Versloot steekt veel tijd in bestuurswerk

Ronald Versloot vaart afwisselend op zijn tankers Admiral en Commander. Hij besteedt veel van zijn vrije tijd aan de Overleggroep Particuliere Tankvaart Ondernemers (OPTO) waarvan hij voorzitter is. Versloot groeide langzaam in zijn rol als bestuurslid, toen hij overstapte van de droge lading naar de tankvaart en vrije tijd ging varen.

Versloot steekt veel tijd in bestuurswerk

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Toen ik 20 jaar geleden overstapte naar de tankvaart werd ik lid van de Internationale Tankkvaart Vereniging (ITV), want de ASV waar ik in mijn droge-ladingtijd lid van was, deed niks met tankvaart. Ik ging toen ook vrije tijd varen en gunde mezelf de tijd om wat voor de ITV te doen. Die vereniging timmerde in die tijd aardig aan de weg. Ik ben er uiteindelijk penningmeester geworden en was er ook bestuurslid tot de vereniging ophield te bestaan’, herinnert hij zich.

Toen de oude ITV stopte werd de nieuwe ITV opgericht en na een paar jaar werd besloten dat het beter was aansluiting te zoeken bij het CBRB. De naam OPTO ontstond en het werd een subafdeling van de Varende Ondernemers. Volgens Versloot is het onderscheid tussen OPTO en de Varende Ondernemers dat in de OPTO alleen tankvaartzaken worden besproken. ‘De vergaderingen van de OPTO zijn gericht op de praktische kant van het werk van de tankvaartondernemer. Het is direct gericht op het werk aan boord van een tankschip. Er wordt gesproken over regelgeving en situaties die voor de droge lading niet interessant zijn. Actualiteiten komen er kort ter sprake, maar branchebrede zaken, zoals de cao worden door de Varende Ondernemers afgehandeld.’

  • ‘Niet in OPTO-bestuur om branche alleen naar eigen ideaal te verbeteren’

Versloot zat vanaf het begin in het bestuur van de OPTO. In de loop van de jaren werd het bestuur uitgebreid. Dat kwam omdat er steeds meer taken bijkwamen en de voorzitter terugtrad. ‘We wilden graag meepraten over het ADN (regels vervoer gevaarlijke stoffen – red.), maar je kunt niet van een voorzitter verwachten dat hij alles doet. Toen onze vorige voorzitter, Bert Visser, stopte en ik voorzitter werd is besloten het bestuur nogmaals uit te breiden, omdat varende ondernemers niet altijd aanwezig kunnen zijn.’

Versloot is er trots op dat het huidige OPTO-bestuur een gemêleerde leeftijdsopbouw heeft en uit varende ondernemers bestaat. ‘Onze bestuurleden hebben de leeftijd van midden 20 tot 60 en varen allemaal nog. Dat is een aardige afspiegeling van de leden, denk ik.’

Versloot is in zijn vrije tijd regelmatig voor de OPTO op het Vasteland in Rotterdam te vinden. ‘Afgelopen keer ben ik bijna al mijn vrije dagen op het Vasteland geweest, overigens was dat niet alleen voor de OPTO. Als ik eerlijk ben gaat veel van mijn vrije tijd eraan op. Het ADN is veel werk, de ingebruikname van een afhandelingssteiger bij Zeeland Refinery vraagt aandacht, evenals het meepraten over UAB (Uniforme Aanmelding Barges – red.). Daarnaast ambieert de OPTO een zetel in het EBIS (European Barge Inspection Scheme questionnaire comité.’

Leden te stil

In de toekomst zal de OPTO zich nog meer bezighouden met regelgeving, verwacht Versloot. Want de overheid maakt momenteel een terugtrekkende beweging, waardoor kennis verloren gaat. Dat vacuüm moet worden opgevuld. Daarnaast wordt de sector in hoog tempo geconfronteerd met al dan niet discutabele eisen van marktpartijen.

