Merwestroom doet korte reisjes

Machiel Smitsman vaart met een stuurman op het beunschip Merwestroom. Hij vaart al 10 jaar als schipper en zes jaar als ondernemer. Voor die zes jaar zat hij nog 2,5 jaar in een VOF met de vorige eigenaar. Hij heeft absoluut geen spijt van het ondernemerschap en ziet de toekomst voor zijn scheepstype zonnig in.

Merwestroom doet korte reisjes

‘Ik verwacht dat er voor dit soort schepen altijd werk blijft. Natuurlijk kent de markt rustige jaren, maar je ziet dat er in een rustige tijd ook kleinere volumes worden besteld, ook op plaatsen waar een groot schip kan komen’, onderbouwt hij zijn optimisme.
De Merwestroom doet hoofdzakelijk dagreizen met ophoogzand, betonzand en grind. Dat bevalt goed. ‘Het meeste werk los ik dezelfde dag of een dag later. In dit werk ben ik het weekend vrij en heb dus genoeg tijd om mijn sociale leven te onderhouden.’

  • Machiel Smitsman hoopt nog lang te varen met zijn Industrie 6D6

Smitsman is een schipperszoon. Zijn ouders varen op de Merwede, een 55-meterschip dat in hetzelfde werk zit. Als kind ging hij naar het reformatorische internaat Eben Haëzer. ‘Ik had het goed naar mijn zin op het internaat. Het was er streng, maar ik denk dat dat ook nodig is. Ik heb er discipline meegekregen en ben er vroeg zelfstandig geworden. Nog steeds is het geloof voor mij belangrijk.’

Boswachter

Als kind wilde Machiel boswachter worden. ‘Maar op een gegeven moment wist ik het niet meer zeker. Een goede kennis vroeg toen aan mij waarom ik niet ging varen. Toen ben ik toch gaan nadenken over schipper als beroep en daar heb ik tot nu toe geen spijt van gehad.’

Hij schreef zich in voor de MBO-opleiding kapitein binnenvaart en was in totaal anderhalf jaar matroos voordat hij schipper werd. ‘Ik was matroos op een beunschip en dacht erover naar boven te gaan varen voor mijn patent, toen ik ineens het aanbod kreeg als schipper te gaan varen.’

  • Jongensdroom was Boswachter worden

Dat hij nu geen patent heeft, vindt hij niet erg. Het vergemakkelijkt ook de keuze in de aangeboden reizen. ‘Het is niet onmogelijk om later een patent te halen. Als ik er echt heen moet, neem ik iemand met een patent mee. Nu betalen ze toch slecht, dus is het eenvoudig dat ik daar ook niet heen kan varen. Dan hoef ik er ook niet over na te denken.’

Industrie

Smitsman zou liever een schip opknappen dan een nieuwe bestellen. ‘In deze markt is een nieuwbouw niet op te brengen. Dan besteed ik mijn tijd liever aan het naar de zin maken van mijn schip.’

Het enige wat hij jammer vindt is dat de mensen tegenwoordig geen tijd meer voor elkaar lijken te hebben. ‘De mentaliteitsverandering van de laatste jaren staat me af en toe tegen. Van mijn mag het wel iets gezelliger worden in de binnenvaart. Het is heus geen asociale sector, maar een beetje meer gezelligheid mag van mij wel.’

In de machinekamer van de Merwestroom staat een Industrie 6D6 van 330 pk uit 1961. De motor is min of meer een hobbyproject van Machiel. Hij poetst het koper en geniet van het geluid. Hij hoopt er nog lang mee te varen. Dat hangt vooral af van de toekomstige milieu-eisen die aan scheepsdiesels worden gesteld. De motor staat ook op YouTube (zoektermen Industrie Merwestroom)’, vertelt Machiel. ‘De sluismeester van Lith maakt die filmpjes. Hij heeft bij mij in de machinekamer gefilmd.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Merwestroom. Lengte: 63 meter. Breedte: 7,25 meter. Diepgang: 2,73 meter. Tonnage: 771. Europanummer: 02310911. Motor: Industrie 6D6, 330 pk. Bouwjaar: 1961. Thuishaven: Werkendam. Eigenaar: Machiel Smitsman.

