Na de bruiloft kwam de crisis

Jan en Lia Steenstra varen op de 2500-tonner Con Amore. Jan nam de Con Amore in januari van zijn ouders over. Hij en Lia trouwden in maart. Ze besloten daartoe toen het de binnenvaart economisch nog voor de wind ging. Toen ze terugkwamen van huwelijksreis had de economische crisis toegeslagen in de binnenvaart. Het was een groot contrast met hun huwelijksreis.

Na de bruiloft kwam de crisis

Beiden zeggen met een klap weer op de grond te zijn beland. ‘Ik vergeet het nooit meer’, zegt Jan. ‘We kwamen terug van de Seychellen en waren nog echt in honeymoonstemming. In Nederland was het slecht weer en we konden voor een paar euro laden naar Richemont. Het was een desillusie. We stonden in een klap weer met beide benen op de grond. We vierden onze bruiloft groots, dat komt ook doordat we beiden een grote familie hebben. In deze tijd stel je het trouwen uit, omdat je geen rode rotcent hebt. Gelukkig zijn we ondanks alles nog steeds erg gelukkig met elkaar.’

Het voordeel van de crisis is dat je geld opnieuw leert waarderen, stelt het tweetal. Hun kijk op het werk is ook veranderd. ‘Voor de crisis konden we nieuwbouwen, maar dit schip vonden we een betere keus. Zij draagt goed en mijn vader wilde geen schip van 11,40 meter breed. Ik wilde graag de tonnen van een schip van 11,40 meter. Dit schip is een goede compromis. Nu ben ik er erg blij mee. Je neemt gemakkelijker reizen naar de zijrivieren aan. Het varen is daar minder intensief met deze afmetingen. De zijrivieren zijn qua prijs ook iets stabieler. Daar hopen we ons voordeel uit te kunnen halen.’

De toekomst zien ze gematigd positief. Ze zijn natuurlijk afhankelijk van de economie, maar hebben een goed en efficiënt schip. ‘Het mooie van deze maat is, dat je partijen kunt meenemen die eigenlijk te min zijn voor een 11,40 meter. Bij een partij van 1800 of 1900 ton laten wij minder achter. Dat heeft tot nu toe voordeel opgeleverd. Ik verwacht dat dat blijft, omdat het aantal schepen van 11,40 meter breed nog steeds groeit. De lat ligt in deze maat minder hoog.’

Zwervend bestaan

Jan is een schipperszoon. Hij haalde zijn papieren via de BBL-opleiding van het STC. Lia is van de wal. Zij was activiteitenbegeleidster in de psychiatrie. Het varen was helemaal nieuw voor haar. ‘Iedereen met vrienden en familie aan de wal weet de nadelen van het varen wel op te noemen Je moet het varend leven wat leren kennen om de voordelen ervan de zien. Het was ook best even wennen om mijn werk los te laten. Dat was toch iets waar je zelf voor hebt gekozen en waar je goed in was. Hier moet je weer vanaf het begin beginnen. Maar tot nu toe vind ik dat de voordelen ruimschoots opwegen tegen de nadelen en genieten we echt van ons vrije en zwervend bestaan. Aan de wal zit je vaak vol met verplichtingen, aan boord heb je meer tijd voor elkaar. Ook het varen naar wisselende plaatsen vind ik leuk.’

Schuttevaer

De eigenaren van de Con Amore zijn lid van Koninklijke Schuttevaer. Ze zijn blij met wat de organisatie doet, maar vragen zich af of de oplossingen ook altijd die van de leden zijn. ‘Ik waardeer hun inzet, maar ik zie dat de oplossingen niet altijd het ei van Columbus zijn. Aan de andere kant, zonder hen was er helemaal geen ei. Neem de autosteiger van Keulen. De helft van de schepen kan er geen gebruik van maken. Waarom hebben ze niet gewoon twee verkeersborden die een autosteiger aangeven gekocht en op de kade gezet? Nu mag je per direct in de haven van Bingen de auto eraf zetten, maar op waterstand kom je die haven niet in. Terwijl Bingen een prachtige kade heeft. Van mij mogen ze een excursie naar de autosteiger in Gorinchem organiseren voor de Duitse vaarwegbeheerders. Ook de toestand rondom Lobith is een goed voorbeeld.’

Files

In de tijd dat Jan op het internaat zat adverteerde de binnenvaart met de leus: ‘Zonder wielen geen file!’ Hij vindt het nog steeds een sterke leus en verwacht dat de binnenvaart in de toekomst profijt heeft van de drukte op de weg. ‘Ik verwacht zonder enige twijfel dat de binnenvaart positief beoordeeld wordt door de congestie op de weg. Als je ziet wat voor plannen de overheden hebben om de A15 te ontlasten en als je ziet wat er op de brug van Gorinchem in de file staat als je eronderdoor vaart. Dan zie ik de toekomst voor de binnenvaart absoluut positief.’ (HDJ)

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Con Amore. Lengte: 110 meter. Breedte: 10,50 meter. Diepgang: 3,21 meter. Tonnage: 2544. Europanummer: 02327219. Motor: Cummins, 1600 pk. Bouwjaar: 1998. Thuishaven: Dordrecht. Eigenaar: J.J. Steenstra.

