Stageverslag: ‘Op de brug doe je veel op’

Het is ongelooflijk, maar je bent midden op de Atlantische Oceaan en je kunt gewoon mail ontvangen en versturen’, vertelt stagiair Jerry den Heijer. ‘Weliswaar niet à la minute, want de berichten worden eerst verzameld en dan op een bepaald tijdstip is er via de satelliet contact met het mailadres van de rederij in Groningen en dan gaat de hele zwik in één keer over, maar toch.’

benguela stream

‘Als er dan even contact is, krijgt de bemanning berichten van de wal van familie, vrienden of kennissen. Ze moesten aan de wal eens weten, zitten we hier midden in zwaar stormweer, proberen we de zaak scherp te houden en dan krijg je een brief met de mededeling dat het treurig weer is in Holland. Het regent al enkele dagen achtereen. Goh, het is toch wat…

‘Op de heenweg hebben we veel slecht weer gehad. Het lijkt wel of de Benguela Stream de wind over zich afroept. En ben je eenmaal in de buurt van het Caribisch Gebied dan ben je nog niet altijd verzekerd van een mooi zeetje. De temperatuur maakt gelukkig veel goed, want elke dag voel je dat het steeds aangenamer wordt en als je het eerste haventje hebt aangedaan en de volgende staat op het programma, dan ben je intussen redelijk gewend aan de warmte. En voor dat je het weet, ga je weer terug. De dagen vliegen voorbij. Zo af en toe krijg je de kans om even de wal op te gaan, maar uiteindelijk draait aan boord alles door en het schip moet in conditie blijven.’

Waslijst

‘Overigens gaat er wel wat aan vooraf. Je bent zomaar niet vertrokken. Op de brug heb ik met de twee andere leerlingen wat oefeningen met de radar gedaan, daarna kwamen we in een mooie situatie terecht, waarbij drie schepen om ons heen zaten waardoor we dus attent moesten zijn. Het was niet nodig om uit te wijken. Daarna de veiligheidscontrole gedaan, dat gebeurt sowieso elke vrijdag. Beide VHF’s getest en nog een veiligheidsbericht naar een kuststation gestuurd om te kijken of alles werkt. Na het testen van de SART bij de radars hadden wij het qua testen wel gehad op de brug. Daarna begonnen met het invullen van het journaal. Daar moeten de gyrokoers, magnetische koers, afwijkingen, variatie, deviatie en aantal RPM worden bepaald. Kortom een waslijst aan klusjes die voor mij en de andere leerlingen nodig zijn om te leren. Aan dek hebben we de veiligheidsmiddelen gecontroleerd. Elke brandblusser, brandslang, koppeling en de "fire lines". Allemaal belangrijk. Op de brug doe je veel kennis en ervaring op. Is allemaal mooi meegenomen.’

Vertrek

We zouden vandaag om negen uur ‘s avonds vertrekken, maar dat werd langzaam maar zeker later. Nadat we werden geïnformeerd dat ons een "stowage drill" stond te wachten, gingen we met zijn allen zoeken naar personen die niet aan boord horen. Toen alles was gecontroleerd en de papieren ingevuld waren, konden we vertrekken. De loods was al gearriveerd en op de brug hebben we alles klaargemaakt en de MK ingelicht of er genoeg kracht beschikbaar is voor de boegschroeven. Uiteindelijk om half twaalf vertrokken, het schip hoefde alleen maar om te draaien om op open zee te komen. Rond middernacht  konden we naar beneden, na nog wat gedronken te hebben in de crewmessroom, ben ik twee uur later naar mijn kooi gegaan.

‘De volgende ochtend heb ik een beetje uitgeslapen, maar toen ik mijn kooi nog lag te dommelen, ging plots het "general alarm". Snel mijn kooi uit, aankleden en naar de "changing space". Daar een overall aangetrokken en werkschoenen, onderweg naar boven het "emergency suit" en "lifejacket" meegenomen. Die had ik al klaargelegd in mijn hut. Bij de laatste trap lag een pakketje met "Bomb" erop. Dus niet via die trap naar boven, maar via de buitendeur naar buiten en de buitentrap nemen naar de brug. Eenmaal op de brug kregen we een praatje en werd er verteld dat iedereen zijn taak op zich moest noemen met een "oil pollution". Mijn taak was de "shovel and bucket" dragen en meehelpen met de "cleaning operation". Daarna gingen we naar beneden voor een "emergency steering". Daar mochten de leerlingen allemaal even sturen.

