Cheyenne bekend van radio en tv

Fred en Manuela Verkroost varen op het beunschip Cheyenne. Ze voeren van mei 2009 tot januari 2012 spuitzand van Rotterdam naar Den Haag. In dat vaargebied is de bochtafsnijding bij Overschie actueel. De Cheyenne was daarom te zien in een aflevering van ‘Wat nou Zuid-Holland’ bij TV West en Radio Rijnmond.

Cheyenne bekend van radio en tv
  • Fred en Manuela Verkroost wanhopen niet, ook al gaat het niet best in de bouw
  • ‘Stel je voor, bochtafsnijding Overschie ligt stil door een muis’

Door Henriette Driesen-Joanknecht
De aflevering laat zien hoe het schip vaart en geeft een beeld van het werk aan boord in die omgeving en de logistieke voordelen van de bochtafsnijding. Hoe het nu precies gaat met het werk aan de bochtafsnijding is niet helemaal duidelijk, want er is een zeldzame diersoort gevonden, vertelt Fred. Hij begrijpt het ook niet helemaal. ‘De provincie wil graag dat die uitbreiding er komt, maar nu is er weer een muis gevonden. Moet je je voorstellen, een muis. Wie ziet er nou een muis op zo’n groot veld? Bovendien als diezelfde muis in je kelder loopt, dan sla je hem hartstikke dood.’

Dat vaste werk van Rotterdam naar Den Haag beviel het echtpaar goed, want het was handig met hun dochter Cheyenne, die door de week op Robbenoord woont. Ze stapte op vrijdag regelmatig bij de Parksluizen aan boord. Cheyenne deed ook de basisschool op Robbenoord, maar intussen wordt het internaat voornamelijk bewoond door schipperskinderen die naar het STC gaan. Ook Cheyenne volgt daar nu haar opleiding.

‘Ze doet nu nog vmbo haven en vervoer en wil door naar het mbo, zodat ze bijvoorbeeld op een bevrachtingskantoor kan gaan werken. Het STC is heel breed met de opleidingen. Je kunt er bijvoorbeeld ook leren voor de procesindustrie of voor grondstewardess en andere luchtvaartberoepen. Dat weet niet iedereen’, vertelt Manuela.

Houding banken

De exploitatie van een beunschip is afhankelijk van de bouwsector. En daar gaat het momenteel niet best. Toch zien Fred en Manuela het voor hun scheepstype niet al te somber is. ‘Als de bouw aantrekt, dan gaat het wel weer goed. Nu valt op dat het hollen of stilstaan is met het werk. We hebben het voordeel dat er in dit tonnage geen nieuwbouw is en dat niet elk bedrijf behoefte heeft aan grote partijen. Toch is het belangrijk dat de bouw weer aantrekt’, benadrukt Fred.

Ondanks de slechte periode in de bouw wil hij in de toekomst nog wel investeren in een ander schip. Maar nu hoef je daar kennelijk niet om te komen bij banken. ‘We hoorden via via dat er een bank was die zei: "Al heb je 80% eigen geld, als het drijft financieren wij het niet." Als dat de houding is van de banken, dan kan het weleens heel erg moeilijk worden voor iedereen.’

Oogcontact

De eisen die aan de schepen worden gesteld, ergeren Fred nogal. Volgens hem voegen veel van die eisen niets toe aan de veiligheid in de binnenvaart. Het verbod op getint glas bijvoorbeeld. ‘Ik ging eens mee naar een vergadering van VZ&G en het CBRB. Daar hoorde ik dat die eis afkomstig is uit het wegvervoer. Als een vrachtwagen getint glas heeft, kan de fietser niet zien of hij oogcontact met hem maakt. Dit is toch niet van toepassing op een schip? Waarom dan die eis?’

De Verkroosten varen sinds 2007 als zelfstandige ondernemers. Daarvoor voeren ze jarenlang als zetschipper. Ze namen de stap, omdat ze in loondienst 80 tot 100 reizen per jaar deden en vonden dat ze die dan beter voor zichzelf konden doen. Ze wonen aan boord en hebben geen huis aan de wal.

Fred begon op 16-jarige leeftijd bij zijn vader aan boord. ‘Mijn vader had de tanker Govy, dat is nu de Internautic III.’

Manuela is van de wal. Ze maakte via Fred kennis met de binnenvaart. ‘Ik had allerlei baantjes en ging ook weleens met mijn buren mee. Die stonden op de kermis. Dat reizen zat er bij mij toch wel in.’

Beiden zijn fervent NEC-supporters. Ze hebben een seizoenskaart van de club voor het hele gezin. ‘We gaan naar elke thuiswedstrijd en rijden overal vandaan. In de laatste vijf jaar hebben we misschien twee wedstrijden gemist. Soms spelen ze op woensdag- of vrijdagavond en dat krijgen we niet altijd passend in onze vaart.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Cheyenne . Lengte: 65 meter. Breedte: 7,25 meter. Diepgang: 3,16 meter. Tonnage: 1008. Europanummer: 02313075. Motor: Industrie, 510 pk bij 500 toeren. Thuishaven: Nijmegen. Bouwjaar: 1971. Eigenaar: Scheepsvaartbedrijf Verkroost.

