Eric van Dam heeft bestuurlijke ambities

Eric en Melanie van Dam varen met een stagiair op het ms Sympathie. Ze zijn beiden van de wal en het leven aan boord bevalt hen goed. Eric heeft ook bestuurlijke ambities en daarom wil hij zich verkiesbaar stellen als bestuurslid van de Binnenvaart Branche Unie (BBU).

Eric van Dam heeft bestuurlijke ambities
  • ‘Spuugzat dat ik geen stem had en meldde mij aan bij ONS’
  • Wel behoefte aan meer ondernemerscursussen

Door Henriette Driesen-Joanknecht
Eric is momenteel interim-bestuurslid bij de BBU. Zo kan hij zien of hij werk, gezin en bestuurswerk goed kan combineren. Eric was eerst contractant van Kantoor Binnenvaart (KB), maar werd vlak voor de fusie lid van de Onafhankelijke Nederlandse Schippersbond (ONS). ‘Ik was het in 2011 spuugzat dat ik geen stem had en meldde me daarom aan bij de ONS. Vlak nadat ik lid was geworden ontstond de BBU.’

Eric hecht belang aan een goede, gezamenlijke binnenvaartvertegenwoordiging. ‘Ik draag geen ballast uit het verleden met mij mee. Alles kost geld en hoe meer mensen er in dezelfde kas storten, hoe meer er met het geld gedaan kan worden.’

Hij heeft zijn bestuurlijke ambities niet van een vreemde, want zijn vader is gemeenteraadslid in Aalsmeer. Hij zit via de PvdA in PACT-Aalsmeer, een politieke samenstelling met GroenLinks en D66.

Kleinschalig Vreeswijk

Varen was een jongensdroom en Eric kwam na een rumoerige schoolcarrière op de binnenvaartopleiding terecht. Daar bleek hij prima op zijn plek te zijn. ‘Ik zat in IJmuiden. Voor goede cijfers hoefde ik niet veel te doen. Daarna heb ik het BBL gedaan. Ik behoorde tot de eerste lichting die de opleiding op het NOVA-college heeft afgerond. Ik heb er ook mijn middenstandsdiploma gehaald.’

De scheepsnaam Sympathie komt overigens wel uit de familie, want zijn overgrootvader liet in 1925 een luxe motor genaamd Sympathie bouwen bij Kempers & Zn. De broer van zijn opa was de laatste in de familie die voer.

Het oudste kind van Eric en Melanie zit dit jaar voor het eerst op het internaat in Vreeswijk. Ze heeft het er volgens haar moeder goed naar haar zin en nauwelijks tijd om aan de telefoon te komen. De kleinschaligheid en de ligging bepaalden de keuze voor dit internaat. ‘Er zitten daar niet zoveel kinderen en dat vonden we fijn. Bovendien werkt de vader van Eric in Nieuwegein en het ligt handig op de route.’

Twee kinderen van vier en een zijn nog aan boord. Melanie doorloopt met de vierjarige het Stappen langs het Water-pakket. Ze vindt dat belangrijk. ‘Ik probeer elke dag een paar werkjes te doen. Dat moet ook hoor, want anders raken ze achterop.’

Cursussen

De Sympathie vaart voor de NPRC. Volgens Eric zijn coöperaties hét antwoord op de veranderende vervoermarkt. ‘Je ziet dat klanten aan de wal ook gaan samenwerken of clusteren.’ Hij koos voor een coöperatie, omdat die staat voor de leden en niet voor de winst van de aandeelhouders. Dat NPRC-leden exclusief voor de coöperatie varen ziet hij als een voordeel. ‘Ik vind het een pre voor het functioneren op de markt. Dat de leden exclusief voor de NPRC varen biedt zekerheid voor de klant, maar ook voor de leden. Doordat je voor niemand anders vaart, zijn ze echt voor je bezig.’

Eric deed mee aan de pilot van de ondernemerscursus van Han van Roozendaal van het Onderwijs Centrum Binnenvaart. Hij ervoer het twee daagse evenement als zinvol. Hij zou zelfs graag zien dat er meer cursussen kwamen waarmee je je als binnenvaartondernemer verder kunt ontwikkelen. ‘Dat is wel iets wat ik mis. Als je eenmaal je vaarpapieren hebt gehaald zijn er nog maar weinig mogelijkheden om je te ontwikkelen als binnenvaartondernemer. Van mij mogen ze meer van dat soort cursussen ontwikkelen.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Sympathie. Lengte: 85,80 meter. Breedte: 9,50 meter. Diepgang: 3,01 meter. Tonnage: 1648. Europanummer: 02319971. Motor: Cummins, 940 pk. Thuishaven: Kudelstaart. Bouwjaar: 1954, middenschip 1982. Eigenaar: VOF Sympathie Shipping.

Eric van Dam heeft bestuurlijke ambities | Schuttevaer.nl

Eric van Dam heeft bestuurlijke ambities

Eric en Melanie van Dam varen met een stagiair op het ms Sympathie. Ze zijn beiden van de wal en het leven aan boord bevalt hen goed. Eric heeft ook bestuurlijke ambities en daarom wil hij zich verkiesbaar stellen als bestuurslid van de Binnenvaart Branche Unie (BBU).

Eric van Dam heeft bestuurlijke ambities
  • ‘Spuugzat dat ik geen stem had en meldde mij aan bij ONS’
  • Wel behoefte aan meer ondernemerscursussen

Door Henriette Driesen-Joanknecht
Eric is momenteel interim-bestuurslid bij de BBU. Zo kan hij zien of hij werk, gezin en bestuurswerk goed kan combineren. Eric was eerst contractant van Kantoor Binnenvaart (KB), maar werd vlak voor de fusie lid van de Onafhankelijke Nederlandse Schippersbond (ONS). ‘Ik was het in 2011 spuugzat dat ik geen stem had en meldde me daarom aan bij de ONS. Vlak nadat ik lid was geworden ontstond de BBU.’

Eric hecht belang aan een goede, gezamenlijke binnenvaartvertegenwoordiging. ‘Ik draag geen ballast uit het verleden met mij mee. Alles kost geld en hoe meer mensen er in dezelfde kas storten, hoe meer er met het geld gedaan kan worden.’

Hij heeft zijn bestuurlijke ambities niet van een vreemde, want zijn vader is gemeenteraadslid in Aalsmeer. Hij zit via de PvdA in PACT-Aalsmeer, een politieke samenstelling met GroenLinks en D66.

Kleinschalig Vreeswijk

Varen was een jongensdroom en Eric kwam na een rumoerige schoolcarrière op de binnenvaartopleiding terecht. Daar bleek hij prima op zijn plek te zijn. ‘Ik zat in IJmuiden. Voor goede cijfers hoefde ik niet veel te doen. Daarna heb ik het BBL gedaan. Ik behoorde tot de eerste lichting die de opleiding op het NOVA-college heeft afgerond. Ik heb er ook mijn middenstandsdiploma gehaald.’

De scheepsnaam Sympathie komt overigens wel uit de familie, want zijn overgrootvader liet in 1925 een luxe motor genaamd Sympathie bouwen bij Kempers & Zn. De broer van zijn opa was de laatste in de familie die voer.

Het oudste kind van Eric en Melanie zit dit jaar voor het eerst op het internaat in Vreeswijk. Ze heeft het er volgens haar moeder goed naar haar zin en nauwelijks tijd om aan de telefoon te komen. De kleinschaligheid en de ligging bepaalden de keuze voor dit internaat. ‘Er zitten daar niet zoveel kinderen en dat vonden we fijn. Bovendien werkt de vader van Eric in Nieuwegein en het ligt handig op de route.’

Twee kinderen van vier en een zijn nog aan boord. Melanie doorloopt met de vierjarige het Stappen langs het Water-pakket. Ze vindt dat belangrijk. ‘Ik probeer elke dag een paar werkjes te doen. Dat moet ook hoor, want anders raken ze achterop.’

Cursussen

De Sympathie vaart voor de NPRC. Volgens Eric zijn coöperaties hét antwoord op de veranderende vervoermarkt. ‘Je ziet dat klanten aan de wal ook gaan samenwerken of clusteren.’ Hij koos voor een coöperatie, omdat die staat voor de leden en niet voor de winst van de aandeelhouders. Dat NPRC-leden exclusief voor de coöperatie varen ziet hij als een voordeel. ‘Ik vind het een pre voor het functioneren op de markt. Dat de leden exclusief voor de NPRC varen biedt zekerheid voor de klant, maar ook voor de leden. Doordat je voor niemand anders vaart, zijn ze echt voor je bezig.’

Eric deed mee aan de pilot van de ondernemerscursus van Han van Roozendaal van het Onderwijs Centrum Binnenvaart. Hij ervoer het twee daagse evenement als zinvol. Hij zou zelfs graag zien dat er meer cursussen kwamen waarmee je je als binnenvaartondernemer verder kunt ontwikkelen. ‘Dat is wel iets wat ik mis. Als je eenmaal je vaarpapieren hebt gehaald zijn er nog maar weinig mogelijkheden om je te ontwikkelen als binnenvaartondernemer. Van mij mogen ze meer van dat soort cursussen ontwikkelen.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Sympathie. Lengte: 85,80 meter. Breedte: 9,50 meter. Diepgang: 3,01 meter. Tonnage: 1648. Europanummer: 02319971. Motor: Cummins, 940 pk. Thuishaven: Kudelstaart. Bouwjaar: 1954, middenschip 1982. Eigenaar: VOF Sympathie Shipping.