Bemanningsprobleem door stugge regelgeving

Ze maken ’s zomers furore met de TX-10, een voormalige kokkelvaartuig waarop ruim honderd passagiers de garnalenvisserij kunnen ervaren. Frido Boom en Herman Blom doen het met veel enthousiasme en uiteraard zorgen zij ervoor dat alles tot in de puntjes in orde is. Door de aankoop van de TX-35 vaart Frido met de TX-10 en Herman op de TX-35. Maar sinds Frido in juli bezoek heeft gehad van de politie te water zitten de beide Texelaars een beetje te morren. ‘Frido vaart al zestien jaar zonder verbaal, dus dat zegt wel wat, en nu heeft ie ineens een bekeuring aan zijn broek’, foetert zijn maat Herman. Hij kan het niet geloven.

Frido en Herman

Door

Willem den Heijer

‘Per schip heb je drie bemanningsleden nodig. Althans, dat is in onze categorie vereist. Nu hebben we dit jaar een nieuw bemanningslid aangetrokken. Hij komt van Texel is 31 jaar oud en heeft op verschillende grote Noordzeekotters gevaren. Hij beschikt over SW5, een radarcertificaat en hij heeft de basic safety training afgerond. Hij zou op grond van zijn certificaten als schipper mogen varen.

  • Schipper van dagpassagiersschip ziet door de bomen het bos niet meer

Dan zou je denken, dat alles in kannen en kruiken is. Maar, nee hoor! Hij mag bij ons namelijk niet als matroos varen. Ik heb dus een bekeuring gekregen en dat op een volle boot. Je schaamt je dood’, aldus een verbolgen Frido Boom.
Hij en zijn maat lieten het er niet bij zitten en trokken aan de bel bij de verantwoordelijke instanties. Ze dachten bij het aanvechten van de bekeuring dat ze daardoor steviger in hun schoenen konden staan. Niets is echter minder waar. Herman: ‘We zijn van het kastje naar de muur gestuurd en daardoor nog bozer geworden. Ik heb meer dan twee uur met het Kiwa in Rijswijk gebeld maar ben geen cent wijzer geworden.’

Ontheffing

Het Kiwa is een internationaal opererend kwaliteitszorgbedrijf dat organisaties als IVW (Inspectie Verkeer en waterstaat) terzijde staat bij complete certificatietrajecten. De medewerkers van Kiwa in Nederland leggen zich toe op certificerings-, inspectie-, research- en opleidingsactiviteiten in verschillende marktsectoren. Herman kreeg van de Kiwa-woordvoerder te horen dat het in bijzondere gevallen mogelijk is om ontheffing aan te vragen.

‘De matroos is in februari in vaste dienst gekomen en om in de binnenvaart te kunnen werken moet hij 180 vaardagen halen. Hij heeft nu al 120 dagen in drie maanden gehaald, uiteraard als betaald bemanningslid. Nu heeft hij nog 60 dagen nodig. Op grond daarvan hebben wij dus een bekeuring gekregen. Pas als ie die 180 vaardagen compleet heeft, mogen we hem officieel in dienst nemen. Dat is toch onmogelijk! Iemand van 31 met een gezin achter zich gaat toch niet kosteloos 180 vaardagen maken. Alsof het een stagiair is.

‘Als je SW5 hebt, moet je toch minimaal als matroos op een dagpassagiersschip met GK-vergunning voor de Waddenzee kunnen varen. Zo ken ik legio voorbeelden waar ex-vissers oplopen tegen een muur van bureaucratie’, aldus Frido, die verbaast is over zoveel onwil. Hij vervolgt: ‘Het is zelfs zo erg, dat wanneer je schipper bent geweest op een grote vriestrawler of als kapitein op een groot schip hebt gevaren, dus wereldwijd, je nog geen klein vaarbewijs kan krijgen.

‘Ik heb ook het SAB gebeld, in verband met het vereiste dienstboekje. Zij zeggen dat je dan eerst werk moet hebben, maar voor werk heb je weer een dienstboekje nodig. Als je van de wal komt en je nog nooit hebt gevaren en je besluit in de binnenvaart te willen werken, moet je eerst drie jaar stage lopen, tegen kost en inwoning. Dat kan je toch van niemand verlangen. Zo schep je een onmogelijke situatie.’
Frido en Herman hopen dat er gauw helderheid in de situatie komt, want ze zitten niet te wachten op nog een bekeuring.