‘Toch een goed gevoel als je de bevelen goed opvolgt van boven. Toen we klaar waren, mochten we gaan en hadden we het weer gehad voor even. Op zee weet je nooit wat je te wachten staat en de kapitein en stuurlieden van de Benguela Stream hechten veel waarde aan veiligheid, waardoor je regelmatig moet opdraven om te oefenen, ongeacht de locatie en het tijdstip. Nou ja, je went er wel aan. Althans dat mag ik hopen…’ (WdH)

Stageverslag: ‘Op de brug doe je veel op’ | Schuttevaer.nl

Stageverslag: ‘Op de brug doe je veel op’

Het is ongelooflijk, maar je bent midden op de Atlantische Oceaan en je kunt gewoon mail ontvangen en versturen’, vertelt stagiair Jerry den Heijer. ‘Weliswaar niet à la minute, want de berichten worden eerst verzameld en dan op een bepaald tijdstip is er via de satelliet contact met het mailadres van de rederij in Groningen en dan gaat de hele zwik in één keer over, maar toch.’

benguela stream

‘Als er dan even contact is, krijgt de bemanning berichten van de wal van familie, vrienden of kennissen. Ze moesten aan de wal eens weten, zitten we hier midden in zwaar stormweer, proberen we de zaak scherp te houden en dan krijg je een brief met de mededeling dat het treurig weer is in Holland. Het regent al enkele dagen achtereen. Goh, het is toch wat…

‘Op de heenweg hebben we veel slecht weer gehad. Het lijkt wel of de Benguela Stream de wind over zich afroept. En ben je eenmaal in de buurt van het Caribisch Gebied dan ben je nog niet altijd verzekerd van een mooi zeetje. De temperatuur maakt gelukkig veel goed, want elke dag voel je dat het steeds aangenamer wordt en als je het eerste haventje hebt aangedaan en de volgende staat op het programma, dan ben je intussen redelijk gewend aan de warmte. En voor dat je het weet, ga je weer terug. De dagen vliegen voorbij. Zo af en toe krijg je de kans om even de wal op te gaan, maar uiteindelijk draait aan boord alles door en het schip moet in conditie blijven.’

Waslijst

‘Overigens gaat er wel wat aan vooraf. Je bent zomaar niet vertrokken. Op de brug heb ik met de twee andere leerlingen wat oefeningen met de radar gedaan, daarna kwamen we in een mooie situatie terecht, waarbij drie schepen om ons heen zaten waardoor we dus attent moesten zijn. Het was niet nodig om uit te wijken. Daarna de veiligheidscontrole gedaan, dat gebeurt sowieso elke vrijdag. Beide VHF’s getest en nog een veiligheidsbericht naar een kuststation gestuurd om te kijken of alles werkt. Na het testen van de SART bij de radars hadden wij het qua testen wel gehad op de brug. Daarna begonnen met het invullen van het journaal. Daar moeten de gyrokoers, magnetische koers, afwijkingen, variatie, deviatie en aantal RPM worden bepaald. Kortom een waslijst aan klusjes die voor mij en de andere leerlingen nodig zijn om te leren. Aan dek hebben we de veiligheidsmiddelen gecontroleerd. Elke brandblusser, brandslang, koppeling en de "fire lines". Allemaal belangrijk. Op de brug doe je veel kennis en ervaring op. Is allemaal mooi meegenomen.’

Vertrek

We zouden vandaag om negen uur ‘s avonds vertrekken, maar dat werd langzaam maar zeker later. Nadat we werden geïnformeerd dat ons een "stowage drill" stond te wachten, gingen we met zijn allen zoeken naar personen die niet aan boord horen. Toen alles was gecontroleerd en de papieren ingevuld waren, konden we vertrekken. De loods was al gearriveerd en op de brug hebben we alles klaargemaakt en de MK ingelicht of er genoeg kracht beschikbaar is voor de boegschroeven. Uiteindelijk om half twaalf vertrokken, het schip hoefde alleen maar om te draaien om op open zee te komen. Rond middernacht  konden we naar beneden, na nog wat gedronken te hebben in de crewmessroom, ben ik twee uur later naar mijn kooi gegaan.

‘De volgende ochtend heb ik een beetje uitgeslapen, maar toen ik mijn kooi nog lag te dommelen, ging plots het "general alarm". Snel mijn kooi uit, aankleden en naar de "changing space". Daar een overall aangetrokken en werkschoenen, onderweg naar boven het "emergency suit" en "lifejacket" meegenomen. Die had ik al klaargelegd in mijn hut. Bij de laatste trap lag een pakketje met "Bomb" erop. Dus niet via die trap naar boven, maar via de buitendeur naar buiten en de buitentrap nemen naar de brug. Eenmaal op de brug kregen we een praatje en werd er verteld dat iedereen zijn taak op zich moest noemen met een "oil pollution". Mijn taak was de "shovel and bucket" dragen en meehelpen met de "cleaning operation". Daarna gingen we naar beneden voor een "emergency steering". Daar mochten de leerlingen allemaal even sturen.

‘Toch een goed gevoel als je de bevelen goed opvolgt van boven. Toen we klaar waren, mochten we gaan en hadden we het weer gehad voor even. Op zee weet je nooit wat je te wachten staat en de kapitein en stuurlieden van de Benguela Stream hechten veel waarde aan veiligheid, waardoor je regelmatig moet opdraven om te oefenen, ongeacht de locatie en het tijdstip. Nou ja, je went er wel aan. Althans dat mag ik hopen…’ (WdH)