Op het punt alles kwijt te raken

Willem en Nellie van Dool-Verboom varen met hun zoon en schoondochter op de 3000-tonner Christiaan. De crisis raakt het echtpaar hard en ze verwachten rond half november niet meer te varen, omdat het financieel niet meer lukt. Beiden vinden het zuur, want ze raakten in een paar maanden kwijt wat ze in dertig jaar hebben opgebouwd.

Op het punt alles kwijt te raken

‘Het probleem is dat we steeds meer schuld krijgen en daar hebben we geen zin in. Verleden jaar verdienden we in een maand wat we nu in een half jaar verdienen, zoveel hebben we ingeleverd. Het probleem is dat je in een goede tijd geen buffer op kunt bouwen, want dan komt de belastingdienst. Nu kunnen we de gasolie betalen, maar de rente niet. Die wordt vervolgens bijgeschreven op je rekening courant en daarover betaal je 7,5 procent rente’, vertellen ze.

Als ze niet meer varen gaat het echtpaar naar de woningbouwvereniging in Alphen aan den Rijn en moet een baan aan de wal zoeken. Aan werk komen is vermoedelijk niet eenvoudig, want Willem is 57. Ze zien er tegenop. ‘Ik lig er ’s nachts wakker van’, zegt Nellie.

Willem probeert het van zich af te zetten. ‘De bank ligt er niet wakker van. En de bevrachter kennelijk ook niet, anders bood hij geen reizen aan beneden de kostprijs. Ik zie het straks allemaal wel. Komt tijd komt raad, hoop ik.’

Geen optie

Beiden constateren dat de verhouding tussen de huidige verdiensten en de maatregelen om de crisis door te komen aan de wal en aan boord zoek is. ‘Wij hebben alle matrozen moeten ontslaan, omdat we ze niet meer konden betalen. Dat zie je op meer schepen, maar op de wal heeft iedereen nog werk. Daar zijn geen mensen ontslagen. Dat steekt.’

Het echtpaar vaart al een tijdje en maakte ook de crisis in de jaren tachtig mee. Toch was dat anders constateren ze, want in de jaren tachtig waren de bedragen die met een binnenvaartonderneming gemoeid waren lager. In die tijd was een groot schip 86 meter en was het elektrisch stuurwerk de meest geavanceerde apparatuur aan boord.

Een echte uitweg voor hun financiële problemen is er niet, constateren ze. Verkopen is geen optie, want de handel staat stil. ‘Sommigen banken financieren geen droge lading meer en andere banken vragen vijftig procent eigen geld. Wie heeft dat liggen om een schip te kopen? Het verbaast ons dat Duitsland en België de crisis niet aanmelden, want we begrepen dat het in België ook niet erg best gaat. In Duitsland is waarschijnlijk meer geïnvesteerd in woningen in plaats van in schepen.’

Droevig

Willem en Nellie verwachten niet dat de vrachtprijzen op korte termijn zullen stijgen. Er is immers geen noodzaak meer te betalen, de lading toch wel wordt weggevaren. Ze zien het somber in voor de hele sector. ‘Dat vroeg de bank laatst ook aan ons: "Hoe ziet u de toekomst?" Nou droevig. Er schijnen nog 136 schepen bij te moeten komen. Dat zijn allemaal 3000-tonners of meer. Dus niemand weet waar het eindigt’, illustreert Willem.

Beiden lijkt het belangrijk dat de binnenvaart wat meer toewerkt naar een gemiddelde vrachtprijs, want vorig jaar werd er rond de kerst nog veertig euro per ton en nu praktisch niets.

Het echtpaar begon zo’n dertig jaar geleden in loondienst op de Franz Daniel (1300 ton). Hun eerste eigen schip was de Van Uden 14, daarna volgde de eerste Christiaan van 1402 ton. Ze groeiden langzamerhand door tot deze Christiaan van 3114 ton.

Hun zoon heeft nooit de ambitie gehad om het schip over te nemen, vertellen ze. ‘Hij vindt het werk leuk, maar ziet op tegen de verantwoordelijkheid. Dat moet je ook liggen. Hij vaart bij ons in loondienst en zal straks bij een ander aan de slag gaan.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Christiaan. Lengte: 110 meter. Breedte: 11,45 meter. Diepgang: 3,57 meter. Tonnage: 3114 ton. Europanummer: 02323895. Motor: MTU, 1800 pk van 2009. Bouwjaar: 1999. Thuishaven: Alphen aan den Rijn. Eigenaar: VOF Den Dool.

Deel dit artikel

Reacties (45)

  • hoe s het nu met de fam. van dool?

    Geplaatst door: peter> op
  • eerst geld en dan kopen veeeeel beter dan moet je niet klagen beter voor ons

    Geplaatst door: EDJE op
  • Beste collega\’s!
    Als nu iedereen er eens in zou willen geloven dat wij echt als we met z\’n allen een vuist maken heus de vracht wel omhoog kunnen krijgen!Ik zou iedereen willen aanraden om in te loggen op de site schippersvoorschippers.nl, daar wordt hard aan de weg getimmerd! Als individu kun je het momenteel wel vergeten!
    Gr. Paul, kvb JOSHA.

    Geplaatst door: Paul Pieters op
  • en hoe gaat het nu met deze mensen? al tegen de kant of is er oplossing voor gekomen?k wil best eeen 110×11,4. voor 2,2miljoentjes dan haal ik er een stuk tussen uit tot 86 meter.

    Geplaatst door: ikke op
  • Je kan hier de bevrachter niet de schuld van geven…de banken hadden beter advies kunnen geven,ieder kind had dit kunnen voorspellen…

    Geplaatst door: Albert op
  • ik begon 4jaar geleden als deksman in de binnenvaart.had toen nog relatief weinig kennis over de binnenvaart.maar de eerste dingen die ik me herinner waren dat als ik de binnenvaartkrant opensloeg ik na de 4 de krant hardop zei: dit kan toch nooit zo doorgaan? moet je eens kijken wat een bakbeesten. vrachtschepen van dik 5000ton je pakt daarmee lading af voor 5 schepen of misschien wel voor 10 of 15 schepen!! Dan maak je toch zelf de markt kapot?

    Geplaatst door: Albert op
  • De schippers moeten zich eens verenigen en samen een vuist maken tegen de bevrachters.De crisis heeft er wel voor gezorgd dat het ladingaanbod flink is gedaald, maar dit is volgens mij nog geen reden om onder de kost prijs te gaan varen. Als iedereen weigert om voor afbraakvrachten te
    varen gaan de prijzen wel omhoog. Maar ja,binnenschippers die het met elkaar eens zijn moeten volgens mij nog geboren worden.
    Ik vind het vervelend voor al die mensen die hun bedrijf om wat voor redenen dan ook moeten beeindigen. Wat mij opvalt de laatste tijd: als er een dubbeltje te verdienen is staan er vele in de rij, maar als er 1 cent ingeleverd moet worden is het altijd de schuld van een ander. Kom op schippers weiger met ZIJN ALLEN om nog voor die afbraalprijzen te varen, u zelf neemt die reis immers aan!

    Geplaatst door: Geert op
  • Een verschrikkelijk verhaal . Maar waar was deze man toen er begin dit jaar door verschillende mensen werd gewaarschuwd dat er nu iets moet gebeuren . Nu hebben we allemaal nog een beetje geld en kunnen blijven liggen en wachten op een goed tarief .
    Er is minder werk dus is het het best om het werk te verdelen via een toerbeurt systeem .
    Maar er was geen animo om mee te doen en dan is het op een gegeven moment te laat .

