Jonge kapitein wil klassiek gezinsbedrijf

Marco van Sluis (23) vaart als kapitein in loondienst op de tanker Sascha. De Sascha heeft een breed vaargebied en vaart in Nederland, België en Duitsland. Marco leerde gemakkelijk, maar hield meer van de praktijk. Hij was op zijn vijftiende al met het VMBO-binnenvaart van het STC klaar en begon bij zijn vader op de Fueltrans 4. Hij schreef zich in voor de BBL-opleiding stuurman-schipper en voer op zijn achttiende als schipper.

Jonge kapitein wil klassiek gezinsbedrijf

‘Ik had mijn vaarbewijs voor mijn achttiende verjaardag gehaald, maar moest wachten tot ik jarig was voordat ik het kreeg. Ik fietste zo door de leerstof heen. Achteraf gezien had ik best een niveau hoger kunnen doen, maar dat is er niet voor de binnenvaart. Ik moet bekennen dat ik het ook graag gemakkelijk heb met leren. Ik was wel gedreven, maar hield niet van school. Ik was eigenlijk best vaak afwezig, omdat ik dan aan boord werkte. Ik hield me liever bezig met de praktijk dan met de theorie’, herinnert hij zich.

Zijn vader vaart nog steeds bij rederij Fueltransport, maar Marco stapte na een tijdje over naar de Nikki, het andere schip van de eigenaar van de Sascha. Die eigenaar is een kennis van hem. Hij ging bij zijn eerste werkgever weg omdat de Nikki een breder vaargebied had en de verdiensten beter waren. ‘Bij Fueltransport bevoorraadde ik alle bunkerstations in Nederland. De Sascha vaart overal heen. Ik ben nog jong en dan wil je meer zien. Het is ook goed voor je ervaring en opleiding als je bekend bent in een breed vaargebied.’

Klein schip

In de toekomst wil hij binnenvaartondernemer worden en samen met zijn vriendin op een klein vrachtschip varen. De ouders van zijn vriendin varen op de Res Nova. ‘Mijn vriendin begint na de zomervakantie met de opleiding voor matroos op het STC. Dan komt ze hier aan boord. Ik kijk er erg naar uit om met haar te varen. Ik wil als ondernemer varen vanwege de vrijheid. Hier mag ik alles regelen, maar als je een schip van jezelf hebt mag je alles zelf bepalen.’

Marco vaart nu een vrijetijdssysteem van twee weken op twee weken af. Hij en zijn vriendin willen later aan boord gaan wonen en een klassiek gezinsbedrijf hebben. ‘In onze vriendenkring zijn wij geen uitzondering. Wij hebben meerdere vrienden die zo varen. Ik denk wel dat de trend is dat mensen meer vrije tijd varen. Het voordeel van aan boord wonen is dat het leven minder gepland is. In een vrijetijdssysteem moet je alles plannen, zoals bijvoorbeeld je vakanties. Als je eigenaar bent en aan boord woont bepaal je zelf wanneer je vakantie hebt. Ik kies voor een kleiner schip, omdat je dat goed met z’n tweeën kunt bemannen en omdat het vaargebied breder is.’

Vreeswijk

In het vaargebied van de Sascha valt op dat de wachttijden voor sluis Vreeswijk oplopen, constateert Marco. ‘Ze hebben daar maar twee sluizen, maar het is de doorvoerroute voor de binnenvaart van Rotterdam naar Amsterdam. Er kan maar een groot modern schip en een minder grote in zo’n sluis. En er varen veel van die grote schepen heen en weer tussen Amsterdam en Rotterdam. De sluizen zijn te klein geworden. Dat is jammer voor zo’n belangrijke route. Ik hoorde laatst dat schepen er negen schuttingen voor hadden.’

Marco werkte trouwens ook nog een tijdje als walkapitein bij Fueltransport. ‘Dat deed ik na de Nikki. Op zich vond ik het leuk om walkapitein te zijn, maar ik was vrij veel aan het aflossen, omdat er kapiteins op vakantie of ziek waren. Daarna ben ik op de Sascha gaan werken. Ik heb zeg maar twee werkgevers afgewisseld.’ (HDJ)

Scheepsgegevens:

Scheepsnaam: Sascha.
Lengte: 95 meter.
Breedte: 9 meter.
Diepgang: 3,31 meter.
Tonnage: 2056.
Europanummer: 04805590.
Motor: Cummins, 1200 pk.
Bouwjaar: 1972.
Thuishaven: Dätteln.
Eigenaar: Bout Tankschifffahrt.

