‘Schippersvergaderingen zijn belangrijk’

Cornelis en Arianne Heuvelman-Prins varen met hun jongste twee kinderen op de Providence. De oudste twee wonen door de week op het internaat. Het echtpaar is lid van de Christelijke Bond van Ondernemers in de Binnenvaart (CBOB) en bezoekt ook vergaderingen. Ze ervaren dat als waardevol, niet alleen vanwege de vaktechnische informatie, maar ook vanwege het sociale aspect.

  • Cornelis en Arianne Heuvelman zijn CBOB-lid
  • ‘Vaktechnisch en sociaal waardevol’

Door Henriette Driesen-Joanknecht
‘Ik ga ook mee naar die vergaderingen’, vertelt Arianne. ‘Ik vind het interessant. Het gaat toch om ons beroep. Bij de CBOB komen meer vrouwen op de vergaderingen. Het is ook een sociaal gebeuren. Dat voegt toch wat toe.’

De laatste vergadering was de eerste vergadering samen met de Binnenvaart Branche Unie (BBU). Cornelis toont zich tevreden over het programma. ‘Het was interessant. Er waren goede sprekers en het ging over dingen die dicht bij mij stonden.’

Hij verbaasde zich tijdens die vergadering over de cijfers van het vervoersvolume van de binnenvaart. De crisis speelt zich hoofdzakelijk af op vrachtprijsniveau, concludeerde hij. Hij hoorde dat in 2012 records zijn gebroken in het vervoersvolume en pakt het boekje van de vergadering erbij. Het vervoersvolume op de Moezel steeg met 5,6%, sluis Iffezheim met 11,6% en de Saar haalde met een stijging van 16% het hoogste vervoersvolume sinds de opening in 1989. ‘Als je het ladingvolume ziet, is de overcapaciteit zo groot nog niet. Bovendien heeft de binnenvaart een reservecapaciteit nodig om bij laagwater de afnemers te kunnen blijven bedienen. De sector kan ook geen nee verkopen als het laag water is. Dat wil je toch niet? Het grootste probleem in de binnenvaart is de beheersing van de reservecapaciteit’, stelt hij.

De binnenvaart blijft in elk geval nodig, daarover bestaat geen twijfel. ‘Stel dat de binnenvaart stopt, dan valt een haven als Rotterdam stil.’

Wedstrijd

De Providence deed drie jaar geleden mee aan de wedstrijd Voortvarend Besparen. Daarin won het schip niet, omdat je eigenlijk tegen jezelf vaart. De Providence voer namelijk al zuinig en is bovendien in 2010, inclusief duwbak, naar Constanza geweest. Daardoor konden die cijfers niet worden verbeterd. Cornelis won wel de prijs Captain 2010 Shipsim. Deze prijs was aan Voortvarend Besparen verbonden. ‘Je kon op de dag zelf op een simulator varen. De deelnemers kregen een hoeveelheid gasolie en moesten in een bepaalde tijd een zo groot mogelijke afstand op de simulator afleggen.’

De gewonnen beker is momenteel trouwens een favoriet object voor zoontje Jullian, die hem in onbewaakte ogenblikken uit de vensterbank van de stuurhut pakt.

Mooie reis

De lange reis naar Constanza was een leuke periode voor het gezin, herinnert Arianne zich. ‘We hadden extra verlof voor de kinderen aangevraagd. Dat werd toegestaan door de inspecteur. De kinderen kregen schoolwerk mee en maakten dat aan boord. Ze hebben het er nog altijd erover. Ze hoeven niet op vakantie, maar vragen nog steeds om zo’n reis.’

Cornelis is een schipperszoon. Zijn ouders varen op de Helena-Nelly. Het was zijn wens ook te gaan varen en Cornelis koos voor het LBO, omdat hij daarmee sneller zijn droom kon verwezenlijken in plaats van naar de HAVO te gaan, zoals zijn schooladvies was.

Arianne is van de wal, maar werkte op het internaat in Krimpen aan den IJssel, waar nu ook hun oudste twee kinderen wonen. Ze leerden elkaar kennen op dat internaat. ‘Ik voer bij mijn vader aan boord en bracht mijn zusjes weg naar het internaat. Daar leerde ik haar kennen’, vertelt Cornelis.

Arianne herinnert zich dat nog goed. ‘Mijn collega’s moesten altijd lachen als ik vertelde dat Cornelis gezellig op de groep koffie bleef drinken. "Dat doet hij ook alleen bij jou", lachten ze.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Providence. Lengte: 135 meter. Breedte: 11,44 meter. Diepgang: 3,86 meter. Tonnage: 4467. Europanummer: 02330726. Motor: 2 x Mitsubishi, 940 kW. Bouwjaar: 2008. Thuishaven: Krimpen aan den IJssel. Eigenaar: VOF Arcotrans.

