Spaansen bouwt containerschip om tot hopperzuiger

Omdat de Spaansen Groep de aanvoer van zand en grind meer in eigen hand wil houden, heeft het bedrijf een containerschip gekocht dat in Harlingen zal worden omgebouwd tot sleephopperzuiger.

Spaansen bouwt containerschip om tot hopperzuiger

Het betreft de containerfeeder Gerd, een 135 meter lang en 21,50 meter breed schip met een draagvermogen van 9500 ton. Unitas Reederei uit het Duitse Haren-Ems liet het schip in 2003 bouwen bij Daewoo Mangalia Heavy Industries in Roemenië. Na de oplevering ging de Gerd varen onder de vlag van Antigua & Barbuda en kreeg Saint John’s als thuishaven. Na de koop werd het schip door de eigen bemanning overgevaren van Singapore naar Harlingen. Daar is ze begin november afgemeerd aan de Kloosterboerkade voor de ombouw tot sleephopperzuiger. De verbouwing zal naar verwachting een jaar in beslag nemen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Spaansen bouwt containerschip om tot hopperzuiger | Schuttevaer.nl

Spaansen bouwt containerschip om tot hopperzuiger

Omdat de Spaansen Groep de aanvoer van zand en grind meer in eigen hand wil houden, heeft het bedrijf een containerschip gekocht dat in Harlingen zal worden omgebouwd tot sleephopperzuiger.

Spaansen bouwt containerschip om tot hopperzuiger

Het betreft de containerfeeder Gerd, een 135 meter lang en 21,50 meter breed schip met een draagvermogen van 9500 ton. Unitas Reederei uit het Duitse Haren-Ems liet het schip in 2003 bouwen bij Daewoo Mangalia Heavy Industries in Roemenië. Na de oplevering ging de Gerd varen onder de vlag van Antigua & Barbuda en kreeg Saint John’s als thuishaven. Na de koop werd het schip door de eigen bemanning overgevaren van Singapore naar Harlingen. Daar is ze begin november afgemeerd aan de Kloosterboerkade voor de ombouw tot sleephopperzuiger. De verbouwing zal naar verwachting een jaar in beslag nemen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer