‘Hopelijk minder pech in de toekomst’

Jerfaas en Marian Willemsen-Baars varen op de 800-tonner Batouwe. Marian is sinds 1 oktober 2011 aan boord. Jerfaas voer daarvoor een jaar met een matroos. De Batouwe werd de afgelopen tijd geplaagd door pech. Zo lagen ze vast achter sluis Eefde en daarvoor was het schip net hersteld van een aanvaring.

‘Hopelijk minder pech in de toekomst'

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘We zijn net weer in de vaart en hopelijk blijft dat nu ook even zo. We hebben, nadat we hadden gerepareerd, vijf weken in Eefde gelegen. We kwamen de tijd door met onderhoud en verder was het wachten totdat we meer duidelijkheid kregen’, vertelt Jerfaas.

De exacte vergoeding voor de Batouwe vanwege de verlette tijd achter de gestremde sluis is nog niet duidelijk. ‘Het is een heel verhaal. TNO is bezig met een onderzoek en de verzekering is er ook mee bezig’, meldt hij.

Financieel kunnen ze het nog wel volhouden. ‘Ik kan er ook niks aan doen. Het is vervelend. Ik hoop dat mijn toekomst minder problemen kent en dat we zonder pech en ongelukken varen.’

Jerfaas voer zes jaar in loondienst op het beunschip Adriana en later op het vrachtschip Alblasserwaard. Hij koos voor dit schip, omdat zij alles kan vervoeren en omdat de afmetingen hem aanstonden. ‘Een beunschip vond ik beperkter, hiermee kun je meer kanten uit. Ik wilde ook niet gelijk op een groot schip. Dit is een mooi klein schip om op te beginnen. We staan in de toekomst wel open voor een groter schip, maar voorlopig hebben we het prima naar de zin.’

‘Wij mogen voor feestdagen niet in thuishaven blijven liggen’

Voor de tonnenmaat van de Batouwe blijft voorlopig genoeg werk, verwacht Jerfaas. ‘Op het moment worden veel van deze schepen gesloopt. Dus voor ons wordt het alleen maar gunstiger. De kleine kanalen blijf je houden en nieuwbouw in deze maat is niet rendabel. Voordeel van deze maat is dat je het eenvoudig met je sociale leven kunt combineren.’

Ze zijn beiden niet van schippersafkomst. Marian werkte in de thuiszorg en doet dat nu nog als oproepkracht als het uitkomt. Daarnaast leert ze nu voor aspirant-schipper. Ze is er net mee begonnen en heeft het eerste examen al aangevraagd. ‘Ik heb eind maart mijn examen voor reglementen. Ik doe het vak voor vak. Ik kan beter één vak goed leren dan zes maar half.’

Als ze alle zes vakken heeft gehaald is ze aspirant-schipper. Doet ze na die zes vakken een mondeling examen en heeft ze drie jaar vaartijd, dan heeft ze het beperkte groot vaarbewijs (RKM). Met weer 180 vaardagen extra en na een schriftelijk examen heeft ze het groot vaarbewijs voor alle binnenwateren.

Ze is van plan eerst alle zes vakken te halen en dan verder te zien. ‘Als het me gemakkelijk afgaat ga ik wel door, maar het schijnt erg moeilijk te zijn, hoor ik.’

IJzendoorn

Marian vindt het leuk aan boord, maar af en toe nog bij de thuiszorg werken vindt ze ook leuk. Ze viel niet in een sociaal gat toen ze besloot mee te varen. ‘Ik wist ongeveer wat ik van het leven aan boord kon verwachten, omdat ik al had meegevaren. Toch is fulltime aan boord anders. Je gaat na het werk niet meer naar huis. Het is heel erg leuk om af en toe bij de thuiszorg in te vallen, maar ik ben ook blij als we weer gaan varen.’

Jerfaas komt uit IJzendoorn en zijn ouders wonen aan de andere kant van de dijk en kijken uit op de haven en de rivier. Hij volgde de BBL-opleiding stuurman/schipper aan het STC in Rotterdam. De opleiding sloot goed aan bij wat hij wilde. ‘Voor mij was veel praktijk en af en toe naar school beter. Op deze manier leerde ik de praktijk veel sneller dan wanneer ik hoofdzakelijk op school zat.’

Als je van IJzendoorn afkomt is het behoorlijk lastig dat er in die omgeving geen ligplaatsen zijn waar je wat langer kunt liggen. Zowel IJzendoorn als Tiel handhaven de 3 x 24 uurs-termijn behoorlijk strikt. Het levert de motor van de Batouwe onnodige draaiuren op, omdat zij dan elke drie dagen tussen de havens pendelt. ‘Ik vind dat ze best met de feestdagen een uitzondering kunnen maken voor de schepen die er vandaan komen. IJzendoorn is mijn thuishaven en je wilt de feestdagen toch bij je familie doorbrengen. Nu veroorzaak ik extra milieuverontreiniging, omdat ik tussen de kerstdagen en oud en nieuw elk drie dagen van IJzendoorn naar Tiel vaar. Zo uit mijn hoofd brengen vier schepen er elk jaar de feestdagen door. Laat die schepen dan met elkaar op een steiger liggen’, stelt hij voor.

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Batouwe. Lengte: 63 meter. Breedte: 6,69 meter. Diepgang: 2,80 meter. Tonnage: 801. Europanummer: 03290231. Motor: Cummins KT19, 425 pk. Bouwjaar: 1962. Thuishaven: IJzendoorn. Eigenaar: J. Willemsen.

