‘Mijn toekomst ligt aan de wal’

Johannes Verboom vaart bij zijn ouders op de Ora et Labora. Hij is bijna 21 en gaat dan zijn examen voor het Rijnpatent doen. Slaagt hij, dan heeft hij zijn schipperspapieren compleet. Toch ziet hij voor zichzelf geen carrière als schipper.

'Mijn toekomst ligt aan de wal'
  • Johannes Verboom heeft zijn binnenvaartpapieren bijna compleet
  • ‘Ik besloot een nieuw leven met God te starten’

Door Henriette Driesen-Joanknecht
‘Ik zie mezelf later wel in de waterbouw werken, want dan kun je vaak ‘s avonds naar huis. Ik wil niet altijd aan boord blijven en wil niet dat mijn toekomstige kinderen naar het internaat gaan. Toch wil ik alle vaarpapieren halen. Ik kom uit een varende familie en het is handig als je kunt aflossen’, vertelt hij.

Johannes deed in zijn middelbare schooltijd een opleiding tot timmerman, zonder daar iets mee te willen. Hij stapte daarna bij zijn ouders aan boord. Hij wilde varen, want de vrijheid trok hem aan. Maar na drie jaar gingen zijn twee collega’s weg en daarna begon hij zich eenzaam te voelen aan boord. Hij miste de sociale contacten en het voetbal en besloot aan de wal te gaan werken. Hij kwam terecht bij een betonsloopbedrijf dat ook renovatie deed, waar hij het goed naar zijn zin had. ‘Het enige nadeel was dat het lichamelijk erg zwaar is. Ik zag dat werk ook als een tussenstap, omdat ik de sociale contacten miste.’

Nieuw leven

Na een paar jaar ging Johannes toch weer varen, omdat hij tot het geloof kwam. ‘Van mijn 14de tot mijn 19de was ik vrij moeilijk. Ik had mijn vertrouwenspersoon aan de kant gezet, leefde vrij wild en schopte tegen het geloof aan. Ik kom uit een gelovige familie en mijn vrienden waren ook gelovig. Ik vond dat altijd saai. Maar zij straalden een rust en vriendelijkheid uit waarop ik jaloers was. Ik liep helemaal vast. Op een dag in IJzendoorn had ik het zo moeilijk met mezelf, dat ik besloot een nieuw leven met God te starten. Ik kan nu genieten van een goed gesprek. Voorheen was het voor mij ieder voor zich en leefde ik een egoïstisch leven. Ik ging weer varen, omdat in de bouw vaak ruig en hard volk werkt. Ik ben nu gelukkiger dan een jaar geleden.’

Liefde uitdragen

Het vaargebied van de Ora et Labora strekt zich uit naar de Rijn en de Moezel. Dat vaargebied bevalt hem goed, al is het een nadeel dat het in het weekend vrij ver rijden is naar het ouderlijk huis in Werkendam.

Johannes verwacht dat het op termijn weer beter zal gaan met de Rijnvaartvloot, die immers jong en is zelfs de modernste vloot ter wereld genoemd mag worden. ‘Ik denk dat dat in de toekomst goed zal uitpakken.’

Zijn eigen toekomst ligt grotendeels aan de wal, dat weet hij zeker. ‘Ik ga sowieso aan de wal wonen en wil overdag vijf dagen lekker werken, maar niet dat mijn leven om werken en geld draait. Ik wil dat mijn leven ook geestelijk inhoud heeft en wil liefde uitdragen.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Ora et Labora. Lengte: 110 meter. Breedte: 11,45 meter. Diepgang: 3,63 meter. Tonnage: 3251. Europanummer: 2326959. Motor: Mitsubishi, 1591 pk. Thuishaven: Werkendam. Bouwjaar: 2005. Eigenaar: W.D. Verboom.

‘Mijn toekomst ligt aan de wal’ | Schuttevaer.nl

‘Mijn toekomst ligt aan de wal’

Johannes Verboom vaart bij zijn ouders op de Ora et Labora. Hij is bijna 21 en gaat dan zijn examen voor het Rijnpatent doen. Slaagt hij, dan heeft hij zijn schipperspapieren compleet. Toch ziet hij voor zichzelf geen carrière als schipper.

'Mijn toekomst ligt aan de wal'
  • Johannes Verboom heeft zijn binnenvaartpapieren bijna compleet
  • ‘Ik besloot een nieuw leven met God te starten’

Door Henriette Driesen-Joanknecht
‘Ik zie mezelf later wel in de waterbouw werken, want dan kun je vaak ‘s avonds naar huis. Ik wil niet altijd aan boord blijven en wil niet dat mijn toekomstige kinderen naar het internaat gaan. Toch wil ik alle vaarpapieren halen. Ik kom uit een varende familie en het is handig als je kunt aflossen’, vertelt hij.

Johannes deed in zijn middelbare schooltijd een opleiding tot timmerman, zonder daar iets mee te willen. Hij stapte daarna bij zijn ouders aan boord. Hij wilde varen, want de vrijheid trok hem aan. Maar na drie jaar gingen zijn twee collega’s weg en daarna begon hij zich eenzaam te voelen aan boord. Hij miste de sociale contacten en het voetbal en besloot aan de wal te gaan werken. Hij kwam terecht bij een betonsloopbedrijf dat ook renovatie deed, waar hij het goed naar zijn zin had. ‘Het enige nadeel was dat het lichamelijk erg zwaar is. Ik zag dat werk ook als een tussenstap, omdat ik de sociale contacten miste.’

Nieuw leven

Na een paar jaar ging Johannes toch weer varen, omdat hij tot het geloof kwam. ‘Van mijn 14de tot mijn 19de was ik vrij moeilijk. Ik had mijn vertrouwenspersoon aan de kant gezet, leefde vrij wild en schopte tegen het geloof aan. Ik kom uit een gelovige familie en mijn vrienden waren ook gelovig. Ik vond dat altijd saai. Maar zij straalden een rust en vriendelijkheid uit waarop ik jaloers was. Ik liep helemaal vast. Op een dag in IJzendoorn had ik het zo moeilijk met mezelf, dat ik besloot een nieuw leven met God te starten. Ik kan nu genieten van een goed gesprek. Voorheen was het voor mij ieder voor zich en leefde ik een egoïstisch leven. Ik ging weer varen, omdat in de bouw vaak ruig en hard volk werkt. Ik ben nu gelukkiger dan een jaar geleden.’

Liefde uitdragen

Het vaargebied van de Ora et Labora strekt zich uit naar de Rijn en de Moezel. Dat vaargebied bevalt hem goed, al is het een nadeel dat het in het weekend vrij ver rijden is naar het ouderlijk huis in Werkendam.

Johannes verwacht dat het op termijn weer beter zal gaan met de Rijnvaartvloot, die immers jong en is zelfs de modernste vloot ter wereld genoemd mag worden. ‘Ik denk dat dat in de toekomst goed zal uitpakken.’

Zijn eigen toekomst ligt grotendeels aan de wal, dat weet hij zeker. ‘Ik ga sowieso aan de wal wonen en wil overdag vijf dagen lekker werken, maar niet dat mijn leven om werken en geld draait. Ik wil dat mijn leven ook geestelijk inhoud heeft en wil liefde uitdragen.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Ora et Labora. Lengte: 110 meter. Breedte: 11,45 meter. Diepgang: 3,63 meter. Tonnage: 3251. Europanummer: 2326959. Motor: Mitsubishi, 1591 pk. Thuishaven: Werkendam. Bouwjaar: 2005. Eigenaar: W.D. Verboom.