‘Schippersvergaderingen zijn belangrijk’ | Schuttevaer.nl

‘Schippersvergaderingen zijn belangrijk’

Cornelis en Arianne Heuvelman-Prins varen met hun jongste twee kinderen op de Providence. De oudste twee wonen door de week op het internaat. Het echtpaar is lid van de Christelijke Bond van Ondernemers in de Binnenvaart (CBOB) en bezoekt ook vergaderingen. Ze ervaren dat als waardevol, niet alleen vanwege de vaktechnische informatie, maar ook vanwege het sociale aspect.

  • Cornelis en Arianne Heuvelman zijn CBOB-lid
  • ‘Vaktechnisch en sociaal waardevol’

Door Henriette Driesen-Joanknecht
‘Ik ga ook mee naar die vergaderingen’, vertelt Arianne. ‘Ik vind het interessant. Het gaat toch om ons beroep. Bij de CBOB komen meer vrouwen op de vergaderingen. Het is ook een sociaal gebeuren. Dat voegt toch wat toe.’

De laatste vergadering was de eerste vergadering samen met de Binnenvaart Branche Unie (BBU). Cornelis toont zich tevreden over het programma. ‘Het was interessant. Er waren goede sprekers en het ging over dingen die dicht bij mij stonden.’

Hij verbaasde zich tijdens die vergadering over de cijfers van het vervoersvolume van de binnenvaart. De crisis speelt zich hoofdzakelijk af op vrachtprijsniveau, concludeerde hij. Hij hoorde dat in 2012 records zijn gebroken in het vervoersvolume en pakt het boekje van de vergadering erbij. Het vervoersvolume op de Moezel steeg met 5,6%, sluis Iffezheim met 11,6% en de Saar haalde met een stijging van 16% het hoogste vervoersvolume sinds de opening in 1989. ‘Als je het ladingvolume ziet, is de overcapaciteit zo groot nog niet. Bovendien heeft de binnenvaart een reservecapaciteit nodig om bij laagwater de afnemers te kunnen blijven bedienen. De sector kan ook geen nee verkopen als het laag water is. Dat wil je toch niet? Het grootste probleem in de binnenvaart is de beheersing van de reservecapaciteit’, stelt hij.

De binnenvaart blijft in elk geval nodig, daarover bestaat geen twijfel. ‘Stel dat de binnenvaart stopt, dan valt een haven als Rotterdam stil.’

Wedstrijd

De Providence deed drie jaar geleden mee aan de wedstrijd Voortvarend Besparen. Daarin won het schip niet, omdat je eigenlijk tegen jezelf vaart. De Providence voer namelijk al zuinig en is bovendien in 2010, inclusief duwbak, naar Constanza geweest. Daardoor konden die cijfers niet worden verbeterd. Cornelis won wel de prijs Captain 2010 Shipsim. Deze prijs was aan Voortvarend Besparen verbonden. ‘Je kon op de dag zelf op een simulator varen. De deelnemers kregen een hoeveelheid gasolie en moesten in een bepaalde tijd een zo groot mogelijke afstand op de simulator afleggen.’

De gewonnen beker is momenteel trouwens een favoriet object voor zoontje Jullian, die hem in onbewaakte ogenblikken uit de vensterbank van de stuurhut pakt.

Mooie reis

De lange reis naar Constanza was een leuke periode voor het gezin, herinnert Arianne zich. ‘We hadden extra verlof voor de kinderen aangevraagd. Dat werd toegestaan door de inspecteur. De kinderen kregen schoolwerk mee en maakten dat aan boord. Ze hebben het er nog altijd erover. Ze hoeven niet op vakantie, maar vragen nog steeds om zo’n reis.’

Cornelis is een schipperszoon. Zijn ouders varen op de Helena-Nelly. Het was zijn wens ook te gaan varen en Cornelis koos voor het LBO, omdat hij daarmee sneller zijn droom kon verwezenlijken in plaats van naar de HAVO te gaan, zoals zijn schooladvies was.

Arianne is van de wal, maar werkte op het internaat in Krimpen aan den IJssel, waar nu ook hun oudste twee kinderen wonen. Ze leerden elkaar kennen op dat internaat. ‘Ik voer bij mijn vader aan boord en bracht mijn zusjes weg naar het internaat. Daar leerde ik haar kennen’, vertelt Cornelis.

Arianne herinnert zich dat nog goed. ‘Mijn collega’s moesten altijd lachen als ik vertelde dat Cornelis gezellig op de groep koffie bleef drinken. "Dat doet hij ook alleen bij jou", lachten ze.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Providence. Lengte: 135 meter. Breedte: 11,44 meter. Diepgang: 3,86 meter. Tonnage: 4467. Europanummer: 02330726. Motor: 2 x Mitsubishi, 940 kW. Bouwjaar: 2008. Thuishaven: Krimpen aan den IJssel. Eigenaar: VOF Arcotrans.