 

‘Hopelijk minder pech in de toekomst’ | Schuttevaer.nl

‘Hopelijk minder pech in de toekomst’

Jerfaas en Marian Willemsen-Baars varen op de 800-tonner Batouwe. Marian is sinds 1 oktober 2011 aan boord. Jerfaas voer daarvoor een jaar met een matroos. De Batouwe werd de afgelopen tijd geplaagd door pech. Zo lagen ze vast achter sluis Eefde en daarvoor was het schip net hersteld van een aanvaring.

‘Hopelijk minder pech in de toekomst'

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘We zijn net weer in de vaart en hopelijk blijft dat nu ook even zo. We hebben, nadat we hadden gerepareerd, vijf weken in Eefde gelegen. We kwamen de tijd door met onderhoud en verder was het wachten totdat we meer duidelijkheid kregen’, vertelt Jerfaas.

De exacte vergoeding voor de Batouwe vanwege de verlette tijd achter de gestremde sluis is nog niet duidelijk. ‘Het is een heel verhaal. TNO is bezig met een onderzoek en de verzekering is er ook mee bezig’, meldt hij.

Financieel kunnen ze het nog wel volhouden. ‘Ik kan er ook niks aan doen. Het is vervelend. Ik hoop dat mijn toekomst minder problemen kent en dat we zonder pech en ongelukken varen.’

Jerfaas voer zes jaar in loondienst op het beunschip Adriana en later op het vrachtschip Alblasserwaard. Hij koos voor dit schip, omdat zij alles kan vervoeren en omdat de afmetingen hem aanstonden. ‘Een beunschip vond ik beperkter, hiermee kun je meer kanten uit. Ik wilde ook niet gelijk op een groot schip. Dit is een mooi klein schip om op te beginnen. We staan in de toekomst wel open voor een groter schip, maar voorlopig hebben we het prima naar de zin.’

‘Wij mogen voor feestdagen niet in thuishaven blijven liggen’

Voor de tonnenmaat van de Batouwe blijft voorlopig genoeg werk, verwacht Jerfaas. ‘Op het moment worden veel van deze schepen gesloopt. Dus voor ons wordt het alleen maar gunstiger. De kleine kanalen blijf je houden en nieuwbouw in deze maat is niet rendabel. Voordeel van deze maat is dat je het eenvoudig met je sociale leven kunt combineren.’

Ze zijn beiden niet van schippersafkomst. Marian werkte in de thuiszorg en doet dat nu nog als oproepkracht als het uitkomt. Daarnaast leert ze nu voor aspirant-schipper. Ze is er net mee begonnen en heeft het eerste examen al aangevraagd. ‘Ik heb eind maart mijn examen voor reglementen. Ik doe het vak voor vak. Ik kan beter één vak goed leren dan zes maar half.’

Als ze alle zes vakken heeft gehaald is ze aspirant-schipper. Doet ze na die zes vakken een mondeling examen en heeft ze drie jaar vaartijd, dan heeft ze het beperkte groot vaarbewijs (RKM). Met weer 180 vaardagen extra en na een schriftelijk examen heeft ze het groot vaarbewijs voor alle binnenwateren.

Ze is van plan eerst alle zes vakken te halen en dan verder te zien. ‘Als het me gemakkelijk afgaat ga ik wel door, maar het schijnt erg moeilijk te zijn, hoor ik.’

IJzendoorn

Marian vindt het leuk aan boord, maar af en toe nog bij de thuiszorg werken vindt ze ook leuk. Ze viel niet in een sociaal gat toen ze besloot mee te varen. ‘Ik wist ongeveer wat ik van het leven aan boord kon verwachten, omdat ik al had meegevaren. Toch is fulltime aan boord anders. Je gaat na het werk niet meer naar huis. Het is heel erg leuk om af en toe bij de thuiszorg in te vallen, maar ik ben ook blij als we weer gaan varen.’

Jerfaas komt uit IJzendoorn en zijn ouders wonen aan de andere kant van de dijk en kijken uit op de haven en de rivier. Hij volgde de BBL-opleiding stuurman/schipper aan het STC in Rotterdam. De opleiding sloot goed aan bij wat hij wilde. ‘Voor mij was veel praktijk en af en toe naar school beter. Op deze manier leerde ik de praktijk veel sneller dan wanneer ik hoofdzakelijk op school zat.’

Als je van IJzendoorn afkomt is het behoorlijk lastig dat er in die omgeving geen ligplaatsen zijn waar je wat langer kunt liggen. Zowel IJzendoorn als Tiel handhaven de 3 x 24 uurs-termijn behoorlijk strikt. Het levert de motor van de Batouwe onnodige draaiuren op, omdat zij dan elke drie dagen tussen de havens pendelt. ‘Ik vind dat ze best met de feestdagen een uitzondering kunnen maken voor de schepen die er vandaan komen. IJzendoorn is mijn thuishaven en je wilt de feestdagen toch bij je familie doorbrengen. Nu veroorzaak ik extra milieuverontreiniging, omdat ik tussen de kerstdagen en oud en nieuw elk drie dagen van IJzendoorn naar Tiel vaar. Zo uit mijn hoofd brengen vier schepen er elk jaar de feestdagen door. Laat die schepen dan met elkaar op een steiger liggen’, stelt hij voor.

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Batouwe. Lengte: 63 meter. Breedte: 6,69 meter. Diepgang: 2,80 meter. Tonnage: 801. Europanummer: 03290231. Motor: Cummins KT19, 425 pk. Bouwjaar: 1962. Thuishaven: IJzendoorn. Eigenaar: J. Willemsen.