    Deze man is waarschijnlijk ook niet de laatste die failliet gaat . Er is geen eenheid om te gaan strijden met elkaar ja dan houd het gewoon op .

    Jammer ! Nu wachten op de volgende .

    Geplaatst door: Nobody op
  • kan wel merken dat mensen teveel vrije tijd hebben pfff wat een geneuzel allemaal

    Geplaatst door: janus op
  • Geplaatst door: rob op
  • jongens jullie kunnen wel klagen. Maar wie zijn schuld is het nou de bank, bevrachter of jullie zelf heel makkelijk jullie zelf de zeevaart krabbeld alweer omhoog en in de binnenvaart is nog steeds overcapiciteit en die blijft ook wel als elke maand nog een zeeschip binnenkomt vol met casco’s ga eerst eens een financiële buffer opbouwen voordat je wat groters gaat kopen maar bij jullie is het direct geld opmaken neem een voorbeeld aan de zeevaart zouk zeggen
    gegroet

    Geplaatst door: louw op
  • volgens mijn heb de gemiddelde schipper een kapital vill twv 1.5 miljoen euris, een dikke sport auto, 12 kinderen op het internaat en voldoende spaargeld om een tijdje uit te zingen. Maar nee hoor we gaan lekker een potje zitten grienen. Dat hebbie als je denk dat je verdient wat je krijgt. Had nou maar wat meer opzij gezet toen de tijden goed ware. En dan betaal je maar belasting dat moeten we allemaal. de groeten

    Geplaatst door: erik op
  • het is de schuld van die,nee hoor van die,echt niet die hebben het gedaan.
    \
    Mensen loop s niet te zeiken,werk gewoon hard voor je bedrijf,gaat het niet meer?vraag faillisement aan,en ga stoppen,dat is het irsico van ondernemen,als er mensen kapot gaan,dan hebben wij wer meer ruimte te vervoeren,laat de markt zijn werk doen,iedereen heeft er net zo hard aan meegedaan

    succes en tot ziens bij de woningbouw verenigigng.

    Geplaatst door: johan op
  • het is niet de schuld van de banken dat er teveel gebouwd is het is wel de schuld van de banken dat ze degene met de hoogste hyphotheek een het minst gezonde bedrijf laten varen en de lage hypotheken en relatief gezonde bedrijven laten klappen onder het mom van daar valt nog wat te halen, oftewel helemaal niet erg al die nieuwbouw in de goede tijd maar dan wel gewoon eerlijk failliet laten gaan als de bdrijfeconomische resultaten daar naar zijn

    Geplaatst door: h op
  • iedereen heeft het gedaan. De banken, de bevrachters, de nieuwbouw, enz… MAAR HET ZIJN GEWOON DE SCHIPPERS DIE BENEDEN HUN EIGEN KOSTPRIJS AANNEMEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Daar zit het hele probleem.

    Geplaatst door: popeye op
  • Probleem is niet zo zeer nieuwbouw maar crisis, het ergste moet nog komen schat ik. Dus grootmuilen hier, jullie komen ook nog aan de beurt!

    Geplaatst door: Wasibi op
  • nprc….laat me niet lachen!!! gaat alle vrachten kapot maken die de schippers hebben op gebouwd.denk aan neckar gartach. een boze neckarvaarder.

    Geplaatst door: m vischer op
  • AAn Rob

    Als we nou allemaal zo praten als jou,hadden we de crisis direkt overleeft joh of niet

    Stoere oude generatie zijn jullie hoor,met jullie glazen bol….kuch kuch

    Geplaatst door: Henk E op
  • Hee jan,het is niet de schuld vn de nieuwbouw,kortzichtig gelul altijd van jullie oude schippertjes,het zijn sommige mensen die meerder casco’s handelden,maar als jij als 50jarige een nieuwe onder je gat hebt,en daar probeert geld mee t verdienen door ermee te varen dan?oh nee want ik heb nieuwbuw,dus schuldig aan dat jullie je oude spul gedwongen moeten verkopen.

    Geplaatst door: gerard D op
  • Ja jan,dat probeer ik ook al een half jaar aan bepaalde mensen hun verstand te krijgen.Er is genoeg gewaarschuwd voor overcapaciteit.En nu zitten we ermee.Bedankt goudzoekers met je nieuwbouwtje van veka of rensen.

    Geplaatst door: rob op
  • Wim peggeman
    Ik heb niet gezegd datde crisis is ontstaan door nieuwbouw,de crisis is een wereld wijd ontstane prbleem.En ja de banken hebben mischien wel gestimuleerd om veel nieuwbouw te plegen,maar pobeer als oudere ( z.g.n ervaren ) ondernemer eerst maar een te leren nooit van uit te ghaan wat een bank roept,of adviseert…..als je een gezonde ondernemer bent ga je uit van je eigen visie!!

    Geplaatst door: johan op
  • Ik ben 72 jaar en doe al mee vanaf mijn 14e levensjaar dus kan ik wel even reageren op jullie nootkreet. Als eerste vind ik het schandalig dat je de bevrachter er de schult van geef dat de vrachten zo laag zijn. De reden daarvan is dat de schippers zich de laatste 20 jaar zich ondernemer noemende de rivier hebben overbouwd. Je moet als goede zakenman zorgen dat ergens te kort van is , dan kun je geld verdienen. Verder ook de zich grote jongens noemede konden nooit zonder bescherming van de overheid, dus niet zonder EV.Festfrachten of DRB. Met andere woorden de schipper kan niet zonder regulering van de markt. Als denkt laat de markt z\’n werk maar doen dan ga je financieel kapot. Toen ik 16 jaar oud was wist ik al dat we niet zonder toerbeurten konden. Wij sleepte in 1957 al leeg van Heukst Main naar Beringen Belgie om 3 weken op de toerbeurt te gaan staan voor een rijsje Beringen Brussel. Als re toen geen DRB was geweest had toen in 1957 de particulier al naar de kloten gegaan.Ik heb in al die 50 jaar dat ik gevaren heb meer leeg gelegen dan vol gevaren. Ik voer als schipper in 1960 al naar Bazel in 1964 naar Bamberg, dus lul niet dat ik er geen verstand van heb.
    Er is een oplossing: De banken moeten al die schippers die hypoteek hebben verplichten zich bij EEN rederij aan te sluiten b.v. de NPRC zoals die opereerde in 1970.
    sucses

    Geplaatst door: JHJ van Strien op
  • Kees,

    Ik ben het niet helemaal met je eens. Jaren geleden werd er al geroepen dat dit niet zo door kon blijven gaan met al die nieuwbouw. Toen stond er al elke keer bij de nieuwbouw reportages dat ze het met angstige ogen bekeken, maar die van hun kon er nog wel bij. Maar een paar maanden later hadden ze het schip alweer verkocht om weer een nieuwe te laten bouwen. Er werd niet meer gevaren met de schepen maar alleen maar gehandeld. Casco’s die, terwijl ze op transport waren, al 2 a 3 keer verkocht waren vind ik niet normaal. Dus als de mensen nou eens gewoon 10 jaar op hetzelfde nieuwbouw schip waren gebleven was dit niet gebeurd. Dus de nieuwbouw is er wel degelijk MEDE schuldig aan.

    Geplaatst door: Jan op
  • Maar gelukkig hebben we de foto’s nog!

    Nee zonder dollen, dit is natuurlijk ontzettend triest. Dat staat volledig buiten kijf.

