfstandig ondernemers met twee binnenvaartschepen. Zij vervoeren honderden containers per dag van haven naar haven. Voor de heren is het niet de eerste keer dat zij actie ondernemen op brandstofbesparing en het milieu. Zo meldde Pieter zich in 2009 als eerste van tien particuliere binnenschippers aan om mee te doen aan de brandstofcompetitie van ‘VoortVarend Besparen‘. Een mooi initiatief, maar nu is het tijd voor het echte werk.

Met het motorschip Prisa varen de ondernemers onder contract voor MCS uit Drachten, ‘de grootste in slimme containertechniek’. MSC is tevens de opdrachtgever van het motorschip Nadorias van Sendo Shipping. De Nadorias onderging als eerste een refit naar een hybride voorstuwing.

Duurzame refit

Door zowel de zakelijke als vriendschappelijke band tussen de heren van Sendo en Duplo Shipping konden Pieter en Laurens het hele proces naar hybride nauwlettend volgen, vanaf de inbouw/verbouw tot de ingebruikname en de resultaten. En ook voor motorschip Prisa is nu de stap naar groen gekomen. Op 7 maart zal ze aanmeren bij de firma Koedood om de duurzame refit te ondergaan naar een hybride voortstuwing.

De oorspronkelijk hoofdvoortstuwing bestaat uit een MTU van 1320 kW, een veel te grote motor voor het werk wat het schip moet leveren. Na de ombouw drijven de generatoren een elektromotor aan, deze elektromotor is speciaal ontwikkeld voor het vaarprofiel en hiermee maken de eigenaren een grote slag in efficiëntie. De huidige hoofdmotor (MTU) blijft wel staan en in geval van calamiteiten of grote weersinvloeden kan deze worden gebruikt. De verwachting is dat de MTU nog maximaal 5% van de tijd nodig zal zijn.
Met de refit wordt niet alleen 15% brandstof bespaard, maar door nabehandeling wordt ook de uitstoot van CO2 met 15% gereduceerd, roet met 40% en NOx met 97%. ‘Een mooie investering in de toekomst’, aldus Pieter en Laurens van Duplo Shipping.