Telefoon en internet niet altijd een zegen

Dick Boon vaart met zijn vrouw op de 1000-tonner Overijsel. Hij hoopt nog tien jaar te varen en het schip dan te verkopen of desnoods te slopen. Hij constateert dat de moderne communicatie de binnenvaart veel goeds heeft gebracht, maar dat er ook nadelen aan zitten.

Telefoon en internet niet altijd een zegen

Hij herinnert zich nog dat iedereen vroeger de wal op moest om te bellen, terwijl het tegenwoordig erg eenvoudig is meerdere personen te bereiken. ‘Er zitten ook nadelen aan. Een bevrachter weet nu eenvoudig waar de schepen zijn en het gemakkelijker iedereen tegen elkaar uit te spelen. Vroeger belde je bijvoorbeeld op de sluis en op een gegeven moment moest een bevrachter een beslissing nemen, omdat een partij weg moest en hij veel minder goed wist hoeveel schepen in de buurt waren. De binnenvaart heeft dan wel het voordeel dat zij met de moderne communicatiemiddelen beter weet hoeveel werk er is. Maar met weinig aanbod lijkt de communicatie geen voordelen te brengen’, concludeert Boon.

Zijn bedrijf heeft last van de crisis, maar kan het hoofd redelijk boven water houden doordat er weinig hypotheek op het schip zit. ‘Aan het begin van het jaar was het slecht. Nu lijkt het wat aan te trekken, al vind ik de vrachtprijzen gezien de waterstanden laag. Het komt erop neer dat wij er dit jaar vijftig procent in ons bruto-inkomen op achteruit gaan. Gelukkig hebben wij relatief weinig hypotheek. Je moet een beetje geluk hebben. Wij varen voor niemand vast en het is momenteel erg belangrijk om aan een reis te komen. Ik vind het belangrijk dat ik wat overhoud aan een reis.’

Om zeep

Of Boon’s schip wordt verkocht of gesloopt als hij stopt met varen hangt waarschijnlijk af van het animo van de jongeren om op dit scheepstype te varen. ‘Ik heb gespaard voor mijn pensioen en wat aandelen die het momenteel ook niet best doen. Daarnaast hebben wij een huis aan de wal. Dat was de beste investering die ik ooit heb gedaan. Zelf zie ik wel een blijvende een markt voor dit schip, omdat er genoeg 1000-tonspartijen zijn. Het is de vraag of de jeugd die straks mijn schip gaat overnemen dat ook ziet. Ik heb de indruk dat zij liever op grote schepen varen. Maar misschien gaan ze er door deze crisis anders over denken. Je ziet ook dat dit soort schepen naar het Oostblok gaan.’

Boon vreest dat de crisis in de binnenvaart langer duurt dan aan de wal, zelfs als de economie aantrekt. ‘In mijn ogen brengt de binnenvaart zichzelf om zeep met al die nieuwbouw. Er is een enorm overschot aan tonnage. Ook als de economie opleeft zie ik de binnenvaart niet meekomen vanwege het tonnageoverschot. Momenteel varen de 3000-tonners met onze partijen. De moderne binnenvaart is gebonden aan veel regels en eisen, maar die helpen niet om de vrachtprijs hoog te houden.’

CBOB

Boon en zijn vrouw komen allebei uit een schippersgezin. De naam Overijsel is al lang in de familie. Tegenwoordig schrijft iedereen Overijssel met twee s’en. Dat was vroeger anders. ‘Op oude kaarten komt Overijssel ook voor met één s, net als in mijn scheepsnaam. Het schip van mijn opa heette al Overijsel. Ik zie geen reden de naam alleen te veranderen omdat de algemeen geldende spelling tegenwoordig anders is. Maar soms is het lastig, omdat de meesten de naam automatisch met twee s’en schrijven.’

De eigenaren van de Overijsel zijn al 25 jaar lid van het CBOB. Boon werd ooit gevraagd voor bestuurswerk, maar hij ziet zichzelf als betalend lid. ‘Ik heb nooit de ambitie gehad bestuurslid te worden. Dat ligt me niet. Ik geef ook niet gauw commentaar op iets. Als bestuurslid heb je een gerichte mening nodig die je goed moet kunnen verwoorden. Ik beperk me liever tot een keer per jaar naar een vergadering gaan.’

De kinderen van het echtpaar zijn niet gaan varen. De oudste is werkvoorbereider in de bouw. De tweede studeerde werktuigbouw aan de universiteit van Twente en werkt sinds september bij IHC Kinderdijk. De jongste leert en werkt in het Bronovo ziekenhuis. Boon vindt het niet erg dat zijn kinderen niet zijn gaan varen. ‘Je ziet het overal. Ook boerenzonen of kinderen van de schilder volgen hun ouders niet meer op. Tegenwoordig werken er ook veel jongeren van de wal in de binnenvaart. De sector is opener geworden.’ (HDJ)

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Overijsel. Lengte: 76 meter. Breedte: 8,20 meter. Diepgang: 2,50 meter. Tonnage: 1057. Europanummer: 2313979. Motor: Cummins 640 pk. Bouwjaar: 1957. Thuishaven: Dordrecht. Eigenaar: VOF Boon-Bakema.

 

Telefoon en internet niet altijd een zegen | Schuttevaer.nl

Telefoon en internet niet altijd een zegen

Dick Boon vaart met zijn vrouw op de 1000-tonner Overijsel. Hij hoopt nog tien jaar te varen en het schip dan te verkopen of desnoods te slopen. Hij constateert dat de moderne communicatie de binnenvaart veel goeds heeft gebracht, maar dat er ook nadelen aan zitten.

Telefoon en internet niet altijd een zegen

Hij herinnert zich nog dat iedereen vroeger de wal op moest om te bellen, terwijl het tegenwoordig erg eenvoudig is meerdere personen te bereiken. ‘Er zitten ook nadelen aan. Een bevrachter weet nu eenvoudig waar de schepen zijn en het gemakkelijker iedereen tegen elkaar uit te spelen. Vroeger belde je bijvoorbeeld op de sluis en op een gegeven moment moest een bevrachter een beslissing nemen, omdat een partij weg moest en hij veel minder goed wist hoeveel schepen in de buurt waren. De binnenvaart heeft dan wel het voordeel dat zij met de moderne communicatiemiddelen beter weet hoeveel werk er is. Maar met weinig aanbod lijkt de communicatie geen voordelen te brengen’, concludeert Boon.

Zijn bedrijf heeft last van de crisis, maar kan het hoofd redelijk boven water houden doordat er weinig hypotheek op het schip zit. ‘Aan het begin van het jaar was het slecht. Nu lijkt het wat aan te trekken, al vind ik de vrachtprijzen gezien de waterstanden laag. Het komt erop neer dat wij er dit jaar vijftig procent in ons bruto-inkomen op achteruit gaan. Gelukkig hebben wij relatief weinig hypotheek. Je moet een beetje geluk hebben. Wij varen voor niemand vast en het is momenteel erg belangrijk om aan een reis te komen. Ik vind het belangrijk dat ik wat overhoud aan een reis.’

Om zeep

Of Boon’s schip wordt verkocht of gesloopt als hij stopt met varen hangt waarschijnlijk af van het animo van de jongeren om op dit scheepstype te varen. ‘Ik heb gespaard voor mijn pensioen en wat aandelen die het momenteel ook niet best doen. Daarnaast hebben wij een huis aan de wal. Dat was de beste investering die ik ooit heb gedaan. Zelf zie ik wel een blijvende een markt voor dit schip, omdat er genoeg 1000-tonspartijen zijn. Het is de vraag of de jeugd die straks mijn schip gaat overnemen dat ook ziet. Ik heb de indruk dat zij liever op grote schepen varen. Maar misschien gaan ze er door deze crisis anders over denken. Je ziet ook dat dit soort schepen naar het Oostblok gaan.’

Boon vreest dat de crisis in de binnenvaart langer duurt dan aan de wal, zelfs als de economie aantrekt. ‘In mijn ogen brengt de binnenvaart zichzelf om zeep met al die nieuwbouw. Er is een enorm overschot aan tonnage. Ook als de economie opleeft zie ik de binnenvaart niet meekomen vanwege het tonnageoverschot. Momenteel varen de 3000-tonners met onze partijen. De moderne binnenvaart is gebonden aan veel regels en eisen, maar die helpen niet om de vrachtprijs hoog te houden.’

CBOB

Boon en zijn vrouw komen allebei uit een schippersgezin. De naam Overijsel is al lang in de familie. Tegenwoordig schrijft iedereen Overijssel met twee s’en. Dat was vroeger anders. ‘Op oude kaarten komt Overijssel ook voor met één s, net als in mijn scheepsnaam. Het schip van mijn opa heette al Overijsel. Ik zie geen reden de naam alleen te veranderen omdat de algemeen geldende spelling tegenwoordig anders is. Maar soms is het lastig, omdat de meesten de naam automatisch met twee s’en schrijven.’

De eigenaren van de Overijsel zijn al 25 jaar lid van het CBOB. Boon werd ooit gevraagd voor bestuurswerk, maar hij ziet zichzelf als betalend lid. ‘Ik heb nooit de ambitie gehad bestuurslid te worden. Dat ligt me niet. Ik geef ook niet gauw commentaar op iets. Als bestuurslid heb je een gerichte mening nodig die je goed moet kunnen verwoorden. Ik beperk me liever tot een keer per jaar naar een vergadering gaan.’

De kinderen van het echtpaar zijn niet gaan varen. De oudste is werkvoorbereider in de bouw. De tweede studeerde werktuigbouw aan de universiteit van Twente en werkt sinds september bij IHC Kinderdijk. De jongste leert en werkt in het Bronovo ziekenhuis. Boon vindt het niet erg dat zijn kinderen niet zijn gaan varen. ‘Je ziet het overal. Ook boerenzonen of kinderen van de schilder volgen hun ouders niet meer op. Tegenwoordig werken er ook veel jongeren van de wal in de binnenvaart. De sector is opener geworden.’ (HDJ)

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Overijsel. Lengte: 76 meter. Breedte: 8,20 meter. Diepgang: 2,50 meter. Tonnage: 1057. Europanummer: 2313979. Motor: Cummins 640 pk. Bouwjaar: 1957. Thuishaven: Dordrecht. Eigenaar: VOF Boon-Bakema.