CCR-eisen geen probleem voor 900-tonner

Claudio van der Werken vaart met zijn vriendin Rineke van de Weert en hun zoontje Max (7 maanden) op de 900-tonner Catharine W. Ze varen sinds 2002 en dit is hun eerste schip. Ze verwachten er voorlopig nog op te blijven, want in deze maat stroom je niet gemakkelijk door naar een jonger schip, omdat die er nauwelijks zijn.

CCR-eisen geen probleem voor 900-tonner

De scheepsmaat bevalt Van der Werken en zijn gezin goed. ‘We hebben het gezellig aan boord met zijn drietjes. We willen voorlopig met z’n drieën blijven varen. Varen zonder personeel bevalt mij. Bovendien dit is geen goede tijd om dat soort stappen te zetten. In zo’n crisis wil ik niet op een groot nieuw schip zitten. We kiezen voor een wat behoudendere bedrijfsvoering en vinden het leuk om overal heen te varen. Misschien dat we wat anders willen als we er een kindje bij krijgen. Maar nieuwbouw hebben we nooit gewild.’

In de scheepsmaat van de Catharine W is veel te doen over de CCR-eisen. Van der Werken is er kort over. Hij vindt dat belangrijk dat de kleine schepen behouden blijven, maar het moeten wel goede schepen zijn. Hij ergert zich regelmatig aan de berichtgeving rondom de eisen, want zijn schip voldoet aan de eisen en is niet nieuw. ‘Volgens mij hoeven die eisen niet veel te kosten en is het niks nieuws dat een woning gasdicht moet zijn. Maar als een eigenaar overal zelf gaten voor leidingen gaat boren en geen wartels gebruikt omdat het goedkoop moet, krijgt hij problemen. Ook het voldoen aan de geluidseisen is haalbaar. Het is hier aan boord ook niet zo mooi en stil als op nieuwbouwschepen, maar op dit soort schepen is het de bedoeling dat de motor ’s nachts stilstaat.’

Maashaven

De eigenaren van de Catharine W zijn beiden van de wal. Claudio komt van Ridderkerk. Hij zag de schepen varen en het had zijn interesse. Hij begon op de dagopleiding van het STC, maar kwam er tijdens zijn stage achter dat hij werken leuker vond. Hij maakte zijn opleiding af via het BBL. Rineke zat op het Noordzeecollege. Ze kwamen elkaar tegen op het schip waar ze als matroos werkten. De laatste tijd liggen ze als het uitkomt in de Maashaven, want de haven is weer aantrekkelijk sinds ze is opgeknapt. ‘Voorheen bleven we altijd aan Ridderkerk liggen. Het is hier nu veel gezelliger en je voelt je er thuis. Je ziet wel dat het voorbij de C1000 nog wel wat moet opknappen.’

De Catharine W vaart in principe overal naartoe. Volgens Claudio treft de crisis de binnenlandse vaart het hardst. ‘In verband met de geboorte van Max voeren we een tijdje binnenlands, daar waren de prijzen echt slecht. Naar de Donau en Main valt het wel mee in verhouding tot daar.’

In zijn vaargebied is behoefte aan ligplaatsen en voorzieningen om een auto af te zetten. De autosteiger in Keulen is ongeschikt voor de Catherine W. ‘Die is te hoog voor onze kraan. Wij hebben een normale hydraulische autokraan van elf meter. Sowieso zijn een paar ligplaatsen en autoafzetplaatsen erbij wenselijk op de Rijn. Op de Main is het prima geregeld, maar op de Moezel is het ook slecht gesteld met de ligplaatsen.’

Van der Werken verwacht dat het voor de toekomst van de binnenvaart belangrijk kan zijn anders naar elkaar te kijken. ‘Nu ligt de nadruk erg op concurrentie. Als die nadruk meer op collegialiteit komt te liggen komt er meer eenheid.’ (HDJ)

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Catharine W. Lengte: 72,90 meter. Breedte: 7,27 meter. Diepgang: 2,66 meter. Tonnage: 964. Europanummer: 2312972. Motor: Deutz 716, 750 pk. Bouwjaar: 1958. Thuishaven: Ridderkerk. Eigenaar: VOF Catharine W.