Kapitein-manager op mts Admiral

Ingena IJssels (29) is voor eenderde eigenaar van en straks kapitein-manager op de dubbelwandige tanker Admiral. Ze zet het bedrijf op met haar ex-werkgevers Ronald Versloot en Hans Buitendijk. In de toekomst wil ze het hele bedrijf samen met haar vriend Richard Peters overnemen.

Kapitein-manager op mts Admiral

Haar vriend is mede-eigenaar van de nieuwste Commander, het andere schip van Versloot en Buitendijk. Ingena en haar vriend gaan geregelde vrije tijd varen en zien elkaar dan meestal thuis. Ingena heeft straks aan boord een nautische en managementsfunctie en krijgt behalve haar winstdeel ook een managementvergoeding voor haar werk.

De plannen om samen met haar werkgevers als binnenvaartondernemer te starten bestonden al langer, sinds 2003 om precies te zijn. Ingena kwam ooit als stagiaire op de enkelwandige Commander aan boord.

‘Ik werk sinds 1997 bij Hans en Ronald. Na mijn stage voor het MBO Rijn- en Binnenvaart werkte ik iets minder dan een jaar op het mts Myriam. Daarna kwam ik terug als stuurman zonder patent op de Commander. Daar heb ik mijn papieren gehaald. In de tijd dat Hans en Ronald de kleine dubbelwandige Commander bouwden ben ik uitgeleend aan de Lazio en Roodhart om meer over de chemie te leren. In 2003 liep ik mee met de afbouw van de Commander, toen is er al over gesproken om in het bedrijf te stappen.’

Bagage

Ingena tekende anderhalf jaar geleden voor de VOF, maar compagnon Hans Buitendijk kreeg een herseninfarct en de plannen verdwenen tijdelijk in de koelkast. Uiteindelijk kwam alles goed. Nu ligt het casco in Werkendam te wachten op een afbouwlocatie. ‘Zoals het er nu uitziet wordt de Admiral per 1 februari afgebouwd in Lemmer’, vertelt ze.

Ingena en Richard varen straks dus op verschillende schepen. Het is een keuze die zo is gegroeid, maar ook bij ze past, want Ingena vindt dat ze een te groot sociaal leven aan de wal heeft om aan boord te wonen en ziet niet op tegen een managementfunctie aan boord. Bovendien is het voor de toekomstige overname handig als haar vriend met zijn geld in het andere schip zit. ‘Wij krijgen op die manier een hele mooie kans, want wij willen later het bedrijf overnemen. Het is ook zo gegroeid, want de VOF Admiral was al opgezet voordat ik mijn vriend leerde kennen. Om alles om te gooien was teveel werk. Ik krijg ook flink wat geestelijke bagage mee van Hans en Ronald. Ik heb geleerd alles aan boord te regelen. Straks hebben mijn vriend en ik samen geregelde vrije tijd thuis, want we gaan 14/14 varen.’

Bedreiging

Personeelsgebrek ziet ze als een van de weinige reële bedreigingen voor de bedrijfsvoering. ‘Op het gebied van werk voorzie ik een goede toekomst. Ik verwacht dat er door de overgang van enkelwandig naar dubbelwandig voldoende vraag blijft naar dit soort schepen. Bovendien hebben beide schepen een goed contract. Het grootste probleem in de toekomst is om aan goede kapiteins te komen. Voor aan dek zijn er voldoende Oost-Europeanen beschikbaar die het werk willen doen als Nederlanders niet willen. Ik constateer dat er van school te weinig aanwas is. Veel Nederlandse jongeren stoppen vrij snel met varen en zoeken werk aan de wal om vaker thuis te zijn. Waarom er zoveel uitstromen is voor mij een raadsel. De werkomstandigheden zijn over het algemeen goed en het is een prachtig vak.’

Vreemde regels

Op het binnenvaartgebied mag de regelzucht van instanties en overheden wel wat minder vindt Ingena. Er wordt te veel geregeld door instanties die veel over de binnenvaart weten, maar het niet in de praktijk toetsen. Als voorbeeld noemt ze de uitgerolde brandslang die op tankschepen bij het laden en lossen gereed moet liggen. ‘Op alle nieuwe schepen moet een sprinklerinstallatie zitten, die je met één druk op de knop vanuit de stuurhut moet kunnen bedienen. Toch moet je brandslangen bedrijfsklaar uitrollen aan dek. Waarom zou je die gebruiken als je met één druk op de knop de sprinklerinstallatie kunt starten en via de verplichte vluchtweg het schip kunt verlaten?’

Ingena koos voor de binnenvaart, omdat ze zelf wilde varen. ‘Ik zat vroeger bij de zeeverkenners, daar groeide mijn interesse. Zeevaart leek me niks, omdat je in de haven een loods nodig hebt. Na de Mavo wilde ik twee dingen: of laborante worden of binnenvaartschipper. Uiteindelijk ben ik in de chemie terecht gekomen, dat is een aardige mix.’ (HDJ)

Scheepsgegevens
Scheepsnaam:
Admiral.
Lengte: 110 meter.
Breedte: 11,40 meter.
Diepgang: +/- 3,20 meter.
Europanummer: Nog onbekend.
Motor: ABC 1500 pk/800 rpm.
Bouwjaar: 2008.
Eigenaar: VOF Admiral.

