EVC (1) – Jonathan haalt alsnog zijn papieren

Jonathan Smedeman (24) uit Terneuzen vaart op duw-sleepboot Arend. Maar hij heeft zijn papieren niet. Daarom volgt hij nu een speciaal opleidingstraject wat uitgaat van wat hij in de praktijk al heeft geleerd, het EVC-traject. Zo kan hij zijn schipperspapieren alsnog halen. De komende maanden kijken we met hem mee.

Jonathan haalt alsnog zijn papieren

Door

Floor van Dijck

Jonathan staart over het bruine water van de Europoort. Deze klus met baggerslib is niet de spannendste die hij ooit heeft gehad. Vier maanden lang op en neer, de volle baggerschuit halen in de Pionier, de klapbakken legen in de Europahavenhaven en dan weer terug. Samen met zijn collega Max, verblijft Jonathan doordeweeks dag en nacht op de Arend. Rondjes van 1,5 uur varen en dan een rondje buiten. Zo wisselen ze af.

Papieren

Jonathan vaart al sinds zijn 14de, en dat is wel te zien. Behendig draait hij een rondje als de baggerbak even is losgekoppeld met de Arend – ‘Twee keer 440 pk, twee roeren’. Maar als Max even van de boot af moet, mag Jonathan niet zelfstandig varen. En het is ook behoorlijk onhandig dat eventuele ongelukken – niet dat die er ooit zijn geweest, maar toch – terechtkomen op de schipperspapieren van Max. Jonathan heeft namelijk alleen matroospapieren.

Vanuit de cabine van de Arend stuurt hij een beetje bij. ‘School was dramatisch.’ Een zucht. ‘Ik was niet zo netjes, op mijn 14de moest ik van school af. Toen ben ik stage gaan lopen, gaan werken bij sleepdienst R.F. van Aerde in de haven van Sas van Gent, daarvoor was ik ook veel in Antwerpen en Terneuzen.’

Hij werkte er 6,5 jaar, toen kwam hij bij sleepdienst H.C. Huizing in Delfzijl te werken en daarna voer hij in Algerije op een vlet voor Jan de Nul. Nu duwt en sleept hij sinds een jaar voor VKV Services in Rotterdam.

Tip

Van een bevriende schipper uit Urk kreeg hij een paar maanden geleden de tip om contact op te nemen met Han van Roozendaal, onderwijscoördinator bij het Onderwijscentrum Binnenvaart. Daar zou een traject beschikbaar zijn voor varenden in de binnenvaart om aan de hand van hun ervaring alsnog hun diploma’s te halen. Dat bleek te kloppen. EVC staat voor Erkenning van Verworven Competenties. Kortom: vaardigheden die je tijdens je werk opdoet. Want wie zegt dat, als je er niet voor heb geleerd, je een slechte schipper bent?

‘Ik moest een afspraak met hem maken op kantoor, mijn portfolio laten zien en mijn motivatie doorgeven.’ Jonathan werd goedgekeurd. De praktijktoets die aan het begin staat van het traject heeft hij ook al doorstaan. ‘Gisteren zijn ze aan boord geweest. Twee examinatoren kwamen kijken hoe ik werk en wat voor persoon ik ben. Dat was allemaal keurig, zeiden ze.’

Dat was de praktijk, nu de theorie nog. Jonathan gaat de komende maanden zijn ontbrekende kennis bijspijkeren van varend matroos tot gediplomeerd schipper op MBO 3-niveau. De resultaten en vorderingen daarvan de komende maanden hier te lezen. Jonathan blijft er in elk geval koel onder. ‘Ik laat het allemaal wel op me afkomen.’

EVC (1) – Jonathan haalt alsnog zijn papieren | Schuttevaer.nl

EVC (1) – Jonathan haalt alsnog zijn papieren

Jonathan Smedeman (24) uit Terneuzen vaart op duw-sleepboot Arend. Maar hij heeft zijn papieren niet. Daarom volgt hij nu een speciaal opleidingstraject wat uitgaat van wat hij in de praktijk al heeft geleerd, het EVC-traject. Zo kan hij zijn schipperspapieren alsnog halen. De komende maanden kijken we met hem mee.

Jonathan haalt alsnog zijn papieren

Door

Floor van Dijck

Jonathan staart over het bruine water van de Europoort. Deze klus met baggerslib is niet de spannendste die hij ooit heeft gehad. Vier maanden lang op en neer, de volle baggerschuit halen in de Pionier, de klapbakken legen in de Europahavenhaven en dan weer terug. Samen met zijn collega Max, verblijft Jonathan doordeweeks dag en nacht op de Arend. Rondjes van 1,5 uur varen en dan een rondje buiten. Zo wisselen ze af.

Papieren

Jonathan vaart al sinds zijn 14de, en dat is wel te zien. Behendig draait hij een rondje als de baggerbak even is losgekoppeld met de Arend – ‘Twee keer 440 pk, twee roeren’. Maar als Max even van de boot af moet, mag Jonathan niet zelfstandig varen. En het is ook behoorlijk onhandig dat eventuele ongelukken – niet dat die er ooit zijn geweest, maar toch – terechtkomen op de schipperspapieren van Max. Jonathan heeft namelijk alleen matroospapieren.

Vanuit de cabine van de Arend stuurt hij een beetje bij. ‘School was dramatisch.’ Een zucht. ‘Ik was niet zo netjes, op mijn 14de moest ik van school af. Toen ben ik stage gaan lopen, gaan werken bij sleepdienst R.F. van Aerde in de haven van Sas van Gent, daarvoor was ik ook veel in Antwerpen en Terneuzen.’

Hij werkte er 6,5 jaar, toen kwam hij bij sleepdienst H.C. Huizing in Delfzijl te werken en daarna voer hij in Algerije op een vlet voor Jan de Nul. Nu duwt en sleept hij sinds een jaar voor VKV Services in Rotterdam.

Tip

Van een bevriende schipper uit Urk kreeg hij een paar maanden geleden de tip om contact op te nemen met Han van Roozendaal, onderwijscoördinator bij het Onderwijscentrum Binnenvaart. Daar zou een traject beschikbaar zijn voor varenden in de binnenvaart om aan de hand van hun ervaring alsnog hun diploma’s te halen. Dat bleek te kloppen. EVC staat voor Erkenning van Verworven Competenties. Kortom: vaardigheden die je tijdens je werk opdoet. Want wie zegt dat, als je er niet voor heb geleerd, je een slechte schipper bent?

‘Ik moest een afspraak met hem maken op kantoor, mijn portfolio laten zien en mijn motivatie doorgeven.’ Jonathan werd goedgekeurd. De praktijktoets die aan het begin staat van het traject heeft hij ook al doorstaan. ‘Gisteren zijn ze aan boord geweest. Twee examinatoren kwamen kijken hoe ik werk en wat voor persoon ik ben. Dat was allemaal keurig, zeiden ze.’

Dat was de praktijk, nu de theorie nog. Jonathan gaat de komende maanden zijn ontbrekende kennis bijspijkeren van varend matroos tot gediplomeerd schipper op MBO 3-niveau. De resultaten en vorderingen daarvan de komende maanden hier te lezen. Jonathan blijft er in elk geval koel onder. ‘Ik laat het allemaal wel op me afkomen.’