Chartervloot heeft het beter voor elkaar

Chris jr. en Maaike Cornet-Gijsbertsen varen met hun twee zonen Tristan (9) en Andreas (7) op de 1500-tonner Merwe. De laatste tijd varen ze veel binnenlands. Ze deden onder meer zes maanden werk op het IJsselmeer. In die maanden verbaasde Chris zich over de voorzieningen voor de zeilchartervloot. Vooral de sleutel die overal op paste en waarmee betaald kunnen worden vond Chris handig.

Chartervloot heeft het beter voor elkaar

‘In de tijd dat we werk op het IJsselmeer deden kwamen we in Hoorn, Enkhuizen, Urk en Lelystad. Als je de voorzieningen voor de bruine vloot ziet, die zijn veel beter dan voor de binnenvaart. Zij hebben een sleutel waarmee ze drinkwater en stroom betalen. Die sleutel kunnen ze in alle havens gebruiken. De stroomkasten ook. En als je dan ziet en wat voor stekkers erin kunnen, zelfs grote stekkers passen erin. Terwijl de binnenvaart het vaak met campingkasten moet doen en ligplaatsen zonder afgang heeft’, legt Chris uit.

Geen drama

Binnenlands varen bevalt beiden goed. ‘Voordat de kinderen naar school gingen voeren we veel op de Boven-Rijn. Twee jaar terug deden we kanaalwerk. In die tijd misten we de Boven-Rijn wel. Sinds we binnenlands varen niet meer. Het korte werk bevalt goed’, vertellen ze.

Hun kinderen zitten in Werkendam op het internaat. Het fenomeen dat de kinderen naar een internaat gaan is Maaike alles meegevallen. Zij kende het internaatsleven niet, omdat zij van de wal is. ‘Het valt me erg mee, maar het gaat dan ook erg goed met de kinderen. Op het internaat worden door de week veel activiteiten georganiseerd, zoals een vossenjacht of een voetbaltoernooi. We missen de kinderen best, maar echte drama’s hebben we nooit gehad gelukkig. Dat scheelt de helft’, zegt ze.

Het valt haar op dat hun kinderen er over het algemeen flexibel mee omgaan dat de regels op het internaat anders zijn dan aan boord. ‘Zij doen bepaalde dingen anders, doordat de regels op het internaat anders zijn. Het valt me op dat de kinderen de regels van het internaat niet aan boord toepassen. Ze schakelen gemakkelijk.’

Diploma’s

Maaike zat op de HAVO toen ze Chris leerde kennen. Nadien de werkte ze 3,5 jaar bij veevoederbedrijf Rijnzate in Wageningen op kantoor. ‘Ik leerde hem kennen via mijn vriendin. Zij had een relatie met zijn neef. Zijn neef had een surfplank en Chris ook. De vriendin en zijn neef stelden voor samen naar strand Nulde te gaan. Wij zijn nu al 22 jaar bij elkaar, tussen hen ging het uit.’

Chris verliet de middelbare school om naar boord te gaan. Ondanks zijn half afgemaakte schoolopleiding vindt hij het belangrijk je te interesseren en te kwalificeren voor de binnenvaart. ‘Ik heb aan boord mijn matrozendiploma gehaald en daarna mijn schippersdiploma, radardiploma, het ondernemer-binnenvaartdiploma en het Rijnpatent. Ook Maaike heeft haar Rijnpatent en het ondernemer-binnenvaartdiploma. Ons ADNR hebben we samen gehaald. Wij vinden het belangrijk dat je diploma’s haalt voor je vak.’

Ver lopen

Het echtpaar verwacht de komende jaren beter af te zijn met een schip van 85 meter dan met een groter nieuwbouwschip. Voor hun vaargebied zijn ligplaatsen met afloop belangrijk, vertellen ze. ‘We willen graag ligplaatsen met afloop. Soms verwachten ze dat je een kilometer loopt met de boodschappen. In Lelystad bij de Houtribsluis moet je zover mogelijk bij de sluis vandaan liggen. Terwijl de auto bij de sluis moet blijven staan. Je moet 800 meter lopen om bij je auto te komen, terwijl de auto daar naast het schip niemand in de weg zou staan.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Merwe. Lengte: 85 meter. Breedte: 9 meter. Diepgang: 2,73 meter. Tonnage: 1457. Europanummer: 02316874. Motor: Caterpillar, 1050 pk. Bouwjaar: 1967. Thuishaven: Werkendam. Eigenaar: VOF Chr. A. Cornet-Baggerman en zn. Url: http://www.merwede-group.nl/.

Chartervloot heeft het beter voor elkaar | Schuttevaer.nl

Chartervloot heeft het beter voor elkaar

Chris jr. en Maaike Cornet-Gijsbertsen varen met hun twee zonen Tristan (9) en Andreas (7) op de 1500-tonner Merwe. De laatste tijd varen ze veel binnenlands. Ze deden onder meer zes maanden werk op het IJsselmeer. In die maanden verbaasde Chris zich over de voorzieningen voor de zeilchartervloot. Vooral de sleutel die overal op paste en waarmee betaald kunnen worden vond Chris handig.

Chartervloot heeft het beter voor elkaar

‘In de tijd dat we werk op het IJsselmeer deden kwamen we in Hoorn, Enkhuizen, Urk en Lelystad. Als je de voorzieningen voor de bruine vloot ziet, die zijn veel beter dan voor de binnenvaart. Zij hebben een sleutel waarmee ze drinkwater en stroom betalen. Die sleutel kunnen ze in alle havens gebruiken. De stroomkasten ook. En als je dan ziet en wat voor stekkers erin kunnen, zelfs grote stekkers passen erin. Terwijl de binnenvaart het vaak met campingkasten moet doen en ligplaatsen zonder afgang heeft’, legt Chris uit.

Geen drama

Binnenlands varen bevalt beiden goed. ‘Voordat de kinderen naar school gingen voeren we veel op de Boven-Rijn. Twee jaar terug deden we kanaalwerk. In die tijd misten we de Boven-Rijn wel. Sinds we binnenlands varen niet meer. Het korte werk bevalt goed’, vertellen ze.

Hun kinderen zitten in Werkendam op het internaat. Het fenomeen dat de kinderen naar een internaat gaan is Maaike alles meegevallen. Zij kende het internaatsleven niet, omdat zij van de wal is. ‘Het valt me erg mee, maar het gaat dan ook erg goed met de kinderen. Op het internaat worden door de week veel activiteiten georganiseerd, zoals een vossenjacht of een voetbaltoernooi. We missen de kinderen best, maar echte drama’s hebben we nooit gehad gelukkig. Dat scheelt de helft’, zegt ze.

Het valt haar op dat hun kinderen er over het algemeen flexibel mee omgaan dat de regels op het internaat anders zijn dan aan boord. ‘Zij doen bepaalde dingen anders, doordat de regels op het internaat anders zijn. Het valt me op dat de kinderen de regels van het internaat niet aan boord toepassen. Ze schakelen gemakkelijk.’

Diploma’s

Maaike zat op de HAVO toen ze Chris leerde kennen. Nadien de werkte ze 3,5 jaar bij veevoederbedrijf Rijnzate in Wageningen op kantoor. ‘Ik leerde hem kennen via mijn vriendin. Zij had een relatie met zijn neef. Zijn neef had een surfplank en Chris ook. De vriendin en zijn neef stelden voor samen naar strand Nulde te gaan. Wij zijn nu al 22 jaar bij elkaar, tussen hen ging het uit.’

Chris verliet de middelbare school om naar boord te gaan. Ondanks zijn half afgemaakte schoolopleiding vindt hij het belangrijk je te interesseren en te kwalificeren voor de binnenvaart. ‘Ik heb aan boord mijn matrozendiploma gehaald en daarna mijn schippersdiploma, radardiploma, het ondernemer-binnenvaartdiploma en het Rijnpatent. Ook Maaike heeft haar Rijnpatent en het ondernemer-binnenvaartdiploma. Ons ADNR hebben we samen gehaald. Wij vinden het belangrijk dat je diploma’s haalt voor je vak.’

Ver lopen

Het echtpaar verwacht de komende jaren beter af te zijn met een schip van 85 meter dan met een groter nieuwbouwschip. Voor hun vaargebied zijn ligplaatsen met afloop belangrijk, vertellen ze. ‘We willen graag ligplaatsen met afloop. Soms verwachten ze dat je een kilometer loopt met de boodschappen. In Lelystad bij de Houtribsluis moet je zover mogelijk bij de sluis vandaan liggen. Terwijl de auto bij de sluis moet blijven staan. Je moet 800 meter lopen om bij je auto te komen, terwijl de auto daar naast het schip niemand in de weg zou staan.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Merwe. Lengte: 85 meter. Breedte: 9 meter. Diepgang: 2,73 meter. Tonnage: 1457. Europanummer: 02316874. Motor: Caterpillar, 1050 pk. Bouwjaar: 1967. Thuishaven: Werkendam. Eigenaar: VOF Chr. A. Cornet-Baggerman en zn. Url: http://www.merwede-group.nl/.