Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Sendo Liner: emissieloos de eerste

Werkendam

In Werkendam is 15 februari de door Concordia Damen en CCM3 afgebouwde Sendo Liner (110 x 11,45 meter) gedoopt. Het kan als eerste binnenvaartschip volledig emissieloos op accu’s varen. Het door Sendo Shipping en Concordia Damen ontwikkelde elektrische containerschip is daarvoor uitgerust met een pakket lithium-polymeer accu’s met een energie-inhoud van 564 kWh.

1 / 9
In de accukamer achter de machinekamer staan 52 lithium-polymeer accu’s. Ze zijn verdeeld in vier strengen van 13 accu’s. De door Est-Floattech gebouwde Green Orca accu’s hebben per stuk een vermogen van 10,5 kWh (200 Ah bij 48 tot 52 volt). (Foto Hans Heynen)

In de accukamer achter de machinekamer staan 52 lithium-polymeer accu’s. Ze zijn verdeeld in vier strengen van 13 accu’s. De door Est-Floattech gebouwde Green Orca accu’s hebben per stuk een vermogen van 10,5 kWh (200 Ah bij 48 tot 52 volt). (Foto Hans Heynen)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (1)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • H. H.

    Hoe zo emissieloos? Waar komt de elektrische energie dan vandaan, waarmee de accu's geladen worden? Juist: uit de centrale bij laden op walstroom of van een dieselmotor!
    En nog een aspect: is er voor het maken van de accu's geen energie nodig? Wordt die allemaal "emissieloos" opgewekt?

Lees ook