Ginus kon Anneke uitzoeken op Triton

Ginus en Anneke Steenbergen-Van Dijk varen op de 460-tonner Welvaren. Ze hebben altijd op dit schip gevaren en willen dat blijven doen zolang ze gezond zijn. Ze leerden elkaar kennen in Mannheim, hoewel Anneke van de wal is. ‘Mijn vader was fietsenmaker en ik wilde meer van de wereld zien dan het dorp waar ik vandaan kwam. Ik ben toen op een passagiersschip gaan werken; de Triton van Reitsma.’

Ginus kon Anneke uitzoeken op Triton

Toen de Triton in Mannheim lag ontmoette ze Ginus, want Ginus kende de kapitein van de Triton. ‘Hij zei tegen mij, kom vanavond lekker bij mij aan boord, want ik heb hier tien meiden rondlopen. Dan kun je er eentje uitzoeken. Dat heb ik gedaan. Ik koos de beste, want zij was kokkin.’

Na hun trouwen begonnen ze samen op een passagiersschip. De schepen haalden in die tijd bij lange na niet de luxe van nu, vertellen ze. ‘In die tijd ging het er anders aan toe. De mensen hadden douches op de gang en als ze eronder vandaan kwamen waren ze oranje. Dat kwam doordat het warme water door de verwarmingsleidingen circuleerde. Het water was ook niet drinkbaar.’

Koffertjes

Als ze terugkijken vinden ze het internaat het enige nadeel van hun beroep. Vooral bij de oudste was het zwaar vertelt Ginus. ‘We lagen in Goes en ik zie hem nog gaan met zijn twee koffertjes. Bij de andere kinderen ging het gemakkelijker. Toch had het internaat ook het voordeel dat de kinderen er erg zelfstandig van zijn geworden. Onze dochter liet zich niks meer wijsmaken toen zij voor haar studie op kamers ging wonen.’

Van hun vier kinderen is alleen de jongste gaan varen. Die vaart 2/2 in loondienst op een koppelverband. De oudste is beroepsduiker. Hun andere zoon volgde het STC en klom via een bijbaantje tijdens zijn studie op tot sporthalbeheerder bij de gemeente. Hun dochter studeerde biologie.

Afstoppen

Internet en computers zijn niet aan de bemanning van de Welvaren voorbij gegaan. Ze gebruiken de computer voor afrekeningen, zakelijke dingen en Hyves. Het leuke aan varen op hun type schip vinden ze het brede vaargebied en de zelfstandigheid. ‘Als je graag op jezelf bent en ondernemer wilt zijn heb je op dit type schip veel vrijheid. Een hekel aan varen hebben we nooit gehad. Over het algemeen wegen de voordelen op tegen de nadelen.’

De klaarblijkelijk afgenomen collegialiteit ervaren ze als minder leuk. Dat heeft er ook mee te maken dat grote schepen hun type schip over het hoofd lijken te zien. ‘Schepen van ons type worden bijna omver gevaren. Wij hebben meegemaakt dat mijn vrouw een uur naast een buurman voer om er voorbij te komen. Als ze vroeg of ze er voorbij mocht zei de buurman: ‘Ik stop niet, had je maar een betere motor moeten kopen’, vertelt Ginus.

Het echtpaar laat zich ook graag varen, want cruisen is een liefhebberij van ze. ‘Eind maart maken we een cruise naar de Canarische eilanden, Madeira en Marokko. We zijn al op de Oostzee geweest, de Griekse eilanden, IJsland, Spitsbergen en de Noordkaap en van Istanboel naar Barcelona. De komende cruise maken we samen met mijn zus. Zij en haar man hebben een boerderij in Woudrichem’, verklaart Anneke.

Schipperszoon

Ginus is een schipperszoon. Hij begon op zijn twaalfde bij zijn vader aan boord. Op zijn 21ste begon hij bij Van Ommeren. Hij werkte op de Duwvogel, Stormvogel en de Watervogel. De laatste haalden ze toen nieuw van de werf. Het schip van zijn vader heette Welvaren. Achter die naam zat geen filosofie, want hij stond eenvoudigweg al op het schip. ‘Mijn vader kocht de eerste Welvaren in de jaren dertig. Het was een klipper uit 1896. De naam Welvaren stond in een ruit gegraveerd. Het was erg mooi gedaan, want in die tijd maakten ze nog vakwerk. Daarom heeft mijn vader de naam behouden.’ (HDJ)

Scheepsgegevens:
Scheepsnaam:
Welvaren.
Lengte: 49 meter.
Breedte: 5,92 meter.
Diepgang: 2,50 meter.
Tonnage: 461.
Europanummer: 3051412.
Motor: Daewoo, 360 pk.
Thuishaven: Vianen.
Bouwjaar: 1957.
Eigenaar: VOF Scheepvaartbedrijf Welvaren.

Ginus kon Anneke uitzoeken op Triton | Schuttevaer.nl

Ginus kon Anneke uitzoeken op Triton

Ginus en Anneke Steenbergen-Van Dijk varen op de 460-tonner Welvaren. Ze hebben altijd op dit schip gevaren en willen dat blijven doen zolang ze gezond zijn. Ze leerden elkaar kennen in Mannheim, hoewel Anneke van de wal is. ‘Mijn vader was fietsenmaker en ik wilde meer van de wereld zien dan het dorp waar ik vandaan kwam. Ik ben toen op een passagiersschip gaan werken; de Triton van Reitsma.’

Ginus kon Anneke uitzoeken op Triton

Toen de Triton in Mannheim lag ontmoette ze Ginus, want Ginus kende de kapitein van de Triton. ‘Hij zei tegen mij, kom vanavond lekker bij mij aan boord, want ik heb hier tien meiden rondlopen. Dan kun je er eentje uitzoeken. Dat heb ik gedaan. Ik koos de beste, want zij was kokkin.’

Na hun trouwen begonnen ze samen op een passagiersschip. De schepen haalden in die tijd bij lange na niet de luxe van nu, vertellen ze. ‘In die tijd ging het er anders aan toe. De mensen hadden douches op de gang en als ze eronder vandaan kwamen waren ze oranje. Dat kwam doordat het warme water door de verwarmingsleidingen circuleerde. Het water was ook niet drinkbaar.’

Koffertjes

Als ze terugkijken vinden ze het internaat het enige nadeel van hun beroep. Vooral bij de oudste was het zwaar vertelt Ginus. ‘We lagen in Goes en ik zie hem nog gaan met zijn twee koffertjes. Bij de andere kinderen ging het gemakkelijker. Toch had het internaat ook het voordeel dat de kinderen er erg zelfstandig van zijn geworden. Onze dochter liet zich niks meer wijsmaken toen zij voor haar studie op kamers ging wonen.’

Van hun vier kinderen is alleen de jongste gaan varen. Die vaart 2/2 in loondienst op een koppelverband. De oudste is beroepsduiker. Hun andere zoon volgde het STC en klom via een bijbaantje tijdens zijn studie op tot sporthalbeheerder bij de gemeente. Hun dochter studeerde biologie.

Afstoppen

Internet en computers zijn niet aan de bemanning van de Welvaren voorbij gegaan. Ze gebruiken de computer voor afrekeningen, zakelijke dingen en Hyves. Het leuke aan varen op hun type schip vinden ze het brede vaargebied en de zelfstandigheid. ‘Als je graag op jezelf bent en ondernemer wilt zijn heb je op dit type schip veel vrijheid. Een hekel aan varen hebben we nooit gehad. Over het algemeen wegen de voordelen op tegen de nadelen.’

De klaarblijkelijk afgenomen collegialiteit ervaren ze als minder leuk. Dat heeft er ook mee te maken dat grote schepen hun type schip over het hoofd lijken te zien. ‘Schepen van ons type worden bijna omver gevaren. Wij hebben meegemaakt dat mijn vrouw een uur naast een buurman voer om er voorbij te komen. Als ze vroeg of ze er voorbij mocht zei de buurman: ‘Ik stop niet, had je maar een betere motor moeten kopen’, vertelt Ginus.

Het echtpaar laat zich ook graag varen, want cruisen is een liefhebberij van ze. ‘Eind maart maken we een cruise naar de Canarische eilanden, Madeira en Marokko. We zijn al op de Oostzee geweest, de Griekse eilanden, IJsland, Spitsbergen en de Noordkaap en van Istanboel naar Barcelona. De komende cruise maken we samen met mijn zus. Zij en haar man hebben een boerderij in Woudrichem’, verklaart Anneke.

Schipperszoon

Ginus is een schipperszoon. Hij begon op zijn twaalfde bij zijn vader aan boord. Op zijn 21ste begon hij bij Van Ommeren. Hij werkte op de Duwvogel, Stormvogel en de Watervogel. De laatste haalden ze toen nieuw van de werf. Het schip van zijn vader heette Welvaren. Achter die naam zat geen filosofie, want hij stond eenvoudigweg al op het schip. ‘Mijn vader kocht de eerste Welvaren in de jaren dertig. Het was een klipper uit 1896. De naam Welvaren stond in een ruit gegraveerd. Het was erg mooi gedaan, want in die tijd maakten ze nog vakwerk. Daarom heeft mijn vader de naam behouden.’ (HDJ)

Scheepsgegevens:
Scheepsnaam:
Welvaren.
Lengte: 49 meter.
Breedte: 5,92 meter.
Diepgang: 2,50 meter.
Tonnage: 461.
Europanummer: 3051412.
Motor: Daewoo, 360 pk.
Thuishaven: Vianen.
Bouwjaar: 1957.
Eigenaar: VOF Scheepvaartbedrijf Welvaren.