Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Bemanningsprobleem door stugge regelgeving

Ze maken ’s zomers furore met de TX-10, een voormalige kokkelvaartuig waarop ruim honderd passagiers de garnalenvisserij kunnen ervaren. Frido Boom en Herman Blom doen het met veel enthousiasme en uiteraard zorgen zij ervoor dat alles tot in de puntjes in orde is. Door de aankoop van de TX-35 vaart Frido met de TX-10 en Herman op de TX-35. Maar sinds Frido in juli bezoek heeft gehad van de politie te water zitten de beide Texelaars een beetje te morren. ‘Frido vaart al zestien jaar zonder verbaal, dus dat zegt wel wat, en nu heeft ie ineens een bekeuring aan zijn broek’, foetert zijn maat Herman. Hij kan het niet geloven.

1 / 1
Frido en Herman

Frido en Herman

Door

Willem den Heijer

‘Per schip heb je drie bemanningsleden nodig. Althans, dat is in onze categorie vereist. Nu hebben we dit jaar een nieuw bemanningslid aangetrokken. Hij komt van Texel is 31 jaar oud en heeft op verschillende grote Noordzeekotters gevaren. Hij beschikt over SW5, een radarcertificaat en hij heeft de basic safety training afgerond. Hij zou op grond van zijn certificaten als schipper mogen varen.

  • Schipper van dagpassagiersschip ziet door de bomen het bos niet meer

Dan zou je denken, dat alles in kannen en kruiken is. Maar, nee hoor! Hij mag bij ons namelijk niet als matroos varen. Ik heb dus een bekeuring gekregen en dat op een volle boot. Je schaamt je dood’, aldus een verbolgen Frido Boom.
Hij en zijn maat lieten het er niet bij zitten en trokken aan de bel bij de verantwoordelijke instanties. Ze dachten bij het aanvechten van de bekeuring dat ze daardoor steviger in hun schoenen konden staan. Niets is echter minder waar. Herman: ‘We zijn van het kastje naar de muur gestuurd en daardoor nog bozer geworden. Ik heb meer dan twee uur met het Kiwa in Rijswijk gebeld maar ben geen cent wijzer geworden.’

Ontheffing

Het Kiwa is een internationaal opererend kwaliteitszorgbedrijf dat organisaties als IVW (Inspectie Verkeer en waterstaat) terzijde staat bij complete certificatietrajecten. De medewerkers van Kiwa in Nederland leggen zich toe op certificerings-, inspectie-, research- en opleidingsactiviteiten in verschillende marktsectoren. Herman kreeg van de Kiwa-woordvoerder te horen dat het in bijzondere gevallen mogelijk is om ontheffing aan te vragen.

‘De matroos is in februari in vaste dienst gekomen en om in de binnenvaart te kunnen werken moet hij 180 vaardagen halen. Hij heeft nu al 120 dagen in drie maanden gehaald, uiteraard als betaald bemanningslid. Nu heeft hij nog 60 dagen nodig. Op grond daarvan hebben wij dus een bekeuring gekregen. Pas als ie die 180 vaardagen compleet heeft, mogen we hem officieel in dienst nemen. Dat is toch onmogelijk! Iemand van 31 met een gezin achter zich gaat toch niet kosteloos 180 vaardagen maken. Alsof het een stagiair is.

‘Als je SW5 hebt, moet je toch minimaal als matroos op een dagpassagiersschip met GK-vergunning voor de Waddenzee kunnen varen. Zo ken ik legio voorbeelden waar ex-vissers oplopen tegen een muur van bureaucratie’, aldus Frido, die verbaast is over zoveel onwil. Hij vervolgt: ‘Het is zelfs zo erg, dat wanneer je schipper bent geweest op een grote vriestrawler of als kapitein op een groot schip hebt gevaren, dus wereldwijd, je nog geen klein vaarbewijs kan krijgen.

‘Ik heb ook het SAB gebeld, in verband met het vereiste dienstboekje. Zij zeggen dat je dan eerst werk moet hebben, maar voor werk heb je weer een dienstboekje nodig. Als je van de wal komt en je nog nooit hebt gevaren en je besluit in de binnenvaart te willen werken, moet je eerst drie jaar stage lopen, tegen kost en inwoning. Dat kan je toch van niemand verlangen. Zo schep je een onmogelijke situatie.’
Frido en Herman hopen dat er gauw helderheid in de situatie komt, want ze zitten niet te wachten op nog een bekeuring.

Visser mag maximaal twee jaar meenemen naar binnenvaart

ROTTERDAM

Frido Boom en Herman Blom van de TX-10 lieten vorige week in Schuttevaer weten door de bomen het bos niet meer te zien. Zij werden onlangs bekeurd omdat zij met een bemanningslid varen van wie de papieren niet kloppen. Het bemanningslid is afkomstig uit de zeevisserij. Diverse telefoontjes naar verschillende instanties leverden geen duidelijkheid op.