Kapitein-manager op mts Admiral | Schuttevaer.nl

Kapitein-manager op mts Admiral

Ingena IJssels (29) is voor eenderde eigenaar van en straks kapitein-manager op de dubbelwandige tanker Admiral. Ze zet het bedrijf op met haar ex-werkgevers Ronald Versloot en Hans Buitendijk. In de toekomst wil ze het hele bedrijf samen met haar vriend Richard Peters overnemen.

Kapitein-manager op mts Admiral

Haar vriend is mede-eigenaar van de nieuwste Commander, het andere schip van Versloot en Buitendijk. Ingena en haar vriend gaan geregelde vrije tijd varen en zien elkaar dan meestal thuis. Ingena heeft straks aan boord een nautische en managementsfunctie en krijgt behalve haar winstdeel ook een managementvergoeding voor haar werk.

De plannen om samen met haar werkgevers als binnenvaartondernemer te starten bestonden al langer, sinds 2003 om precies te zijn. Ingena kwam ooit als stagiaire op de enkelwandige Commander aan boord.

‘Ik werk sinds 1997 bij Hans en Ronald. Na mijn stage voor het MBO Rijn- en Binnenvaart werkte ik iets minder dan een jaar op het mts Myriam. Daarna kwam ik terug als stuurman zonder patent op de Commander. Daar heb ik mijn papieren gehaald. In de tijd dat Hans en Ronald de kleine dubbelwandige Commander bouwden ben ik uitgeleend aan de Lazio en Roodhart om meer over de chemie te leren. In 2003 liep ik mee met de afbouw van de Commander, toen is er al over gesproken om in het bedrijf te stappen.’

Bagage

Ingena tekende anderhalf jaar geleden voor de VOF, maar compagnon Hans Buitendijk kreeg een herseninfarct en de plannen verdwenen tijdelijk in de koelkast. Uiteindelijk kwam alles goed. Nu ligt het casco in Werkendam te wachten op een afbouwlocatie. ‘Zoals het er nu uitziet wordt de Admiral per 1 februari afgebouwd in Lemmer’, vertelt ze.

Ingena en Richard varen straks dus op verschillende schepen. Het is een keuze die zo is gegroeid, maar ook bij ze past, want Ingena vindt dat ze een te groot sociaal leven aan de wal heeft om aan boord te wonen en ziet niet op tegen een managementfunctie aan boord. Bovendien is het voor de toekomstige overname handig als haar vriend met zijn geld in het andere schip zit. ‘Wij krijgen op die manier een hele mooie kans, want wij willen later het bedrijf overnemen. Het is ook zo gegroeid, want de VOF Admiral was al opgezet voordat ik mijn vriend leerde kennen. Om alles om te gooien was teveel werk. Ik krijg ook flink wat geestelijke bagage mee van Hans en Ronald. Ik heb geleerd alles aan boord te regelen. Straks hebben mijn vriend en ik samen geregelde vrije tijd thuis, want we gaan 14/14 varen.’

Bedreiging

Personeelsgebrek ziet ze als een van de weinige reële bedreigingen voor de bedrijfsvoering. ‘Op het gebied van werk voorzie ik een goede toekomst. Ik verwacht dat er door de overgang van enkelwandig naar dubbelwandig voldoende vraag blijft naar dit soort schepen. Bovendien hebben beide schepen een goed contract. Het grootste probleem in de toekomst is om aan goede kapiteins te komen. Voor aan dek zijn er voldoende Oost-Europeanen beschikbaar die het werk willen doen als Nederlanders niet willen. Ik constateer dat er van school te weinig aanwas is. Veel Nederlandse jongeren stoppen vrij snel met varen en zoeken werk aan de wal om vaker thuis te zijn. Waarom er zoveel uitstromen is voor mij een raadsel. De werkomstandigheden zijn over het algemeen goed en het is een prachtig vak.’

Vreemde regels

Op het binnenvaartgebied mag de regelzucht van instanties en overheden wel wat minder vindt Ingena. Er wordt te veel geregeld door instanties die veel over de binnenvaart weten, maar het niet in de praktijk toetsen. Als voorbeeld noemt ze de uitgerolde brandslang die op tankschepen bij het laden en lossen gereed moet liggen. ‘Op alle nieuwe schepen moet een sprinklerinstallatie zitten, die je met één druk op de knop vanuit de stuurhut moet kunnen bedienen. Toch moet je brandslangen bedrijfsklaar uitrollen aan dek. Waarom zou je die gebruiken als je met één druk op de knop de sprinklerinstallatie kunt starten en via de verplichte vluchtweg het schip kunt verlaten?’

Ingena koos voor de binnenvaart, omdat ze zelf wilde varen. ‘Ik zat vroeger bij de zeeverkenners, daar groeide mijn interesse. Zeevaart leek me niks, omdat je in de haven een loods nodig hebt. Na de Mavo wilde ik twee dingen: of laborante worden of binnenvaartschipper. Uiteindelijk ben ik in de chemie terecht gekomen, dat is een aardige mix.’ (HDJ)

Scheepsgegevens
Scheepsnaam:
Admiral.
Lengte: 110 meter.
Breedte: 11,40 meter.
Diepgang: +/- 3,20 meter.
Europanummer: Nog onbekend.
Motor: ABC 1500 pk/800 rpm.
Bouwjaar: 2008.
Eigenaar: VOF Admiral.