‘Je gaat oorlog krijgen’

Een onderzoek in opdracht van de gemeente Amsterdam naar eventuele liberalisering van de rondvaartmarkt, heeft tot onrust geleid bij Amsterdamse rondvaartbedrijven. Directeur Karel Lovers van Lovers Company, een grote speler op de Amsterdamse rondvaartmarkt, heeft ernstige kritiek.

'Je gaat oorlog krijgen'
  • Liberalisering Amsterdamse rondvaart valt slecht bij reders
  • ‘Laten ze die snorders met sloepjes aanpakken’

Door Heere Heeresma jr.
Een onderzoeksrapport met de titel ‘Het roer moet om‘ beveelt een vergunningstelsel zonder volumebeperking voor de Amsterdamse rondvaartmarkt aan om de toenemende drukte op de Amsterdamse grachten het hoofd te bieden. Rondvaartrederijen zien chaotische toestanden ontstaan als de gemeente de aanbevelingen overneemt. Er worden vergelijkingen getrokken met de ‘taxi-oorlog’ na de liberalisering van die branche. Zo wordt voorgesteld een exploitatievergunning te verlenen aan iedereen met een boot die aan de eisen voor veiligheid en milieu voldoet.

Amsterdam was tot dusver terughoudend in het uitgegeven van vergunningen; er varen 333 rondvaartboten, salonboten, huursloepen, watertaxi’s en waterfietsen met een vergunning. In 2006 werden voor het laatst vergunningen verstrekt. Toen werden 75 vergunningen uitgegeven op meer dan 1000 aanvragen. Wie nu een boot met een exploitatievergunning koopt, moet zeker een ton neertellen voor de vergunning. Na een liberalisering is dat weggegooid geld.

Een ander voorstel betreft een verbod op de eigen steigers van de rederijen. Deze steigers zouden openbaar moeten worden, zodat iedere rondvaartondernemer er zijn passagiers kan laten in- en uitstappen.

Vlootvergroening

Lovers Company, het bedrijf van Karel Lovers, telt 24 grote rondvaartboten en watertaxi’s. Wat vindt hij van het rapport? ‘Ik begrijp er weinig van’, zegt Lovers. ‘Ik vind dat het niet klopt. De grote rondvaartboten maken maar 2% uit van de totale rondvaart, de rest zijn kleine bootjes. En als je meer bootjes toelaat krijg je juist wanorde op de grachten. Je krijgt ophopingen, ze gaan vier, vijf, zes dubbel aan de steiger liggen om klanten in hun sloep te krijgen.’

Volgens het rapport hoeft hiervoor niet te worden gevreesd, omdat een boot een grote investering zou vergen. Maar Lovers zegt dat je al voor gemiddeld 10.000 euro een elektrische sloep op Marktplaats kunt vinden. Hij bevestigt overigens dat hij door de samenstellers van het rapport niet is gehoord, iets waarover meer rondvaartondernemers zich hebben beklaagd.

Lees deze week het hele artikel in Weekblad Schuttevaer (nr. 48, 28 november 2012). Behalve in de papieren krant is het online te lezen in de Schuttevaer e-paper, de elektronische krant die gratis toegankelijk is voor abonnees. Niet-abonnees kunnen tegen betaling toegang verkrijgen. Neem nu een proefabonnement

‘Je gaat oorlog krijgen’ | Schuttevaer.nl

‘Je gaat oorlog krijgen’

Een onderzoek in opdracht van de gemeente Amsterdam naar eventuele liberalisering van de rondvaartmarkt, heeft tot onrust geleid bij Amsterdamse rondvaartbedrijven. Directeur Karel Lovers van Lovers Company, een grote speler op de Amsterdamse rondvaartmarkt, heeft ernstige kritiek.

'Je gaat oorlog krijgen'
  • Liberalisering Amsterdamse rondvaart valt slecht bij reders
  • ‘Laten ze die snorders met sloepjes aanpakken’

Door Heere Heeresma jr.
Een onderzoeksrapport met de titel ‘Het roer moet om‘ beveelt een vergunningstelsel zonder volumebeperking voor de Amsterdamse rondvaartmarkt aan om de toenemende drukte op de Amsterdamse grachten het hoofd te bieden. Rondvaartrederijen zien chaotische toestanden ontstaan als de gemeente de aanbevelingen overneemt. Er worden vergelijkingen getrokken met de ‘taxi-oorlog’ na de liberalisering van die branche. Zo wordt voorgesteld een exploitatievergunning te verlenen aan iedereen met een boot die aan de eisen voor veiligheid en milieu voldoet.

Amsterdam was tot dusver terughoudend in het uitgegeven van vergunningen; er varen 333 rondvaartboten, salonboten, huursloepen, watertaxi’s en waterfietsen met een vergunning. In 2006 werden voor het laatst vergunningen verstrekt. Toen werden 75 vergunningen uitgegeven op meer dan 1000 aanvragen. Wie nu een boot met een exploitatievergunning koopt, moet zeker een ton neertellen voor de vergunning. Na een liberalisering is dat weggegooid geld.

Een ander voorstel betreft een verbod op de eigen steigers van de rederijen. Deze steigers zouden openbaar moeten worden, zodat iedere rondvaartondernemer er zijn passagiers kan laten in- en uitstappen.

Vlootvergroening

Lovers Company, het bedrijf van Karel Lovers, telt 24 grote rondvaartboten en watertaxi’s. Wat vindt hij van het rapport? ‘Ik begrijp er weinig van’, zegt Lovers. ‘Ik vind dat het niet klopt. De grote rondvaartboten maken maar 2% uit van de totale rondvaart, de rest zijn kleine bootjes. En als je meer bootjes toelaat krijg je juist wanorde op de grachten. Je krijgt ophopingen, ze gaan vier, vijf, zes dubbel aan de steiger liggen om klanten in hun sloep te krijgen.’

Volgens het rapport hoeft hiervoor niet te worden gevreesd, omdat een boot een grote investering zou vergen. Maar Lovers zegt dat je al voor gemiddeld 10.000 euro een elektrische sloep op Marktplaats kunt vinden. Hij bevestigt overigens dat hij door de samenstellers van het rapport niet is gehoord, iets waarover meer rondvaartondernemers zich hebben beklaagd.

Lees deze week het hele artikel in Weekblad Schuttevaer (nr. 48, 28 november 2012). Behalve in de papieren krant is het online te lezen in de Schuttevaer e-paper, de elektronische krant die gratis toegankelijk is voor abonnees. Niet-abonnees kunnen tegen betaling toegang verkrijgen. Neem nu een proefabonnement