Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Kempenaar krijgt vervangingsmotor

Jan Peeters en Marian Pasmann varen op de Kempenaar Gertruda. Ze hebben net twee vervangingsmotoren ingebouwd. Ze kozen voor vervangingsmotoren, omdat hun schip twee motoren heeft en motoren die aan de CCR-eisen voldoen niet in het kleinere vermogen leverbaar zijn. Een vervangingsmotor is een aantoonbaar gereviseerde motor.

1 / 1
Kempenaar krijgt vervangingsmotor

Kempenaar krijgt vervangingsmotor

Marian vertelt dat er een hoop eisen zitten aan de plaatsen van dergelijke motoren. Zo moet de nieuw ingebouwde motor voor 2003 al in gebruik zijn geweest, moet de motor van hetzelfde motorbloktype zijn, hetzelfde aantal cilinders hebben en mogen het vermogen en het toerental niet meer dan tien procent afwijken van de uitgebouwde motor.

‘Wij hebben twee motoren geplaatst van 170 pk per stuk. De CCR-motoren beginnen pas vanaf 240 pk. Als wij CCR-motoren hadden ingebouwd, hadden we alles moeten aanpassen. We hadden dan bijvoorbeeld ook nieuwe schroefassen nodig gehad. Dat is ons schip niet waard. Voor ons is dit een handige overgangsregeling. We hebben het laten uitvoeren bij reparatiebedrijf Lugthart in Dinteloord.’

In de wacht

De overgangsregeling waar de eigenaren van de Gertruda gebruik van maken geldt tot eind 2011. Deze regeling is niet goed bekend bij de overheid, constateert Jan. Hij stoort zich er behoorlijk aan dat de betreffende ambtenaren geen raad lijken te weten met de papieren rompslomp na de inbouw. ‘Omdat ik vervangingsmotoren inbouw, hoeft mijn schip geen proefvaart te maken. Wel moeten de motoren worden vermeldt in de meetbrief van het schip. Ik belde met de vraag hoe dat te regelen. Is het de bedoeling dat ik langskom, kan ik het per post regelen of moet ik een afspraak maken? Toen ik belde, kreeg ik zes verschillende mensen aan de telefoon. Ik ben dus zes keer doorverbonden en heb drie kwartier aan de telefoon gezeten. Toen vertelden ze mij dat ik morgen zou worden teruggebeld. Dat was zes dagen later nog steeds niet gebeurd. Dus moet ik er zelf opnieuw achteraan. Ze hebben het er altijd over dat ze bij de overheid de juiste mensen op de juiste plek willen hebben. Maar daar getuigt het niet van als ze de simpele vraag of ik langs moet komen niet eens kunnen beantwoorden.’

ONS-bestuur

De eigenaren van de Gertruda zijn lid van de ONS en zijn allebei bestuurslid geweest. Jan van 1990 tot 1998 en Marian van 1989 tot 1997. ‘Dat was in onze vorige huwelijken. In 1995 zijn we samen gaan varen. We konden onze bestuursfunctie behouden, ook al voeren we op hetzelfde schip’, vertellen ze. Het echtpaar verwacht nog vier jaar te zullen varen en is nog bezig met de pensioenopbouw.

Jan vraagt zich de laatste tijd regelmatig af of het beeld dat er te weinig kleine schepen zijn wel klopt. Hij pakt zijn eigen gegevens erbij en constateert dat hij vorig jaar 45 reizen heeft gedaan, waarvan er slechts vier naar kleinscheeps vaarwater gingen. Hij ergert zich nogal eens aan het gedoe rondom de kleine schepen. ‘Nu wordt er geloof ik weer twee keer 375.000 euro aan een onderzoek naar de ontwikkeling van kleine schepen besteed. Ik vind dat belachelijk. In mijn ogen zijn er teveel kleine schepen in Nederland. Als je daarover in discussie gaat, zeggen ze: "Er zijn te weinig kleine schepen in Duitsland". Maar als er nieuwe kleine schepen bij zouden komen, dan kunnen die niet verplicht worden om naar Duitsland te varen. Er komen dan gewoon meer kleine schepen op de Nederlandse en Noord-Zuidmarkt.’

Ongewis

Jan heeft geen oplossing voor het probleem, maar constateert wel dat er te weinig passende kleine schepen zijn. ‘De bedrijven die dat zeggen zitten aan een vaarwater waar veel bestaande kleine schepen kunnen komen. Maar omdat deze bedrijven logistiek gezien aan een bepaalde partijgrootte hechten, zijn veel van die schepen ongeschikt.’

De toekomst voor schepen van hun tonnenmaat vinden ze ongewis. ‘Het is goed als de kleine scheepvaart in stand kan worden gehouden door jongeren en mensen van buitenaf te laten instromen. Maar als er een hoop kleine schepen worden bijgebouwd, zoals bij de grote scheepvaart is gebeurd, ziet het er slecht uit voor de kleine scheepvaart.’ (HDJ)

Scheepsgegevens
Scheepsnaam:
Gertruda.
Lengte: 51 meter.
Breedte: 6,60 meter.
Diepgang: 2,62 meter.
Tonnage: 615.
Europanummer: 02315021.
Motor: 2 x 170 pk DAF.
Bouwjaar: 1961.
Eigenaar: VOF Gertruda2.
Thuishaven: Maasbracht.

Reacties (1)
  • Jan van Strien

    Jan heeft met zijn verhaal gewoon gelijk. Het zal de media wel zijn die van alles schrijf maar er de balle verstand niet van hebben. Er zijn moneteel ook kleine schepen genoeg.Want zo verschrikkelijk rendeerd het niet, om zo maar even nieuwbouw te plegen. Logica dat de verlader overkapicitijd promoot, dan kun je de vervoerder lekker uitknijpen, nu er geen wettelijke toerbeurt meer is. Jan.v. Strien

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook