Bemanning Mike in onzekerheid

De vijfkoppige bemanning van het ms Mike, varende onder de Cypriotische vlag, ligt sinds 17 juli tegen de kant in Duisburg. Rederij Adriana Shipping & Trading BV in Oostvoorne ziet geen mogelijkheden meer de Russische bemanning van het schip te betalen.

Bemanning Mike in onzekerheid

De Russen vroegen op een gegeven moment de Duitse Zeemanskerk om hulp, omdat er niet meer voldoende drinkwater en eten aan boord was. De kerk schakelde op haar beurt de Internationale Vakbond voor Zeevarenden (ITF) in.

Aangezien het schip waarschijnlijk openbaar verkocht moet gaan worden, kreeg de bemanning het aanbod het schip vanuit Duisburg over te varen naar een Nederlandse haven, om het schip zo snel mogelijk te verkopen. De ITF stelde voor dat de bemanning dit zou doen op voorwaarde dat er een voorschot op hun salaris zou komen van veertig procent. Na de openbare verkoop zou de rest worden betaald.

De Russische stuurman wilde echter alleen uitvaren als hij zijn salaris vooraf zou ontvangen. Dit bleek niet haalbaar, waarna het aanbod werd ingetrokken. Momenteel heeft de bemanning bijna twee maanden salaris tegoed, wat neerkomt op 27.000 euro.

Een ander schip van dezelfde rederij, de Yuko, ligt in Hamburg aan de ketting en staat eveneens op de verkooplijst.

Ook in de Moerdijk vallen thans slachtoffers, zo zijn daar de Fairland en Defender aan de ketting gelegd voor openstaande salarisrekeningen. Volgens de ITF zijn het vooral de kleine rederijen met de kleine, verouderde vloot die het momenteel zeer moeilijk hebben. (RT)

Bemanning Mike in onzekerheid | Schuttevaer.nl

Bemanning Mike in onzekerheid

De vijfkoppige bemanning van het ms Mike, varende onder de Cypriotische vlag, ligt sinds 17 juli tegen de kant in Duisburg. Rederij Adriana Shipping & Trading BV in Oostvoorne ziet geen mogelijkheden meer de Russische bemanning van het schip te betalen.

Bemanning Mike in onzekerheid

De Russen vroegen op een gegeven moment de Duitse Zeemanskerk om hulp, omdat er niet meer voldoende drinkwater en eten aan boord was. De kerk schakelde op haar beurt de Internationale Vakbond voor Zeevarenden (ITF) in.

Aangezien het schip waarschijnlijk openbaar verkocht moet gaan worden, kreeg de bemanning het aanbod het schip vanuit Duisburg over te varen naar een Nederlandse haven, om het schip zo snel mogelijk te verkopen. De ITF stelde voor dat de bemanning dit zou doen op voorwaarde dat er een voorschot op hun salaris zou komen van veertig procent. Na de openbare verkoop zou de rest worden betaald.

De Russische stuurman wilde echter alleen uitvaren als hij zijn salaris vooraf zou ontvangen. Dit bleek niet haalbaar, waarna het aanbod werd ingetrokken. Momenteel heeft de bemanning bijna twee maanden salaris tegoed, wat neerkomt op 27.000 euro.

Een ander schip van dezelfde rederij, de Yuko, ligt in Hamburg aan de ketting en staat eveneens op de verkooplijst.

Ook in de Moerdijk vallen thans slachtoffers, zo zijn daar de Fairland en Defender aan de ketting gelegd voor openstaande salarisrekeningen. Volgens de ITF zijn het vooral de kleine rederijen met de kleine, verouderde vloot die het momenteel zeer moeilijk hebben. (RT)