Visser mag maximaal twee jaar meenemen naar binnenvaart

ROTTERDAM

Frido Boom en Herman Blom van de TX-10 lieten vorige week in Schuttevaer weten door de bomen het bos niet meer te zien. Zij werden onlangs bekeurd omdat zij met een bemanningslid varen van wie de papieren niet kloppen. Het bemanningslid is afkomstig uit de zeevisserij. Diverse telefoontjes naar verschillende instanties leverden geen duidelijkheid op.

Rianne van Heemst van de Stichting Afvalstoffen & Vaardocumenten Binnenvaart (SAB) had ze graag te woord willen staan, want volgens haar is het niet zo complex als de beide Texelaars doen vermoeden. ‘Zeevissers die de overstap naar de binnenvaart willen maken, kunnen vaartijd van de zeevaart meenemen naar de binnenvaart. De visser kan zijn monsterboekje opsturen, waarna de SAB zich buigt over de gemaakte vaartijd. De visserman kan tot maximaal twee jaar vaartijd meenemen.

‘Een vaarjaar op zee moet dan wel minimaal 250 dagen behelzen om als vaarjaar in de binnenvaart te tellen. Een vaarjaar in de binnenvaart bevat minimaal 180 vaardagen. Met deze twee jaar vaartijd kan hij aan de slag als deksman. Het is aan de werkgever te bepalen welk loon hij daaraan koppelt, mits hij zich houdt aan de wettelijk vastgestelde voorwaarden. De visser kan dus nog niet als matroos varen, want dan heeft ie nog een extra jaar voor zijn dienstboekje nodig en dat betekent dus weer minimaal 180 vaardagen. Een dienstboekje kan iedereen aanvragen. De minimale leeftijd is zestien jaar. Volgt iemand een erkende binnenvaartopleiding, dan kan er vanaf vijftien jaar een dienstboekje aangevraagd worden’, aldus Rianne van Heemst.

Indien de mannen van de TX-10 (of andere vissers die de overstap maken) nog vragen hebben, kunnen zij alsnog contact opnemen met de SAB-medewerkers van de afdeling vaardocumenten (010-4129544 optie 1). Zij leggen graag uit hoe de vork in de steel zit. (WHE)

 

Bemanningsprobleem door stugge regelgeving | Schuttevaer.nl

Bemanningsprobleem door stugge regelgeving

Ze maken ’s zomers furore met de TX-10, een voormalige kokkelvaartuig waarop ruim honderd passagiers de garnalenvisserij kunnen ervaren. Frido Boom en Herman Blom doen het met veel enthousiasme en uiteraard zorgen zij ervoor dat alles tot in de puntjes in orde is. Door de aankoop van de TX-35 vaart Frido met de TX-10 en Herman op de TX-35. Maar sinds Frido in juli bezoek heeft gehad van de politie te water zitten de beide Texelaars een beetje te morren. ‘Frido vaart al zestien jaar zonder verbaal, dus dat zegt wel wat, en nu heeft ie ineens een bekeuring aan zijn broek’, foetert zijn maat Herman. Hij kan het niet geloven.

Frido en Herman

Door

Willem den Heijer

‘Per schip heb je drie bemanningsleden nodig. Althans, dat is in onze categorie vereist. Nu hebben we dit jaar een nieuw bemanningslid aangetrokken. Hij komt van Texel is 31 jaar oud en heeft op verschillende grote Noordzeekotters gevaren. Hij beschikt over SW5, een radarcertificaat en hij heeft de basic safety training afgerond. Hij zou op grond van zijn certificaten als schipper mogen varen.

  • Schipper van dagpassagiersschip ziet door de bomen het bos niet meer

Dan zou je denken, dat alles in kannen en kruiken is. Maar, nee hoor! Hij mag bij ons namelijk niet als matroos varen. Ik heb dus een bekeuring gekregen en dat op een volle boot. Je schaamt je dood’, aldus een verbolgen Frido Boom.
Hij en zijn maat lieten het er niet bij zitten en trokken aan de bel bij de verantwoordelijke instanties. Ze dachten bij het aanvechten van de bekeuring dat ze daardoor steviger in hun schoenen konden staan. Niets is echter minder waar. Herman: ‘We zijn van het kastje naar de muur gestuurd en daardoor nog bozer geworden. Ik heb meer dan twee uur met het Kiwa in Rijswijk gebeld maar ben geen cent wijzer geworden.’

Ontheffing

Het Kiwa is een internationaal opererend kwaliteitszorgbedrijf dat organisaties als IVW (Inspectie Verkeer en waterstaat) terzijde staat bij complete certificatietrajecten. De medewerkers van Kiwa in Nederland leggen zich toe op certificerings-, inspectie-, research- en opleidingsactiviteiten in verschillende marktsectoren. Herman kreeg van de Kiwa-woordvoerder te horen dat het in bijzondere gevallen mogelijk is om ontheffing aan te vragen.

‘De matroos is in februari in vaste dienst gekomen en om in de binnenvaart te kunnen werken moet hij 180 vaardagen halen. Hij heeft nu al 120 dagen in drie maanden gehaald, uiteraard als betaald bemanningslid. Nu heeft hij nog 60 dagen nodig. Op grond daarvan hebben wij dus een bekeuring gekregen. Pas als ie die 180 vaardagen compleet heeft, mogen we hem officieel in dienst nemen. Dat is toch onmogelijk! Iemand van 31 met een gezin achter zich gaat toch niet kosteloos 180 vaardagen maken. Alsof het een stagiair is.

‘Als je SW5 hebt, moet je toch minimaal als matroos op een dagpassagiersschip met GK-vergunning voor de Waddenzee kunnen varen. Zo ken ik legio voorbeelden waar ex-vissers oplopen tegen een muur van bureaucratie’, aldus Frido, die verbaast is over zoveel onwil. Hij vervolgt: ‘Het is zelfs zo erg, dat wanneer je schipper bent geweest op een grote vriestrawler of als kapitein op een groot schip hebt gevaren, dus wereldwijd, je nog geen klein vaarbewijs kan krijgen.

‘Ik heb ook het SAB gebeld, in verband met het vereiste dienstboekje. Zij zeggen dat je dan eerst werk moet hebben, maar voor werk heb je weer een dienstboekje nodig. Als je van de wal komt en je nog nooit hebt gevaren en je besluit in de binnenvaart te willen werken, moet je eerst drie jaar stage lopen, tegen kost en inwoning. Dat kan je toch van niemand verlangen. Zo schep je een onmogelijke situatie.’
Frido en Herman hopen dat er gauw helderheid in de situatie komt, want ze zitten niet te wachten op nog een bekeuring.

Visser mag maximaal twee jaar meenemen naar binnenvaart

ROTTERDAM

Frido Boom en Herman Blom van de TX-10 lieten vorige week in Schuttevaer weten door de bomen het bos niet meer te zien. Zij werden onlangs bekeurd omdat zij met een bemanningslid varen van wie de papieren niet kloppen. Het bemanningslid is afkomstig uit de zeevisserij. Diverse telefoontjes naar verschillende instanties leverden geen duidelijkheid op.

Rianne van Heemst van de Stichting Afvalstoffen & Vaardocumenten Binnenvaart (SAB) had ze graag te woord willen staan, want volgens haar is het niet zo complex als de beide Texelaars doen vermoeden. ‘Zeevissers die de overstap naar de binnenvaart willen maken, kunnen vaartijd van de zeevaart meenemen naar de binnenvaart. De visser kan zijn monsterboekje opsturen, waarna de SAB zich buigt over de gemaakte vaartijd. De visserman kan tot maximaal twee jaar vaartijd meenemen.

‘Een vaarjaar op zee moet dan wel minimaal 250 dagen behelzen om als vaarjaar in de binnenvaart te tellen. Een vaarjaar in de binnenvaart bevat minimaal 180 vaardagen. Met deze twee jaar vaartijd kan hij aan de slag als deksman. Het is aan de werkgever te bepalen welk loon hij daaraan koppelt, mits hij zich houdt aan de wettelijk vastgestelde voorwaarden. De visser kan dus nog niet als matroos varen, want dan heeft ie nog een extra jaar voor zijn dienstboekje nodig en dat betekent dus weer minimaal 180 vaardagen. Een dienstboekje kan iedereen aanvragen. De minimale leeftijd is zestien jaar. Volgt iemand een erkende binnenvaartopleiding, dan kan er vanaf vijftien jaar een dienstboekje aangevraagd worden’, aldus Rianne van Heemst.

Indien de mannen van de TX-10 (of andere vissers die de overstap maken) nog vragen hebben, kunnen zij alsnog contact opnemen met de SAB-medewerkers van de afdeling vaardocumenten (010-4129544 optie 1). Zij leggen graag uit hoe de vork in de steel zit. (WHE)