Cheyenne bekend van radio en tv | Schuttevaer.nl

Cheyenne bekend van radio en tv

Fred en Manuela Verkroost varen op het beunschip Cheyenne. Ze voeren van mei 2009 tot januari 2012 spuitzand van Rotterdam naar Den Haag. In dat vaargebied is de bochtafsnijding bij Overschie actueel. De Cheyenne was daarom te zien in een aflevering van ‘Wat nou Zuid-Holland’ bij TV West en Radio Rijnmond.

Cheyenne bekend van radio en tv
  • Fred en Manuela Verkroost wanhopen niet, ook al gaat het niet best in de bouw
  • ‘Stel je voor, bochtafsnijding Overschie ligt stil door een muis’

Door Henriette Driesen-Joanknecht
De aflevering laat zien hoe het schip vaart en geeft een beeld van het werk aan boord in die omgeving en de logistieke voordelen van de bochtafsnijding. Hoe het nu precies gaat met het werk aan de bochtafsnijding is niet helemaal duidelijk, want er is een zeldzame diersoort gevonden, vertelt Fred. Hij begrijpt het ook niet helemaal. ‘De provincie wil graag dat die uitbreiding er komt, maar nu is er weer een muis gevonden. Moet je je voorstellen, een muis. Wie ziet er nou een muis op zo’n groot veld? Bovendien als diezelfde muis in je kelder loopt, dan sla je hem hartstikke dood.’

Dat vaste werk van Rotterdam naar Den Haag beviel het echtpaar goed, want het was handig met hun dochter Cheyenne, die door de week op Robbenoord woont. Ze stapte op vrijdag regelmatig bij de Parksluizen aan boord. Cheyenne deed ook de basisschool op Robbenoord, maar intussen wordt het internaat voornamelijk bewoond door schipperskinderen die naar het STC gaan. Ook Cheyenne volgt daar nu haar opleiding.

‘Ze doet nu nog vmbo haven en vervoer en wil door naar het mbo, zodat ze bijvoorbeeld op een bevrachtingskantoor kan gaan werken. Het STC is heel breed met de opleidingen. Je kunt er bijvoorbeeld ook leren voor de procesindustrie of voor grondstewardess en andere luchtvaartberoepen. Dat weet niet iedereen’, vertelt Manuela.

Houding banken

De exploitatie van een beunschip is afhankelijk van de bouwsector. En daar gaat het momenteel niet best. Toch zien Fred en Manuela het voor hun scheepstype niet al te somber is. ‘Als de bouw aantrekt, dan gaat het wel weer goed. Nu valt op dat het hollen of stilstaan is met het werk. We hebben het voordeel dat er in dit tonnage geen nieuwbouw is en dat niet elk bedrijf behoefte heeft aan grote partijen. Toch is het belangrijk dat de bouw weer aantrekt’, benadrukt Fred.

Ondanks de slechte periode in de bouw wil hij in de toekomst nog wel investeren in een ander schip. Maar nu hoef je daar kennelijk niet om te komen bij banken. ‘We hoorden via via dat er een bank was die zei: "Al heb je 80% eigen geld, als het drijft financieren wij het niet." Als dat de houding is van de banken, dan kan het weleens heel erg moeilijk worden voor iedereen.’

Oogcontact

De eisen die aan de schepen worden gesteld, ergeren Fred nogal. Volgens hem voegen veel van die eisen niets toe aan de veiligheid in de binnenvaart. Het verbod op getint glas bijvoorbeeld. ‘Ik ging eens mee naar een vergadering van VZ&G en het CBRB. Daar hoorde ik dat die eis afkomstig is uit het wegvervoer. Als een vrachtwagen getint glas heeft, kan de fietser niet zien of hij oogcontact met hem maakt. Dit is toch niet van toepassing op een schip? Waarom dan die eis?’

De Verkroosten varen sinds 2007 als zelfstandige ondernemers. Daarvoor voeren ze jarenlang als zetschipper. Ze namen de stap, omdat ze in loondienst 80 tot 100 reizen per jaar deden en vonden dat ze die dan beter voor zichzelf konden doen. Ze wonen aan boord en hebben geen huis aan de wal.

Fred begon op 16-jarige leeftijd bij zijn vader aan boord. ‘Mijn vader had de tanker Govy, dat is nu de Internautic III.’

Manuela is van de wal. Ze maakte via Fred kennis met de binnenvaart. ‘Ik had allerlei baantjes en ging ook weleens met mijn buren mee. Die stonden op de kermis. Dat reizen zat er bij mij toch wel in.’

Beiden zijn fervent NEC-supporters. Ze hebben een seizoenskaart van de club voor het hele gezin. ‘We gaan naar elke thuiswedstrijd en rijden overal vandaan. In de laatste vijf jaar hebben we misschien twee wedstrijden gemist. Soms spelen ze op woensdag- of vrijdagavond en dat krijgen we niet altijd passend in onze vaart.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Cheyenne . Lengte: 65 meter. Breedte: 7,25 meter. Diepgang: 3,16 meter. Tonnage: 1008. Europanummer: 02313075. Motor: Industrie, 510 pk bij 500 toeren. Thuishaven: Nijmegen. Bouwjaar: 1971. Eigenaar: Scheepsvaartbedrijf Verkroost.