Merwestroom doet korte reisjes | Schuttevaer.nl

Merwestroom doet korte reisjes

Machiel Smitsman vaart met een stuurman op het beunschip Merwestroom. Hij vaart al 10 jaar als schipper en zes jaar als ondernemer. Voor die zes jaar zat hij nog 2,5 jaar in een VOF met de vorige eigenaar. Hij heeft absoluut geen spijt van het ondernemerschap en ziet de toekomst voor zijn scheepstype zonnig in.

Merwestroom doet korte reisjes

‘Ik verwacht dat er voor dit soort schepen altijd werk blijft. Natuurlijk kent de markt rustige jaren, maar je ziet dat er in een rustige tijd ook kleinere volumes worden besteld, ook op plaatsen waar een groot schip kan komen’, onderbouwt hij zijn optimisme.
De Merwestroom doet hoofdzakelijk dagreizen met ophoogzand, betonzand en grind. Dat bevalt goed. ‘Het meeste werk los ik dezelfde dag of een dag later. In dit werk ben ik het weekend vrij en heb dus genoeg tijd om mijn sociale leven te onderhouden.’

  • Machiel Smitsman hoopt nog lang te varen met zijn Industrie 6D6

Smitsman is een schipperszoon. Zijn ouders varen op de Merwede, een 55-meterschip dat in hetzelfde werk zit. Als kind ging hij naar het reformatorische internaat Eben Haëzer. ‘Ik had het goed naar mijn zin op het internaat. Het was er streng, maar ik denk dat dat ook nodig is. Ik heb er discipline meegekregen en ben er vroeg zelfstandig geworden. Nog steeds is het geloof voor mij belangrijk.’

Boswachter

Als kind wilde Machiel boswachter worden. ‘Maar op een gegeven moment wist ik het niet meer zeker. Een goede kennis vroeg toen aan mij waarom ik niet ging varen. Toen ben ik toch gaan nadenken over schipper als beroep en daar heb ik tot nu toe geen spijt van gehad.’

Hij schreef zich in voor de MBO-opleiding kapitein binnenvaart en was in totaal anderhalf jaar matroos voordat hij schipper werd. ‘Ik was matroos op een beunschip en dacht erover naar boven te gaan varen voor mijn patent, toen ik ineens het aanbod kreeg als schipper te gaan varen.’

  • Jongensdroom was Boswachter worden

Dat hij nu geen patent heeft, vindt hij niet erg. Het vergemakkelijkt ook de keuze in de aangeboden reizen. ‘Het is niet onmogelijk om later een patent te halen. Als ik er echt heen moet, neem ik iemand met een patent mee. Nu betalen ze toch slecht, dus is het eenvoudig dat ik daar ook niet heen kan varen. Dan hoef ik er ook niet over na te denken.’

Industrie

Smitsman zou liever een schip opknappen dan een nieuwe bestellen. ‘In deze markt is een nieuwbouw niet op te brengen. Dan besteed ik mijn tijd liever aan het naar de zin maken van mijn schip.’

Het enige wat hij jammer vindt is dat de mensen tegenwoordig geen tijd meer voor elkaar lijken te hebben. ‘De mentaliteitsverandering van de laatste jaren staat me af en toe tegen. Van mijn mag het wel iets gezelliger worden in de binnenvaart. Het is heus geen asociale sector, maar een beetje meer gezelligheid mag van mij wel.’

In de machinekamer van de Merwestroom staat een Industrie 6D6 van 330 pk uit 1961. De motor is min of meer een hobbyproject van Machiel. Hij poetst het koper en geniet van het geluid. Hij hoopt er nog lang mee te varen. Dat hangt vooral af van de toekomstige milieu-eisen die aan scheepsdiesels worden gesteld. De motor staat ook op YouTube (zoektermen Industrie Merwestroom)’, vertelt Machiel. ‘De sluismeester van Lith maakt die filmpjes. Hij heeft bij mij in de machinekamer gefilmd.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Merwestroom. Lengte: 63 meter. Breedte: 7,25 meter. Diepgang: 2,73 meter. Tonnage: 771. Europanummer: 02310911. Motor: Industrie 6D6, 330 pk. Bouwjaar: 1961. Thuishaven: Werkendam. Eigenaar: Machiel Smitsman.