    Maar! Dit soort berichten geeft nog geen vrijbrief voor de rancuneuzen onder ons om weer even lekker met modder te gooien. Modder is namelijk vies dus niet leuk als je dat op je krijgt, en al helemaal niet als de reden waarom volledig onjuist is. Dan sta je voor niks voor schut en moet je voor niks jezelf schoon krijgen. Maar omdat modder heel vies lukt dat niet en zul je voor altijd voor schut staan. En dat vindt niemand leuk.

    Dus moddergooiers, hierbij het vriendelijke verzoek te stoppen met modder gooien naar anderen.

    Ik zal voor de moddergooiers die net zo slim zijn als hun teksten doen vermoeden even uitleggen wat ik bedoel:

    Het is niet de binnenvaartjeugd die deze crisis heeft veroorzaakt. Het is een wereldwijde crisis, dus het zou wel erg knap zijn als die paar jeugdige schippers de hele wereld naar de knoppen hadden geholpen, beetje kortzichtig niet?!

    Het is namelijk helemaal niemand z’n schuld. Althans, niet van iemand die vaart. Wat wel zo is, is dat mensen met te hoge hypotheken en degelijke nu meer kans hebben om er aan onderdoor te gaan. Tja, dat is dan toch het risico van het ondernemertje spelen.

    Allemaal succes en veel wijsheid toegewenst. De meesten hebben nog wat exra nodig zo te zien…

    Geplaatst door: kees op
  • Ik ben dan geen ervaren schipper, maar heb en hoor het wel het een en ander over, mijn man is binnenvaartschipper, en die heeft er ook bij dat hij n wwek of 2 stil ligt vanwege er geen werk is. Hij probeert ook aan te pakken wat hij kan, om in de vaart te blijven, komt dus ook vaak het weekend niet thuis, omdat het bedrijf de vracht nodig heeft, en mijn man het geld dan goed kan gebruiken. Ja het is idd een vervelende tijd voor mensen.

    Geplaatst door: B op
  • ik mijn schip al stil gelegd hij lig in meppel ga woensdag 11 11 naar assen schulsanering aan vragengeen zin meer om mijn schul verder te laten op lopen ik wens u sterkte want het is heel erg om te moeten stoppen en van een uitkering te leven gr henk beugelink

    Geplaatst door: h.j beugelink op
  • Johan,als jonge ondernemer zou ik eerst leren je taalgebruik te cultiveren.Dan is het trieste dat eerst de gezonderder bedrijven stuk gaan,die moeten dit jaar veel belasting betalen,de zgn jonge ondernemers,c.q.jonge schepen hoeven nog geen belasting te betalen.Wat is een te duur schip???
    bijv.2 of 4,5 miljoen voor een 110-er. Dan nog iets: De crisis is niet veroorzaakt door de nieuwbouw op zich.Nog iets: De ongebreidelde nieuwbouw is juist wat overheid en banken gestimuleerd hebben,omdat de 2e Maasvlakte er aan komt en deze 2 partijen willen het vervoer klaar hebben(liggen….) Wim

    Geplaatst door: Wim Peggeman op
  • mmm, als je zoals in dit stukje al je personeel hebt moeten ontslaan en nu nog met zoon en schoondochter vaart, met hoeveel was je daar voor dan aan boord ? en inderdaad dit schip is 10 jaar oud maar is al toe aan de 3e eigenaar ( er is dus in korte tijd flink mee gespeculeerd) en dus te duur betaald. ik vraag mij dan toch af waar mensen het iedee vandaan halen dat de transport sector een sector is met een vlakke lijn ontwikkeling en je dus per definitie kan uitreken dat je jaar na jaar iedere maand hetzelfde bedrag kan op varen. het transport heeft pieken en dalen dus dit is onmogelijk. je kan zulke bedragen alleen ophoesten als je de hoogste inkomsten rekent en de laagste uitgaven, de praktijk wijst helaas uit dat het over het algemeen niet zo is. en als je daarmee ook een bank rekent die dit niet onder ogen ziet en een schipper met dollartekens in de ogen dan ook nog eens de crisis , ja dan zijn nu de rapen gaar voor veel mensen, en zo slepen ze de behoudende schipper met zich mee de ellende in.

    Geplaatst door: realist op
  • Ik vindt dit zeer spijtig voor jullie, maar zeg wat je wil overal vallen er ontslagen door de crisis zelfs op de wal. Dus jullie zijn niet alleen

    Geplaatst door: s op
  • Ik vind veel van deze reacties echt ronduit kinderachtig en kansloos!

    Natuurlijk de jongeren met mooie grote schepen,en leasebakken op het roefdek die hebben het natuurlijk weer gedaan.Nou wij varen inderdaad ook heel hard om ons hoofd boven watr te houden.En degenen die hun schip op tijd verkocht hebben die worden nu gladde jongens genoemd?trwijl die goeie zaken hebben gedaan!

    Ik wens deze mensen wel sterkte toe,maar kan het totaal niet waarderen dat er zo neerbuigend over de jonge jongens onder ons word gepraat!
    Nee de jongeren zijn onze toekomst,en zij moeten ons opvolgen,daar zijn we mee bezig,maar nu het slecht gaat doen ze het ineens verkeerd.

    Je bent ondernemer ofniet,en daar zijn risico\’s aan verbonden,als je kapot gaat pech.Als je het red heb je gewoon goed ondernomen!Je hebt de keus altijd zelf gmaakt,of je nu en duur of goedkoop schip hebt.En ook zo mans zijn als je kapot gaat,of je nu 60 bent en altij hard heb gevaren of jong bent en ook dag en nacht in de hut zit.
    En nu niet gaan zeiken,omdat je ouder bent en denkt meer verstand en recht te hebben dan jongere,dat j kapot gaat en ineens gaat lopen schreeuwen van ja die jonge gasten dit enjonga gasten dat!! Bij zulk slechte ondernemers zeg ik ga je kapot?Jammer voor je!

    Het is hard,maar ik vind dat er respect en begrip naar alle generatie soorten moet komen,en met zijn allen een vuist moeten maken!

    Succes allemaal!

    Geplaatst door: Johan op
  • Beste mensen, waarom hebben de jongeren onder ons het toch altijd gedaan?
    Varen die niet net zo hard voor hun boterham als een ander?
    Probeer nou eens niet iedereen over één kam te scheren!
    De crisis raakt iedereen, groot of klein.
    Door dit geouwehoer wordt het echt niet beter hoor!

    Geplaatst door: ing op
  • Wat een naief geleuter, deze mensen hebben een veeeeeel te duur schip gekocht. “Dit is nu eenmaal de waarde van deze schepen” werd er door de makelaars gezegt. Als je dat toen geaccepteerd hebt moet je nu de consequentie nemen. Het is wrang voor deze mensen, en ook andere natuurlijk, maar de prijzen van de schepen gaan gewoon weer een miljoen of anderhalf naar beneden. Dan heb je een probleem, tenzij je op tijd hebt verkocht, en dat worden dan ineens “gladde jongen met leasebakken” genoemd. Niemand had deze crisis kunnen voorzien, maar iedereen die op een bierviltje kan uitrekenen of iets haalbaar is ( en geen dure boekhouder met mooie berekeningen) had kunnen bedenken dat de prijzen van de schepen niet reeel waren. Maar dat is lekker makkelijk achteraf. Toch veel succes gewenst aan deze mensen en andere lotgenoten.