  • ‘Ervoor waken dat regels er niet zomaar komen’

Het is volgens hem belangrijk ervoor te waken dat regelgeving er niet zomaar komt. Als voorbeeld noemt hij de stabiliteitsregelgeving. ‘Vorig jaar ben ik namens de Europese Binnenvaart Unie twee maal twee dagen in Bonn geweest. Het ging alleen over stabiliteit en eventuele aanpassingen in het ADN. De Groep Tankvaart – de ledengroep binnen het CBRB waarin tankvaartrederijen en operators verenigd zijn – had al mensen afgevaardigd, maar dit onderwerp was zo belangrijk dat ervoor is gekozen ook iemand uit onze eigen groep af te vaardigen. De derde meeting kon ik echt niet en is onze secretaris geweest.’

Toekomstige regelgeving is mogelijk te verwachten vanuit het Tanker Management Self Assistant (TMSA), verwacht Versloot. ‘Het TMSA is in de binnenvaart nog vrij onbekend, maar google er maar eens op. Het zou best kunnen zijn dat daar ook regels uit voortkomen die indirect bij het boordpersoneel terechtkomen.’

Versloot zou graag wat meer ‘input’ van varende tankvaartondernemers krijgen. ‘Ik zou best graag tijd willen inruimen voor de op- en aanmerkingen van de leden. Die melden zich naar mijn zin te weinig. Ze kunnen hun input bij voorkeur mailen of desnoods doorbellen. Het lijkt me sterk dat we bijna alles perfect doen. Ik zit voor de leden in het bestuur en niet om de branche naar mijn eigen ideaal te verbeteren.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Admiral. Lengte: 110 meter. Breedte: 11,40 meter. Diepgang: 3,31 meter. Tonnage: 2780. Europanummer: 02331666. Motor: ABC, 1500 pk. Thuishaven: Zwijndrecht. Bouwjaar: 2009. Eigenaar: VOF Admiral.

Scheepsnaam: Commander. Lengte: 135 meter. Breedte: 15 meter. Diepgang: 4,20 meter. Tonnage: 5977. Europanummer: 02330664. Motor: 2 x 1500 pk Caterpillar. Thuishaven: Zwijndrecht. Bouwjaar: 2008. Eigenaar: VOF Commander.

Versloot steekt veel tijd in bestuurswerk | Schuttevaer.nl

Versloot steekt veel tijd in bestuurswerk

Ronald Versloot vaart afwisselend op zijn tankers Admiral en Commander. Hij besteedt veel van zijn vrije tijd aan de Overleggroep Particuliere Tankvaart Ondernemers (OPTO) waarvan hij voorzitter is. Versloot groeide langzaam in zijn rol als bestuurslid, toen hij overstapte van de droge lading naar de tankvaart en vrije tijd ging varen.

Versloot steekt veel tijd in bestuurswerk

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Toen ik 20 jaar geleden overstapte naar de tankvaart werd ik lid van de Internationale Tankkvaart Vereniging (ITV), want de ASV waar ik in mijn droge-ladingtijd lid van was, deed niks met tankvaart. Ik ging toen ook vrije tijd varen en gunde mezelf de tijd om wat voor de ITV te doen. Die vereniging timmerde in die tijd aardig aan de weg. Ik ben er uiteindelijk penningmeester geworden en was er ook bestuurslid tot de vereniging ophield te bestaan’, herinnert hij zich.

Toen de oude ITV stopte werd de nieuwe ITV opgericht en na een paar jaar werd besloten dat het beter was aansluiting te zoeken bij het CBRB. De naam OPTO ontstond en het werd een subafdeling van de Varende Ondernemers. Volgens Versloot is het onderscheid tussen OPTO en de Varende Ondernemers dat in de OPTO alleen tankvaartzaken worden besproken. ‘De vergaderingen van de OPTO zijn gericht op de praktische kant van het werk van de tankvaartondernemer. Het is direct gericht op het werk aan boord van een tankschip. Er wordt gesproken over regelgeving en situaties die voor de droge lading niet interessant zijn. Actualiteiten komen er kort ter sprake, maar branchebrede zaken, zoals de cao worden door de Varende Ondernemers afgehandeld.’

  • ‘Niet in OPTO-bestuur om branche alleen naar eigen ideaal te verbeteren’

Versloot zat vanaf het begin in het bestuur van de OPTO. In de loop van de jaren werd het bestuur uitgebreid. Dat kwam omdat er steeds meer taken bijkwamen en de voorzitter terugtrad. ‘We wilden graag meepraten over het ADN (regels vervoer gevaarlijke stoffen – red.), maar je kunt niet van een voorzitter verwachten dat hij alles doet. Toen onze vorige voorzitter, Bert Visser, stopte en ik voorzitter werd is besloten het bestuur nogmaals uit te breiden, omdat varende ondernemers niet altijd aanwezig kunnen zijn.’

Versloot is er trots op dat het huidige OPTO-bestuur een gemêleerde leeftijdsopbouw heeft en uit varende ondernemers bestaat. ‘Onze bestuurleden hebben de leeftijd van midden 20 tot 60 en varen allemaal nog. Dat is een aardige afspiegeling van de leden, denk ik.’

Versloot is in zijn vrije tijd regelmatig voor de OPTO op het Vasteland in Rotterdam te vinden. ‘Afgelopen keer ben ik bijna al mijn vrije dagen op het Vasteland geweest, overigens was dat niet alleen voor de OPTO. Als ik eerlijk ben gaat veel van mijn vrije tijd eraan op. Het ADN is veel werk, de ingebruikname van een afhandelingssteiger bij Zeeland Refinery vraagt aandacht, evenals het meepraten over UAB (Uniforme Aanmelding Barges – red.). Daarnaast ambieert de OPTO een zetel in het EBIS (European Barge Inspection Scheme questionnaire comité.’

Leden te stil

In de toekomst zal de OPTO zich nog meer bezighouden met regelgeving, verwacht Versloot. Want de overheid maakt momenteel een terugtrekkende beweging, waardoor kennis verloren gaat. Dat vacuüm moet worden opgevuld. Daarnaast wordt de sector in hoog tempo geconfronteerd met al dan niet discutabele eisen van marktpartijen.

  • ‘Ervoor waken dat regels er niet zomaar komen’

Het is volgens hem belangrijk ervoor te waken dat regelgeving er niet zomaar komt. Als voorbeeld noemt hij de stabiliteitsregelgeving. ‘Vorig jaar ben ik namens de Europese Binnenvaart Unie twee maal twee dagen in Bonn geweest. Het ging alleen over stabiliteit en eventuele aanpassingen in het ADN. De Groep Tankvaart – de ledengroep binnen het CBRB waarin tankvaartrederijen en operators verenigd zijn – had al mensen afgevaardigd, maar dit onderwerp was zo belangrijk dat ervoor is gekozen ook iemand uit onze eigen groep af te vaardigen. De derde meeting kon ik echt niet en is onze secretaris geweest.’

Toekomstige regelgeving is mogelijk te verwachten vanuit het Tanker Management Self Assistant (TMSA), verwacht Versloot. ‘Het TMSA is in de binnenvaart nog vrij onbekend, maar google er maar eens op. Het zou best kunnen zijn dat daar ook regels uit voortkomen die indirect bij het boordpersoneel terechtkomen.’

Versloot zou graag wat meer ‘input’ van varende tankvaartondernemers krijgen. ‘Ik zou best graag tijd willen inruimen voor de op- en aanmerkingen van de leden. Die melden zich naar mijn zin te weinig. Ze kunnen hun input bij voorkeur mailen of desnoods doorbellen. Het lijkt me sterk dat we bijna alles perfect doen. Ik zit voor de leden in het bestuur en niet om de branche naar mijn eigen ideaal te verbeteren.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Admiral. Lengte: 110 meter. Breedte: 11,40 meter. Diepgang: 3,31 meter. Tonnage: 2780. Europanummer: 02331666. Motor: ABC, 1500 pk. Thuishaven: Zwijndrecht. Bouwjaar: 2009. Eigenaar: VOF Admiral.

Scheepsnaam: Commander. Lengte: 135 meter. Breedte: 15 meter. Diepgang: 4,20 meter. Tonnage: 5977. Europanummer: 02330664. Motor: 2 x 1500 pk Caterpillar. Thuishaven: Zwijndrecht. Bouwjaar: 2008. Eigenaar: VOF Commander.