Beginnen als mede-eigenaar mts Anaconda

Hendrik-Jan Danser vaart als mede-eigenaar op de dubbelwandige tanker Anaconda. De Anaconda wordt geëxploiteerd door Nerodia tankvaart cv en kent vier beherende eigenaren en een stille. Deze vennoten exploiteren in de Anaconda tankvaart cv de tanker Nerodia op dezelfde basis. Hendrik Jan en zijn vader voeren het beheer op de Anaconda.

anaconda
  • Toen zijn vader hem vroeg, werd Hendrik-Jan Danser vennoot
  • ‘Dit is het slechtste jaar’

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Mijn vader had eerst een koppelverband dat ook Anaconda heette, maar zij werd verkocht. Ik werkte destijds in de passagiersvaart toen mijn vader vroeg of ik wilde meedoen met deze schepen. Zo ben ik voor mezelf begonnen. De schepen moesten toen nog worden gebouwd’, vertelt hij.

De vennoten bezitten allemaal ongeveer 20% en deze constructie bevalt Hendrik Jan goed. Hij vaart samen met zijn vader en ze regelen hun vrije tijd onderling. ‘Als ik tijdens de vaart eraf wil, komt mijn moeder naar boord. Als we liggen te wachten gaat óf mijn vader of ik naar huis. Willen we er langer af, dan regelen we een aflosser.’

Het streven is geregelde vrije tijd te gaan varen, maar in de huidige tijd biedt een flexibeler exploitatie voordelen. ‘Wij kunnen het nu volhouden. Dit jaar is het slechtste. We kunnen onze aflossing betalen. Dat kan doordat we veel zelf doen, maar in de opstartperiode werk je altijd meer. In de toekomst willen we echt vrije tijd gaan varen.’

Concurrentievoordeel

Vorig jaar ging het beter, dat kwam doordat het toen laag water was en daarvoor is dit schip gebouwd. De Anaconda heeft namelijk weinig tanks en een lichte bouw. ‘Wij hebben 10 tanks. Als het schip dezelfde afmetingen heeft, kun je met meer tanks alleen maar de hoogte in. Dat betekent dat je meer staal hebt als je tanks de maximale afmetingen zijn. Dit schip heeft ook brede beunen. Als je de beunen smaller maakt, moet je zwaarder bouwen’, legt hij uit.

De toekomst ziet er voor de Anaconda goed uit, verwacht hij. ‘Er gaan steeds meer enkelwandige schepen uit en dat versterkt onze concurrentiepositie ten opzichte van andere dubbelwandige schepen als het water lager is. In de meetbrief neemt zij op 2,80 meter 2763 ton mee en leeg ligt zij gemiddeld 86 centimeter.’

De Anaconda maakt momenteel de meeste reizen naar Frankfurt, Ludwigshafen en Godorf. De Moezel en Boven-Rijn mag zij niet op, omdat zij maar één schroef heeft. Volgens Hendrik-Jan zijn reizen naar de Main het beste voor dit schip en dan met name als het laag water is. Het vaargebied bevalt hem goed. Bovendien heeft het als voordeel dat de auto er in elk geval op de Main op veel plaatsen af kan.

Manuela

Hendrik-Jan ging eerst in Schiebroek naar het internaat en stapte toen hij naar de middelbare school ging over naar het internaat in Zwijndrecht, omdat zijn ouders daar een huis kochten. Hij begon in de brugklas havo/vwo en ging na de tweede klas vwo over naar drie havo. Uiteindelijk verliet hij de school zonder diploma, omdat hij in vijf havo zakte en geen nieuwe poging deed. Hij haalde zijn papieren via de schriftelijke weg op het koppelverband Anaconda en was voordat hij 21 was klaar. ‘Ik moest voor mijn patent wachten tot ik 21 was.’
Na 4,5 jaar bij zijn ouders, solliciteerde hij als kapitein op het passagiersschip Bellissima. Daar haalde hij zijn anerkennung voor Oostenrijk. Hij voer er in een systeem van 4/1, maar bleef langer aan boord, omdat hij dat geen probleem vond. Hij leerde zijn Roemeense vriendin Manuela aan boord van de Bellissima kennen. Zij vaart mee, maar gaat ook af en toe naar haar appartement in Giurgiu.

Zelf verwacht hij verwacht in de toekomst te blijven varen, zich te settelen en wellicht wat meer tijd aan zijn hobby’s te besteden. ‘Ik wil een huisje kopen, natuurlijk geregelde vrije tijd hebben, zodat ik wat meer tijd heb voor voetbal, tennissen en tafeltennis. Ik wil vooral vaker tennissen. Dat vind ik erg leuk. Maar ik wil in elk geval blijven varen.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Anaconda. Lengte: 135 meter. Breedte: 11,40 meter. Diepgang: 3,17 meter. Tonnage: 3306. Europanummer: 02332448. Motor: Caterpillar, 1835 pk/1350 kW. Thuishaven: Hendrik Ido Ambacht. Bouwjaar: 2009. Eigenaar: Nerodia Tankvaart cv.