    Geplaatst door: prutsers op
  • Komt het niet dat door dit soort mensen die 2 jaar geleden zoveel betaalden voor een bestaand schip dat mensen gingen nieuwbouwen voor weinig geld meer ,ik vind wel dat het altijd triest blijft dit soort vehalen maar je bent wel zelf je financiele verplichtingen aan gegaan

    Geplaatst door: jansen op
  • Mijn medeleven beste willem en nellie. Vanuit Alphen is t maar een halfuurtje naar het noordzeekanaal en daar op de ponten zoeken ze nog schippers. Probeer het daar eens als u zonder werk komt te zitten. Sterkte en hou de moed erin.

    Geplaatst door: Leon op
  • Gevolgen van een crisis,je blijft natuurlijk wel ondernemer,en daar kleven natuurlijk risico,s aan vast.Door deze gekte aan nieuwbouw in de binnenvaart,geld dan niet voor deze ondernemers want hun schip is al 10 jaar oud,welnu ons schip is al 44 jaar oud! Maar het gevolg is wel,motor totall los einde verhaal en dat geld voor velen onder ons. Zo,n investering is voor velen niet meer haalbaar. In ieder geval sterkte voor deze familie! Wie volgt????

    Geplaatst door: Eigenaar klein schip. op
  • we zouden een bom op de banken mogen gooien stelletje hypocriete klootzakken eerst van die omhoog gevallen schippertjes nieuwe schepen geven voor een tophypotheek en nu dit soort gewone ondernemers in de kou laten staan zo zie je maar weer voor geld gaan de banken en bevrachters over lijken

    Geplaatst door: pieter op
  • hey, this comment is for reactor , c
    u asked u r wondering where did all the moneygo past 30 yrs they earned, please think further than ur nose, wht abt paying for machine or new engines, other repair stuff, is it for free, its easy to come to conclusions than being practically in the situation and face the problem , i hope i answer ur question when u were wondering abt the money they made in 30 yrs and where did it go? it must have gone for repairs and other expensive new ship parts

    Geplaatst door: april op
  • this is so sad to hear that no1 bothers abt ship ppl, this couple who has been working so hard since over a decade gonna loose everything in year just coz this crisis, no1 bothers helping ppl in ship business, how pathetic when ppl like this singer marco bosato whose company is going bankrupt is crying and is in big news when all he has to do is sing more songs do more concerts no hard work (physical) will get back his money, but wht abt not famousnormal citizens , no1 bothers do they? this such a pathetic lame politic crap, ppl care 4 famous ppl who r worth nothing than ppl who work hard and are honest, its a shame no1 till this couple had guts to tell their problem to the nation, the world is really weird , there is no place for honest, hard working ppl , only uneducated with so called talent for singing or acting can make it in todays world , and how foolish r most of ppl who cry and whine abt them when they r living luxurious lives and the hard workers going bankrupt. and im pretty sure if if the truth abt ship business is out openly now , nothing would happen, tjhis will just be forgotten , thats the way it is these days , shame to humanity
    kuddos to the todays politics

    Geplaatst door: april op
  • Ik vind dit verhaal ook heel erg. Maar toch klopt er iets niet, als je 30j lang voor je zelf vaart en de vrachten van 40€/t heb mee genomen, waar is dan al dat geld naar toe ? Met 30j zelfstandig moet je deze crisis kunnen overleven en wel een flinke buffer hebben opgebouwd. Maar alsnog vind het heel erg voor deze mensen en zeer tof dat ze er eerlijk voor uitkomen, want vele houden de schijn hoog.

    Geplaatst door: C. op
  • Dit is echt heel schrijnend. Dit lijken me mensen die gewoon door hard werken steeds een stapje verder hebben gedaan en die alles nu als los zand door hun vingers zien glippen.
    Ik heb respect voor hen en voor hun openheid.
    Heel wat meer respect als voor de cowboys die er mede voor hebben gezorgd dat het zover gekomen is want daar zakt zo langzamerhand m’n broek van af! Vooral als je sommigen van hen hoort praten.Zo in de trand van “Ons laten ze toch niet failliet gaan” en “Ik heb de reisbrochures alvast aan boord gehaald voor als we straks moeten gaan liggen” en dat soort achterlijk gezwam en het wrange is dat deze laatsten voorlopig nog op hun schip zitten terwijl die er eigenlijk eerst afgetrapt hadden moeten worden.Hoezo rechtvaardigheid?
    Fam. van Dool,hou het hoofd opgeheven ook als het echt zover komt!Veel sterkte de komende tijd!

    Henk Eerkes.

    Geplaatst door: Henk Eerkes op
  • Het is toch treurig dat je even dertig jaar opbouwen binnen een jaar kwijt raakt!!! Waar moet dit heen.
    Fam.Den Dool veel sterkte en succes toegewenst.

    Geplaatst door: Wouter op
  • een goed idee misschien is voor 16 november met dit verhaal mee naar brussel te gaan,en als echte gedupeerde je verhaal doen voor de vergadering!samen met 3 vorige reacties dat ze het hopenlijk begrijpen waar het echte probleem van de binnenvaart zit nml.de casinospelers en niet de mensen die in hun blootje staan na 30jr hard werken,dat ze die gokkers of hun banken aanpakken,veel sterkte

    Geplaatst door: eric op
  • inderdaad wel wrang om dit te lezen. maar het ergste is nog dat deze mensen varen op een ouder schip ( ja ja van `99 = wel 10 jaar oud….) en die worden gestraft dankzij de snelle jongens die dikke lease bakken op het roefdek hebben staan. de mensen met de oudere schepen, of met een deel wat al opgevaren is, gaan waarschijnlijk het eerste naar de klote, omdat de gladde en snelle jongens geholpen worden door de banken en de politiek. eigenlijk is het beter voor iedereen om die te laten klappen. die hebben immers de gok genomen en als ik naar het casino gaat krijg ik ook mijn geld niet terug bij de uitgang als ik naar huis gaat.
    dit maakt het allemaal nog zuurder.
    echt een oplossing weet ik ook niet, maar ik weet wel dat de banken moeten ophouden met de ondernemer ( de gokker dus) het hand boven het hoofd te houden. als je je hypotheek niet kan betalen, gewoon de stekker er uit. zo komen er mooie schepen op de 2e hands markt en kunnen de mensen die dus niet zo raar gedaan hebben om torenhoge hypotheken te nemen, zo`n schip kopen. iedereen blij en er komt weer een gezonde vloot.

    dus volgens mij hoef het allemaal niet zo`n moeilijk te zijn, maar maken de gladde jongens het moeilijk voor iedereen.

    Geplaatst door: jan op
  • Erg dapper dat er nu iemand eens zegt wat wij allemaal voelen , nu eens geen snelle jongens met een dikke auto op de roef die vertellen dat het allemal wel meevalt,zulke jongens vallen door de mand en zien hun leaseauto samen met hun ,,Goudmijn,, (schip) ook verkocht worden door de bank maar denken nu nog dat het wel mee zal vallen!!
    Fam. van Dool , hulde voor uw eerlijkheid , daar kunnen veel van ons een puntje aan zuigen , Succes!

    Geplaatst door: ronald op
  • Nou u hebt wel ballen om dat even toe tegen voor de hele natie.heel veel sterkte en hopend dat het niet zover hoeft tekomen.

    als nu iedereen die het niet meer volkanhouden even de vlag halfstok hangt lijkt me een stoer gebaar.ipv op de marifoon stoer praat aan tehoren van veel tejonge luitjes zonder eigen geld op tegroot schip waar ze niet mee om kunnen gaan ivm laag water

    Geplaatst door: ikke op

Reageer

Op het punt alles kwijt te raken | Schuttevaer.nl

Op het punt alles kwijt te raken

Willem en Nellie van Dool-Verboom varen met hun zoon en schoondochter op de 3000-tonner Christiaan. De crisis raakt het echtpaar hard en ze verwachten rond half november niet meer te varen, omdat het financieel niet meer lukt. Beiden vinden het zuur, want ze raakten in een paar maanden kwijt wat ze in dertig jaar hebben opgebouwd.

