Samenwerkingsverband heeft voordelen

Nico en Marlies Evens-Seuren varen op de 1700-tonner Romani. Ze hebben zich aangesloten bij de Particuliere Transport Coöperatie (PTC) nadat de Eubo mislukte. Nico vindt dat het lidmaatschap van een samenwerkingsverband voordelen heeft voor zijn bedrijf.

Samenwerkingsverband heeft voordelen
  • Nico en Marlies Evens zien PTC als steun in de rug
  • ‘Samen sta je sterker in onderhandelingen’

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘We werden bij de PTC geaccepteerd en tot op heden hebben we geen spijt. Het is een prettig gevoel dat je er niet alleen voor staat. Je kunt er bij een samenwerkingsverband vanuit gaan dat degene die onderhandelt echt voor jou onderhandelt en dat je de collega’s in de coöperatie in elk geval niet meer op prijs hoeft te beconcurreren.’
Een ander voordeel is dat een samenwerkingsverband eisen kan stellen aan de verlader en het werk beter kan plannen dan een eenling, constateert Evens. ‘Er staat veel op papier en daardoor hoef je niet meer discussiëren. Doordat een samenwerkingsverband groter is, is het als onderhandelingspartij gelijkwaardiger. Daarnaast kijken zij van bovenaf naar de schepen en hebben dus meer overzicht. Daardoor krijg je werk aangeboden dat beter bij je schip past.’
Het samenwerkingsverband waarbij de eigenaren van de Romani zich aansloten doet alleen de bevrachting van het schip. De overige zaken regelen ze gewoon zelf. Toch was het een grote omslag, zeker in vergelijking met hun andere werk, want de Romani voer voorheen voor Corus en later Tata Steel. ‘In ons vorige werk keken we op de kalender en dan wisten we waar we de volgende week waren. Dat stond ons steeds meer tegen. Zeker nadat onze jongens van het internaat waren en wij niet meer op een vaste dag thuis hoefden te zijn.’

Belangstelling

Marlies is van de wal. Nico is een schipperszoon. Hij ging eerst bij een tante in de kost om in Roermond de eerste jaren van de lagere school te volgen. Daarna deed hij de vierde, vijfde en zesde klas op het internaat Sint Louis in Weert. In de zesde klas kwam het bericht dat het internaat werd opgeheven, vanwege gebrek aan kinderen. Nico vertrok naar internaat Westerhelling in Nijmegen. Hij begon in de brugklas mavo/havo en ging naar de mavo. Maar stilzitten zat niet in zijn genen en hij veranderde naar LTS Kronenburg. Daarna ging hij naar boord, omdat er een plaatsje vrijkwam, want zijn broer ging naar de wal, omdat zijn vrouw haar opleiding wilde afmaken.
Achteraf gezien had hij beter kunnen doorleren, erkent Nico. ‘Ik ben altijd erg geïnteresseerd geweest in techniek en op Kronenburg kon je ook een vervolgopleiding werktuigbouw doen. Techniek heeft nog steeds mijn belangstelling. Ik moet altijd afscheid nemen van de techniek, als ik weer ga varen.’

Jongste zoon

Nico had gedacht tijdelijk met zijn vader te gaan varen. ‘Mijn vader was al wat ouder toen ik werd geboren. Het oorspronkelijk idee was dan ook, dat ik een aantal jaar met mijn vader zou varen en daarna met mijn broer. Maar mijn broer kocht een spits en ging iets heel anders doen. Ik kwam Marlies tegen en we zijn vrij snel samen gaan varen. De eerste 10 jaar voeren we met erg veel plezier.’
Daarna werd dat plezier minder, want hun jongste zoon had erg veel moeite met het internaat. Ze dachten zelfs aan stoppen, omdat het zo naar was elke zondagavond een huilend kind.
Ze kochten een huis aan de wal en vanaf dat moment ging het beter. De jongens hoefden niet zoveel meer te reizen en werden van lieverlee ouder en waren beter in staat om hun eigen leven te leiden. Met de komst van hun huis kon Nico actief worden in een binnenvaartorganisatie. Hij sloot zich aan bij Koninklijke Schuttevaer en schopte het zelfs tot afdelingsvoorzitter. Nu is hij weer gewoon bestuurslid.

Klachten melden

Van de tijd bij Koninklijke Schuttevaer heeft hij geleerd hoe belangrijk het is dat mensen misstanden melden. Hij benadrukt daarom graag het meldnummer 0800-8002 van Rijkswaterstaat. Ook kunnen klachten via internet worden gemeld: www.rijkswaterstaat.nl/contact/ ‘Je krijgt altijd een reactie terug van de persoon die erover gaat. Het grote belang van het melden zit hem erin, dat alles wordt geregistreerd. Als er 100 dagen lang elke dag meldingen binnenkomen van bijvoorbeeld lange wachttijden bij een sluis, omdat er elke dag 10 schepen liggen te wachten. Dan zijn er behoorlijk wat klachten, die worden geïnventariseerd. Schuttevaer staat dan ook sterker tijdens het overleg, omdat de klachten al bij Rijkswaterstaat bekend zijn. Bij elke vergadering vroeg Rijkswaterstaat: "Is het gemeld op 0800?" Vaak was het antwoord dan nee. Je moet het systeem ook in je voordeel durven gebruiken.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Romani . Lengte: 86 meter. Breedte: 9,50 meter. Diepgang: 3,11 meter. Tonnage: 1702. Europanummer: 02324807. Motor: Caterpillar, 1100 pk. Bouwjaar: 2002. Thuishaven: Linne. Eigenaar: Evens scheepvaart VOF.