 

Beginnen als mede-eigenaar mts Anaconda | Schuttevaer.nl

Beginnen als mede-eigenaar mts Anaconda

Hendrik-Jan Danser vaart als mede-eigenaar op de dubbelwandige tanker Anaconda. De Anaconda wordt geëxploiteerd door Nerodia tankvaart cv en kent vier beherende eigenaren en een stille. Deze vennoten exploiteren in de Anaconda tankvaart cv de tanker Nerodia op dezelfde basis. Hendrik Jan en zijn vader voeren het beheer op de Anaconda.

anaconda
  • Toen zijn vader hem vroeg, werd Hendrik-Jan Danser vennoot
  • ‘Dit is het slechtste jaar’

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Mijn vader had eerst een koppelverband dat ook Anaconda heette, maar zij werd verkocht. Ik werkte destijds in de passagiersvaart toen mijn vader vroeg of ik wilde meedoen met deze schepen. Zo ben ik voor mezelf begonnen. De schepen moesten toen nog worden gebouwd’, vertelt hij.

De vennoten bezitten allemaal ongeveer 20% en deze constructie bevalt Hendrik Jan goed. Hij vaart samen met zijn vader en ze regelen hun vrije tijd onderling. ‘Als ik tijdens de vaart eraf wil, komt mijn moeder naar boord. Als we liggen te wachten gaat óf mijn vader of ik naar huis. Willen we er langer af, dan regelen we een aflosser.’

Het streven is geregelde vrije tijd te gaan varen, maar in de huidige tijd biedt een flexibeler exploitatie voordelen. ‘Wij kunnen het nu volhouden. Dit jaar is het slechtste. We kunnen onze aflossing betalen. Dat kan doordat we veel zelf doen, maar in de opstartperiode werk je altijd meer. In de toekomst willen we echt vrije tijd gaan varen.’

Concurrentievoordeel

Vorig jaar ging het beter, dat kwam doordat het toen laag water was en daarvoor is dit schip gebouwd. De Anaconda heeft namelijk weinig tanks en een lichte bouw. ‘Wij hebben 10 tanks. Als het schip dezelfde afmetingen heeft, kun je met meer tanks alleen maar de hoogte in. Dat betekent dat je meer staal hebt als je tanks de maximale afmetingen zijn. Dit schip heeft ook brede beunen. Als je de beunen smaller maakt, moet je zwaarder bouwen’, legt hij uit.

De toekomst ziet er voor de Anaconda goed uit, verwacht hij. ‘Er gaan steeds meer enkelwandige schepen uit en dat versterkt onze concurrentiepositie ten opzichte van andere dubbelwandige schepen als het water lager is. In de meetbrief neemt zij op 2,80 meter 2763 ton mee en leeg ligt zij gemiddeld 86 centimeter.’

De Anaconda maakt momenteel de meeste reizen naar Frankfurt, Ludwigshafen en Godorf. De Moezel en Boven-Rijn mag zij niet op, omdat zij maar één schroef heeft. Volgens Hendrik-Jan zijn reizen naar de Main het beste voor dit schip en dan met name als het laag water is. Het vaargebied bevalt hem goed. Bovendien heeft het als voordeel dat de auto er in elk geval op de Main op veel plaatsen af kan.

Manuela

Hendrik-Jan ging eerst in Schiebroek naar het internaat en stapte toen hij naar de middelbare school ging over naar het internaat in Zwijndrecht, omdat zijn ouders daar een huis kochten. Hij begon in de brugklas havo/vwo en ging na de tweede klas vwo over naar drie havo. Uiteindelijk verliet hij de school zonder diploma, omdat hij in vijf havo zakte en geen nieuwe poging deed. Hij haalde zijn papieren via de schriftelijke weg op het koppelverband Anaconda en was voordat hij 21 was klaar. ‘Ik moest voor mijn patent wachten tot ik 21 was.’
Na 4,5 jaar bij zijn ouders, solliciteerde hij als kapitein op het passagiersschip Bellissima. Daar haalde hij zijn anerkennung voor Oostenrijk. Hij voer er in een systeem van 4/1, maar bleef langer aan boord, omdat hij dat geen probleem vond. Hij leerde zijn Roemeense vriendin Manuela aan boord van de Bellissima kennen. Zij vaart mee, maar gaat ook af en toe naar haar appartement in Giurgiu.

Zelf verwacht hij verwacht in de toekomst te blijven varen, zich te settelen en wellicht wat meer tijd aan zijn hobby’s te besteden. ‘Ik wil een huisje kopen, natuurlijk geregelde vrije tijd hebben, zodat ik wat meer tijd heb voor voetbal, tennissen en tafeltennis. Ik wil vooral vaker tennissen. Dat vind ik erg leuk. Maar ik wil in elk geval blijven varen.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Anaconda. Lengte: 135 meter. Breedte: 11,40 meter. Diepgang: 3,17 meter. Tonnage: 3306. Europanummer: 02332448. Motor: Caterpillar, 1835 pk/1350 kW. Thuishaven: Hendrik Ido Ambacht. Bouwjaar: 2009. Eigenaar: Nerodia Tankvaart cv.