Op het punt alles kwijt te raken

‘Het probleem is dat we steeds meer schuld krijgen en daar hebben we geen zin in. Verleden jaar verdienden we in een maand wat we nu in een half jaar verdienen, zoveel hebben we ingeleverd. Het probleem is dat je in een goede tijd geen buffer op kunt bouwen, want dan komt de belastingdienst. Nu kunnen we de gasolie betalen, maar de rente niet. Die wordt vervolgens bijgeschreven op je rekening courant en daarover betaal je 7,5 procent rente’, vertellen ze.

Als ze niet meer varen gaat het echtpaar naar de woningbouwvereniging in Alphen aan den Rijn en moet een baan aan de wal zoeken. Aan werk komen is vermoedelijk niet eenvoudig, want Willem is 57. Ze zien er tegenop. ‘Ik lig er ’s nachts wakker van’, zegt Nellie.

Willem probeert het van zich af te zetten. ‘De bank ligt er niet wakker van. En de bevrachter kennelijk ook niet, anders bood hij geen reizen aan beneden de kostprijs. Ik zie het straks allemaal wel. Komt tijd komt raad, hoop ik.’

Geen optie

Beiden constateren dat de verhouding tussen de huidige verdiensten en de maatregelen om de crisis door te komen aan de wal en aan boord zoek is. ‘Wij hebben alle matrozen moeten ontslaan, omdat we ze niet meer konden betalen. Dat zie je op meer schepen, maar op de wal heeft iedereen nog werk. Daar zijn geen mensen ontslagen. Dat steekt.’

Het echtpaar vaart al een tijdje en maakte ook de crisis in de jaren tachtig mee. Toch was dat anders constateren ze, want in de jaren tachtig waren de bedragen die met een binnenvaartonderneming gemoeid waren lager. In die tijd was een groot schip 86 meter en was het elektrisch stuurwerk de meest geavanceerde apparatuur aan boord.

Een echte uitweg voor hun financiële problemen is er niet, constateren ze. Verkopen is geen optie, want de handel staat stil. ‘Sommigen banken financieren geen droge lading meer en andere banken vragen vijftig procent eigen geld. Wie heeft dat liggen om een schip te kopen? Het verbaast ons dat Duitsland en België de crisis niet aanmelden, want we begrepen dat het in België ook niet erg best gaat. In Duitsland is waarschijnlijk meer geïnvesteerd in woningen in plaats van in schepen.’

Droevig

Willem en Nellie verwachten niet dat de vrachtprijzen op korte termijn zullen stijgen. Er is immers geen noodzaak meer te betalen, de lading toch wel wordt weggevaren. Ze zien het somber in voor de hele sector. ‘Dat vroeg de bank laatst ook aan ons: "Hoe ziet u de toekomst?" Nou droevig. Er schijnen nog 136 schepen bij te moeten komen. Dat zijn allemaal 3000-tonners of meer. Dus niemand weet waar het eindigt’, illustreert Willem.

Beiden lijkt het belangrijk dat de binnenvaart wat meer toewerkt naar een gemiddelde vrachtprijs, want vorig jaar werd er rond de kerst nog veertig euro per ton en nu praktisch niets.

Het echtpaar begon zo’n dertig jaar geleden in loondienst op de Franz Daniel (1300 ton). Hun eerste eigen schip was de Van Uden 14, daarna volgde de eerste Christiaan van 1402 ton. Ze groeiden langzamerhand door tot deze Christiaan van 3114 ton.

Hun zoon heeft nooit de ambitie gehad om het schip over te nemen, vertellen ze. ‘Hij vindt het werk leuk, maar ziet op tegen de verantwoordelijkheid. Dat moet je ook liggen. Hij vaart bij ons in loondienst en zal straks bij een ander aan de slag gaan.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Christiaan. Lengte: 110 meter. Breedte: 11,45 meter. Diepgang: 3,57 meter. Tonnage: 3114 ton. Europanummer: 02323895. Motor: MTU, 1800 pk van 2009. Bouwjaar: 1999. Thuishaven: Alphen aan den Rijn. Eigenaar: VOF Den Dool.

Deel dit artikel

Reacties (45)

  • hoe s het nu met de fam. van dool?

    Geplaatst door: peter> op
  • eerst geld en dan kopen veeeeel beter dan moet je niet klagen beter voor ons

    Geplaatst door: EDJE op
  • Beste collega\’s!
    Als nu iedereen er eens in zou willen geloven dat wij echt als we met z\’n allen een vuist maken heus de vracht wel omhoog kunnen krijgen!Ik zou iedereen willen aanraden om in te loggen op de site schippersvoorschippers.nl, daar wordt hard aan de weg getimmerd! Als individu kun je het momenteel wel vergeten!
    Gr. Paul, kvb JOSHA.

    Geplaatst door: Paul Pieters op
  • en hoe gaat het nu met deze mensen? al tegen de kant of is er oplossing voor gekomen?k wil best eeen 110×11,4. voor 2,2miljoentjes dan haal ik er een stuk tussen uit tot 86 meter.

    Geplaatst door: ikke op
  • Je kan hier de bevrachter niet de schuld van geven…de banken hadden beter advies kunnen geven,ieder kind had dit kunnen voorspellen…

    Geplaatst door: Albert op
  • ik begon 4jaar geleden als deksman in de binnenvaart.had toen nog relatief weinig kennis over de binnenvaart.maar de eerste dingen die ik me herinner waren dat als ik de binnenvaartkrant opensloeg ik na de 4 de krant hardop zei: dit kan toch nooit zo doorgaan? moet je eens kijken wat een bakbeesten. vrachtschepen van dik 5000ton je pakt daarmee lading af voor 5 schepen of misschien wel voor 10 of 15 schepen!! Dan maak je toch zelf de markt kapot?

    Geplaatst door: Albert op
  • De schippers moeten zich eens verenigen en samen een vuist maken tegen de bevrachters.De crisis heeft er wel voor gezorgd dat het ladingaanbod flink is gedaald, maar dit is volgens mij nog geen reden om onder de kost prijs te gaan varen. Als iedereen weigert om voor afbraakvrachten te
    varen gaan de prijzen wel omhoog. Maar ja,binnenschippers die het met elkaar eens zijn moeten volgens mij nog geboren worden.
    Ik vind het vervelend voor al die mensen die hun bedrijf om wat voor redenen dan ook moeten beeindigen. Wat mij opvalt de laatste tijd: als er een dubbeltje te verdienen is staan er vele in de rij, maar als er 1 cent ingeleverd moet worden is het altijd de schuld van een ander. Kom op schippers weiger met ZIJN ALLEN om nog voor die afbraalprijzen te varen, u zelf neemt die reis immers aan!

    Geplaatst door: Geert op
  • Een verschrikkelijk verhaal . Maar waar was deze man toen er begin dit jaar door verschillende mensen werd gewaarschuwd dat er nu iets moet gebeuren . Nu hebben we allemaal nog een beetje geld en kunnen blijven liggen en wachten op een goed tarief .
    Er is minder werk dus is het het best om het werk te verdelen via een toerbeurt systeem .
    Maar er was geen animo om mee te doen en dan is het op een gegeven moment te laat .

