Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Familie Snoek neemt vlagkotter SC-10 Amrumbank in bedrijf

URK

De familie Snoek op Urk heeft een vierde kotter in bedrijf genomen, de SC-10 Amrumbank. De kotter gaat vooral twinriggen op schol, maar is ook ingericht om te flyshooten.

1 / 1
De nieuwe SC-10 Amrumbank in de haven van Harlingen. (Foto Bram Pronk)

De nieuwe SC-10 Amrumbank in de haven van Harlingen. (Foto Bram Pronk)

De kotters van de familie Snoek uit Urk worden onder Duitse vlag geëxploiteerd. De 24 meter Eurokotters SC-35 Jacob Senior en SC-45  Marijtje Keuter vissen vooral op langoustines. De 32 meter lange SC-25 Evert Snoek is ingericht voor de pulsvisserij, terwijl de nieuwe SC-10 vooral zal worden ingezet in de scholvisserij. De SC-35 en SC-45 zijn formeel eigendom van Hecht GmbH uit Büsum, net als de nieuwe SC-10, terwijl de pulskotter SC-25 feitelijk wordt geëxploiteerd door Seefischereibetrieb SC 25 GmbH uit Büsum. Deze visserijonderneming, inclusief kotter, werd in 2013 overgenomen van J. Ras uit Urk. In 2014 onderging de SC-25, die oorspronkelijk in 1992 door Maaskant Shipyards als GY 217 Doggersbank werd gebouwd voor Engelse opdrachtgevers, op Urk een forse verbouwing. Daarbij werd het schip tevens ingericht voor de pulsvisserij. In 2011 werden de vlagkotters SC-10 en SC-20, identiek aan de huidige SC-35 en SC-45, verkocht naar Brixham in het Verenigd Koninkrijk. De licenties bleven in bezit van Snoek. Deze zijn nu door de broers Jacob en Willem Snoek gebruikt om de nieuwe grotere SC-10 in de vaart te brengen.

 

Scholvisserij

De SC-10 Amrumbank is op enkele details na identiek aan de dit jaar nieuw in de vaart gekomen UK-150 Polar van Quotter BV uit Urk. Net als de UK-150 is de SC-10 een ontwerp van Ove Kristensen van scheepswerf Vestværftet ApS uit het Deense Hvide Sande. Het casco is gebouwd in Polen, bij Nauta-Hull Shipyard in Gdynia. De afbouw had ook plaats in Polen, onder auspiciën van Van Slooten Shipbuilding BV van Pieter-Louwe van Slooten uit Urk, die bij Quotter de scepter zwaait, maar ook met zijn Poolse onderneming als hoofdaannemer fungeert bij de bouw van de eigen Quotter-schepen en die van derden.

De SC-10 is 32 meter lang en 8,70 meter breed. De inhoud bedraagt 339 GT, net onder de maat van 340 gt om in het Engelse Kanaal de flyshootmethode te mogen uitoefenen. Voor de voortstuwing is gekozen voor een ABC hoofdmotor. Voor de lucratieve scholvisserij zijn extra voorzieningen aangebracht om optimaal te kunnen twinriggen op schol. Ook is het visruim, dat 1400 kisten kan bergen, iets groter dan dat van het zusterschip UK-150. De nieuwe twinrigger zal vooral vanuit Harlingen opereren. (BP)

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook