Veel veranderd in personeelsbeleid

Richard Bakker vaart als kapitein op de zware-chemicaliëntanker Comus 2. Hij vaart veertien dagen op veertien dagen af en loopt tegenover de eigenaar. Bakker begon in 1989, na het LBO Rijn- en Binnenvaart in Amsterdam, als matroos bij Chemgas. Er is veel veranderd in het personeelsbeleid, constateert hij als hij terugblikt.

Veel veranderd in personeelsbeleid

‘Toen ik bij Chemgas solliciteerde, moest ik in mijn nette kleren op het kantoor komen. Ze wilden vanalles van mij weten en ik moest al mijn papieren laten zien. Ik weet het nog goed. Ik stapte een tijdje later, op 6 september 1989, in de Tweede Pet aan boord van de Boeran. Ik was net terug van mijn vakantie naar Spanje. Tegenwoordig bellen werkgevers je gewoon op en vragen of je bij hen wilt werken. Als je goed bent in je werk, kun je overal beginnen. Op dat punt is het een kleine wereld.’

Geen grappen

Bakker constateert dat het natuurlijk prettig is voor werknemers als er veel vraag naar je is, maar vindt het voor de binnenvaart geen vooruitgang. ‘In het geheel gezien wordt het er niet beter op, al profiteert het personeel er wel van. Nu worden er gewoon mensen aangenomen omdat er iemand nodig is. Er wordt van tevoren niet gekeken naar wat voor iemand het is. Voor matrozen lijkt het me sowieso beter als ze een sollicitatieprocedure moeten doorlopen. Dat verbetert ook het aanzien van het bedrijf bij de jonge instroom.’

Bakker verwacht dat personeelswerving in de toekomst een nog groter probleem wordt. Hij denkt zelfs dat het onoplosbaar is, want veel jongeren hebben geen zin in varen en willen niet dag en nacht van huis zijn. Daarnaast speelt bij de schepen waarop hij vaart mee, dat niet iedereen zin heeft in het vervoer van chemicaliën. ‘Wij zitten in de zware chemie. Ik ben erin opgegroeid. Op dit soort schepen worden veel eisen aan de kwaliteit van de bemanning gesteld. Het blijkt moeilijk om die mensen te vinden. Met onze producten kun je geen grappen hebben.’

Of dat aan het niveau ligt waarop de chemicaliënvaart werft vindt Bakker moeilijk te beoordelen. ‘Het belangrijkste is dat je het snapt. Je moet in je hoofd weten wat er aan dek gebeurt. Wij werken hier ook met stollende producten. Als je het verkeerd doet, zit alles dicht. Als ik naar mezelf kijk dan ben ik ook met LBO-niveau aan boord gestapt en heb alles aan boord geleerd. Kijk ik naar de terminals, dan zie ik dat die werven op MBO- en HBO-niveau als mensen met dit soort producten moeten werken.’

Ligplaatsen

De binnenvaart heeft de laatste jaren veel aan schaalvergroting en vernieuwing gedaan, maar de havens zijn niet meegegroeid. Van Bakker mogen er daarom bij de terminals wel wat meer ligplaatsen komen. ‘Dat snap ik niet. Rotterdam is een wereldhaven, maar daar merken wij maar weinig van. Voor ons zijn ligplaatsen in de buurt van de terminals een uitkomst, dan hoeven we niet meer drie uur rond te varen voordat we het schip kwijt kunnen.’

De toekomst voor Bakker ziet er goed uit, want er is werk genoeg. ‘Ik heb hier een goede baan en een goede vrijetijdsregeling. Als ik thuis ben, heb ik veertien dagen de tijd voor mijn gezin en geen zorgen, omdat ik in loondienst vaar. Bovendien is dit een mooi schip. Dit is het nieuwste van het nieuwste. Ik zou gek zijn als ik ontevreden was over mijn werkplek.’

Werkvreugde

Een mooi schip draagt bij Bakker bij aan de werkvreugde, maar het leukste is het werk zelf constateert hij. ‘Beter dan dit kun je niet hebben. Het werkt prettiger als alles er mooi uitziet en goed is geïsoleerd. Moet je de stuurhut zien waarin ik mag zitten. Ik heb ook op een schip uit 1972 gevaren, daar lag ik met oordoppen in bed. Toch zou ik niet stoppen met varen als ik qua materiaal een stapje terug moest doen. Zolang ik de keuze heb, vaar ik liever op een schip als dit, maar stoppen doe ik niet. Daarvoor vind ik het werk te leuk.’ (HDJ)

Scheepsgegevens:

Scheepsnaam: Comus 2.
Lengte: 110 meter.
Breedte: 13,50 meter.
Diepgang: 4,27 meter.
Tonnage: 4250.
Europanummer: 06105020.
Motor: Caterpillar 3516, 2020 pk.
Bouwjaar: 2007.
Eigenaar: Olieslagers.
Thuishaven: Brecht.

Neem nu een gratis abonnement op de Nieuwsbrief. U krijgt dan twee keer per week alle maritieme nieuws in uw emailpostbus. 

  

Veel veranderd in personeelsbeleid | Schuttevaer.nl

Veel veranderd in personeelsbeleid

Richard Bakker vaart als kapitein op de zware-chemicaliëntanker Comus 2. Hij vaart veertien dagen op veertien dagen af en loopt tegenover de eigenaar. Bakker begon in 1989, na het LBO Rijn- en Binnenvaart in Amsterdam, als matroos bij Chemgas. Er is veel veranderd in het personeelsbeleid, constateert hij als hij terugblikt.

Veel veranderd in personeelsbeleid

‘Toen ik bij Chemgas solliciteerde, moest ik in mijn nette kleren op het kantoor komen. Ze wilden vanalles van mij weten en ik moest al mijn papieren laten zien. Ik weet het nog goed. Ik stapte een tijdje later, op 6 september 1989, in de Tweede Pet aan boord van de Boeran. Ik was net terug van mijn vakantie naar Spanje. Tegenwoordig bellen werkgevers je gewoon op en vragen of je bij hen wilt werken. Als je goed bent in je werk, kun je overal beginnen. Op dat punt is het een kleine wereld.’

Geen grappen

Bakker constateert dat het natuurlijk prettig is voor werknemers als er veel vraag naar je is, maar vindt het voor de binnenvaart geen vooruitgang. ‘In het geheel gezien wordt het er niet beter op, al profiteert het personeel er wel van. Nu worden er gewoon mensen aangenomen omdat er iemand nodig is. Er wordt van tevoren niet gekeken naar wat voor iemand het is. Voor matrozen lijkt het me sowieso beter als ze een sollicitatieprocedure moeten doorlopen. Dat verbetert ook het aanzien van het bedrijf bij de jonge instroom.’

Bakker verwacht dat personeelswerving in de toekomst een nog groter probleem wordt. Hij denkt zelfs dat het onoplosbaar is, want veel jongeren hebben geen zin in varen en willen niet dag en nacht van huis zijn. Daarnaast speelt bij de schepen waarop hij vaart mee, dat niet iedereen zin heeft in het vervoer van chemicaliën. ‘Wij zitten in de zware chemie. Ik ben erin opgegroeid. Op dit soort schepen worden veel eisen aan de kwaliteit van de bemanning gesteld. Het blijkt moeilijk om die mensen te vinden. Met onze producten kun je geen grappen hebben.’

Of dat aan het niveau ligt waarop de chemicaliënvaart werft vindt Bakker moeilijk te beoordelen. ‘Het belangrijkste is dat je het snapt. Je moet in je hoofd weten wat er aan dek gebeurt. Wij werken hier ook met stollende producten. Als je het verkeerd doet, zit alles dicht. Als ik naar mezelf kijk dan ben ik ook met LBO-niveau aan boord gestapt en heb alles aan boord geleerd. Kijk ik naar de terminals, dan zie ik dat die werven op MBO- en HBO-niveau als mensen met dit soort producten moeten werken.’

Ligplaatsen

De binnenvaart heeft de laatste jaren veel aan schaalvergroting en vernieuwing gedaan, maar de havens zijn niet meegegroeid. Van Bakker mogen er daarom bij de terminals wel wat meer ligplaatsen komen. ‘Dat snap ik niet. Rotterdam is een wereldhaven, maar daar merken wij maar weinig van. Voor ons zijn ligplaatsen in de buurt van de terminals een uitkomst, dan hoeven we niet meer drie uur rond te varen voordat we het schip kwijt kunnen.’

De toekomst voor Bakker ziet er goed uit, want er is werk genoeg. ‘Ik heb hier een goede baan en een goede vrijetijdsregeling. Als ik thuis ben, heb ik veertien dagen de tijd voor mijn gezin en geen zorgen, omdat ik in loondienst vaar. Bovendien is dit een mooi schip. Dit is het nieuwste van het nieuwste. Ik zou gek zijn als ik ontevreden was over mijn werkplek.’

Werkvreugde

Een mooi schip draagt bij Bakker bij aan de werkvreugde, maar het leukste is het werk zelf constateert hij. ‘Beter dan dit kun je niet hebben. Het werkt prettiger als alles er mooi uitziet en goed is geïsoleerd. Moet je de stuurhut zien waarin ik mag zitten. Ik heb ook op een schip uit 1972 gevaren, daar lag ik met oordoppen in bed. Toch zou ik niet stoppen met varen als ik qua materiaal een stapje terug moest doen. Zolang ik de keuze heb, vaar ik liever op een schip als dit, maar stoppen doe ik niet. Daarvoor vind ik het werk te leuk.’ (HDJ)

Scheepsgegevens:

Scheepsnaam: Comus 2.
Lengte: 110 meter.
Breedte: 13,50 meter.
Diepgang: 4,27 meter.
Tonnage: 4250.
Europanummer: 06105020.
Motor: Caterpillar 3516, 2020 pk.
Bouwjaar: 2007.
Eigenaar: Olieslagers.
Thuishaven: Brecht.

Neem nu een gratis abonnement op de Nieuwsbrief. U krijgt dan twee keer per week alle maritieme nieuws in uw emailpostbus.