Na de bruiloft kwam de crisis | Schuttevaer.nl

Na de bruiloft kwam de crisis

Jan en Lia Steenstra varen op de 2500-tonner Con Amore. Jan nam de Con Amore in januari van zijn ouders over. Hij en Lia trouwden in maart. Ze besloten daartoe toen het de binnenvaart economisch nog voor de wind ging. Toen ze terugkwamen van huwelijksreis had de economische crisis toegeslagen in de binnenvaart. Het was een groot contrast met hun huwelijksreis.

Na de bruiloft kwam de crisis

Beiden zeggen met een klap weer op de grond te zijn beland. ‘Ik vergeet het nooit meer’, zegt Jan. ‘We kwamen terug van de Seychellen en waren nog echt in honeymoonstemming. In Nederland was het slecht weer en we konden voor een paar euro laden naar Richemont. Het was een desillusie. We stonden in een klap weer met beide benen op de grond. We vierden onze bruiloft groots, dat komt ook doordat we beiden een grote familie hebben. In deze tijd stel je het trouwen uit, omdat je geen rode rotcent hebt. Gelukkig zijn we ondanks alles nog steeds erg gelukkig met elkaar.’

Het voordeel van de crisis is dat je geld opnieuw leert waarderen, stelt het tweetal. Hun kijk op het werk is ook veranderd. ‘Voor de crisis konden we nieuwbouwen, maar dit schip vonden we een betere keus. Zij draagt goed en mijn vader wilde geen schip van 11,40 meter breed. Ik wilde graag de tonnen van een schip van 11,40 meter. Dit schip is een goede compromis. Nu ben ik er erg blij mee. Je neemt gemakkelijker reizen naar de zijrivieren aan. Het varen is daar minder intensief met deze afmetingen. De zijrivieren zijn qua prijs ook iets stabieler. Daar hopen we ons voordeel uit te kunnen halen.’

De toekomst zien ze gematigd positief. Ze zijn natuurlijk afhankelijk van de economie, maar hebben een goed en efficiënt schip. ‘Het mooie van deze maat is, dat je partijen kunt meenemen die eigenlijk te min zijn voor een 11,40 meter. Bij een partij van 1800 of 1900 ton laten wij minder achter. Dat heeft tot nu toe voordeel opgeleverd. Ik verwacht dat dat blijft, omdat het aantal schepen van 11,40 meter breed nog steeds groeit. De lat ligt in deze maat minder hoog.’

Zwervend bestaan

Jan is een schipperszoon. Hij haalde zijn papieren via de BBL-opleiding van het STC. Lia is van de wal. Zij was activiteitenbegeleidster in de psychiatrie. Het varen was helemaal nieuw voor haar. ‘Iedereen met vrienden en familie aan de wal weet de nadelen van het varen wel op te noemen Je moet het varend leven wat leren kennen om de voordelen ervan de zien. Het was ook best even wennen om mijn werk los te laten. Dat was toch iets waar je zelf voor hebt gekozen en waar je goed in was. Hier moet je weer vanaf het begin beginnen. Maar tot nu toe vind ik dat de voordelen ruimschoots opwegen tegen de nadelen en genieten we echt van ons vrije en zwervend bestaan. Aan de wal zit je vaak vol met verplichtingen, aan boord heb je meer tijd voor elkaar. Ook het varen naar wisselende plaatsen vind ik leuk.’

Schuttevaer

De eigenaren van de Con Amore zijn lid van Koninklijke Schuttevaer. Ze zijn blij met wat de organisatie doet, maar vragen zich af of de oplossingen ook altijd die van de leden zijn. ‘Ik waardeer hun inzet, maar ik zie dat de oplossingen niet altijd het ei van Columbus zijn. Aan de andere kant, zonder hen was er helemaal geen ei. Neem de autosteiger van Keulen. De helft van de schepen kan er geen gebruik van maken. Waarom hebben ze niet gewoon twee verkeersborden die een autosteiger aangeven gekocht en op de kade gezet? Nu mag je per direct in de haven van Bingen de auto eraf zetten, maar op waterstand kom je die haven niet in. Terwijl Bingen een prachtige kade heeft. Van mij mogen ze een excursie naar de autosteiger in Gorinchem organiseren voor de Duitse vaarwegbeheerders. Ook de toestand rondom Lobith is een goed voorbeeld.’

Files

In de tijd dat Jan op het internaat zat adverteerde de binnenvaart met de leus: ‘Zonder wielen geen file!’ Hij vindt het nog steeds een sterke leus en verwacht dat de binnenvaart in de toekomst profijt heeft van de drukte op de weg. ‘Ik verwacht zonder enige twijfel dat de binnenvaart positief beoordeeld wordt door de congestie op de weg. Als je ziet wat voor plannen de overheden hebben om de A15 te ontlasten en als je ziet wat er op de brug van Gorinchem in de file staat als je eronderdoor vaart. Dan zie ik de toekomst voor de binnenvaart absoluut positief.’ (HDJ)

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Con Amore. Lengte: 110 meter. Breedte: 10,50 meter. Diepgang: 3,21 meter. Tonnage: 2544. Europanummer: 02327219. Motor: Cummins, 1600 pk. Bouwjaar: 1998. Thuishaven: Dordrecht. Eigenaar: J.J. Steenstra.