Rianne van Heemst van de Stichting Afvalstoffen & Vaardocumenten Binnenvaart (SAB) had ze graag te woord willen staan, want volgens haar is het niet zo complex als de beide Texelaars doen vermoeden. ‘Zeevissers die de overstap naar de binnenvaart willen maken, kunnen vaartijd van de zeevaart meenemen naar de binnenvaart. De visser kan zijn monsterboekje opsturen, waarna de SAB zich buigt over de gemaakte vaartijd. De visserman kan tot maximaal twee jaar vaartijd meenemen.

‘Een vaarjaar op zee moet dan wel minimaal 250 dagen behelzen om als vaarjaar in de binnenvaart te tellen. Een vaarjaar in de binnenvaart bevat minimaal 180 vaardagen. Met deze twee jaar vaartijd kan hij aan de slag als deksman. Het is aan de werkgever te bepalen welk loon hij daaraan koppelt, mits hij zich houdt aan de wettelijk vastgestelde voorwaarden. De visser kan dus nog niet als matroos varen, want dan heeft ie nog een extra jaar voor zijn dienstboekje nodig en dat betekent dus weer minimaal 180 vaardagen. Een dienstboekje kan iedereen aanvragen. De minimale leeftijd is zestien jaar. Volgt iemand een erkende binnenvaartopleiding, dan kan er vanaf vijftien jaar een dienstboekje aangevraagd worden’, aldus Rianne van Heemst.

Indien de mannen van de TX-10 (of andere vissers die de overstap maken) nog vragen hebben, kunnen zij alsnog contact opnemen met de SAB-medewerkers van de afdeling vaardocumenten (010-4129544 optie 1). Zij leggen graag uit hoe de vork in de steel zit. (WHE)

 

Reacties (6)
  • overkill

    bij mijn weten mag vaartijd op zee behaald tot een bepaalde tijd mee worden gerekend voor de binnenvaart!

  • RF Boom

    Graag wil ik even reageren .
    Mischien dat niet helemaal uit de verf is gekomen waar het eigenlijk om draait.Het is natuurlijk volstrekt belachelijk dat iemand die met zijn visserijpapieren als kapitein mag varen op een grote Noordzeekotter van 2000 pk en niet mag fungeren als matroos op een garnalenkotter die passagiers meeneemt.
    Let wel , een vaartje van max twee uur in het zicht van de thuishaven.
    En probeer maar eens iemand van het kiwa of sab te bereiken.
    De enige die goed de boel op de rit heeft wat dat betreft is iemand van het IVW die al vanaf 1996 met dit soort problemen aan het worstelen is.
    En die volgens eigen zeggen ook tegen een muur van burocratie oploopt.
    Die 120 dagen zijn natuurlijk niet in 3 maanden gemaakt , maar vanaf oktober 2009.Helaas heeft onze medewerker pas vanaf maart 2010 een dienstboekje , en zegt het sab rustig met drooge ogen dat pas vanaf de datum van uitgifte vaardagen geschreven mogen worden.
    Dan nog de website van het kiwa , geeft de mogelijkheid tot het aanvragen van dispensatie.Maar blijkt in de praktijk niet eens enige notie te hebben van hun eigen werkzaamheden.
    Lekker zo doorgaan Nederland , dit soort geleuter sitmuleerd je echt tot ondernemen.

    Met vriendelijke groet

  • Leon

    Dat men eerst werk moet hebben voordat een visser of zeeman met monsterboekje een binnenvaartdienstboekje kan aanvragen is niet zo gek want andersom moet dat ook is mij verteld door KIWA. Daarnaast is het misschien verstandig als die matroos die van zee komt en schriftelijke cursus matroos aanvraagt bij het nova of zo iets want dan kan die als lichtmatroos beginnen en na een jaar en natuurlijk slagen voor z’n examen meteen als matroos en dan hoeft ie geen twee jaar te wachten. Als de zeematroos nog vaartijd van zee heeft dan heeft hij een nog groter voordeel want dan stroomt hij sneller door in rang in de binnenvaart. Dat begreep ik tenminste van de SAB website.
    Jammer genoeg komt de regelgeving niet simpeler uit de bus want op deze manier verliezen we wel kennis van nederlandse kwalitiet en vaart dadelijk van de Scheepvaartnatie van weleer misschien geen enkele nederlander meer op de zee- of binnenvaart. Succes en goede vaart

  • me

    120 dagen gemaakt in 3 maanden??

    geen wonder dat je daar bekeuring voor krijgt

  • jan van dam

    er zijn vele voorbeelden waarbij je denkt hoe verzin je het zelf jaren als schipper met een tanker gevaren dan ga je naar zee en kun je ineeens niet meer varen ?? het kost alleen tijd en veel gedult en dan lukt het ook weer iedereen veel gedult goede vaart niet opgeven want we hebben een prachtig beroep .

  • A. v. Duijn

    Dit zijn de gevolgen van een regering die Nederland alleen als kennis land op de kaart willen zetten. Maar bovenstaand verhaal klopt heb ook een zoon met sw5 heeft dezelfde problemen.
    Ook voor de speedboot heeft hij zijn klein vaarbewijs moeten halen, kan ook schippers met marof papieren die dit ook zo moesten doen.
    Maar de regering heeft het boerenbedrijf, visserij en de ambachtsvakken niet nodig in hun visie, jammer dat er bij niemand in Den Haag hierover een lichtje gaat branden.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook