Uniek duikvaartuig op binnenwater

Schipper/duiker Peter Winnen exploiteert het binnenvaartduikvaartuig Nixe. Duikbedrijven kunnen de Nixe inhuren om er met hun eigen duikers vanaf te werken. Het idee om een duikvaartuig voor de binnenvaart te beginnen ontstond vanuit zijn eigen beroepspraktijk als duiker. Winnen is zelf duiker en zag dat het op klussen op binnenwater in havens, niet vanzelfsprekend is om van een voor de duiker goed uitgerust vaartuig duikwerkzaamheden te verrichten, in tegenstelling tot de offshore waar vaak wel de werkomstandigheden en accommodatie in orde zijn.

Uniek duikvaartuig op binnenwater

Anderhalf jaar geleden besloot hij de Nixe aan te kopen. Zijn bedrijf bestaat dus in deze hoedanigheid pas anderhalf jaar. Daarvoor was hij beroepsduiker. Hij legt nu de laatste hand aan zijn vaartuig. Op de Nixe kunnen twee duikteams van drie man verblijven, zodat op langere klussen het ene team het andere aflost.

‘Een duikteam bestaat uit drie duikers, waarvan er steeds één duikt, de ander de duiker tendert en de derde als duikleider fungeert.

‘Hier aan boord kan het ene team douchen, zitten, koken, eten en slapen, terwijl het andere team doorwerkt. Er is 25 KW stroom en een hoge- en lagedrukcompressor. Aan boord is voldoende stroom om alle duikapparaten te gebruiken. Ik exploiteer nu een duikvaartuig, waar een duikbedrijf zijn duikers op kan zetten’, legt Winnen uit.

Stoere mannen

In zijn visie wordt er in de duikwereld te gemakkelijk gedacht over hoe een duiker zijn geld verdient, want in de duikwereld heerst een stoere mannen cultuur. Ondanks de stoere mannen cultuur verwacht Winnen dat er vraag is naar zijn bedrijf. Hij gaat ervan uit dat de meerwaarde van zijn vaartuig de extra kosten teniet doet.

‘Ik denk dat mijn bedrijf een meerwaarde oplevert in de duikindustrie. Je kunt een duikteam op een ponton zetten met niks erop, maar dit vaartuig geeft een meerwaarde voor het duikteam. De Nixe maakt het werk gemakkelijker voor de duiker, want het werk op zich is al zwaar genoeg. Zware uitrusting, weinig of geen zicht onder water, op alle mogelijke tijdstippen onder water, vaak ’s nachts. Natuurlijk, als je 25 jaar jong en fit bent kan je de hele wereld aan en is het geen probleem als je na een klus van 20 uur je persluchtflessen van 50 liter nog even van een bootje een metershoge kademuur op moet trekken. Maar als je de 60 in goede gezondheid wilt halen zonder versleten te zijn, moet je het jezelf niet moeilijker maken dan nodig. Dit geldt trouwens voor meerdere bedrijfstakken. Ik denk dus dat het uiteindelijk niet duurder is. Daarnaast denk ik een uniek product te leveren. Ik denk dat er in de binnenvaart geen duikvaartuig is als de Nixe.’

Netwerk

Duikwerkzaamheden in de binnenwateren omvatten meer dan het gebruikelijke werk als touwen uit scheepsschroeven halen. Het gaat volgens Winnen om een breed scala aan werk als damwandreparaties, scheepsreparaties, bergingswerkzaamheden en divers las- en constructiewerk onder water. De klanten voor zijn duikvaartuig haalt Winnen – die voorheen alleen beroepsduiker was – uit zijn bestaande netwerk en hij hoopt dat de mond-tot-mondreclame hem een grotere klantenkring oplevert. In de anderhalf jaar dat hij aan zijn duikvaartuig werkte nam Winnen tussendoor freelance duikklussen aan. Het echte werk met de Nixe moet daarom nog beginnen, erkent hij.

Winnen werd beroepsduiker, toen hij zijn leven aan de wal een nieuwe wending wilde geven. ‘Ik was verhuizer en had een eigen verhuisbedrijf met personeel. Dat werk begon me tegen te staan. Ik dacht ik moet iets gaan doen wat niet teveel mensen kunnen, zodat je voor redelijke prijzen je geld kunt verdienen, zonder personeel te hebben. Ik heb achttien jaar personeel gehad en als kleine zelfstandige word je daarvan niet vrolijk in Nederland.’

Klein vaarbewijs

Het halen van nautische binnenvaartpapieren leverde weinig problemen op, want de Nixe is zeventien meter lang en valt daarom onder de vaartuigen die met een klein vaarbewijs bevaren mogen worden. ‘Een schip met een lengte tussen de vijftien en twintig meter dat bedrijfsmatig wordt gebruikt of voor bedrijfsmatig gebruik is bestemd mag je met een klein vaarbewijs besturen. De Nixe heeft wel een SI-certificaat met ADNR en kan dus in alle havens waaronder de petroleumhavens z’n werk verrichten. Zelfs over zee naar andere havens in Europa is geen probleem voor de Nixe aangezien het een zeebootje betreft dat voorheen voor de Duitse overheid toezicht hield op de visserij op de Oostzee.’ (HDJ)

Scheepsgegevens:
Scheepsnaam:
Nixe
Lengte: 17 m
Breedte: 5 m
Diepgang: 1,7 m
Tonnage: 45 ton
Europanummer: 02330270
Motor: MAN 300 pk bj 1986
Bouwjaar: 1972
Thuishaven: Rotterdam
Eigenaar: Sub Sea Works

Uniek duikvaartuig op binnenwater | Schuttevaer.nl

Uniek duikvaartuig op binnenwater

Schipper/duiker Peter Winnen exploiteert het binnenvaartduikvaartuig Nixe. Duikbedrijven kunnen de Nixe inhuren om er met hun eigen duikers vanaf te werken. Het idee om een duikvaartuig voor de binnenvaart te beginnen ontstond vanuit zijn eigen beroepspraktijk als duiker. Winnen is zelf duiker en zag dat het op klussen op binnenwater in havens, niet vanzelfsprekend is om van een voor de duiker goed uitgerust vaartuig duikwerkzaamheden te verrichten, in tegenstelling tot de offshore waar vaak wel de werkomstandigheden en accommodatie in orde zijn.

Uniek duikvaartuig op binnenwater

Anderhalf jaar geleden besloot hij de Nixe aan te kopen. Zijn bedrijf bestaat dus in deze hoedanigheid pas anderhalf jaar. Daarvoor was hij beroepsduiker. Hij legt nu de laatste hand aan zijn vaartuig. Op de Nixe kunnen twee duikteams van drie man verblijven, zodat op langere klussen het ene team het andere aflost.

‘Een duikteam bestaat uit drie duikers, waarvan er steeds één duikt, de ander de duiker tendert en de derde als duikleider fungeert.

‘Hier aan boord kan het ene team douchen, zitten, koken, eten en slapen, terwijl het andere team doorwerkt. Er is 25 KW stroom en een hoge- en lagedrukcompressor. Aan boord is voldoende stroom om alle duikapparaten te gebruiken. Ik exploiteer nu een duikvaartuig, waar een duikbedrijf zijn duikers op kan zetten’, legt Winnen uit.

Stoere mannen

In zijn visie wordt er in de duikwereld te gemakkelijk gedacht over hoe een duiker zijn geld verdient, want in de duikwereld heerst een stoere mannen cultuur. Ondanks de stoere mannen cultuur verwacht Winnen dat er vraag is naar zijn bedrijf. Hij gaat ervan uit dat de meerwaarde van zijn vaartuig de extra kosten teniet doet.

‘Ik denk dat mijn bedrijf een meerwaarde oplevert in de duikindustrie. Je kunt een duikteam op een ponton zetten met niks erop, maar dit vaartuig geeft een meerwaarde voor het duikteam. De Nixe maakt het werk gemakkelijker voor de duiker, want het werk op zich is al zwaar genoeg. Zware uitrusting, weinig of geen zicht onder water, op alle mogelijke tijdstippen onder water, vaak ’s nachts. Natuurlijk, als je 25 jaar jong en fit bent kan je de hele wereld aan en is het geen probleem als je na een klus van 20 uur je persluchtflessen van 50 liter nog even van een bootje een metershoge kademuur op moet trekken. Maar als je de 60 in goede gezondheid wilt halen zonder versleten te zijn, moet je het jezelf niet moeilijker maken dan nodig. Dit geldt trouwens voor meerdere bedrijfstakken. Ik denk dus dat het uiteindelijk niet duurder is. Daarnaast denk ik een uniek product te leveren. Ik denk dat er in de binnenvaart geen duikvaartuig is als de Nixe.’

Netwerk

Duikwerkzaamheden in de binnenwateren omvatten meer dan het gebruikelijke werk als touwen uit scheepsschroeven halen. Het gaat volgens Winnen om een breed scala aan werk als damwandreparaties, scheepsreparaties, bergingswerkzaamheden en divers las- en constructiewerk onder water. De klanten voor zijn duikvaartuig haalt Winnen – die voorheen alleen beroepsduiker was – uit zijn bestaande netwerk en hij hoopt dat de mond-tot-mondreclame hem een grotere klantenkring oplevert. In de anderhalf jaar dat hij aan zijn duikvaartuig werkte nam Winnen tussendoor freelance duikklussen aan. Het echte werk met de Nixe moet daarom nog beginnen, erkent hij.

Winnen werd beroepsduiker, toen hij zijn leven aan de wal een nieuwe wending wilde geven. ‘Ik was verhuizer en had een eigen verhuisbedrijf met personeel. Dat werk begon me tegen te staan. Ik dacht ik moet iets gaan doen wat niet teveel mensen kunnen, zodat je voor redelijke prijzen je geld kunt verdienen, zonder personeel te hebben. Ik heb achttien jaar personeel gehad en als kleine zelfstandige word je daarvan niet vrolijk in Nederland.’

Klein vaarbewijs

Het halen van nautische binnenvaartpapieren leverde weinig problemen op, want de Nixe is zeventien meter lang en valt daarom onder de vaartuigen die met een klein vaarbewijs bevaren mogen worden. ‘Een schip met een lengte tussen de vijftien en twintig meter dat bedrijfsmatig wordt gebruikt of voor bedrijfsmatig gebruik is bestemd mag je met een klein vaarbewijs besturen. De Nixe heeft wel een SI-certificaat met ADNR en kan dus in alle havens waaronder de petroleumhavens z’n werk verrichten. Zelfs over zee naar andere havens in Europa is geen probleem voor de Nixe aangezien het een zeebootje betreft dat voorheen voor de Duitse overheid toezicht hield op de visserij op de Oostzee.’ (HDJ)

Scheepsgegevens:
Scheepsnaam:
Nixe
Lengte: 17 m
Breedte: 5 m
Diepgang: 1,7 m
Tonnage: 45 ton
Europanummer: 02330270
Motor: MAN 300 pk bj 1986
Bouwjaar: 1972
Thuishaven: Rotterdam
Eigenaar: Sub Sea Works