Wietse Bandstra naar IFKS met eigen skûtsje Redbad

IFKS-schipper Wietse Bandstra komt het komende skûtsje-seizoen uit voor de stad Workum. Workum, bekend van onder meer de Beurtveer, Strontrace en het Jopie Huisman Museum, volgt in een reeks van meerdere Friese plaatsen die een IFKS-skûtsje omarmen. Bandstra gaat aan de wedstrijden deelnemen met het skûtsje Redbad, dat in het voorjaar van 2015 is overgenomen van Willem Timmer uit Sneek.

Wietse Bandstra naar IFKS met eigen skûtsje Redbad
  • Veel werk aan casco van Draaisma Franeker uit 1911
  • ‘In het begin zullen we nog met tweedehands materiaal zeilen’

Bandstra zeilt al vijf jaar mee in de IFKS, tot nog toe met gehuurde schepen. Hij is in het dagelijks leven werkzaam als marketing manager van nautisch ontwerp- en engineeringbureau C-Job Naval Architects. Voor zijn nieuwe wedstrijdskûtsje kreeg hij veel hulp en advies van zijn collega’s over de constructie, waar te verlengen en hoeveel te knikken om tot de hoogste potentiële snelheid te komen. Het schip is in 1911 gebouwd bij Draaisma in Franeker. De afgelopen tijd is hard gewerkt om het staalwerk af te krijgen. Er was veel te doen, omdat het scheepje na haar tijd in de vrachtvaart was verbouwd tot woonschip. Zo is onder meer de zadelroef verwijderd, is het schip verlengd en zijn nieuwe dekken geplaatst.

Bij de tewaterlating werd het nieuwe wedstrijdskûtsje Redbad gedoopt. De naam verwijst naar de Friese koning Redbad die rond het jaar 900 regeerde en het opnam tegen het Frankische Rijk. ‘Hij was de zoon van Aldgilles en een eigenzinnig, dapper en strijdlustig figuur’, vertelt Bandstra.

Goede ploeg

De keuze is op Workum gevallen omdat Bandstra het skûtsje samen met compagnon en cascobouwer Tonko Hofman in eigendom heeft. Hofman is geboren en getogen in Workum en heeft hier een aardig netwerk opgebouwd. Bandstra zelf is afkomstig uit Stavoren, maar heeft ook een band met de stad. Onder meer omdat het virus voor het skûtsjesilen daar is geboren. ‘Als negenjarig jongetje trok ik tijdens de Strontrace al mee tijdens het jagen als mijn vader (Age, meervoudig IFKS & Strontrace-winnaar – red.) deelnam.’ Wietse bedacht toen al dat hij ooit een eigen schip wilde hebben.

Die droom komt nu uit. Momenteel vaart Bandstra nog in de B-klasse, maar eerder is er ook al in de A-klasse gevaren. Volgens Bandstra zit er veel potentie in de ploeg. ‘Af en toe laten we door een goede start of door slimme slagen zien wat we kunnen. Vaak worden we dan toch gedurende de race door de kanonnen uit de A-klasse voorbijgevaren. Dit komt mede omdat de eerder gehuurde schepen zwaar gebouwd zijn. Beide voorgaande schepen komen uit Groningen, misschien komt het daardoor’, grapt Bandstra. ‘Het mooiste is dat we de ploeg die vijf jaar geleden grotendeels nog niet gezeild had, nu iets kunnen teruggeven in de vorm van een schip dat echt eigen is.’

Voorzichtig

De komende tijd gaat de bemanning van de Redbad actief op zoek naar verdere steun in de IJsselmeerstad. Bandstra: ‘De eerste sponsoren zijn binnen en daar zijn wij erg dankbaar voor. We hopen dat het steeds meer gaat leven en we een grote achterban mogen verwelkomen. Alle steun is welkom, omdat we graag direct goed mee willen doen in de competitie en de aanschaf en verbouwing al veel geld hebben gekost.’

Over de te verwachten prestaties tijdens de IFKS van 2016 zijn Hofman en Bandstra nog voorzichtig. ‘In het begin zullen we nog veel met tweedehands materiaal moeten zeilen. Ook is het onderwaterschip nog niet geplamuurd en in de antifouling. We willen eerst een gevoel krijgen bij het schip, voordat we daarin willen investeren.’

Aan de andere kant is de bemanning goed op elkaar ingespeeld en is het schip volgens Bandstra nog mooier van vorm en twee ton lichter dan de Yde, waarmee hij eerder, in 2012, promotie naar de A-klasse afdwong. ‘We gaan ons uiterste best doen en gaan deze uitdaging vol goede moed aan.’

Wietse Bandstra

Schipper Skûtsje Redbad

wietse bandstra <bwietse@hotmail.com>

0621266050

Eigen Skûtsje voor Workum!

 

Wietse Bandstra naar IFKS met eigen skûtsje Redbad | Schuttevaer.nl

Wietse Bandstra naar IFKS met eigen skûtsje Redbad

IFKS-schipper Wietse Bandstra komt het komende skûtsje-seizoen uit voor de stad Workum. Workum, bekend van onder meer de Beurtveer, Strontrace en het Jopie Huisman Museum, volgt in een reeks van meerdere Friese plaatsen die een IFKS-skûtsje omarmen. Bandstra gaat aan de wedstrijden deelnemen met het skûtsje Redbad, dat in het voorjaar van 2015 is overgenomen van Willem Timmer uit Sneek.

Wietse Bandstra naar IFKS met eigen skûtsje Redbad
  • Veel werk aan casco van Draaisma Franeker uit 1911
  • ‘In het begin zullen we nog met tweedehands materiaal zeilen’

Bandstra zeilt al vijf jaar mee in de IFKS, tot nog toe met gehuurde schepen. Hij is in het dagelijks leven werkzaam als marketing manager van nautisch ontwerp- en engineeringbureau C-Job Naval Architects. Voor zijn nieuwe wedstrijdskûtsje kreeg hij veel hulp en advies van zijn collega’s over de constructie, waar te verlengen en hoeveel te knikken om tot de hoogste potentiële snelheid te komen. Het schip is in 1911 gebouwd bij Draaisma in Franeker. De afgelopen tijd is hard gewerkt om het staalwerk af te krijgen. Er was veel te doen, omdat het scheepje na haar tijd in de vrachtvaart was verbouwd tot woonschip. Zo is onder meer de zadelroef verwijderd, is het schip verlengd en zijn nieuwe dekken geplaatst.

Bij de tewaterlating werd het nieuwe wedstrijdskûtsje Redbad gedoopt. De naam verwijst naar de Friese koning Redbad die rond het jaar 900 regeerde en het opnam tegen het Frankische Rijk. ‘Hij was de zoon van Aldgilles en een eigenzinnig, dapper en strijdlustig figuur’, vertelt Bandstra.

Goede ploeg

De keuze is op Workum gevallen omdat Bandstra het skûtsje samen met compagnon en cascobouwer Tonko Hofman in eigendom heeft. Hofman is geboren en getogen in Workum en heeft hier een aardig netwerk opgebouwd. Bandstra zelf is afkomstig uit Stavoren, maar heeft ook een band met de stad. Onder meer omdat het virus voor het skûtsjesilen daar is geboren. ‘Als negenjarig jongetje trok ik tijdens de Strontrace al mee tijdens het jagen als mijn vader (Age, meervoudig IFKS & Strontrace-winnaar – red.) deelnam.’ Wietse bedacht toen al dat hij ooit een eigen schip wilde hebben.

Die droom komt nu uit. Momenteel vaart Bandstra nog in de B-klasse, maar eerder is er ook al in de A-klasse gevaren. Volgens Bandstra zit er veel potentie in de ploeg. ‘Af en toe laten we door een goede start of door slimme slagen zien wat we kunnen. Vaak worden we dan toch gedurende de race door de kanonnen uit de A-klasse voorbijgevaren. Dit komt mede omdat de eerder gehuurde schepen zwaar gebouwd zijn. Beide voorgaande schepen komen uit Groningen, misschien komt het daardoor’, grapt Bandstra. ‘Het mooiste is dat we de ploeg die vijf jaar geleden grotendeels nog niet gezeild had, nu iets kunnen teruggeven in de vorm van een schip dat echt eigen is.’

Voorzichtig

De komende tijd gaat de bemanning van de Redbad actief op zoek naar verdere steun in de IJsselmeerstad. Bandstra: ‘De eerste sponsoren zijn binnen en daar zijn wij erg dankbaar voor. We hopen dat het steeds meer gaat leven en we een grote achterban mogen verwelkomen. Alle steun is welkom, omdat we graag direct goed mee willen doen in de competitie en de aanschaf en verbouwing al veel geld hebben gekost.’

Over de te verwachten prestaties tijdens de IFKS van 2016 zijn Hofman en Bandstra nog voorzichtig. ‘In het begin zullen we nog veel met tweedehands materiaal moeten zeilen. Ook is het onderwaterschip nog niet geplamuurd en in de antifouling. We willen eerst een gevoel krijgen bij het schip, voordat we daarin willen investeren.’

Aan de andere kant is de bemanning goed op elkaar ingespeeld en is het schip volgens Bandstra nog mooier van vorm en twee ton lichter dan de Yde, waarmee hij eerder, in 2012, promotie naar de A-klasse afdwong. ‘We gaan ons uiterste best doen en gaan deze uitdaging vol goede moed aan.’

Wietse Bandstra

Schipper Skûtsje Redbad

wietse bandstra <bwietse@hotmail.com>

0621266050

Eigen Skûtsje voor Workum!