EVC (6) – Jonathan haalt alsnog zijn papieren

Jonathan Smedeman (24) uit Terneuzen vaart op duw-sleepboot Arend. Maar: hij heeft zijn papieren niet. Daarom volgt hij een speciaal opleidingstraject wat uitgaat van wat hij in de praktijk al heeft geleerd, het EVC-traject. Zo kan hij zijn schipperspapieren alsnog halen. De komende maanden volgen we hem.

Door

Floor van Dijck

Omdat het zomervakantie is, gaan de komende weken niet over Jonathan, maar over het EVC-traject zelf. Want wat is dat precies?

Han van Roozendaal is opleidingscoördinator van het Onderwijscentrum Binnenvaart en verantwoordelijk voor het traject. Hij koppelt de beroepsmarkt aan het onderwijs en ziet dat er een groot tekort is aan goede mensen in de binnenvaart en dan vooral schippers met een diploma. Zij-instromers en ervaren mensen zonder papieren kunnen dat gat opvullen, maar hoe komen die aan hun papieren? In andere sectoren bestaat al langer een systeem waarbij mensen op basis van hun vaardigheden alsnog een diploma kunnen krijgen. Dat heet EVC, ofwel een diploma op basis van ‘Eerder Verworven Competenties’. Ideaal ook voor de binnenvaartsector.

Wat kun je?

‘Het EVC-traject is er om bij mensen die om welke reden dan ook geen opleiding hebben afgemaakt te kijken naar: wat kúnnen ze’, vertelt Van Roozendaal. ‘Het werd al langer gebruikt in bijvoorbeeld de bouw, of bij bedrijven als DAF waar in de jaren ’90 massaontslagen vielen. Die mensen werkten daar al jaren en hadden vaak geen diploma, maar wel veel vakkennis. In een speciaal traject werd bij die ontslagen werknemers gekeken naar hun ervaring. Dat werd een soort cv voor een nieuwe werkgever. En met succes.’
In de binnenvaart is het EVC-traject nog nieuw. Jonathan is een van de eerste studenten. Van Roozendaal: ‘Wij gebruiken het om zij-instroom te bevorderen en mensen te belonen die kunnen aantonen dat ze op schippersniveau werken. Een competentie betekent dat je iets kunt, en ook weet waarom. Dat zie je bij Jonathan. Die jongen voert gecompliceerde duw- en sleepklussen uit en kan zijn keuzes uitleggen.’ Dat is de reden dat Jonathan nu toch zijn papieren kan gaan halen.

Pittig

Maar het verschil is, dat een EVC-diploma schipper niet alleen een vaarbevoegdheid is, maar ook een echt MBO-diploma dat toegang geeft tot het HBO. En dan komen er andere eisen bij kijken. Eisen die verder gaan dan de vaarpraktijk, zoals Engels, Nederlands en rekenen. En dat maakt ook dat het EVC-traject nog best pittig is. Maar goed, aan het einde van het traject heb je wel iets. Een diploma, een startkwalificatie. Van Roozendaal: ‘In België kun je bijvoorbeeld wel je vaarbevoegdheid voor matroos halen, maar dan heb je nog geen matrozendiploma, dat is een groot verschil.’

Kortom, die schipperspapieren zijn met het het EVC-traject te halen. Maar je krijgt ze niet cadeau.

EVC (6) – Jonathan haalt alsnog zijn papieren | Schuttevaer.nl

EVC (6) – Jonathan haalt alsnog zijn papieren

Jonathan Smedeman (24) uit Terneuzen vaart op duw-sleepboot Arend. Maar: hij heeft zijn papieren niet. Daarom volgt hij een speciaal opleidingstraject wat uitgaat van wat hij in de praktijk al heeft geleerd, het EVC-traject. Zo kan hij zijn schipperspapieren alsnog halen. De komende maanden volgen we hem.

Door

Floor van Dijck

Omdat het zomervakantie is, gaan de komende weken niet over Jonathan, maar over het EVC-traject zelf. Want wat is dat precies?

Han van Roozendaal is opleidingscoördinator van het Onderwijscentrum Binnenvaart en verantwoordelijk voor het traject. Hij koppelt de beroepsmarkt aan het onderwijs en ziet dat er een groot tekort is aan goede mensen in de binnenvaart en dan vooral schippers met een diploma. Zij-instromers en ervaren mensen zonder papieren kunnen dat gat opvullen, maar hoe komen die aan hun papieren? In andere sectoren bestaat al langer een systeem waarbij mensen op basis van hun vaardigheden alsnog een diploma kunnen krijgen. Dat heet EVC, ofwel een diploma op basis van ‘Eerder Verworven Competenties’. Ideaal ook voor de binnenvaartsector.

Wat kun je?

‘Het EVC-traject is er om bij mensen die om welke reden dan ook geen opleiding hebben afgemaakt te kijken naar: wat kúnnen ze’, vertelt Van Roozendaal. ‘Het werd al langer gebruikt in bijvoorbeeld de bouw, of bij bedrijven als DAF waar in de jaren ’90 massaontslagen vielen. Die mensen werkten daar al jaren en hadden vaak geen diploma, maar wel veel vakkennis. In een speciaal traject werd bij die ontslagen werknemers gekeken naar hun ervaring. Dat werd een soort cv voor een nieuwe werkgever. En met succes.’
In de binnenvaart is het EVC-traject nog nieuw. Jonathan is een van de eerste studenten. Van Roozendaal: ‘Wij gebruiken het om zij-instroom te bevorderen en mensen te belonen die kunnen aantonen dat ze op schippersniveau werken. Een competentie betekent dat je iets kunt, en ook weet waarom. Dat zie je bij Jonathan. Die jongen voert gecompliceerde duw- en sleepklussen uit en kan zijn keuzes uitleggen.’ Dat is de reden dat Jonathan nu toch zijn papieren kan gaan halen.

Pittig

Maar het verschil is, dat een EVC-diploma schipper niet alleen een vaarbevoegdheid is, maar ook een echt MBO-diploma dat toegang geeft tot het HBO. En dan komen er andere eisen bij kijken. Eisen die verder gaan dan de vaarpraktijk, zoals Engels, Nederlands en rekenen. En dat maakt ook dat het EVC-traject nog best pittig is. Maar goed, aan het einde van het traject heb je wel iets. Een diploma, een startkwalificatie. Van Roozendaal: ‘In België kun je bijvoorbeeld wel je vaarbevoegdheid voor matroos halen, maar dan heb je nog geen matrozendiploma, dat is een groot verschil.’

Kortom, die schipperspapieren zijn met het het EVC-traject te halen. Maar je krijgt ze niet cadeau.