Jonge kapitein wil klassiek gezinsbedrijf | Schuttevaer.nl

Jonge kapitein wil klassiek gezinsbedrijf

Marco van Sluis (23) vaart als kapitein in loondienst op de tanker Sascha. De Sascha heeft een breed vaargebied en vaart in Nederland, België en Duitsland. Marco leerde gemakkelijk, maar hield meer van de praktijk. Hij was op zijn vijftiende al met het VMBO-binnenvaart van het STC klaar en begon bij zijn vader op de Fueltrans 4. Hij schreef zich in voor de BBL-opleiding stuurman-schipper en voer op zijn achttiende als schipper.

Jonge kapitein wil klassiek gezinsbedrijf

‘Ik had mijn vaarbewijs voor mijn achttiende verjaardag gehaald, maar moest wachten tot ik jarig was voordat ik het kreeg. Ik fietste zo door de leerstof heen. Achteraf gezien had ik best een niveau hoger kunnen doen, maar dat is er niet voor de binnenvaart. Ik moet bekennen dat ik het ook graag gemakkelijk heb met leren. Ik was wel gedreven, maar hield niet van school. Ik was eigenlijk best vaak afwezig, omdat ik dan aan boord werkte. Ik hield me liever bezig met de praktijk dan met de theorie’, herinnert hij zich.

Zijn vader vaart nog steeds bij rederij Fueltransport, maar Marco stapte na een tijdje over naar de Nikki, het andere schip van de eigenaar van de Sascha. Die eigenaar is een kennis van hem. Hij ging bij zijn eerste werkgever weg omdat de Nikki een breder vaargebied had en de verdiensten beter waren. ‘Bij Fueltransport bevoorraadde ik alle bunkerstations in Nederland. De Sascha vaart overal heen. Ik ben nog jong en dan wil je meer zien. Het is ook goed voor je ervaring en opleiding als je bekend bent in een breed vaargebied.’

Klein schip

In de toekomst wil hij binnenvaartondernemer worden en samen met zijn vriendin op een klein vrachtschip varen. De ouders van zijn vriendin varen op de Res Nova. ‘Mijn vriendin begint na de zomervakantie met de opleiding voor matroos op het STC. Dan komt ze hier aan boord. Ik kijk er erg naar uit om met haar te varen. Ik wil als ondernemer varen vanwege de vrijheid. Hier mag ik alles regelen, maar als je een schip van jezelf hebt mag je alles zelf bepalen.’

Marco vaart nu een vrijetijdssysteem van twee weken op twee weken af. Hij en zijn vriendin willen later aan boord gaan wonen en een klassiek gezinsbedrijf hebben. ‘In onze vriendenkring zijn wij geen uitzondering. Wij hebben meerdere vrienden die zo varen. Ik denk wel dat de trend is dat mensen meer vrije tijd varen. Het voordeel van aan boord wonen is dat het leven minder gepland is. In een vrijetijdssysteem moet je alles plannen, zoals bijvoorbeeld je vakanties. Als je eigenaar bent en aan boord woont bepaal je zelf wanneer je vakantie hebt. Ik kies voor een kleiner schip, omdat je dat goed met z’n tweeën kunt bemannen en omdat het vaargebied breder is.’

Vreeswijk

In het vaargebied van de Sascha valt op dat de wachttijden voor sluis Vreeswijk oplopen, constateert Marco. ‘Ze hebben daar maar twee sluizen, maar het is de doorvoerroute voor de binnenvaart van Rotterdam naar Amsterdam. Er kan maar een groot modern schip en een minder grote in zo’n sluis. En er varen veel van die grote schepen heen en weer tussen Amsterdam en Rotterdam. De sluizen zijn te klein geworden. Dat is jammer voor zo’n belangrijke route. Ik hoorde laatst dat schepen er negen schuttingen voor hadden.’

Marco werkte trouwens ook nog een tijdje als walkapitein bij Fueltransport. ‘Dat deed ik na de Nikki. Op zich vond ik het leuk om walkapitein te zijn, maar ik was vrij veel aan het aflossen, omdat er kapiteins op vakantie of ziek waren. Daarna ben ik op de Sascha gaan werken. Ik heb zeg maar twee werkgevers afgewisseld.’ (HDJ)

Scheepsgegevens:

Scheepsnaam: Sascha.
Lengte: 95 meter.
Breedte: 9 meter.
Diepgang: 3,31 meter.
Tonnage: 2056.
Europanummer: 04805590.
Motor: Cummins, 1200 pk.
Bouwjaar: 1972.
Thuishaven: Dätteln.
Eigenaar: Bout Tankschifffahrt.