Samenwerkingsverband heeft voordelen | Schuttevaer.nl

Samenwerkingsverband heeft voordelen

Nico en Marlies Evens-Seuren varen op de 1700-tonner Romani. Ze hebben zich aangesloten bij de Particuliere Transport Coöperatie (PTC) nadat de Eubo mislukte. Nico vindt dat het lidmaatschap van een samenwerkingsverband voordelen heeft voor zijn bedrijf.

Samenwerkingsverband heeft voordelen
  • Nico en Marlies Evens zien PTC als steun in de rug
  • ‘Samen sta je sterker in onderhandelingen’

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘We werden bij de PTC geaccepteerd en tot op heden hebben we geen spijt. Het is een prettig gevoel dat je er niet alleen voor staat. Je kunt er bij een samenwerkingsverband vanuit gaan dat degene die onderhandelt echt voor jou onderhandelt en dat je de collega’s in de coöperatie in elk geval niet meer op prijs hoeft te beconcurreren.’
Een ander voordeel is dat een samenwerkingsverband eisen kan stellen aan de verlader en het werk beter kan plannen dan een eenling, constateert Evens. ‘Er staat veel op papier en daardoor hoef je niet meer discussiëren. Doordat een samenwerkingsverband groter is, is het als onderhandelingspartij gelijkwaardiger. Daarnaast kijken zij van bovenaf naar de schepen en hebben dus meer overzicht. Daardoor krijg je werk aangeboden dat beter bij je schip past.’
Het samenwerkingsverband waarbij de eigenaren van de Romani zich aansloten doet alleen de bevrachting van het schip. De overige zaken regelen ze gewoon zelf. Toch was het een grote omslag, zeker in vergelijking met hun andere werk, want de Romani voer voorheen voor Corus en later Tata Steel. ‘In ons vorige werk keken we op de kalender en dan wisten we waar we de volgende week waren. Dat stond ons steeds meer tegen. Zeker nadat onze jongens van het internaat waren en wij niet meer op een vaste dag thuis hoefden te zijn.’

Belangstelling

Marlies is van de wal. Nico is een schipperszoon. Hij ging eerst bij een tante in de kost om in Roermond de eerste jaren van de lagere school te volgen. Daarna deed hij de vierde, vijfde en zesde klas op het internaat Sint Louis in Weert. In de zesde klas kwam het bericht dat het internaat werd opgeheven, vanwege gebrek aan kinderen. Nico vertrok naar internaat Westerhelling in Nijmegen. Hij begon in de brugklas mavo/havo en ging naar de mavo. Maar stilzitten zat niet in zijn genen en hij veranderde naar LTS Kronenburg. Daarna ging hij naar boord, omdat er een plaatsje vrijkwam, want zijn broer ging naar de wal, omdat zijn vrouw haar opleiding wilde afmaken.
Achteraf gezien had hij beter kunnen doorleren, erkent Nico. ‘Ik ben altijd erg geïnteresseerd geweest in techniek en op Kronenburg kon je ook een vervolgopleiding werktuigbouw doen. Techniek heeft nog steeds mijn belangstelling. Ik moet altijd afscheid nemen van de techniek, als ik weer ga varen.’

Jongste zoon

Nico had gedacht tijdelijk met zijn vader te gaan varen. ‘Mijn vader was al wat ouder toen ik werd geboren. Het oorspronkelijk idee was dan ook, dat ik een aantal jaar met mijn vader zou varen en daarna met mijn broer. Maar mijn broer kocht een spits en ging iets heel anders doen. Ik kwam Marlies tegen en we zijn vrij snel samen gaan varen. De eerste 10 jaar voeren we met erg veel plezier.’
Daarna werd dat plezier minder, want hun jongste zoon had erg veel moeite met het internaat. Ze dachten zelfs aan stoppen, omdat het zo naar was elke zondagavond een huilend kind.
Ze kochten een huis aan de wal en vanaf dat moment ging het beter. De jongens hoefden niet zoveel meer te reizen en werden van lieverlee ouder en waren beter in staat om hun eigen leven te leiden. Met de komst van hun huis kon Nico actief worden in een binnenvaartorganisatie. Hij sloot zich aan bij Koninklijke Schuttevaer en schopte het zelfs tot afdelingsvoorzitter. Nu is hij weer gewoon bestuurslid.

Klachten melden

Van de tijd bij Koninklijke Schuttevaer heeft hij geleerd hoe belangrijk het is dat mensen misstanden melden. Hij benadrukt daarom graag het meldnummer 0800-8002 van Rijkswaterstaat. Ook kunnen klachten via internet worden gemeld: www.rijkswaterstaat.nl/contact/ ‘Je krijgt altijd een reactie terug van de persoon die erover gaat. Het grote belang van het melden zit hem erin, dat alles wordt geregistreerd. Als er 100 dagen lang elke dag meldingen binnenkomen van bijvoorbeeld lange wachttijden bij een sluis, omdat er elke dag 10 schepen liggen te wachten. Dan zijn er behoorlijk wat klachten, die worden geïnventariseerd. Schuttevaer staat dan ook sterker tijdens het overleg, omdat de klachten al bij Rijkswaterstaat bekend zijn. Bij elke vergadering vroeg Rijkswaterstaat: "Is het gemeld op 0800?" Vaak was het antwoord dan nee. Je moet het systeem ook in je voordeel durven gebruiken.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Romani . Lengte: 86 meter. Breedte: 9,50 meter. Diepgang: 3,11 meter. Tonnage: 1702. Europanummer: 02324807. Motor: Caterpillar, 1100 pk. Bouwjaar: 2002. Thuishaven: Linne. Eigenaar: Evens scheepvaart VOF.