Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Seine-Nord geen bedreiging voor spits

Aart en Ria den Dikken varen op de spits Eben Haezer. Ze begonnen na een periode aan de wal met hun drie kinderen op een ‘startscheepje’ dat Aart’s vader voor hen kocht. Na acht jaar kochten ze deze spits. Ze voeren altijd op Frankrijk. Ze zijn niet bang werkloos te worden als het nieuwe Seine-Nordkanaal klaar is, want ze weten dat de Fransen altijd alles op hun eigen manier doen.

1 / 1
Aart en Ria den Dikken

Aart en Ria den Dikken

Door Henriette Driesen-Joanknecht
Aart voorziet nog een lange toekomst voor zijn scheepstype. Hij baseert zich daarbij op de informatie in de media. ‘Ik verwacht dat het voor spitsen ongeveer zo blijft als nu. In de haarvaten is genoeg werk en als die op de schop moeten, dan moet heel Frankrijk op de schop. Dat nieuwe kanaal dat leeft hier meer dan bij de Fransen. Daar lees je er nooit wat over. Het is sowieso een vreemd project. Er is in die omgeving helemaal geen grote industrie, terwijl de silo’s langs het Canal du Nord worden gemoderniseerd. Ze hadden beter een Rhône-Rijnverbinding kunnen maken.’

De spitsenschipper moeten het nog zien dat de Rijnvaart straks met 4400 ton naar Parijs gaat. ‘Ik verwacht dat de Fransen het op hun eigen manier gaan doen, ze doen het niet zoals wij denken. Ze zijn nu bijvoorbeeld bezig met een nieuwe brug in Compiègne, die wordt bepaald niet hoog, maar hoort wel bij de Schelde-Rijnverbinding. Ik vermoed dus dat het niet zo’n vaart zal lopen met de schaalvergroting.’

  • ‘Franse mentaliteit staat efficiënte aanleg kanaal in de weg’

De geplande opening van het kanaal in 2016 wordt zeker niet gehaald, verwacht Aart. ‘Als ze de termijn van Karla Peijs in 2016 willen halen, dan moeten ze nu ijzererts gaan verzamelen en een paar shovels gaan maken. Het is onmogelijk dat het in 2016 klaar is als ze in dit tempo blijven doorwerken.’

Etenstijd

De Franse mentaliteit wijkt volgens Aart sterk af van die van verladers langs de Rijn. ‘Er moet echt veel veranderen. De Fransen hebben wel bakjes van 600 tot 700 ton, maar die worden heel anders ingezet dan de duwbakken in het Rijnstroomgebied. Die bakjes worden stapsgewijs gelost. Dan halen ze hier een paar happen uit, dan daar, dan sturen ze het nog halfgeladen bakje weer voor een paar dagen weg om plaats te maken voor een ander. Van 12 tot 13.30 uur is het etenstijd. Als je op je papieren moet wachten, dan duurt dat tot 14 uur. Ik weet niet wat die grote schepen er denken te komen doen als de mentaliteit en de werkomstandigheden niet veranderen.’

  • ‘Met spits kun je goede boterham verdienen’

Hij vraagt zich ook af of het kanaal eigenlijk wel noodzakelijk is, want de capaciteit van het Canal du Nord wordt maar voor de helft benut. ‘Het Canal du Nord heeft nu nog steeds twee schutregimes en ’s nachts schutten de sluizen niet. Waarom er dan een groot kanaal moet komen, terwijl de huidige capaciteit beperkt gebruikt wordt is mij niet duidelijk.’

Acht kinderen

Aart begon als knecht bij zijn opa aan boord op de Ariena. Daarna ging hij in militaire dienst en werd ingedeeld bij de vaartuigendienst. Daarna werkte hij zeven jaar als machinesteller en in de productie bij Philips in Terneuzen. Hij koos daarvoor, omdat hij een relatie kreeg met Ria. Het viel haar op dat hij het liefst weer wilde gaan varen en zij moedigde hem aan zijn hart te volgen. Aart’s vader kocht hun eerste spits en de rest moesten ze zelf doen. Ria vond het geen enkel probleem om mee te gaan. ‘We begonnen met drie kinderen op die spits. De oudste ging gelijk naar het internaat. Ik heb er nooit over nagedacht of ik het leuk vond te gaan varen. Ik had er geen problemen mee. Het was gewoon zo. De tijd was anders. Onze kinderen hebben nooit onder het internaat geleden. Al onze acht kinderen konden we aan boord kwijt, omdat we voor de stuurhut een roefje hebben gezet’, vertelt ze.

Huis

Het echtpaar heeft een huis aan de wal. Ze verwachten er over een paar jaar in te gaan wonen. Hun schip willen ze dan verkopen. ‘Er zitten nog kinderen in ons huis. Als die eruit zijn, gaan we het opknappen. We houden ons schip goed bij, want rommel kopen de mensen niet. We verwachten haar te verkopen. Er is genoeg werk voor dit soort schepen. Je kunt er een goede boterham mee verdienen. Als je een beetje doorvaart, vaar je bij benadering de koopprijs bruto op. Wij hoeven nu alleen onszelf te onderhouden. De nieuwe motor konden we uit eigen zak betalen.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Eben Haezer. Lengte: 39 meter. Breedte: 5,07 meter. Diepgang: 2,45 meter. Tonnage: 351. Europanummer: 02309842. Motor: KMD, 350 pk. Thuishaven: Rotterdam. Bouwjaar: 1957. Eigenaar: A. den Dikken.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Lees ook