    Deze man is waarschijnlijk ook niet de laatste die failliet gaat . Er is geen eenheid om te gaan strijden met elkaar ja dan houd het gewoon op .

    Jammer ! Nu wachten op de volgende .

    Geplaatst door: Nobody op
  • kan wel merken dat mensen teveel vrije tijd hebben pfff wat een geneuzel allemaal

    Geplaatst door: janus op
  • Geplaatst door: rob op
  • jongens jullie kunnen wel klagen. Maar wie zijn schuld is het nou de bank, bevrachter of jullie zelf heel makkelijk jullie zelf de zeevaart krabbeld alweer omhoog en in de binnenvaart is nog steeds overcapiciteit en die blijft ook wel als elke maand nog een zeeschip binnenkomt vol met casco’s ga eerst eens een financiële buffer opbouwen voordat je wat groters gaat kopen maar bij jullie is het direct geld opmaken neem een voorbeeld aan de zeevaart zouk zeggen
    gegroet

    Geplaatst door: louw op
  • volgens mijn heb de gemiddelde schipper een kapital vill twv 1.5 miljoen euris, een dikke sport auto, 12 kinderen op het internaat en voldoende spaargeld om een tijdje uit te zingen. Maar nee hoor we gaan lekker een potje zitten grienen. Dat hebbie als je denk dat je verdient wat je krijgt. Had nou maar wat meer opzij gezet toen de tijden goed ware. En dan betaal je maar belasting dat moeten we allemaal. de groeten

    Geplaatst door: erik op
  • het is de schuld van die,nee hoor van die,echt niet die hebben het gedaan.
    \
    Mensen loop s niet te zeiken,werk gewoon hard voor je bedrijf,gaat het niet meer?vraag faillisement aan,en ga stoppen,dat is het irsico van ondernemen,als er mensen kapot gaan,dan hebben wij wer meer ruimte te vervoeren,laat de markt zijn werk doen,iedereen heeft er net zo hard aan meegedaan

    succes en tot ziens bij de woningbouw verenigigng.

    Geplaatst door: johan op
  • het is niet de schuld van de banken dat er teveel gebouwd is het is wel de schuld van de banken dat ze degene met de hoogste hyphotheek een het minst gezonde bedrijf laten varen en de lage hypotheken en relatief gezonde bedrijven laten klappen onder het mom van daar valt nog wat te halen, oftewel helemaal niet erg al die nieuwbouw in de goede tijd maar dan wel gewoon eerlijk failliet laten gaan als de bdrijfeconomische resultaten daar naar zijn

    Geplaatst door: h op
  • iedereen heeft het gedaan. De banken, de bevrachters, de nieuwbouw, enz… MAAR HET ZIJN GEWOON DE SCHIPPERS DIE BENEDEN HUN EIGEN KOSTPRIJS AANNEMEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Daar zit het hele probleem.

    Geplaatst door: popeye op
  • Probleem is niet zo zeer nieuwbouw maar crisis, het ergste moet nog komen schat ik. Dus grootmuilen hier, jullie komen ook nog aan de beurt!

    Geplaatst door: Wasibi op
  • nprc….laat me niet lachen!!! gaat alle vrachten kapot maken die de schippers hebben op gebouwd.denk aan neckar gartach. een boze neckarvaarder.

    Geplaatst door: m vischer op
  • AAn Rob

    Als we nou allemaal zo praten als jou,hadden we de crisis direkt overleeft joh of niet

    Stoere oude generatie zijn jullie hoor,met jullie glazen bol….kuch kuch

    Geplaatst door: Henk E op
  • Hee jan,het is niet de schuld vn de nieuwbouw,kortzichtig gelul altijd van jullie oude schippertjes,het zijn sommige mensen die meerder casco’s handelden,maar als jij als 50jarige een nieuwe onder je gat hebt,en daar probeert geld mee t verdienen door ermee te varen dan?oh nee want ik heb nieuwbuw,dus schuldig aan dat jullie je oude spul gedwongen moeten verkopen.

    Geplaatst door: gerard D op
  • Ja jan,dat probeer ik ook al een half jaar aan bepaalde mensen hun verstand te krijgen.Er is genoeg gewaarschuwd voor overcapaciteit.En nu zitten we ermee.Bedankt goudzoekers met je nieuwbouwtje van veka of rensen.

    Geplaatst door: rob op
  • Wim peggeman
    Ik heb niet gezegd datde crisis is ontstaan door nieuwbouw,de crisis is een wereld wijd ontstane prbleem.En ja de banken hebben mischien wel gestimuleerd om veel nieuwbouw te plegen,maar pobeer als oudere ( z.g.n ervaren ) ondernemer eerst maar een te leren nooit van uit te ghaan wat een bank roept,of adviseert…..als je een gezonde ondernemer bent ga je uit van je eigen visie!!

    Geplaatst door: johan op
  • Ik ben 72 jaar en doe al mee vanaf mijn 14e levensjaar dus kan ik wel even reageren op jullie nootkreet. Als eerste vind ik het schandalig dat je de bevrachter er de schult van geef dat de vrachten zo laag zijn. De reden daarvan is dat de schippers zich de laatste 20 jaar zich ondernemer noemende de rivier hebben overbouwd. Je moet als goede zakenman zorgen dat ergens te kort van is , dan kun je geld verdienen. Verder ook de zich grote jongens noemede konden nooit zonder bescherming van de overheid, dus niet zonder EV.Festfrachten of DRB. Met andere woorden de schipper kan niet zonder regulering van de markt. Als denkt laat de markt z\’n werk maar doen dan ga je financieel kapot. Toen ik 16 jaar oud was wist ik al dat we niet zonder toerbeurten konden. Wij sleepte in 1957 al leeg van Heukst Main naar Beringen Belgie om 3 weken op de toerbeurt te gaan staan voor een rijsje Beringen Brussel. Als re toen geen DRB was geweest had toen in 1957 de particulier al naar de kloten gegaan.Ik heb in al die 50 jaar dat ik gevaren heb meer leeg gelegen dan vol gevaren. Ik voer als schipper in 1960 al naar Bazel in 1964 naar Bamberg, dus lul niet dat ik er geen verstand van heb.
    Er is een oplossing: De banken moeten al die schippers die hypoteek hebben verplichten zich bij EEN rederij aan te sluiten b.v. de NPRC zoals die opereerde in 1970.
    sucses

    Geplaatst door: JHJ van Strien op
  • Kees,

    Ik ben het niet helemaal met je eens. Jaren geleden werd er al geroepen dat dit niet zo door kon blijven gaan met al die nieuwbouw. Toen stond er al elke keer bij de nieuwbouw reportages dat ze het met angstige ogen bekeken, maar die van hun kon er nog wel bij. Maar een paar maanden later hadden ze het schip alweer verkocht om weer een nieuwe te laten bouwen. Er werd niet meer gevaren met de schepen maar alleen maar gehandeld. Casco’s die, terwijl ze op transport waren, al 2 a 3 keer verkocht waren vind ik niet normaal. Dus als de mensen nou eens gewoon 10 jaar op hetzelfde nieuwbouw schip waren gebleven was dit niet gebeurd. Dus de nieuwbouw is er wel degelijk MEDE schuldig aan.

    Geplaatst door: Jan op
  • Maar gelukkig hebben we de foto’s nog!

    Nee zonder dollen, dit is natuurlijk ontzettend triest. Dat staat volledig buiten kijf.

    Maar! Dit soort berichten geeft nog geen vrijbrief voor de rancuneuzen onder ons om weer even lekker met modder te gooien. Modder is namelijk vies dus niet leuk als je dat op je krijgt, en al helemaal niet als de reden waarom volledig onjuist is. Dan sta je voor niks voor schut en moet je voor niks jezelf schoon krijgen. Maar omdat modder heel vies lukt dat niet en zul je voor altijd voor schut staan. En dat vindt niemand leuk.

    Dus moddergooiers, hierbij het vriendelijke verzoek te stoppen met modder gooien naar anderen.

    Ik zal voor de moddergooiers die net zo slim zijn als hun teksten doen vermoeden even uitleggen wat ik bedoel:

    Het is niet de binnenvaartjeugd die deze crisis heeft veroorzaakt. Het is een wereldwijde crisis, dus het zou wel erg knap zijn als die paar jeugdige schippers de hele wereld naar de knoppen hadden geholpen, beetje kortzichtig niet?!

    Het is namelijk helemaal niemand z’n schuld. Althans, niet van iemand die vaart. Wat wel zo is, is dat mensen met te hoge hypotheken en degelijke nu meer kans hebben om er aan onderdoor te gaan. Tja, dat is dan toch het risico van het ondernemertje spelen.

    Allemaal succes en veel wijsheid toegewenst. De meesten hebben nog wat exra nodig zo te zien…

    Geplaatst door: kees op
  • Ik ben dan geen ervaren schipper, maar heb en hoor het wel het een en ander over, mijn man is binnenvaartschipper, en die heeft er ook bij dat hij n wwek of 2 stil ligt vanwege er geen werk is. Hij probeert ook aan te pakken wat hij kan, om in de vaart te blijven, komt dus ook vaak het weekend niet thuis, omdat het bedrijf de vracht nodig heeft, en mijn man het geld dan goed kan gebruiken. Ja het is idd een vervelende tijd voor mensen.

    Geplaatst door: B op
  • ik mijn schip al stil gelegd hij lig in meppel ga woensdag 11 11 naar assen schulsanering aan vragengeen zin meer om mijn schul verder te laten op lopen ik wens u sterkte want het is heel erg om te moeten stoppen en van een uitkering te leven gr henk beugelink

    Geplaatst door: h.j beugelink op
  • Johan,als jonge ondernemer zou ik eerst leren je taalgebruik te cultiveren.Dan is het trieste dat eerst de gezonderder bedrijven stuk gaan,die moeten dit jaar veel belasting betalen,de zgn jonge ondernemers,c.q.jonge schepen hoeven nog geen belasting te betalen.Wat is een te duur schip???
    bijv.2 of 4,5 miljoen voor een 110-er. Dan nog iets: De crisis is niet veroorzaakt door de nieuwbouw op zich.Nog iets: De ongebreidelde nieuwbouw is juist wat overheid en banken gestimuleerd hebben,omdat de 2e Maasvlakte er aan komt en deze 2 partijen willen het vervoer klaar hebben(liggen….) Wim

    Geplaatst door: Wim Peggeman op
  • mmm, als je zoals in dit stukje al je personeel hebt moeten ontslaan en nu nog met zoon en schoondochter vaart, met hoeveel was je daar voor dan aan boord ? en inderdaad dit schip is 10 jaar oud maar is al toe aan de 3e eigenaar ( er is dus in korte tijd flink mee gespeculeerd) en dus te duur betaald. ik vraag mij dan toch af waar mensen het iedee vandaan halen dat de transport sector een sector is met een vlakke lijn ontwikkeling en je dus per definitie kan uitreken dat je jaar na jaar iedere maand hetzelfde bedrag kan op varen. het transport heeft pieken en dalen dus dit is onmogelijk. je kan zulke bedragen alleen ophoesten als je de hoogste inkomsten rekent en de laagste uitgaven, de praktijk wijst helaas uit dat het over het algemeen niet zo is. en als je daarmee ook een bank rekent die dit niet onder ogen ziet en een schipper met dollartekens in de ogen dan ook nog eens de crisis , ja dan zijn nu de rapen gaar voor veel mensen, en zo slepen ze de behoudende schipper met zich mee de ellende in.

    Geplaatst door: realist op
  • Ik vindt dit zeer spijtig voor jullie, maar zeg wat je wil overal vallen er ontslagen door de crisis zelfs op de wal. Dus jullie zijn niet alleen

    Geplaatst door: s op
  • Ik vind veel van deze reacties echt ronduit kinderachtig en kansloos!

    Natuurlijk de jongeren met mooie grote schepen,en leasebakken op het roefdek die hebben het natuurlijk weer gedaan.Nou wij varen inderdaad ook heel hard om ons hoofd boven watr te houden.En degenen die hun schip op tijd verkocht hebben die worden nu gladde jongens genoemd?trwijl die goeie zaken hebben gedaan!

    Ik wens deze mensen wel sterkte toe,maar kan het totaal niet waarderen dat er zo neerbuigend over de jonge jongens onder ons word gepraat!
    Nee de jongeren zijn onze toekomst,en zij moeten ons opvolgen,daar zijn we mee bezig,maar nu het slecht gaat doen ze het ineens verkeerd.

    Je bent ondernemer ofniet,en daar zijn risico\’s aan verbonden,als je kapot gaat pech.Als je het red heb je gewoon goed ondernomen!Je hebt de keus altijd zelf gmaakt,of je nu en duur of goedkoop schip hebt.En ook zo mans zijn als je kapot gaat,of je nu 60 bent en altij hard heb gevaren of jong bent en ook dag en nacht in de hut zit.
    En nu niet gaan zeiken,omdat je ouder bent en denkt meer verstand en recht te hebben dan jongere,dat j kapot gaat en ineens gaat lopen schreeuwen van ja die jonge gasten dit enjonga gasten dat!! Bij zulk slechte ondernemers zeg ik ga je kapot?Jammer voor je!

    Het is hard,maar ik vind dat er respect en begrip naar alle generatie soorten moet komen,en met zijn allen een vuist moeten maken!

    Succes allemaal!

    Geplaatst door: Johan op
  • Beste mensen, waarom hebben de jongeren onder ons het toch altijd gedaan?
    Varen die niet net zo hard voor hun boterham als een ander?
    Probeer nou eens niet iedereen over één kam te scheren!
    De crisis raakt iedereen, groot of klein.
    Door dit geouwehoer wordt het echt niet beter hoor!

    Geplaatst door: ing op
  • Wat een naief geleuter, deze mensen hebben een veeeeeel te duur schip gekocht. “Dit is nu eenmaal de waarde van deze schepen” werd er door de makelaars gezegt. Als je dat toen geaccepteerd hebt moet je nu de consequentie nemen. Het is wrang voor deze mensen, en ook andere natuurlijk, maar de prijzen van de schepen gaan gewoon weer een miljoen of anderhalf naar beneden. Dan heb je een probleem, tenzij je op tijd hebt verkocht, en dat worden dan ineens “gladde jongen met leasebakken” genoemd. Niemand had deze crisis kunnen voorzien, maar iedereen die op een bierviltje kan uitrekenen of iets haalbaar is ( en geen dure boekhouder met mooie berekeningen) had kunnen bedenken dat de prijzen van de schepen niet reeel waren. Maar dat is lekker makkelijk achteraf. Toch veel succes gewenst aan deze mensen en andere lotgenoten.

    Geplaatst door: prutsers op
  • Komt het niet dat door dit soort mensen die 2 jaar geleden zoveel betaalden voor een bestaand schip dat mensen gingen nieuwbouwen voor weinig geld meer ,ik vind wel dat het altijd triest blijft dit soort vehalen maar je bent wel zelf je financiele verplichtingen aan gegaan

    Geplaatst door: jansen op
  • Mijn medeleven beste willem en nellie. Vanuit Alphen is t maar een halfuurtje naar het noordzeekanaal en daar op de ponten zoeken ze nog schippers. Probeer het daar eens als u zonder werk komt te zitten. Sterkte en hou de moed erin.

    Geplaatst door: Leon op
  • Gevolgen van een crisis,je blijft natuurlijk wel ondernemer,en daar kleven natuurlijk risico,s aan vast.Door deze gekte aan nieuwbouw in de binnenvaart,geld dan niet voor deze ondernemers want hun schip is al 10 jaar oud,welnu ons schip is al 44 jaar oud! Maar het gevolg is wel,motor totall los einde verhaal en dat geld voor velen onder ons. Zo,n investering is voor velen niet meer haalbaar. In ieder geval sterkte voor deze familie! Wie volgt????

    Geplaatst door: Eigenaar klein schip. op
  • we zouden een bom op de banken mogen gooien stelletje hypocriete klootzakken eerst van die omhoog gevallen schippertjes nieuwe schepen geven voor een tophypotheek en nu dit soort gewone ondernemers in de kou laten staan zo zie je maar weer voor geld gaan de banken en bevrachters over lijken

    Geplaatst door: pieter op
  • hey, this comment is for reactor , c
    u asked u r wondering where did all the moneygo past 30 yrs they earned, please think further than ur nose, wht abt paying for machine or new engines, other repair stuff, is it for free, its easy to come to conclusions than being practically in the situation and face the problem , i hope i answer ur question when u were wondering abt the money they made in 30 yrs and where did it go? it must have gone for repairs and other expensive new ship parts

    Geplaatst door: april op
  • this is so sad to hear that no1 bothers abt ship ppl, this couple who has been working so hard since over a decade gonna loose everything in year just coz this crisis, no1 bothers helping ppl in ship business, how pathetic when ppl like this singer marco bosato whose company is going bankrupt is crying and is in big news when all he has to do is sing more songs do more concerts no hard work (physical) will get back his money, but wht abt not famousnormal citizens , no1 bothers do they? this such a pathetic lame politic crap, ppl care 4 famous ppl who r worth nothing than ppl who work hard and are honest, its a shame no1 till this couple had guts to tell their problem to the nation, the world is really weird , there is no place for honest, hard working ppl , only uneducated with so called talent for singing or acting can make it in todays world , and how foolish r most of ppl who cry and whine abt them when they r living luxurious lives and the hard workers going bankrupt. and im pretty sure if if the truth abt ship business is out openly now , nothing would happen, tjhis will just be forgotten , thats the way it is these days , shame to humanity
    kuddos to the todays politics

    Geplaatst door: april op
  • Ik vind dit verhaal ook heel erg. Maar toch klopt er iets niet, als je 30j lang voor je zelf vaart en de vrachten van 40€/t heb mee genomen, waar is dan al dat geld naar toe ? Met 30j zelfstandig moet je deze crisis kunnen overleven en wel een flinke buffer hebben opgebouwd. Maar alsnog vind het heel erg voor deze mensen en zeer tof dat ze er eerlijk voor uitkomen, want vele houden de schijn hoog.

    Geplaatst door: C. op
  • Dit is echt heel schrijnend. Dit lijken me mensen die gewoon door hard werken steeds een stapje verder hebben gedaan en die alles nu als los zand door hun vingers zien glippen.
    Ik heb respect voor hen en voor hun openheid.
    Heel wat meer respect als voor de cowboys die er mede voor hebben gezorgd dat het zover gekomen is want daar zakt zo langzamerhand m’n broek van af! Vooral als je sommigen van hen hoort praten.Zo in de trand van “Ons laten ze toch niet failliet gaan” en “Ik heb de reisbrochures alvast aan boord gehaald voor als we straks moeten gaan liggen” en dat soort achterlijk gezwam en het wrange is dat deze laatsten voorlopig nog op hun schip zitten terwijl die er eigenlijk eerst afgetrapt hadden moeten worden.Hoezo rechtvaardigheid?
    Fam. van Dool,hou het hoofd opgeheven ook als het echt zover komt!Veel sterkte de komende tijd!

    Henk Eerkes.

    Geplaatst door: Henk Eerkes op
  • Het is toch treurig dat je even dertig jaar opbouwen binnen een jaar kwijt raakt!!! Waar moet dit heen.
    Fam.Den Dool veel sterkte en succes toegewenst.

    Geplaatst door: Wouter op
  • een goed idee misschien is voor 16 november met dit verhaal mee naar brussel te gaan,en als echte gedupeerde je verhaal doen voor de vergadering!samen met 3 vorige reacties dat ze het hopenlijk begrijpen waar het echte probleem van de binnenvaart zit nml.de casinospelers en niet de mensen die in hun blootje staan na 30jr hard werken,dat ze die gokkers of hun banken aanpakken,veel sterkte

    Geplaatst door: eric op
  • inderdaad wel wrang om dit te lezen. maar het ergste is nog dat deze mensen varen op een ouder schip ( ja ja van `99 = wel 10 jaar oud….) en die worden gestraft dankzij de snelle jongens die dikke lease bakken op het roefdek hebben staan. de mensen met de oudere schepen, of met een deel wat al opgevaren is, gaan waarschijnlijk het eerste naar de klote, omdat de gladde en snelle jongens geholpen worden door de banken en de politiek. eigenlijk is het beter voor iedereen om die te laten klappen. die hebben immers de gok genomen en als ik naar het casino gaat krijg ik ook mijn geld niet terug bij de uitgang als ik naar huis gaat.
    dit maakt het allemaal nog zuurder.
    echt een oplossing weet ik ook niet, maar ik weet wel dat de banken moeten ophouden met de ondernemer ( de gokker dus) het hand boven het hoofd te houden. als je je hypotheek niet kan betalen, gewoon de stekker er uit. zo komen er mooie schepen op de 2e hands markt en kunnen de mensen die dus niet zo raar gedaan hebben om torenhoge hypotheken te nemen, zo`n schip kopen. iedereen blij en er komt weer een gezonde vloot.

    dus volgens mij hoef het allemaal niet zo`n moeilijk te zijn, maar maken de gladde jongens het moeilijk voor iedereen.

    Geplaatst door: jan op
  • Erg dapper dat er nu iemand eens zegt wat wij allemaal voelen , nu eens geen snelle jongens met een dikke auto op de roef die vertellen dat het allemal wel meevalt,zulke jongens vallen door de mand en zien hun leaseauto samen met hun ,,Goudmijn,, (schip) ook verkocht worden door de bank maar denken nu nog dat het wel mee zal vallen!!
    Fam. van Dool , hulde voor uw eerlijkheid , daar kunnen veel van ons een puntje aan zuigen , Succes!

    Geplaatst door: ronald op
  • Nou u hebt wel ballen om dat even toe tegen voor de hele natie.heel veel sterkte en hopend dat het niet zover hoeft tekomen.

    als nu iedereen die het niet meer volkanhouden even de vlag halfstok hangt lijkt me een stoer gebaar.ipv op de marifoon stoer praat aan tehoren van veel tejonge luitjes zonder eigen geld op tegroot schip waar ze niet mee om kunnen gaan ivm laag water

    Geplaatst door: ikke op

Reageer